Zarządzenie nr 5/K/19 Kanclerza Uniwersytetu Gdańskiegoz dnia 25 kwietnia 2019 rokuw sprawie sposobu umieszczania i weryfikacji treści na stronach internetowych Uniwersytetu Gdańskiego oraz w intranecie
Na podstawie § 59 ust. 4 i § 142 ust. 2 pkt 6 i 7 Statutu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 8 czerwca 2008 r. (ze zm.) – zarządza się co następuje:
§ 1.
- W Uniwersytecie Gdańskim treści na stronach internetowych oraz w intranecie umieszczają upoważnieni pracownicy i studenci.
- Treści na stronach internetowych Uczelni mogą być umieszczane za pomocą panelu administracyjnego lub poprzez wysyłanie plików na serwer.
- Nadzór nad informacjami umieszczanymi na stronach internetowych Uniwersytetu Gdańskiego sprawują pracownicy odpowiedzialni merytorycznie za problematykę, której strona dotyczy.
-
Panel administracyjny Uczelnianego Systemu CMS umożliwia umieszczanie informacji w szczególności:
- na stronie głównej Uczelni,
- na witrynach dla studentów i doktorantów,
- na witrynach dotyczących działalności naukowej,
- na witrynie dotyczącej struktury organizacyjnej Uczelni (w tym witryny jednostek organizacyjnych),
- na stronie internetowej ze składem osobowym pracowników Uniwersytetu Gdańskiego,
- w Biuletynie Informacji Publicznej UG.
- Dostęp do panelu administracyjnego lub miejsca na serwerze (utworzenie konta, nadanie loginu i hasła) zapewniają wyznaczeni pracownicy Centrum Informatycznego na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej zaopiniowany przez osobę wskazaną w § 3. Wniosek procedowany jest w systemie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją. Wniosek o nadanie uprawnień edycyjnych w imieniu studentów/słuchaczy studiów podyplomowych i osób zatrudnionych na umowy cywilnoprawne może złożyć kierownik jednostki organizacyjnej lub opiekun organizacji studenckiej, w szczególności dotyczy to kół naukowych i stowarzyszeń.
- Centrum Informatyczne prowadzi rejestr osób, które otrzymały prawo do umieszczania treści na stronach internetowych oraz w intranecie.
- Szczegółowe instrukcje obsługi dotyczące paneli administracyjnych Uniwersytetu Gdańskiego są dostępne po zalogowaniu do nich.
§ 2.
- W celu prawidłowego i odpowiedzialnego umieszczania treści na stronach internetowych Uniwersytetu Gdańskiego wprowadza się:
- Regulamin umieszczania treści na stronach internetowych Uniwersytetu Gdańskiego, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia, zawierający m.in. wytyczne wynikające z Krajowych Ram Interoperacyjności,
- Listę wspieranych przez Centrum Informatyczne technologii i narzędzi informatycznych,
- Wzory wniosków o dostęp do panelu administracyjnego lub miejsca na serwerze.
- Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3 ogłaszane są przez Dyrektora Centrum Informatycznego na stronach internetowych dotyczących Usług Informatycznych.
§ 3.
Osobami właściwymi do zatwierdzania wniosków, o których mowa w § 1 ust. 5:
- na wydziałach: dziekani lub osoby przez nich wyznaczone,
- w administracji centralnej: Kanclerz lub osoby przez niego wyznaczone.
§ 4.
Nieaktualizowane strony internetowe oraz takie, których administratorzy nie są już związani z UG – będą zamykane i archiwizowane zgodnie z regulaminem, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1.
§ 5.
Nadzór nad przestrzeganiem niniejszego zarządzenia sprawuje Dyrektor Centrum Informatycznego.
§ 6.
Kanclerz UG może odmówić założenia usługi hostingowej lub usunąć już istniejącą z uwagi na wizerunek i interes UG.
§ 7.
Traci moc zarządzenie nr 17/K/12 Kanclerza Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 2 lipca 2012 roku w sprawie sposobu umieszczania i weryfikacji treści na stronach internetowych Uniwersytetu Gdańskiego oraz w intranecie.
§ 8.
- W ciągu 30 dni od daty ogłoszenia niniejszego zarządzenia administratorzy i opiekunowie aktualnych stron internetowych zobowiązani są wystąpić z wnioskiem o ich utrzymanie lub założenie.
- W przypadku niezłożenia wniosku, o którym mowa w § 1 ust. 5 – strony internetowe będą zamykane w ciągu 3 miesięcy od daty ogłoszenia zarządzenia.
- W ciągu 30 dni od daty ogłoszenia niniejszego zarządzenia odpowiednio:
- na wydziałach – dziekani,
- w administracji centralnej – Kanclerz,
zgłoszą osoby właściwe do zatwierdzania wniosków o założenie witryn internetowych oraz nadanie uprawnień do umieszczania treści na stronach internetowych UG.
§ 7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Kanclerz
Uniwersytetu Gdańskiego
dr Mirosław Czapiewski
REGULAMIN UMIESZCZANIA TREŚCI
NA STRONACH INTERNETOWYCH
UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO
§ 1. Definicje
Użyte w niniejszym Regulaminie pojęcia oznaczają:
-
Administrator usługi – Centrum Informatyczne, które zarządza serwerami stron internetowych oraz nadaje uprawnienia do ich edycji;
-
Edytor treści – osoba odpowiedzialna za redagowanie i publikowanie treści na stronie internetowej;
-
Opiekun strony – osoba wskazująca edytorów treści oraz odpowiedzialna za zawartość strony pod względem prawnym i merytorycznym;
-
Usługi Informatyczne (Usługi IT)
-Usługi polegające na umożliwieniu publikacji treści na serwerach WWW UG. W skład Usług IT wchodzą:
- Usługa hostingowa – usługa polegająca na udostępnianiu społeczności UG przestrzeni na serwerach UG pod strony internetowe związane z prowadzoną działalnością (W ramach tej usługi może zostać uruchomiona nowa strona internetowa niewchodząca w skład Uczelnianego systemu CMS);
- Uczelniany System CMS - usługa polegająca na udostepnieniu społeczności UG narzędzia do edycji treści w centralnym systemie stron internetowych obejmującym witrynę główną, witryny wydziałowe oraz witryny innych jednostek międzyuczelnianych i ogólnouniwersyteckich;
-
Społeczność UG – osoby, instytucje i organizacje posiadające status formalnej przynależności do struktury organizacyjnej Uniwersytetu Gdańskiego;
-
System CMS – system zarządzania treścią ułatwiający budowanie zaawansowanych stron internetowych z gotowych elementów, których obsługa nie wymaga wiedzy informatycznej. System ten zbudowany jest z panelu administracyjnego, który umożliwia: wprowadzanie treści, rozszerzanie zawartości o elementy związane z wyglądem (zwane dalej „motywami”) i elementy funkcjonalne (zwane dalej „wtyczkami”) oraz zarządzanie użytkownikami uprawnionymi do edycji danej strony.
§ 2. Postanowienia ogólne
-
Niniejszy regulamin określa zasady:
-
administracji stron serwisu internetowego UG dostępnego pod adresem ug.edu.pl;
-
administracji stron wydziałowych;
-
administracji stron innych jednostek ogólnouniwersyteckich;
-
uzyskania uprawnień do wprowadzania treści;
-
wprowadzania treści na strony internetowe zgodnie m.in. z wytycznymi Krajowych Ram Interoperacyjności.
§ 3. Warunki uzyskania dostępu do usługi
-
Dostęp do usług przyznawany jest na podstawie wniosku złożonego według zasad i wzoru opublikowanego na stronach internetowych Uczelni dotyczących Usług IT.
-
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku, administrator usługi kontaktuje się ze wskazanym we wniosku opiekunem strony/edytorem treści drogą e-mailową.
-
Wniosek o nadanie uprawnień do edycji treści na stronach musi zawierać:
-
imię i nazwisko edytora treści;
-
numer pracownika lub numer albumu studenta/słuchacza studiów podyplomowych;
-
adres e-mail w domenie ug.edu.pl;
-
informację o tym, czego dotyczyć będą publikowane treści wraz z uzasadnieniem;
-
adres strony internetowej lub działu, w którym mają być umieszczane informacje;
-
informację, czy na podanej stronie będą publikowane dane osobowe;
-
datę ważności konta nie późniejszą niż wynikająca z umowy o pracę lub przewidywana data zakończenia studiów;
-
podpis bezpośredniego przełożonego/opiekuna;
-
opinię przełożonego wyższego szczebla;
-
podpis osoby zatwierdzającej z Centrum Informatycznego.
-
-
Wniosek o usługę hostingową/założenie strony internetowej musi zawierać:
-
informację o przeznaczeniu witryny, w szczególności jako:
-
strony konferencji lub projektów naukowych (w tym przypadku należy podać również czas do kiedy strona ma być widoczna, nie dłuższy jednak niż okres trwałości projektu/konferencji),
-
strony jednostek organizacyjnych UG, o ile nie mogą być związane z serwisem głównym lub wydziałowymi,
-
strony stowarzyszeń związanych z UG,
-
strony kół naukowych i organizacji studenckich,
-
strony organizacji ogólnouniwersyteckich,
-
inne strony społeczności UG;
-
-
dane personalne i kontaktowe (imię, nazwisko, adres e-mail) opiekuna merytorycznego strony;
-
proponowaną nazwę poddomeny w domenie ug.edu.pl lub własnej domeny;
-
opinię i podpis kierownika (projektu, konferencji, jednostki organizacyjnej, stowarzyszenia, opiekuna koła naukowego);
-
podpis osoby zatwierdzającej z Centrum Informatycznego.
-
-
W przypadku zadeklarowania publikowania danych osobowych w ramach wnioskowanej usługi edytor treści musi uzyskać uprawnienia do przetwarzania danych osobowych zgodnie z procedurą opublikowaną na stronach internetowych uczelni dotyczącą polityki bezpieczeństwa danych osobowych.
-
Osoba uzyskująca dostęp do usługi zobowiązana jest zapoznać się z zaleceniami dotyczącymi umieszczania treści na stronach internetowych UG opublikowanymi w serwisie Uczelni oraz stosować je w praktyce. W szczególności dotyczy to wymagań określonych rozporządzeniem Krajowych Ram Interoperacyjności dostosowania stron WWW dla osób niepełnosprawnych w oparciu o WCAG 2.0.
§ 4. Zakres realizowanych usług
Administrator usługi realizuje następujące zadania:
-
dba o prawidłowe działanie serwisów internetowych;
-
zakłada konta i nadaje uprawienia na podstawie zaakceptowanego wniosku;
-
współpracuje z edytorami treści w zakresie usuwania usterek technicznych;
-
zarządza hasłem dostępu do konta FTP i konta MySQL;
-
zarządza limitem przestrzeni dyskowej na stronę;
-
rozwija i aktualizuje wspierane narzędzia informatyczne zgodnie z listą opublikowaną w serwisie UG;
-
archiwizuje lub usuwa strony zgodnie z zasadami określonymi w § 5;
-
usuwa szkodliwe oprogramowania i pliki niezgodne z prawem.
§ 5. Zakres obowiązków edytorów treści
Edytor treści zobowiązany jest:
-
dbać, żeby zamieszczane treści i materiały multimedialne były zgodne pod względem prawnym i merytorycznym z przepisami prawa obowiązującymi w Polsce i w Uniwersytecie Gdańskim. Zabrania się m.in.: umieszczania treści zawierających nawołania do przemocy lub nienawiści oraz powszechnie uznawanych za niemoralne i nieetyczne, niezgodne z zasadami etycznymi pracowników Uniwersytetu Gdańskiego niebędących nauczycielami akademickimi oraz Kodeksami Etyki obowiązującymi na UG, umieszczania materiałów pornograficznych, reklam i nielegalnego oprogramowania bądź odnośników do nich;
-
stosować w praktyce zalecenia dotyczące umieszczania treści na stronach internetowych UG określone w § 3 ust. 6;
-
informować administratora usługi o zaprzestaniu pełnienia swojej funkcji oraz o wyznaczeniu osoby, która przejmie po nim obowiązki;
-
wyznaczyć lub przejąć obowiązki osoby pełniącej funkcję edytora treści w przypadku, gdy ta nie jest zdolna do jej pełnienia;
-
przesyłać zgłoszenia o problemach z funkcjonowaniem strony do administratora usługi;
-
stosować się do zaleceń administratora usługi, dostępnych na stronach internetowych Uczelni.
§ 6. Warunki zaprzestania świadczenia usługi
Administrator usługi ma obowiązek zamknąć stronę albo usunąć konto użytkownika w przypadku stwierdzenia, że:
-
strona nie jest aktualizowana przez okres dłuższy niż 5 lat – nie dotyczy to stron konferencji i projektów, które muszą być utrzymywane przez dłuższy okres, zgodnie z założeniami i okresem trwałości projektu;
-
systemy CMS lub skrypty znajdujące się na stronie użytkownika zagrażają bezpieczeństwu i stabilności działania usługi;
-
konto jest używane do celów prywatnych lub zarobkowych;
-
osoba, organizacja lub jednostka przestała należeć do społeczności UG;
-
nie nastąpiło logowanie na konto przez okres co najmniej 12 miesięcy w przypadku edytora treści;
-
edytor treści nie wypełnia swoich obowiązków zgodnie z § 5.
§ 7. Sposoby kontaktu z administratorem usługi
-
Wnioski o uprawnienia należy składać poprzez system Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją.
-
Problemy w działaniu usługi oraz propozycje modyfikacji należy zgłaszać na adres e-mail: help@ug.edu.pl lub telefonicznie.