Regulamin świadczeń dla studentów Uniwersytetu Gdańskiego
Zarządzenie nr 108/R/24 Rektora Uniwersytetu Gdańskiegoz dnia 11 października 2024 rokuw sprawie zmiany Regulaminu świadczeń dla studentów Uniwersytetu Gdańskiego
Na podstawie art. 95 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.) – zarządza się, co następuje:
§ 1.
W Regulaminie świadczeń dla studentów Uniwersytetu Gdańskiego, stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 90/R/20 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 27 sierpnia 2020 roku wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Na wniosek samorządu studenckiego świadczenia, o których mowa w § 1 pkt 1- 4 przyznawane są przez Uczelnianą Komisję Stypendialną. Wzory wniosków, stanowią załącznik nr 1 (Wnioski o udzielenie świadczenia w zależności od rodzaju świadczenia przysługującego w ramach pomocy materialnej) i załącznik nr 2 (Wnioski o przyznanie stypendium Rektora w zależności od roku studiów) do niniejszego Regulaminu.
2) w 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Podziału środków finansowych na poszczególne rodzaje świadczeń, które Uczelnia otrzymała z dotacji, o której mowa w art. 365 pkt. 3 oraz w art. 368 ust. 1 ustaw z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. 2023 r. poz. 742 ze zm.), zwanej dalej Ustawą, dokonuje na podstawie pełnomocnictwa Rektora w zakresie przekazanych mu kompetencji prorektor właściwy do spraw studenckich w porozumieniu z Samorządem Studentów UG.”;
3) w § 6:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1 Wysokość dochodu na osobę w rodzinie studenta uprawniającego do ubiegania się o stypendium socjalne ustala na podstawie pełnomocnictwa Rektora w zakresie przekazanych mu kompetencji prorektor właściwy do spraw studenckich w porozumieniu z Samorządem Studentów UG na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie. Wysokość miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie studenta uprawniająca do ubiegania się o stypendium socjalne nie przekracza 45% minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego od dnia 1 stycznia roku poprzedzającego rok akademicki, na który przyznawane jest stypendium socjalne, na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207).”,
b) ust. 3 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1) świadczeń stypendialnych dla studentów otrzymywanych na podstawie art. 86 ust. 1 (stypendium socjalnego, stypendium dla osób niepełnosprawnych, zapomogi, stypendium rektora, stypendium finansowanego przez jednostkę samorządu terytorialnego, stypendium za wyniki w nauce lub w sporcie finansowane przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną); art. 359 ust. 1, (stypendium ministra); art. 420 ust. 1 (stypendium za wyniki w nauce dla studentów oraz stypendium naukowego dla pracowników i doktorantów pochodzącego z własnego funduszu uczelni) Ustawy;
2) stypendiów przyznawanych uczniom, studentom w ramach:
a) funduszy strukturalnych Unii Europejskiej,
b) niepodlegających zwrotowi środków pochodzących z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),
c) umów międzynarodowych lub programów wykonawczych, sporządzanych do tych umów albo międzynarodowych programów stypendialnych;”,
c) ust. 4 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) posiada stałe źródło dochodów i jego przeciętny miesięczny dochód w poprzednim roku podatkowym oraz w roku bieżącym w miesiącach poprzedzających miesiąc złożenia oświadczenia, o którym mowa w ust.5, jest wyższy lub równy 40% minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego od dnia 1 stycznia roku poprzedzającego rok akademicki, na który przyznawane jest stypendium socjalne, na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.”;
4) w § 7 ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) oświadczenia studenta oraz pełnoletnich członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym o źródle dochodu. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 5 do niniejszego Regulaminu.”;
5) w § 8 ust 16 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) wybitne osiągnięcia sportowe:
a) zajęcie I – III miejsca w Pucharach Polski AZS, Igrzyskach Studentów Lat Pierwszych, w Akademickich Mistrzostwach Polski w klasyfikacji generalnej i typie uczelni, w Mistrzostwach Polski Seniorów, juniorów, osób z niepełnosprawnością, którzy zdobyli miejsca I – III w Mistrzostwach Polski i Integracyjnych Mistrzostwach Polski (IMP):
- indywidualnie,
- drużynowo, jeżeli punkty zdobyte przez studenta wliczają się do końcowej klasyfikacji drużyny,
b) reprezentowanie barw Polski na Akademickich Mistrzostwach Świata, Akademickich Mistrzostwach Europy oraz Uniwersjadach,
c) wystąpienie w rozgrywkach lig państwowych – w najwyższej klasie rozgrywkowej,
d) udział w Igrzyskach Olimpijskich lub Igrzyskach Paraolimpijskich,
e) udział w Mistrzostwach Świata, Mistrzostwach Europy.
Osiągnięcia należy potwierdzić zaświadczeniem wydanym przez Akademicki Związek Sportowy (jeżeli w zawodach reprezentowało się sekcję AZS UG) lub organizatora zawodów lub związku sportowego lub klubu, który reprezentował student.
6) skreśla się § 9;
7) po § 11 dodaje się § 12 w brzmieniu:
„§ 12.
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) zwanym dalej RODO, informujemy, iż:
1)Administratorem danych osobowych przekazanych w związku z ubieganiem się o przyznanie określonego rodzaju świadczenia w ramach pomocy materialnej ze środków funduszu stypendialnego dla studentów i doktorantów (dalej: dane osobowe) jest Uniwersytet Gdański z siedzibą w (80-309) Gdańsku przy ul. Jana Bażyńskiego 8.
2)Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych, z którym można skontaktować się pod numerem telefonu (58) 523 24 59, (58) 523 31 30 lub adresem e-mail: iod@ug.edu.pl. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z ich przetwarzaniem.
3) Dane osobowe przetwarzane będą w celu przyznania i realizacji wskazanego rodzaju świadczenia przysługującego w ramach pomocy materialnej ze środków funduszu stypendialnego dla studentów i doktorantów, a także ustalenia, dochodzenia lub obrony ewentualnych roszczeń.
4) Podstawą prawną do przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. c i art. 9 ust. 2 lit. b RODO w związku z obowiązkiem prawnym nałożonym na Administratora wynikającym w szczególności z art. 86 ustawy z dnia 20.07.2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tj. Dz.U 2021, poz.478 ze zm.). Ponadto Uczelnia będzie przetwarzała dane osobowe na podstawie Regulaminu świadczeń dla studentów Uniwersytetu Gdańskiego ustalonego w związku z art. 95 wyżej wymienionej ustawy. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże ich podanie warunkuje możliwość rozpatrzenia wniosku o przyznanie wskazanego rodzaju świadczenia ze środków funduszu stypendialnego dla studentów i doktorantów.
5) Dane osobowe będą przetwarzane w imieniu Administratora przez upoważnionych pracowników wyłącznie w celach, o których mowa w ust. 3.
6) Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów wskazanych w ust. 3 z uwzględnieniem wymogów określonych w przepisach archiwalnych. Ponadto Administrator zastrzega sobie prawo do przechowywania danych osobowych przez okres niezbędny do ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń, nie dużej jednak niż do upływu okresu ich przedawnienia.
7) Dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom zewnętrznym z wyjątkiem przypadków przewidzianych przepisami prawa.
8) Na zasadach określonych przepisami RODO, osobie której dane dotyczą przysługuje:
a) prawo dostępu do treści swoich danych,
b) prawo do ich sprostowania, gdy są niezgodne ze stanem rzeczywistym,
c) prawo do ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, a także przenoszenia danych – w przypadkach przewidzianych prawem,
d) prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych,
e) prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy osoba której dane dotyczą uzna, że przetwarzanie jej danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych.”;
8) w rozdziale 8 zapis dotyczący załączników otrzymuje brzmienie:
„Załączniki:
1) Wzory wniosków o udzielenie świadczenia.
2) Wzory wniosków o przyznanie stypendium Rektora.
3) Progi dochodu uprawniającego do ubiegania się o świadczenia socjalne oraz wysokości stawek tych stypendiów.
4) Stawka stypendium Rektora dla najlepszych studentów.
5) Wzór oświadczenia studenta bądź członka rodziny o źródle dochodu do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego lub socjalnego w zwiększonej wysokości z tytułu zamieszkania w domu studenckim lub innym obiekcie studenta.”;
9) załączniki do Regulaminu:
a) załącznik nr 1 (Wzory wniosków o udzielenie świadczenia),
b) załącznik nr 2 (Wzory wniosku o przyznanie stypendium Rektora),
c) załącznik nr 3 (Progi dochodu uprawniającego do ubiegania się o świadczenia socjalne oraz wysokości stawek tych stypendiów),
d) załącznik nr 4 (Stawka stypendium Rektora dla najlepszych studentów),
e) załącznik nr 5 (Wzór oświadczenia studenta bądź członka rodziny o źródle dochodu do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego lub socjalnego w zwiększonej wysokości z tytułu zamieszkania w domu studenckim lub innym obiekcie studenta)
– otrzymują brzmienie, jak w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§ 2.
Ujednolicony tekst Regulaminu świadczeń dla studentów Uniwersytetu Gdańskiego uwzględniający zmiany wprowadzone niniejszym zarządzeniem oraz zarządzeniem nr 107/R/23 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 29 września 2023 roku – stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Z upoważnienia Rektora Uniwersytetu Gdańskiego
dr hab. Urszula Patocka-Sigłowy, prof. UG
/-podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym/
Załączniki
Załącznik | Wielkość |
---|---|
kopia do wydruku | 104.98 KB |
Regulamin - tekst jednolity | 357.01 KB |
Załącznik nr 1a | 109.82 KB |
Załącznik nr 1b | 109.94 KB |
Załącznik nr 1c | 109.43 KB |
Załącznik nr 2a | 110.16 KB |
Załącznik nr 2b | 110.28 KB |
Załączniki nr 3 i 4 | 127.36 KB |
Załącznik nr 5 | 16.82 KB |