Zarządzenie nr 127/R/19 Rektora Uniwersytetu Gdańskiegoz dnia 31 grudnia 2019 rokuw sprawie zasad pobierania opłat za kształcenie na studiach podyplomowych prowadzonych przez Uniwersytet Gdański oraz warunków i trybu zwalniania z tych opłat
Na podstawie art. 163 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1688 ze zm.) oraz § 34 ust. 1 w zw. z § 123 ust. 1 pkt 3 Statutu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 13 czerwca 2019 r. – zarządza się, co następuje:
§ 1.
- Zarządzenie określa:
- zasady pobierania opłat za kształcenie na studiach podyplomowych prowadzonych przez Uniwersytet Gdański;
- warunki i tryb zwalniania z opłat za kształcenie na studiach podyplomowych prowadzonych przez Uniwersytet Gdański.
- Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
- kierowniku, należy przez to rozumieć kierownika studiów podyplomowych;
- obsłudze administracyjnej, należy przez to rozumieć pracownika, do którego zakresu obowiązków należy obsługa administracyjna studiów podyplomowych;
- opłacie, należy przez to rozumieć opłatę za kształcenie na studiach podyplomowych prowadzonych przez Uniwersytet Gdański;
- Uczelni, należy przez to rozumieć Uniwersytet Gdański;
- uczestniku, należy przez to rozumieć uczestnika studiów podyplomowych;
- umowie, należy przez to rozumieć umowę o warunkach odpłatności za kształcenie na studiach podyplomowych prowadzonych przez Uniwersytet Gdański;
- Ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. ‒ Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
- właściwym prorektorze, należy przez to rozumieć prorektora właściwego do spraw studenckich.
§ 2.
Zarządzenie stosuje się do uczestnika, będącego:
- obywatelem polskim;
- cudzoziemcem, o którym mowa w art. 323 ust. 1 Ustawy.
§ 3.
Uczelnia pobiera od uczestnika opłatę, której wysokość określa odrębne zarządzenie Rektora.
§ 4.
- Z zastrzeżeniem ust. 2, uczestnik ma obowiązek zawarcia umowy z Uczelnią w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć.
- Uczestnik, który został przyjęty na studia podyplomowe w trakcie roku akademickiego, na podstawie § 12 ust. 2 Regulaminu Studiów Podyplomowych Uniwersytetu Gdańskiego, ma obowiązek zawarcia umowy z Uczelnią w trakcie pierwszych zajęć następujących po przyjęciu na studia podyplomowe.
- Umowa określa w szczególności zasady pobierania opłaty oraz terminy jej pobierania wskazane przez kierownika.
- Uczestnik, który nie spełni obowiązku, o którym mowa w ust. 1 i 2, zostaje skreślony z listy uczestników studiów podyplomowych.
§ 5.
- Uczelnia zawiera umowę z uczestnikiem albo z uczestnikiem oraz innym podmiotem, z którego środków jest finansowana opłata, w formie pisemnej pod rygorem nieważności. W imieniu Uczelni umowę zawiera kierownik, działający na podstawie upoważnienia Rektora.
- Umowa jest zawierana na przewidywany okres studiów podyplomowych i wygasa z mocy prawa z dniem ukończenia tych studiów bądź utraty statusu uczestnika z innej przyczyny.
§ 6.
- Wzór umowy określa odpowiednio:
- załącznik nr 1 – w przypadku uczestnika wnoszącego opłatę w ratach;
- załącznik nr 2 – w przypadku, gdy opłata wnoszona przez uczestnika w ratach jest finansowana ze środków innego podmiotu;
- załącznik nr 3 – w przypadku uczestnika wnoszącego opłatę w całości lub semestralnie;
- załącznik nr 4 – w przypadku, gdy opłata jest wnoszona przez uczestnika w całości lub semestralnie i finansowana ze środków innego podmiotu.
- Wzory umów są dostępne u kierownika lub obsługi administracyjnej, w Akademickim Systemie Teleinformatycznym FAST oraz na stronie internetowej Uczelni.
§ 7.
- Opłata może być wnoszona:
- w całości (opłata całościowa);
- semestralnie (opłata semestralna).
2. Opłata może być również wnoszona w ratach (opłata ratalna), za zgodą kierownika, o której mowa w § 8.
§ 8.
Na wniosek uczestnika złożony do kierownika nie później niż 7 dni przed terminem wniesienia:
1) całej opłaty ‒ w przypadku opłaty całościowej,
2) pierwszej wpłaty ‒ w przypadku opłaty semestralnej
- kierownik może wyrazić zgodę na rozłożenie opłaty na raty.
§ 9.
- Za datę wniesienia opłaty uznaje się datę wpływu opłaty na indywidualny numer konta wskazany w Portalu Studenta (https://ps.ug.edu.pl) lub na rachunek bankowy Uczelni.
- Indywidualny numer konta, o którym mowa w ust. 1, jest podany do wiadomości uczestnika:
1) w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów na Studia Podyplomowe – w trakcie rekrutacji na studia podyplomowe;
2) w Portalu Studenta – w trakcie studiów podyplomowych.
- W przypadku niewniesienia przez uczestnika opłaty w terminach określonych w umowie Uczelnia wzywa go do wniesienia zaległej opłaty w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem skreślenia z listy uczestników studiów podyplomowych oraz skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego.
- Niewniesienie opłaty w terminach określonych w umowie uprawnia Uczelnię do naliczenia odsetek ustawowych za zwłokę.
- Wniesienie zaległej opłaty w dodatkowym terminie, o którym mowa w ust. 3, zwalnia uczestnika z obowiązku zapłaty odsetek za czas opóźnienia.
- Uczelnia nie ponosi odpowiedzialności za następstwa błędnego zakwalifikowania przez bank wniesionej opłaty, powstałe na skutek okoliczności leżących po stronie zobowiązanego do wniesienia opłaty, w szczególności w wyniku wskazania przez zobowiązanego w bankowym systemie informatycznym niewłaściwego numeru rachunku bankowego, na który została wniesiona opłata.
§ 10.
- W przypadku wniesienia opłaty oraz rezygnacji ze studiów podyplomowych przed upływem 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, wniesiona opłata podlega zwrotowi w pełnej wysokości na wniosek uczestnika lub innego podmiotu, z którego środków jest finansowana opłata, złożony do właściwego prorektora.
- W przypadku rezygnacji ze studiów podyplomowych po upływie 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, wniesiona opłata podlega zwrotowi, na wniosek uczestnika lub innego podmiotu, z którego środków jest finansowana opłata, złożony do właściwego prorektora, w wysokości proporcjonalnej do liczby zjazdów pozostałych do:
- terminu wniesienia kolejnej raty – w przypadku opłaty ratalnej,
- zakończenia semestru – w przypadku opłaty semestralnej,
- zakończenia studiów podyplomowych – w przypadku opłaty całościowej
– po dniu złożenia przez uczestnika rezygnacji z tych studiów.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 1 i 2, powinien zawierać wskazanie aktualnego numeru rachunku bankowego, na który należy zwrócić opłatę. Do wniosku powinien być dołączony dowód wniesienia opłaty.
- Opłata podlega zwrotowi po zasięgnięciu opinii kierownika przez właściwego prorektora. Opinia powinna określać wysokość kosztów poniesionych przez Uczelnię w związku z kształceniem uczestnika na studiach podyplomowych do dnia złożenia wniosku.
§ 11.
- W przypadku skreślenia uczestnika z listy uczestników studiów podyplomowych z przyczyn innych niż rezygnacja, opłaty wniesione przez uczestnika podlegają zwrotowi, na jego wniosek złożony do właściwego prorektora, w wysokości proporcjonalnej do liczby zjazdów pozostałych do:
- terminu wniesienia kolejnej raty – w przypadku opłaty ratalnej,
- zakończenia semestru – w przypadku opłaty semestralnej,
- zakończenia studiów podyplomowych – w przypadku opłaty całościowej
– po dniu skreślenia z listy słuchaczy studiów podyplomowych.
- Przepisy § 10 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
§ 12.
- Wznowienie studiów po skreśleniu z listy uczestników studiów podyplomowych z powodu niewywiązania się z obowiązku terminowego wnoszenia opłaty jest możliwe po uiszczeniu zaległej opłaty oraz zwrocie ewentualnych kosztów sądowych poniesionych przez Uczelnię.
- Uczestnik, wznawiając studia podyplomowe, zawiera z Uczelnią nową umowę.
§ 13.
Właściwy prorektor, działający na podstawie upoważnienia Rektora, na wniosek uczestnika i po zasięgnięciu opinii kierownika, może zwolnić uczestnika z opłaty w całości lub w części.
§ 14.
- Uczestnik może zostać zwolniony z opłaty, w uzasadnionych przypadkach, wynikających w szczególności z trudnej sytuacji materialnej lub zdrowotnej.
- Z zastrzeżeniem ust. 3, wniosek o zwolnienie z opłaty uczestnik składa do kierownika nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem zajęć lub przed kolejnym terminem wniesienia opłaty określonym w umowie.
- W trakcie roku akademickiego uczestnik może złożyć wniosek o zwolnienie z opłaty, niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 2 i 3, powinien zawierać uzasadnienie. Do wniosku dołącza się również dokumenty potwierdzające przyczyny zwolnienia z opłaty wskazane we wniosku.
§ 15.
Formę zwolnienia cudzoziemca z opłaty określa art. 324 ust. 1 Ustawy.
§ 16.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od 1 października 2019 r.
Rektor
Uniwersytetu Gdańskiego
prof. dr hab. Jerzy Piotr Gwizdała