Uchwała nr 1/RUG/19 Rady Uniwersytetu Gdańskiegoz dnia 14 maja 2019 rokuw sprawie Regulaminu Rady Uniwersytetu Gdańskiego
została zmieniona przez
Na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668 ze zm.) uchwala się, co następuje:
§ 1.
Wprowadza się Regulamin Rady Uniwersytetu Gdańskiego stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Uniwersytetu Gdańskiego
dr Marek Głuchowski
__________
Załącznik do uchwały Rady UG nr 1/RUG/19
REGULAMIN RADY UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO
Rozdział 1. Postanowienia ogólne
§ 1.
- Rada Uniwersytetu Gdańskiego, zwana dalej Radą, jest organem kolegialnym Uniwersytetu Gdańskiego, zwanego dalej Uniwersytetem.
- Radę powołuje Senat Uniwersytetu.
- Skład Rady oraz jej zadania określa ustawa z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 ze zm.), zwana dalej Ustawą, oraz Statut Uniwersytetu, zwany dalej Statutem.
- Szczegółowe zasady wyboru Rady, przesłanki wygaśnięcia mandatu członka Rady w trakcie kadencji oraz zasady przeprowadzenia wyborów uzupełniających określa Statut oraz Ordynacja Wyborcza Uniwersytetu.
- Regulamin Rady Uniwersytetu Gdańskiego, zwany dalej Regulaminem, określa tryb funkcjonowania Rady. Podstawę prawną funkcjonowania Rady stanowią odpowiednie przepisy Ustawy, Statut i Regulamin.
- Poza uprawnieniami i zadaniami, o których mowa w ust. 3, Rada posiada uprawnienia opiniodawcze. Rektor może zwrócić się do Rady o opinię w każdej sprawie, którą uzna za ważną ze względu na dobro Uniwersytetu.
Rozdział 2. Posiedzenia Rady Uniwersytetu Gdańskiego
§ 2.
- Przewodniczącym Rady Uniwersytetu Gdańskiego, zwanym dalej Przewodniczącym, jest członek Rady spoza wspólnoty Uniwersytetu wybrany przez Senat.
- Przewodniczący zwołuje posiedzenia zwyczajne Rady. Przewodniczący może również zwołać posiedzenie nadzwyczajne Rady.
- Posiedzenia zwyczajne Rady Przewodniczący zwołuje nie rzadziej niż dwa razy w semestrze.
- Przewodniczący ustala terminy zwyczajnych posiedzeń Rady w semestrze i przedstawia je Radzie.
- Przewodniczący zwołuje posiedzenia zwyczajne Rady oraz ustala ich terminy z podaniem miejsca i godziny posiedzenia, a także przedstawia projekt porządku obrad posiedzenia Rady.
- Z wyjątkiem nagłych przypadków, zawiadomienie o zwołaniu posiedzenia powinno być doręczone członkom Rady i osobom zaproszonym, nie później niż pięć dni przed posiedzeniem.
- Do zawiadomienia o zwołaniu posiedzenia Rady w trybie zwyczajnym należy załączyć proponowany porządek obrad posiedzenia Rady oraz projekty uchwał, protokół z poprzedniego posiedzenia Rady, a także inne materiały w zakresie spraw ujętych w porządku obrad. Przewodniczący ustala listę materiałów załączanych do zawiadomienia o zwołaniu posiedzenia.
- Nadzwyczajne posiedzenie Rady Przewodniczący zwołuje z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej dwóch członków Rady w terminie czternastu dni od dnia zgłoszenia wniosku albo na wniosek Rektora.
- W przypadkach niecierpiących zwłoki lub z innych ważnych powodów, Przewodniczący rady może zarządzić podjęcie przez Radę uchwały w trybie głosowania za pomocą środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
- Posiedzenia Rady są zamknięte.
Rozdział 3. Uczestnicy posiedzeń Rady Uniwersytetu Gdańskiego
§ 3.
- Członek Rady obowiązany jest osobiście uczestniczyć w posiedzeniach Rady. Wymagane jest potwierdzenie obecności członka Rady przez złożenie podpisu na imiennej liście obecności.
- Przewodniczący może zapraszać osoby niebędące członkami Rady do udziału w posiedzeniach Rady.
- Przewodniczący może na wniosek pracowników, doktorantów lub studentów Uniwersytetu wyrazić zgodę na ich udział w posiedzeniu Rady (wzór wniosku o udział w posiedzeniu Rady określa załącznik nr 1 do Regulaminu).
§ 4.
Prawo zabierania głosu na posiedzeniu Rady przysługuje wszystkim osobom wchodzącym w jej skład, a także osobom zaproszonym.
Rozdział 4. Tryb obrad na posiedzeniach Rady Uniwersytetu Gdańskiego
§ 5.
- Rada obraduje na posiedzeniach.
- Posiedzeniami Rady kieruje Przewodniczący. W przypadku niemożności kierowania obradami przez Przewodniczącego, na posiedzeniu Rady zastępuje go wyznaczony przez niego inny członek Rady.
§ 6.
Do otwarcia i prowadzenia obrad posiedzenia Rady niezbędna jest obecność przynajmniej czterech członków Rady.
§ 7.
- Rada przed rozpoczęciem obrad, po stwierdzeniu przez Przewodniczącego prawidłowości zwołania posiedzenia Rady, przyjmuje przedstawiony przez Przewodniczącego w zawiadomieniu o zwołaniu posiedzenia Rady porządek obrad posiedzenia.
- Na wniosek członka Rady zgłoszony przed rozpoczęciem obrad, porządek obrad posiedzenia Rady może ulec zmianie.
- Ostateczną decyzję w sprawie zmiany porządku obrad posiedzenia podejmuje Rada.
- Poszczególne punkty porządku obrad posiedzenia Rady, które nie zostaną rozpatrzone na posiedzeniu Rady, przenosi się i umieszcza, jako pierwsze w kolejności, w porządku obrad następnego posiedzenia Rady.
§ 8.
- Sprawy wniesione pod obrady na posiedzeniu Rady przedstawia Przewodniczący lub wskazany przez niego sprawozdawca.
- Sprawy wymagające szczegółowego rozpatrzenia Rada może skierować do odpowiedniej komisji senackiej. W imieniu komisji sprawę na posiedzeniu Rady referuje jej Przewodniczący lub wybrany przez Komisję sprawozdawca.
§ 9.
- W sprawach objętych porządkiem obrad Przewodniczący udziela głosu w kolejności zgłoszeń.
- Bezpośrednio po zgłoszeniu przez wnioskodawcę wniosku formalnego, Przewodniczący udziela mu głosu.
- Do wniosków formalnych zalicza się w szczególności wnioski o:
- przerwanie, odroczenie lub zamknięcie obrad posiedzenia Rady;
- odroczenie lub zamknięcie dyskusji;
- odesłanie sprawy do komisji lub powołanie komisji doraźnej;
- głosowanie bez dyskusji;
- utajnienie głosowania;
- utajnienie całości lub części posiedzenia Rady;
- ograniczenie lub przedłużenie czasu przemówień;
- stwierdzenie kworum;
- sprawdzenie zgodności zapisów proponowanej uchwały z Ustawą, Statutem i Regulaminem.
- Rada głosuje nad wnioskiem formalnym bezpośrednio po wysłuchaniu wnioskodawcy z możliwością wcześniejszego wysłuchania stanowiska przeciwnego.
§ 10.
Przewodniczący może zwrócić uwagę mówcy, gdy jego wypowiedź wykracza poza porządek obrad posiedzenia Rady lub narusza dobre obyczaje akademickie.
Rozdział 5. Podejmowanie uchwał oraz głosowanie
§ 11.
- Rada podejmuje uchwały na posiedzeniach.
- Uchwały Rady zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej czterech członków Rady (wzór uchwały określa załącznik nr 2 do Regulaminu).
- W razie podjęcia przez Radę uchwały niezgodnej z Ustawą lub Statutem, Rektor zawiesza jej wykonanie i w terminie czternastu dni zwołuje posiedzenie Rady w celu ponownego rozpatrzenia uchwały. Jeżeli Rada nie zmieni albo nie uchyli uchwały, Rektor przekazuje ją do rozstrzygnięcia ministrowi właściwemu ds. szkolnictwa wyższego.
- W razie podjęcia przez Radę uchwały naruszającej ważny interes Uniwersytetu, Rektor zawiesza jej wykonanie i w terminie czternastu dni zwołuje posiedzenie Rady w celu ponownego rozpatrzenia uchwały. Uchwała wchodzi w życie, jeżeli Rada większością co najmniej trzech czwartych wypowie się za jej utrzymaniem.
§ 12.
- Głosowania są jawne z wyjątkiem spraw osobowych i mogą odbywać się w trybie pisemnym i przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (poczta elektroniczna).
- W przypadkach głosowania tajnego, uniemożliwiających wykorzystanie środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, Przewodniczący wyznacza komisję skrutacyjną w składzie dwóch członków Rady (z prawem głosowania). Komisja sporządza protokół poświadczając jego treść własnymi podpisami i podaje go do wiadomości Rady.
Rozdział 6. Dokumentacja
§ 13.
- Przebieg obrad posiedzenia Rady jest rejestrowany w formie elektronicznej lub zapisywany stenograficznie. Zapisy te stanowią podstawę do sporządzenia protokołu.
- Protokół przyjęty przez Radę i podpisany przez Przewodniczącego stanowi urzędowe stwierdzenie przebiegu obrad posiedzenia Rady.
- Projekt protokołu z poprzedniego posiedzenia Rady dostarcza się wraz z zawiadomieniem o następnym posiedzeniu.
- Projekt protokołu posiedzenia Rady dostępny jest do wglądu na wniosek członka Rady w Biurze Organizacji i Legislacji Uniwersytetu Gdańskiego, zwanym dalej Biurem, przed jego rozesłaniem.
- Wnioski o sprostowanie protokołu składa się do Przewodniczącego nie później niż w dniu posiedzenia, podczas którego zatwierdzony zostanie protokół z posiedzenia Rady.
- O wniesionych poprawkach Przewodniczący informuje Radę.
- Rada przyjmuje protokół posiedzenia wraz z poprawkami na następnym posiedzeniu.
- Nagrania przebiegu obrad są przechowywane w Biurze przez co najmniej cztery lata od dnia zatwierdzenia protokołu posiedzenia Rady.
- Protokoły posiedzeń Rady są jawne z wyjątkiem tych, których jawność w całości lub w części wyłączono.
- Protokoły lub ich części, które zostały utajnione są dostępne do wglądu na wniosek członka Rady w Biurze.
- Protokoły jawne są udostępniane na wniosek pracowników, doktorantów i studentów Uniwersytetu.
§ 14.
- Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący.
- Uchwały Rady są podawane do publicznej wiadomości przez umieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej Uniwersytetu.
§ 15.
Obsługę administracyjną Rady zapewnia Biuro.
Rozdział 7. Przepisy końcowe
§ 16.
- Zmiana niniejszego Regulaminu wymaga podjęcia uchwały Rady.
- Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Załączniki
Załącznik | Wielkość |
---|---|
![]() | 141.98 KB |
![]() | 490.27 KB |
![]() | 12.08 KB |
![]() | 14.39 KB |