fbpx Uchwała nr 7/12 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 23 lutego 2012 roku w sprawie zmiany Statutu Uniwersytetu Gdańskiego | Biuletyn Informacji Publicznej

Uchwała nr 7/12
Senatu Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
23 lutego 2012 roku
w sprawie zmiany Statutu Uniwersytetu Gdańskiego

Niniejszy akt normatywny NIE obowiązuje
Powiązane hasła: 

Na podstawie art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) oraz w związku z art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 84, poz. 455) uchwala się, co następuje:

 

§ 1

W Statucie Uniwersytetu Gdańskiego, stanowiącym załącznik do uchwały Senatu UG nr 42/06 z dnia 8 czerwca 2006 roku w sprawie przyjęcia Statutu Uniwersytetu Gdańskiego, wprowadza się następujące zmiany:

  1. § 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Rektor honoruje szczególnie zasłużonych pracowników oraz inne osoby, które przyczyniły się do rozwoju Uniwersytetu, albo przysporzyły mu dobrego imienia lub chwały, poprzez nadanie „Medalu Uniwersytetu Gdańskiego” w kolorze złotym, srebrnym lub brązowym. Wzory medali określa załącznik nr 5 Statutu.”;

  1. § 16 ust. 3, 4 i 5 otrzymują brzmienie:

„3. Uniwersytet może tworzyć filie lub jednostki zamiejscowe przewidziane w Ustawie w kraju i za granicą.

4. Wydziały są tworzone, przekształcane i likwidowane przez Rektora po zasięgnięciu opinii Senatu.

5. Instytuty, katedry i zakłady są tworzone, przekształcane i likwidowane przez Rektora, na wniosek rady wydziału zaopiniowany przez właściwe komisje senackie.”;

  1. § 18 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Jednostkami organizacyjnymi instytutu są katedry lub zakłady. W instytucie mogą być tworzone również inne jednostki.”;

  1. § 28 słowa „właściwej komisji Senatu” zastępuje się słowami „właściwych komisji senackich”;
  2. § 30 słowa „właściwą komisję senacką” zastępuje się słowami „właściwe komisje senackie”;
  3. § 32 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Organami jednoosobowymi Uniwersytetu powoływanymi w drodze wyborów są Rektor i dziekani.”;

  1. § 36 otrzymuje brzmienie:

„1. Do kompetencji Senatu należy:

    1) ustalanie głównych kierunków działalności oraz uchwalanie strategii rozwoju Uniwersytetu,

    2) określanie zasad podziału dotacji budżetowej pomiędzy jednostki organizacyjne Uniwersytetu,

    3) zatwierdzanie planu rzeczowo-finansowego oraz rocznego sprawozdania finansowego Uniwersytetu,

    4) wyrażanie zgody na:

        a. nabycie, zbycie lub obciążenie mienia o wartości przekraczającej 3% przychodów UG z działalności operacyjnej za poprzedni rok obrotowy,

        b. zaciąganie pożyczki z okresem spłaty przekraczającym dwa kolejne lata obrotowe,

        c. przyjęcie darowizny, spadku lub zapisu o wartości większej niż 200 000, 00 PLN,

        d. określenie zasad nabywania i zbywania papierów wartościowych przez Uniwersytet,

        e. wydzierżawianie lub wynajmowanie nieruchomości na okres powyżej 10 lat,

        f. przystąpienie do spółki, spółdzielni lub innej organizacji gospodarczej oraz utworzenie spółki lub fundacji,

    5) opiniowanie i zatwierdzanie regulaminów jednostek organizacyjnych Uniwersytetu, w tym: regulaminu Senatu oraz regulaminu organizacyjnego Uniwersytetu zawierającego tryb i zasady tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych niezwiązanych z działalnością dydaktyczną,

    6) uchwalanie statutu, regulaminu studiów, regulaminu studiów doktoranckich, regulaminu studiów podyplomowych oraz zasad przyjęć na studia i studia doktoranckie,

    7) podejmowanie uchwał w sprawie uruchomienia nowych kierunków studiów,

    8) zatwierdzanie wzoru dyplomu Uczelni,

    9) podejmowanie uchwał opiniujących założenia organizacyjne i programowe dotyczące uruchomienia studiów doktoranckich lub zasad ich prowadzenia,

    10) podejmowanie uchwał w sprawie uruchomienia studiów podyplomowych i innych form kształcenia,

    11) wyrażanie opinii społeczności akademickiej uczelni oraz wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Rektora,

   12) podejmowanie uchwał w sprawach dotyczących organizacji i funkcjonowania Uniwersytetu z wyjątkiem spraw zastrzeżonych dla innych organów.

   13) podejmowanie decyzji w innych sprawach przekazanych do kompetencji Senatu w Ustawie lub w Statucie.

2. Senat może dokonywać oceny działalności Uczelni, Rektora, prorektorów i Kanclerza.”;

  1. § 39:

    1. ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1) wyrażanie opinii o strategii i kierunkach Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego,”;

2. dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:

„5) pomoc w komercjalizacji wyników badań naukowych,

6) pomoc w sprawie praktyk studenckich i współpracy z podmiotami zewnętrznymi.”;

  1. § 40 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

„3. Rektor po zasięgnięciu opinii Senatu powołuje Rzecznika Dyscyplinarnego ds. postępowania etycznego nauczycieli akademickich UG spośród nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku profesora zwyczajnego.

4. Rektor, na wniosek rady wydziału, po zasięgnięciu opinii Senatu, zatrudnia na stanowiskach: profesora zwyczajnego i nadzwyczajnego w Uniwersytecie Gdańskim.”;

  1. § 42 ust. 1 pkt 8) otrzymuje brzmienie:

„8) uchwalanie, po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu studenckiego, zgodnie z wytycznymi ustalonymi przez Senat, planów studiów i programów kształcenia,”;

  1. § 44 ust. 1 przed dotychczasowym pkt. 1 dodaje się punkt w brzmieniu:

„1) opracowanie strategii rozwoju Wydziału zgodnej ze strategią rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.” a kolejne pkt. otrzymują numerację odpowiednio od 2 do 15;

  1. § 46 ust. 2, 5 i 7 otrzymują brzmienie:

„2. Zastępców dyrektora instytutu, w liczbie nie większej niż trzech, powołuje Rektor na wniosek Dyrektora instytutu. O liczbie zastępców decyduje rada wydziału.

5. Kandydata na dyrektora instytutu wybiera w tajnym i bezpośrednim głosowaniu zebranie ogólne pracowników instytutu.

7. Postanowienia ust. 5 i 6 mogą mieć zastosowanie do wyboru kandydatów i powołania zastępców dyrektora instytutu.”;

  1. § 61 ust. 4 słowa „art. 72 ust. 1” zastępuje się słowami „art. 72 ust. 2”;
  2. § 75:

    1. ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Wniosek dziekana o zatrudnienie osoby wymienionej w ust. 1 wraz z dokumentacją, oceniony przez dwóch recenzentów, z których przynajmniej jeden nie jest pracownikiem Uniwersytetu Gdańskiego, musi być pozytywnie zaopiniowany przez radę wydziału i Senat.”;

2. skreśla się ust. 3;

  1. § 82:
    1. ust. 2 - 5 otrzymują brzmienie:

„2. Stosunek pracy z nauczycielem akademickim nawiązuje Rektor na wniosek dziekana (kierownika jednostki międzywydziałowej lub ogólnouczelnianej), zaopiniowany przez właściwą radę wydziału (radę jednostki międzywydziałowej lub ogólnouczelnianej), albo z własnej inicjatywy po zasięgnięciu opinii dziekana (kierownika jednostki międzywydziałowej lub ogólnouczelnianej) oraz właściwej rady wydziału (rady jednostki międzywydziałowej lub ogólnouczelnianej), z zastrzeżeniem § 40 ust. 4 Statutu UG.

3. Stosunek pracy z nauczycielem akademickim rozwiązuje Rektor na wniosek dziekana (kierownika jednostki międzywydziałowej lub ogólnouczelnianej), albo z własnej inicjatywy po zasięgnięciu opinii dziekana (kierownika jednostki międzywydziałowej lub ogólnouczelnianej), z zastrzeżeniem art. 125 Ustawy.

4. Na podstawie mianowania zatrudnia się wyłącznie nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy profesora, w pełnym wymiarze czasu pracy. Dla nauczyciela akademickiego zatrudnionego w Uniwersytecie na podstawie mianowania Uniwersytet jest podstawowym miejscem pracy.

5. Negatywna opinia rady wydziału (rady jednostki międzywydziałowej lub ogólnouczelnianej) w sprawie zatrudnienia kandydata jest dla Rektora wiążąca.”;

2. dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

„6. Nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem akademickim w Uniwersytecie jako podstawowym miejscu pracy na stanowisku profesora zwyczajnego i nadzwyczajnego następuje na czas nieokreślony.”;

 

  1. § 83 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Rektor może wyrazić zgodę nauczycielowi akademickiemu, z wyjątkiem pełniących funkcję jednoosobowych organów, na zatrudnienie w ramach stosunku pracy tylko u jednego dodatkowego pracodawcy prowadzącego działalność dydaktyczną lub naukowo-badawczą na podstawie zasad ustalonych przez Senat, z zachowaniem przepisów zawartych w Ustawie.”;

  1. § 84 otrzymuje brzmienie:

„1. Zatrudnienie na stanowisku asystenta następuje na czas określony, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4.

2. Łączny okres zatrudnienia na stanowisku asystenta osoby nieposiadającej stopnia naukowego doktora nie może być dłuższy niż osiem lat.

3. Upływ okresu wskazanego w ust. 2 stanowi podstawę do rozwiązania stosunku pracy za wypowiedzeniem.

4. Do umów o pracę na stanowisku asystenta ma zastosowanie art. 251 k. p.”;

  1. § 85 otrzymuje brzmienie:

„1. Zatrudnienie na stanowisku adiunkta osoby nieposiadającej stopnia naukowego doktora habilitowanego następuje na czas określony z zastrzeżeniem ust. 2 i 5.

2. Łączny okres zatrudnienia na stanowisku adiunkta osoby nieposiadającej stopnia naukowego doktora habilitowanego nie może być dłuższy niż osiem lat.

3. Upływ okresu wskazanego w ust. 2 stanowi podstawę do rozwiązania stosunku pracy za wypowiedzeniem.

4. Zatrudnienie na stanowisku adiunkta osoby ze stopniem naukowym doktora habilitowanego następuje na czas nieokreślony.

5. Do umów o pracę na stanowisku adiunkta ma zastosowanie art. 251 k. p.”;

  1. § 86 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

„2. Kolejne zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony na tych stanowiskach następuje po pozytywnej ocenie pracy.

3. Okres zatrudnienia pracowników, o których mowa w ust. 1, na czas określony, nie może być dłuższy niż do końca roku akademickiego, w którym pracownik taki osiągnął wiek emerytalny.”;

  1. § 88 otrzymuje brzmienie:

„1. Okresy zatrudnienia, o których mowa w art. 120 Ustawy ulegają przedłużeniu o czas trwania urlopu macierzyńskiego, ojcowskiego, wychowawczego, dla poratowania zdrowia, okres czasowej niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem w pracy lub chorobą zawodową oraz czas trwania służby wojskowej.

2. Bieg okresu zatrudnienia na stanowisku asystenta, o którym mowa w ust. 1, ulega zawieszeniu do czasu zakończenia przewodu doktorskiego, jeżeli przed upływem okresu zatrudnienia zostali wyznaczeni recenzenci w tym przewodzie.

3. Bieg okresu zatrudnienia na stanowisku adiunkta ulega zawieszeniu do czasu zakończenia postępowania habilitacyjnego, jeżeli przed upływem okresu zatrudnienia zostało wszczęte postępowanie habilitacyjne.

4. Urlopy dla celów naukowych nie przedłużają ani nie zawieszają biegu terminów, o których mowa w ust. 1, 2 i 3.”;

  1. § 89 ust. 1 i 3 otrzymują brzmienie:

„1. Zatrudnienie nauczyciela akademickiego w Uniwersytecie w wymiarze przewyższającym połowę etatu musi nastąpić w drodze konkursu otwartego.

3. Konkurs - za zgodą Rektora - ogłasza dziekan wydziału (kierownik jednostki organizacyjnej). Ogłoszenie konkursu następuje przez podanie jego warunków do publicznej wiadomości, w tym na stronie internetowej Uniwersytetu, urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego oraz ministra nadzorującego uczelnię, a także na stronach internetowych Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców, przeznaczonym do publikacji ofert pracy naukowców, nie krócej niż trzydzieści dni przed terminem zamknięcia listy kandydatów.”;

  1. § 90 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Oceny dokonuje się raz na dwa lata, a w przypadku nauczycieli akademickich z tytułem naukowym profesora – raz na cztery lata, zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Uczelnianą Komisję Oceniającą oraz dodatkowo w procedurze awansu na wyższe stanowisko lub przedłużenia okresu zatrudnienia, a także na wniosek kierownika jednostki.”;

  1. § 94 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Podstawę oceny nauczyciela akademickiego stanowi przedstawiony przez zainteresowanego wykaz dorobku naukowo-badawczego, dydaktycznego i organizacyjnego, opinia dotycząca wypełniania obowiązków dydaktycznych przedstawiana przez studentów i doktorantów, o której mowa w § 95 ust. 1 i 2 oraz opinie ekspertów dotyczące dorobku naukowo-badawczego w przypadkach wskazanych w § 95 ust. 3, a jeśli oceny dokonuje wydziałowa komisja oceniająca również pisemna opinia bezpośredniego przełożonego. Ocenie poddaje się także przestrzeganie prawa autorskiego i praw pokrewnych, a także prawa własności przemysłowej.”;

  1. § 95 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

„3. W przypadku istotnych rozbieżności pomiędzy członkami Komisji co do oceny dorobku naukowo-badawczego nauczyciela akademickiego lub w przypadku, gdy istnieją wątpliwości w zakresie przestrzegania przez ocenianego prawa autorskiego i praw pokrewnych, a także prawa własności przemysłowej, Komisja może powołać ekspertów, w tym spoza uczelni.”;

  1. § 97 otrzymuje brzmienie:

„1. Wnioski wynikające z oceny mają wpływ na zgodę Rektora na wykonywanie przez nauczyciela akademickiego dodatkowego zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

2. Otrzymanie przez nauczyciela akademickiego oceny negatywnej stanowi podstawę rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem akademickim za wypowiedzeniem.”;

  1. § 98 otrzymuje brzmienie:

„Stosunek pracy z mianowanym nauczycielem akademickim może być rozwiązany w trybie art. 125 Ustawy, po uzyskaniu opinii rady wydziału, a w przypadku jednostek organizacyjnych niewchodzących w skład wydziału - opinii rady danej jednostki organizacyjnej albo Senatu, jeżeli w strukturze jednostki nie ma takiej rady.”;

  1. § 106 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Pracownikami niebędącymi nauczycielami akademickimi są:

    1) pracownicy naukowo-techniczni oraz inżynieryjno-techniczni,

    2) pracownicy biblioteczni oraz dokumentacji i informacji naukowej,

    3) pracownicy administracji,

    4) pracownicy obsługi.”;

 

  1. § 116 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Studia w Uniwersytecie prowadzone są w ramach kierunków studiów. Za realizację treści ujętych w programach kształcenia są odpowiedzialne jednostki organizacyjne mające w zakresie swojej działalności problematykę odpowiednią do tych treści.”;

  1. § 120 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Uniwersytet Gdański może pobierać opłaty za świadczone usługi edukacyjne za:

   1) kształcenie studentów na studiach niestacjonarnych oraz kształcenie uczestników niestacjonarnych studiów doktoranckich,

   2) kształcenie studentów na drugim lub kolejnym kierunku studiów w formie stacjonarnej,

   3) kształcenie studentów na studiach stacjonarnych za zajęcia poza limitem ECTS określonym w art. 170a ust. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym,

   4) prowadzenie studiów w języku obcym,

   5) powtarzanie określonych zajęć na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych,

   6) przedłużenie niestacjonarnych studiów doktoranckich,

   7) udział w zajęciach nieobjętych planem studiów,

   8) studia podyplomowe oraz kursy dokształcające,

   9) kształcenie studentów niebędących obywatelami państw należących do Unii Europejskiej oraz państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych”;

  1. § 129 otrzymuje brzmienie:

„Student może studiować według indywidualnego planu studiów i programu kształcenia na zasadach ustalonych przez regulamin studiów.”;

  1. § 130: dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

„6. Organy samorządu studenckiego uchwalają i promują kodeks etyki studenta.”    
a kolejne ust. otrzymują numerację odpowiednio 7 i 8;

  1. § 145 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

„5. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Uniwersytetu określa Rektor po zasięgnięciu opinii właściwej komisji Senatu.”;

  1. § 151 otrzymuje brzmienie:

„1. Uniwersytet prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie planu rzeczowo-finansowego zatwierdzanego przez Senat, zgodnie z przepisami o finansach publicznych oraz rachunkowości.

2. Za zgodą Senatu Rektor może dokonywać zmian w planie rzeczowo-finansowym.

3. Kierownik jednostki organizacyjnej, kierownik projektu lub inna osoba upoważniona przez Rektora do dysponowania środkami finansowymi, jest odpowiedzialna za ich właściwe, zgodne z prawem, wykorzystanie.”;

  1. § 174 otrzymuje brzmienie:

„1. Osoba zatrudniona przed dniem wejścia w życie ustawy na podstawie mianowania albo umowy o pracę na czas nieokreślony pozostaje zatrudniona w tej samej formie stosunku pracy.

2. Osoba zatrudniona przed dniem wejścia w życie ustawy na podstawie mianowania albo umowy o pracę na czas określony pozostaje zatrudniona na dotychczasowym stanowisku do czasu upływu okresu zatrudnienia wskazanego w akcie mianowania albo w umowie o pracę.”;

  1. skreśla się § 173, §175 i § 176;
  2. w załączniku nr 1 do Statutu - „Wzór godła Uniwersytetu Gdańskiego” dodaje się typografię godła w j. angielskim;
  3. w załączniku nr 2 do Statutu - „Wzory sztandaru i flagi Uniwersytetu Gdańskiego” dodaje się wzór flagi granatowej;
  4. w załączniku nr 7 do Statutu – „Ordynacja Wyborcza Uniwersytetu Gdańskiego” w § 16 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Kandydat na Rektora powinien posiadać co najmniej stopień naukowy doktora. Warunkiem pełnienia funkcji Rektora jest zatrudnienie w uczelni jako podstawowym miejscu pracy.”.

 

§ 2

Ujednolicony tekst Statutu Uniwersytetu Gdańskiego stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z wyjątkiem § 1 ust. 18, 20 i 34, które wchodzą w życie 1 października 2013 roku.

Przewodniczący Senatu
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
prof. dr hab. Bernard Lammek

Ostatnia modyfikacja: 
czwartek, 7 stycznia 2021 roku, 13:37
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Alicja Pyskło
Treść wprowadzona przez: Import Importowicz