Uchwała nr 34/21 Senatu Uniwersytetu Gdańskiegoz dnia 27 maja 2021 rokuzmieniająca uchwałę nr 121/19 Senatu UG określającą sposób postępowania w sprawie nadania stopnia naukowego doktora w Uniwersytecie Gdańskim
Na podstawie art. 192 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 478, ze zm.) oraz § 28 ust. 1 pkt 19 Statutu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 13 czerwca 2019 r. (ze zm.) – uchwala się, co następuje:
§ 1.
W „Sposobie postępowania w sprawie nadania stopnia naukowego doktora w Uniwersytecie Gdańskim”, stanowiącym załącznik do uchwały nr 121/19 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 26 września 2019 roku określającej sposób postępowania w sprawie nadania stopnia naukowego doktora w Uniwersytecie Gdańskim, wprowadza się następujące zmiany:
- w § 1 ust. 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a) Przepisach wprowadzających – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;”;
- dodaje się § 1a w brzmieniu:
„§ 1a. [zakres podmiotowy pozytywny regulacji]
1. Z uwzględnieniem art. 179 ust. 6 Przepisów wprowadzających, niniejszy załącznik stosuje się do osób, które ubiegają się o nadanie stopnia doktora w postępowaniach w sprawie nadania stopnia doktora wszczętych po dniu 30 września 2019 r.:
1) w trybie kształcenia doktorantów w szkole doktorskiej (doktoranci szkół doktorskich);
2) w trybie eksternistycznym, w tym do pracowników Uniwersytetu.
2. Przez osobę ubiegającą się o nadanie stopnia doktora w trybie eksternistycznym, o której mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się również osobę, która rozpoczęła studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020 i ubiega się o nadanie stopnia doktora w postępowaniu w sprawie nadania stopnia doktora wszczętym po dniu 30 września 2019 r., z uwzględnieniem art. 179 ust. 7-9 Przepisów wprowadzających.”;
- dodaje się § 1b w brzmieniu:
„§ 1b. [zakres podmiotowy negatywny regulacji]
Niniejszego załącznika nie stosuje się do osób ubiegających się o nadanie stopnia doktora w przewodach doktorskich wszczętych do dnia 30 kwietnia 2019 roku. W przypadku takich osób stosuje się przepisy dotychczasowe – ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz akty wykonawcze do tej ustawy, a także art. 179 ust. 1-3 Przepisów wprowadzających.”;
- § 13 otrzymuje brzmienie:
„§ 13. [zmiana promotora oraz promotora pomocniczego ‒ tryb eksternistyczny]
1. Senat, w przypadku ubiegania się o nadanie stopnia doktora w dziedzinie nauki lub rada dyscypliny naukowej, w przypadku ubiegania się o nadanie stopnia doktora w dziedzinie nauki i dyscyplinie naukowej – na wniosek osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora w trybie eksternistycznym, promotora lub promotora pomocniczego, złożony odpowiednio do przewodniczącego Senatu lub rady, podejmuje uchwałę w sprawie zmiany promotora lub promotora pomocniczego osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora.
2. Senat, w przypadku ubiegania się o nadanie stopnia doktora w dziedzinie nauki lub rada dyscypliny naukowej, w przypadku ubiegania się o nadanie stopnia doktora w dziedzinie nauki i dyscyplinie naukowej z własnej inicjatywy podejmuje uchwałę o zmianie promotora lub promotora pomocniczego osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora w trybie eksternistycznym, jeżeli dotychczasowy promotor lub promotor pomocniczy utracił zdolność do pełnienia tej funkcji.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, przepis § 11 ust. 2 pkt 2 oraz ust. 3 pkt 1 stosuje się odpowiednio.”;
- § 15 otrzymuje brzmienie:
„§ 15. [wyznaczanie i zmiana promotora, promotorów lub promotora pomocniczego – tryb kształcenia doktorantów]
Sposób wyznaczania i zmiany promotora, promotorów lub promotora pomocniczego, na wniosek osoby przygotowującej rozprawę doktorską w trybie kształcenia doktorantów w szkole doktorskiej Uniwersytetu, określa Regulamin Szkół Doktorskich Uniwersytetu Gdańskiego.”;
- § 19 otrzymuje brzmienie:
„§ 19. [zaopiniowanie wniosku]
1. Przewodniczący Senatu albo przewodniczący rady dyscypliny naukowej w celu zaopiniowania wniosku powołuje zespół złożony z trzech osób:
1) posiadających tytuł profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego,
2) dla których Uniwersytet jest podstawowym miejscem pracy,
3) które złożyły oświadczenie o reprezentowaniu w udziale co najmniej 0,5 dyscypliny naukowej, w której o nadanie stopnia doktora ubiega się wnioskodawca ‒ w przypadku ubiegania się o nadanie stopnia doktora w dziedzinie nauki i dyscyplinie naukowej;
4) które złożyły oświadczenie o reprezentowaniu w udziale co najmniej 0,5 dyscypliny naukowej, której dotyczą zagadnienia naukowe objęte rozprawą doktorską ‒ w przypadku ubiegania się o nadanie stopnia doktora w dziedzinie nauki.
2. Przynajmniej jeden z członków zespołu, o którym mowa w ust. 1, musi posiadać doświadczenie w zakresie prowadzenia dydaktyki, pozwalające na przeprowadzenie prawidłowej weryfikacji efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK w przypadku osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora w trybie eksternistycznym.
3. Członkiem zespołu, o którym mowa w ust. 1, nie może być osoba, w stosunku do której zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.”;
- § 21 otrzymuje brzmienie:
„§ 21. [weryfikacja efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK ‒ tryb eksternistyczny]
Zasady i tryb weryfikacji efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK w przypadku osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora w trybie eksternistycznym określa załącznik do „Sposobu postępowania w sprawie nadania stopnia naukowego doktora w Uniwersytecie Gdańskim”.”;
- § 22 otrzymuje brzmienie:
„§ 22. [dodatkowy warunek wszczęcia postępowania – tryb eksternistyczny]
W przypadku osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora w trybie eksternistycznym od dnia wyznaczenia tej osobie promotora lub promotorów do dnia wszczęcia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora nie może upłynąć więcej niż 5 lat. Przepisu nie stosuje się do osoby, o której mowa w § 1a ust. 2.”;
- § 23 otrzymuje brzmienie:
„§ 23. [uchwała w sprawie wszczęcia postępowania w sprawie nadania stopnia doktora]
Senat albo rada dyscypliny naukowej, po zapoznaniu się z opinią zespołu, o którym mowa w § 19, oraz protokołem, o którym mowa w § 4 załącznika wskazanego w § 21, podejmuje uchwałę w sprawie wszczęcia postępowania o nadanie stopnia doktora.”;
- w § 26:
- ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Recenzent sporządza recenzję rozprawy w terminie 2 miesięcy od dnia jej doręczenia i składa odpowiednio komisji doktorskiej albo radzie dyscypliny naukowej:
- w formie pisemnej (opatrzoną własnoręcznym podpisem), wraz z jej kopią w postaci elektronicznej, albo
- w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.”,
- w ust. 4 zdanie trzecie otrzymuje brzmienie:
„Recenzenci przedstawiają recenzję uzupełnionej lub poprawionej rozprawy, w terminie miesiąca od dnia jej doręczenia, w formie, o której mowa w ust. 1 pkt 1 albo 2.”;
- w § 27 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Przed dopuszczeniem do obrony osoba ubiegająca się o nadanie stopnia doktora składa egzamin doktorski z dyscypliny naukowej, do której należą zagadnienia naukowe objęte rozprawą, przed komisją egzaminacyjną powołaną przez radę dyscypliny naukowej na wniosek przewodniczącego danej rady. W skład komisji egzaminacyjnej wchodzi co najmniej trzech członków odpowiednio komisji doktorskiej albo rady dyscypliny naukowej.”;
- w § 30 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Obrona może być przeprowadzona przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:
- transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami,
- wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku
– z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.”;
- dodaje się załącznik „Zasady i tryb weryfikacji efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomie 8 PRK w przypadku kandydata ubiegającego się o nadanie stopnia naukowego doktora w trybie eksternistycznym” w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2.
Ujednolicony tekst „Sposobu postępowania w sprawie nadania stopnia naukowego doktora w Uniwersytecie Gdańskim” stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3.
W przypadku postępowań w sprawie nadania stopnia naukowego doktora, wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszej uchwały i niezakończonych ostatecznie do tego dnia, stosuje się przepisy „Sposobu postępowania w sprawie nadania stopnia naukowego doktora w Uniwersytecie Gdańskim” w brzmieniu ustalonym niniejszą uchwałą.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Senatu
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
prof. dr hab. Piotr Stepnowski
Załączniki
Załącznik | Wielkość |
---|---|
Sposób postępowania w sprawie nadania stopnia naukowego doktora w UG | 770.43 KB |
Zasady i tryb weryfikacji efektów uczenia się | 666.25 KB |
Kopia do wydruku | 222.88 KB |