fbpx Zarządzenie nr 108/R/20 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 23 września 2020 roku w sprawie powołania Komisji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Uniwersytecie Gdańskim oraz konsultacji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy | Biuletyn Informacji Publicznej

Zarządzenie nr 108/R/20
Rektora Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
23 września 2020 roku
w sprawie powołania Komisji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Uniwersytecie Gdańskim oraz konsultacji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy

Status aktu: obowiązujący
Data wejścia w życie: 
środa, 23 września 2020 roku

Na podstawie art. 23712 w zw. z art. 23713 i art. 23713a oraz art. 23711a ustawy z dnia 26 czerwca 1974  r.  Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1320) – zarządza się co następuje:

 

§ 1.

1. Powołuje się Komisję Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Uniwersytecie Gdańskim, zwaną dalej „Komisją BHP”, jako organ doradczy i opiniodawczy pracodawcy – Uniwersytetu Gdańskiego, zwanego dalej „pracodawcą”.
2. W skład Komisji BHP wchodzą:
    1) Kierownik Inspektoratu BHP – Przewodniczący Komisji BHP;
    2) Społeczny Inspektor Pracy UG – Wiceprzewodniczący Komisji BHP;
    3) lekarz sprawujący profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami UG;
    4) Zastępca Kierownika Inspektoratu BHP;
    5) pracownik Inspektoratu BHP wyznaczony przez Kierownika Inspektoratu BHP;
    6) przedstawiciele pracowników – po jednej osobie wybranej odpowiednio przez:
        a) Związek Nauczycielstwa Polskiego,
        b) NSZZ „Solidarność”,
        c) OZZ Inicjatywa Pracownicza.
3. Zakładowa organizacja związkowa, o której mowa w ust. 2 pkt 6 lit. a-c, dokonuje zgłoszenia wybranego przedstawiciela pracowników, o którym mowa w ust. 2 pkt 6, do Inspektoratu BHP.

 

§ 2.

1. Pracami Komisji BHP kieruje Przewodniczący Komisji BHP albo – w jego zastępstwie i  w  zakresie przez niego określonym – Wiceprzewodniczący Komisji BHP.
2. Przewodniczący Komisji BHP może zaprosić do udziału w posiedzeniu Komisji pracowników UG innych niż wymienieni w § 1 ust. 2, jeżeli ich wiedza jest niezbędna do prawidłowego wykonania zadań Komisji wskazanych w § 3.

 

§ 3.

1. Do zadań Komisji BHP należy:
    1) dokonywanie przeglądów warunków pracy;
    2) dokonywanie okresowej oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
    3) opiniowanie podejmowanych przez pracodawcę środków zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym;
    4) formułowanie wniosków dotyczących poprawy warunków pracy;
    5) współdziałanie z pracodawcą w realizacji jego obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i  higieny pracy.
2. Każdy pracownik lub jego przedstawiciel może przedstawić członkom Komisji BHP wnioski z  zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, których rozpatrzenie może stanowić przedmiot posiedzenia Komisji BHP.
3. Wnioski, o których mowa w ust. 2, są składane w formie pisemnej lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.

 

§ 4.

Komisja BHP w związku z wykonywaniem zadań, o których mowa w § 3, korzysta z ekspertyz i  opinii specjalistów spoza UG w przypadkach uzgodnionych z pracodawcą i na jego koszt.

 

§ 5.

Posiedzenia Komisji BHP odbywają się w godzinach pracy, nie rzadziej niż raz na kwartał. Za czas nieprzepracowany w związku z udziałem w posiedzeniach Komisji BHP pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.

 

§ 6.

1. Co najmniej trzy dni robocze przed datą posiedzenia Komisji BHP wyznaczoną przez Przewodniczącego Komisji BHP pracownik Inspektoratu BHP za pośrednictwem poczty elektronicznej, z zastrzeżeniem ust. 2, zawiadamia o terminie i planowanym porządku posiedzenia członków Komisji BHP, o których mowa w § 1 ust. 2.
2. Członkowie Komisji BHP, o których mowa w § 1 ust. 2, oraz pracownicy zaproszeni do udziału w posiedzeniu Komisji, o których mowa w § 2 ust. 2, nieposiadający adresu poczty elektronicznej, są zawiadamiani o terminie i planowanym porządku posiedzenia przez pracownika Inspektoratu BHP telefonicznie lub przez bezpośredniego przełożonego.
3. Członek Komisji BHP, o którym mowa w § 1 ust. 2, oraz pracownik zaproszony do udziału w  posiedzeniu Komisji, o którym mowa w § 2 ust. 2, zawiadamia bezpośredniego przełożonego o terminie posiedzenia Komisji BHP, w którym weźmie udział.

 

§ 7.

1. Obsługa administracyjna Komisji BHP należy do zadań Inspektoratu BHP.
2. Z przebiegu posiedzenia Komisji BHP sporządza się protokół, określający w szczególności:
    1) datę posiedzenia;
    2) listę uczestników posiedzenia;
    3) przedmiot obrad, w tym wnioski, jeżeli zostały zgłoszone.
3. Projekt protokołu z przebiegu posiedzenia Komisji BHP, pracownik Inspektoratu BHP przekazuje uczestnikom posiedzenia w terminie 14 dni roboczych od daty posiedzenia. Uczestnik posiedzenia może wnieść uwagi do projektu protokołu w terminie wyznaczonym w zawiadomieniu o  przekazaniu projektu protokołu.
4. O uwzględnieniu uwag, o których mowa w ust. 3, decyduje Przewodniczący Komisji BHP, który podpisuje protokół. Kopię lub skan podpisanego protokołu wraz z załącznikami pracownik Inspektoratu BHP przekazuje uczestnikom posiedzenia za pośrednictwem poczty wewnętrznej UG lub poczty elektronicznej.
5. Inspektorat BHP przechowuje protokół z przebiegu posiedzenia Komisji BHP przez okres 10 lat od daty posiedzenia.

 

§ 8.

W ramach Komisji BHP są również prowadzone konsultacje pracodawcy z przedstawicielami pracowników, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 6, dotyczące wszystkich działań związanych z  bezpieczeństwem i higieną pracy, w szczególności:
1) zmian w organizacji pracy i wyposażeniu stanowisk pracy, wprowadzania nowych procesów technologicznych oraz substancji chemicznych i ich mieszanin, jeżeli mogą one stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników,
2) oceny ryzyka zawodowego występującego przy wykonywaniu określonych prac oraz informowania pracowników o tym ryzyku,
3) wyznaczania pracowników do udzielania pierwszej pomocy, a także wykonywania działań w  zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,
4) przydzielania pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego,
5) szkolenia pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

§ 9.

1. Konsultacje, o których mowa w § 8, są przeprowadzane na posiedzeniu Komisji BHP lub za pośrednictwem poczty elektronicznej. Konsultacje umożliwiają przedstawicielom pracowników zapoznanie się ze sprawą z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, której dotyczą, oraz przeprowadzenie dyskusji nad tą sprawą, w tym przedstawianie uwag i  wniosków.
2. Konsultacje w imieniu pracodawcy prowadzi osoba wyznaczona przez Przewodniczącego Komisji BHP.
3. Przebieg konsultacji dokumentuje pracownik wyznaczony przez Kierownika Inspektoratu BHP. Przepis § 7 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
4. Pracownik Inspektoratu BHP przekazuje Rektorowi i Kanclerzowi protokoły z przebiegu posiedzeń Komisji BHP, o których mowa w ust. 1, lub inną dokumentację przebiegu konsultacji.

 

§ 10.

Traci moc zarządzenie nr 27/R/17 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 31 marca 2017  r.  w  sprawie Komisji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy na kadencję 2016-2020.

 

§ 11.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

 

                                                                        Rektor
                                                                        Uniwersytetu Gdańskiego
 
                                                                       dr hab. Jerzy Piotr Gwizdała
                                                                        profesor Uniwersytetu Gdańskiego

 

Załączniki

ZałącznikWielkość
PDF icon Kopia do wydruku1.06 MB
Ostatnia modyfikacja: 
poniedziałek, 28 września 2020 roku, 9:59
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Alicja Pyskło
Treść wprowadzona przez: Anna Pauli