Na podstawie art. 23712 w zw. z art. 23713 i art. 23713a oraz art. 23711a ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1320) – zarządza się co następuje:
§ 1.
1. Powołuje się Komisję Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Uniwersytecie Gdańskim, zwaną dalej „Komisją BHP”, jako organ doradczy i opiniodawczy pracodawcy – Uniwersytetu Gdańskiego, zwanego dalej „pracodawcą”.
2. W skład Komisji BHP wchodzą:
1) Kierownik Inspektoratu BHP – Przewodniczący Komisji BHP;
2) Społeczny Inspektor Pracy UG – Wiceprzewodniczący Komisji BHP;
3) lekarz sprawujący profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami UG;
4) Zastępca Kierownika Inspektoratu BHP;
5) pracownik Inspektoratu BHP wyznaczony przez Kierownika Inspektoratu BHP;
6) przedstawiciele pracowników – po jednej osobie wybranej odpowiednio przez:
a) Związek Nauczycielstwa Polskiego,
b) NSZZ „Solidarność”,
c) OZZ Inicjatywa Pracownicza.
3. Zakładowa organizacja związkowa, o której mowa w ust. 2 pkt 6 lit. a-c, dokonuje zgłoszenia wybranego przedstawiciela pracowników, o którym mowa w ust. 2 pkt 6, do Inspektoratu BHP.
§ 2.
1. Pracami Komisji BHP kieruje Przewodniczący Komisji BHP albo – w jego zastępstwie i w zakresie przez niego określonym – Wiceprzewodniczący Komisji BHP.
2. Przewodniczący Komisji BHP może zaprosić do udziału w posiedzeniu Komisji pracowników UG innych niż wymienieni w § 1 ust. 2, jeżeli ich wiedza jest niezbędna do prawidłowego wykonania zadań Komisji wskazanych w § 3.
§ 3.
1. Do zadań Komisji BHP należy:
1) dokonywanie przeglądów warunków pracy;
2) dokonywanie okresowej oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
3) opiniowanie podejmowanych przez pracodawcę środków zapobiegających wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym;
4) formułowanie wniosków dotyczących poprawy warunków pracy;
5) współdziałanie z pracodawcą w realizacji jego obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
2. Każdy pracownik lub jego przedstawiciel może przedstawić członkom Komisji BHP wnioski z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, których rozpatrzenie może stanowić przedmiot posiedzenia Komisji BHP.
3. Wnioski, o których mowa w ust. 2, są składane w formie pisemnej lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.
§ 4.
Komisja BHP w związku z wykonywaniem zadań, o których mowa w § 3, korzysta z ekspertyz i opinii specjalistów spoza UG w przypadkach uzgodnionych z pracodawcą i na jego koszt.
§ 5.
Posiedzenia Komisji BHP odbywają się w godzinach pracy, nie rzadziej niż raz na kwartał. Za czas nieprzepracowany w związku z udziałem w posiedzeniach Komisji BHP pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
§ 6.
1. Co najmniej trzy dni robocze przed datą posiedzenia Komisji BHP wyznaczoną przez Przewodniczącego Komisji BHP pracownik Inspektoratu BHP za pośrednictwem poczty elektronicznej, z zastrzeżeniem ust. 2, zawiadamia o terminie i planowanym porządku posiedzenia członków Komisji BHP, o których mowa w § 1 ust. 2.
2. Członkowie Komisji BHP, o których mowa w § 1 ust. 2, oraz pracownicy zaproszeni do udziału w posiedzeniu Komisji, o których mowa w § 2 ust. 2, nieposiadający adresu poczty elektronicznej, są zawiadamiani o terminie i planowanym porządku posiedzenia przez pracownika Inspektoratu BHP telefonicznie lub przez bezpośredniego przełożonego.
3. Członek Komisji BHP, o którym mowa w § 1 ust. 2, oraz pracownik zaproszony do udziału w posiedzeniu Komisji, o którym mowa w § 2 ust. 2, zawiadamia bezpośredniego przełożonego o terminie posiedzenia Komisji BHP, w którym weźmie udział.
§ 7.
1. Obsługa administracyjna Komisji BHP należy do zadań Inspektoratu BHP.
2. Z przebiegu posiedzenia Komisji BHP sporządza się protokół, określający w szczególności:
1) datę posiedzenia;
2) listę uczestników posiedzenia;
3) przedmiot obrad, w tym wnioski, jeżeli zostały zgłoszone.
3. Projekt protokołu z przebiegu posiedzenia Komisji BHP, pracownik Inspektoratu BHP przekazuje uczestnikom posiedzenia w terminie 14 dni roboczych od daty posiedzenia. Uczestnik posiedzenia może wnieść uwagi do projektu protokołu w terminie wyznaczonym w zawiadomieniu o przekazaniu projektu protokołu.
4. O uwzględnieniu uwag, o których mowa w ust. 3, decyduje Przewodniczący Komisji BHP, który podpisuje protokół. Kopię lub skan podpisanego protokołu wraz z załącznikami pracownik Inspektoratu BHP przekazuje uczestnikom posiedzenia za pośrednictwem poczty wewnętrznej UG lub poczty elektronicznej.
5. Inspektorat BHP przechowuje protokół z przebiegu posiedzenia Komisji BHP przez okres 10 lat od daty posiedzenia.
§ 8.
W ramach Komisji BHP są również prowadzone konsultacje pracodawcy z przedstawicielami pracowników, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 6, dotyczące wszystkich działań związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, w szczególności:
1) zmian w organizacji pracy i wyposażeniu stanowisk pracy, wprowadzania nowych procesów technologicznych oraz substancji chemicznych i ich mieszanin, jeżeli mogą one stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników,
2) oceny ryzyka zawodowego występującego przy wykonywaniu określonych prac oraz informowania pracowników o tym ryzyku,
3) wyznaczania pracowników do udzielania pierwszej pomocy, a także wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,
4) przydzielania pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego,
5) szkolenia pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 9.
1. Konsultacje, o których mowa w § 8, są przeprowadzane na posiedzeniu Komisji BHP lub za pośrednictwem poczty elektronicznej. Konsultacje umożliwiają przedstawicielom pracowników zapoznanie się ze sprawą z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, której dotyczą, oraz przeprowadzenie dyskusji nad tą sprawą, w tym przedstawianie uwag i wniosków.
2. Konsultacje w imieniu pracodawcy prowadzi osoba wyznaczona przez Przewodniczącego Komisji BHP.
3. Przebieg konsultacji dokumentuje pracownik wyznaczony przez Kierownika Inspektoratu BHP. Przepis § 7 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
4. Pracownik Inspektoratu BHP przekazuje Rektorowi i Kanclerzowi protokoły z przebiegu posiedzeń Komisji BHP, o których mowa w ust. 1, lub inną dokumentację przebiegu konsultacji.
§ 10.
Traci moc zarządzenie nr 27/R/17 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie Komisji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy na kadencję 2016-2020.
§ 11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Rektor
Uniwersytetu Gdańskiego
dr hab. Jerzy Piotr Gwizdała
profesor Uniwersytetu Gdańskiego