fbpx Uchwała nr 161/19 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 19 grudnia 2019 roku w sprawie zmiany Statutu Uniwersytetu Gdańskiego | Biuletyn Informacji Publicznej

Uchwała nr 161/19
Senatu Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
19 grudnia 2019 roku
w sprawie zmiany Statutu Uniwersytetu Gdańskiego

Status aktu: obowiązujący
Data wejścia w życie: 
czwartek, 19 grudnia 2019 roku

Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 1 oraz art. 34 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668 ze zm.) – uchwala się, co następuje:

 

§ 1.

Wprowadza się następujące zmiany do Statutu UG:

  1. § 21 Statutu otrzymuje brzmienie:

„Członkiem Rady Uniwersytetu może być osoba, która spełnia wymagania określone w art. 20 ust. 1 – 3 Ustawy.”;

  1. § 28 ust. 3 Statutu otrzymuje brzmienie:

„3. Uchwalenie:

1) programu studiów wymaga zasięgnięcia opinii samorządu studenckiego na zasadach określonych w art. 28 ust. 3 Ustawy;

2) programu kształcenia w szkole doktorskiej wymaga zasięgnięcia opinii samorządu doktorantów na zasadach określonych w art. 201 ust. 3 Ustawy;

3) regulaminu studiów wymaga uzgodnienia z samorządem studenckim na zasadach określonych w art. 75 ust. 3 Ustawy;

4) regulaminu szkoły doktorskiej wymaga uzgodnienia z samorządem doktorantów na zasadach określonych w art. 205 ust. 3 Ustawy.”;

  1. w § 32 ust. 1 skreśla się pkt 8;
  2. § 72 ust. 4 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

„5) składanie do Rektora wniosków w sprawie zatrudnienia, awansów i nagradzania nauczycieli akademickich oraz udzielania urlopów naukowych;”;

  1. § 73 ust. 1 Statutu otrzymuje brzmienie:

„1. Rektor na wniosek dziekana lub z własnej inicjatywy, powołuje nie więcej niż 3 prodziekanów.”;

  1. § 77 ust. 1 Statutu otrzymuje brzmienie:

„1. Na wniosek dyrektora szkoły doktorskiej lub z własnej inicjatywy, Rektor może powołać zastępcę dyrektora szkoły doktorskiej.”;

  1. § 98 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Na stanowisku profesora uczelni w grupie pracowników badawczych i badawczo-dydaktycznych może być zatrudniona osoba posiadająca:

1)  stopień naukowy doktora habilitowanego albo stopień naukowy doktora i osiągnięcia naukowe krajowe lub zagraniczne stanowiące znaczący wkład w rozwój określonej dyscypliny, w rozumieniu art. 219 ust. 1 pkt 2 Ustawy;

2)  znaczące osiągnięcia w zakresie:

a) działalności dydaktycznej, w szczególności kształcenia kadry naukowej, kierowania zespołami badawczymi lub projektami bądź prowadzenia projektów;

b) istotnej aktywności naukowej, w tym w szczególności realizowanej w więcej niż jednej uczelni lub instytucji naukowej, również zagranicznej.

Warunkiem zatrudnienia jest zasięgnięcie opinii Senatu. Senat, przed wydaniem opinii, może zwrócić się do recenzenta spoza Uniwersytetu, posiadającego tytuł profesora o ocenę dorobku naukowego kandydata.”;

  1. wprowadzenie do wyliczenia w § 106 otrzymuje brzmienie:

„Zatrudnienie na stanowisku pracownika badawczego może nastąpić jedynie w odniesieniu do nauczyciela akademickiego, który:”;

  1. § 114 ust. 1 pkt 2 Statutu otrzymuje brzmienie:

„2) pracownicy biblioteczni;”;

  1. W § 114 ust. 1 Statutu dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

„2a) dyplomowani bibliotekarze oraz dyplomowani pracownicy dokumentacji i informacji naukowej zatrudnieni na stanowiskach:

a) starszego kustosza dyplomowanego,

b) kustosza dyplomowanego;”;

  1. w § 114 dodaje się ust. 5 – 7 w brzmieniu:

„5. Na stanowisku kustosza dyplomowanego może być zatrudniona osoba, która:

1) posiada tytuł magistra, magistra inżyniera lub równorzędny bądź posiada stopień naukowy – w zakresie zgodnym z profilem bądź potrzebami badawczymi danej biblioteki;

2) posiada co najmniej dwuletni staż pracy w bibliotece naukowej, ośrodku informacji naukowej, archiwum lub muzeum lub na stanowiskach nauczyciela akademickiego;

3) posiada udokumentowany dorobek działalności organizacyjnej i pracy dydaktycznej;

4) posiada co najmniej 2 publikacje z zakresu bibliotekoznawstwa, informacji naukowej, archiwistyki lub muzealnictwa w wydawnictwach recenzowanych;

5) posiada znajomość co najmniej jednego języka obcego, potwierdzoną zgodnie z wymogami obowiązującymi w Uniwersytecie;

6) spełnia inne wymogi określone przez Uniwersytet, niezbędne do zajmowania danego stanowiska.

6. Na stanowisku starszego kustosza dyplomowanego może być zatrudniona osoba, która spełnia wymogi określone w ust. 5 pkt 1, 3, 5, 6 a ponadto:

1) posiada co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku kustosza dyplomowanego;

2) posiada – w okresie zatrudnienia na stanowisku kustosza dyplomowanego - co najmniej 2 publikacje z zakresu bibliotekoznawstwa, informacji naukowej, archiwistyki lub muzealnictwa w wydawnictwach recenzowanych.

7. Awansowanie na stanowisko starszego kustosza dyplomowanego następuje na podstawie oceny pracy zawodowej, dydaktycznej lub naukowej oraz opublikowanego dorobku – dokonanej przez radę biblioteczną lub komisję powołaną przez Rektora.”;

  1. § 137 ust. 5 Statutu otrzymuje brzmienie:

„5. Uniwersytecki organ uchwałodawczy samorządu studenckiego uchwala regulamin, który określa strukturę i organizację samorządu oraz jest podstawą jego działania. Regulamin wchodzi w życie po stwierdzeniu przez Rektora jego zgodności z Ustawą i Statutem w terminie 30 dni od dnia jego przekazania.”;

  1. § 137 ust. 8 Statutu otrzymuje brzmienie:

„8. Organy samorządu studenckiego zawiadamiają Rektora o podjętych aktach, w tym uchwałach. Rektor uchyla wydawane przez samorząd studencki akty niezgodne z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, Statutem, regulaminem studiów lub regulaminem samorządu. Na rozstrzygnięcie w sprawie uchylenia aktu służy, w terminie 30 dni od dnia jego doręczenia, skarga do sądu administracyjnego. Przepisy o zaskarżaniu do sądu administracyjnego decyzji administracyjnych stosuje się odpowiednio.”.

 

§ 2.

Dyplomowani bibliotekarze oraz dyplomowani pracownicy dokumentacji i informacji naukowej zatrudnieni na stanowiskach kustoszy dyplomowanych i starszych kustoszy dyplomowanych są nauczycielami akademickimi do dnia 30 września 2020 r.

 

§ 3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Senatu

Rektor Uniwersytetu Gdańskiego

prof. dr hab. Jerzy Piotr Gwizdała

Załączniki

ZałącznikWielkość
PDF icon Kopia do wydruku1010.22 KB
Ostatnia modyfikacja: 
wtorek, 7 stycznia 2020 roku, 9:03
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Sławomir Ważny
Treść wprowadzona przez: Sławomir Ważny