Uchwała nr 161/19 Senatu Uniwersytetu Gdańskiegoz dnia 19 grudnia 2019 roku w sprawie zmiany Statutu Uniwersytetu Gdańskiego
Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 1 oraz art. 34 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668 ze zm.) – uchwala się, co następuje:
§ 1.
Wprowadza się następujące zmiany do Statutu UG:
- § 21 Statutu otrzymuje brzmienie:
„Członkiem Rady Uniwersytetu może być osoba, która spełnia wymagania określone w art. 20 ust. 1 – 3 Ustawy.”;
- § 28 ust. 3 Statutu otrzymuje brzmienie:
„3. Uchwalenie:
1) programu studiów wymaga zasięgnięcia opinii samorządu studenckiego na zasadach określonych w art. 28 ust. 3 Ustawy;
2) programu kształcenia w szkole doktorskiej wymaga zasięgnięcia opinii samorządu doktorantów na zasadach określonych w art. 201 ust. 3 Ustawy;
3) regulaminu studiów wymaga uzgodnienia z samorządem studenckim na zasadach określonych w art. 75 ust. 3 Ustawy;
4) regulaminu szkoły doktorskiej wymaga uzgodnienia z samorządem doktorantów na zasadach określonych w art. 205 ust. 3 Ustawy.”;
- w § 32 ust. 1 skreśla się pkt 8;
- § 72 ust. 4 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) składanie do Rektora wniosków w sprawie zatrudnienia, awansów i nagradzania nauczycieli akademickich oraz udzielania urlopów naukowych;”;
- § 73 ust. 1 Statutu otrzymuje brzmienie:
„1. Rektor na wniosek dziekana lub z własnej inicjatywy, powołuje nie więcej niż 3 prodziekanów.”;
- § 77 ust. 1 Statutu otrzymuje brzmienie:
„1. Na wniosek dyrektora szkoły doktorskiej lub z własnej inicjatywy, Rektor może powołać zastępcę dyrektora szkoły doktorskiej.”;
- § 98 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Na stanowisku profesora uczelni w grupie pracowników badawczych i badawczo-dydaktycznych może być zatrudniona osoba posiadająca:
1) stopień naukowy doktora habilitowanego albo stopień naukowy doktora i osiągnięcia naukowe krajowe lub zagraniczne stanowiące znaczący wkład w rozwój określonej dyscypliny, w rozumieniu art. 219 ust. 1 pkt 2 Ustawy;
2) znaczące osiągnięcia w zakresie:
a) działalności dydaktycznej, w szczególności kształcenia kadry naukowej, kierowania zespołami badawczymi lub projektami bądź prowadzenia projektów;
b) istotnej aktywności naukowej, w tym w szczególności realizowanej w więcej niż jednej uczelni lub instytucji naukowej, również zagranicznej.
Warunkiem zatrudnienia jest zasięgnięcie opinii Senatu. Senat, przed wydaniem opinii, może zwrócić się do recenzenta spoza Uniwersytetu, posiadającego tytuł profesora o ocenę dorobku naukowego kandydata.”;
- wprowadzenie do wyliczenia w § 106 otrzymuje brzmienie:
„Zatrudnienie na stanowisku pracownika badawczego może nastąpić jedynie w odniesieniu do nauczyciela akademickiego, który:”;
- § 114 ust. 1 pkt 2 Statutu otrzymuje brzmienie:
„2) pracownicy biblioteczni;”;
- W § 114 ust. 1 Statutu dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) dyplomowani bibliotekarze oraz dyplomowani pracownicy dokumentacji i informacji naukowej zatrudnieni na stanowiskach:
a) starszego kustosza dyplomowanego,
b) kustosza dyplomowanego;”;
- w § 114 dodaje się ust. 5 – 7 w brzmieniu:
„5. Na stanowisku kustosza dyplomowanego może być zatrudniona osoba, która:
1) posiada tytuł magistra, magistra inżyniera lub równorzędny bądź posiada stopień naukowy – w zakresie zgodnym z profilem bądź potrzebami badawczymi danej biblioteki;
2) posiada co najmniej dwuletni staż pracy w bibliotece naukowej, ośrodku informacji naukowej, archiwum lub muzeum lub na stanowiskach nauczyciela akademickiego;
3) posiada udokumentowany dorobek działalności organizacyjnej i pracy dydaktycznej;
4) posiada co najmniej 2 publikacje z zakresu bibliotekoznawstwa, informacji naukowej, archiwistyki lub muzealnictwa w wydawnictwach recenzowanych;
5) posiada znajomość co najmniej jednego języka obcego, potwierdzoną zgodnie z wymogami obowiązującymi w Uniwersytecie;
6) spełnia inne wymogi określone przez Uniwersytet, niezbędne do zajmowania danego stanowiska.
6. Na stanowisku starszego kustosza dyplomowanego może być zatrudniona osoba, która spełnia wymogi określone w ust. 5 pkt 1, 3, 5, 6 a ponadto:
1) posiada co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku kustosza dyplomowanego;
2) posiada – w okresie zatrudnienia na stanowisku kustosza dyplomowanego - co najmniej 2 publikacje z zakresu bibliotekoznawstwa, informacji naukowej, archiwistyki lub muzealnictwa w wydawnictwach recenzowanych.
7. Awansowanie na stanowisko starszego kustosza dyplomowanego następuje na podstawie oceny pracy zawodowej, dydaktycznej lub naukowej oraz opublikowanego dorobku – dokonanej przez radę biblioteczną lub komisję powołaną przez Rektora.”;
- § 137 ust. 5 Statutu otrzymuje brzmienie:
„5. Uniwersytecki organ uchwałodawczy samorządu studenckiego uchwala regulamin, który określa strukturę i organizację samorządu oraz jest podstawą jego działania. Regulamin wchodzi w życie po stwierdzeniu przez Rektora jego zgodności z Ustawą i Statutem w terminie 30 dni od dnia jego przekazania.”;
- § 137 ust. 8 Statutu otrzymuje brzmienie:
„8. Organy samorządu studenckiego zawiadamiają Rektora o podjętych aktach, w tym uchwałach. Rektor uchyla wydawane przez samorząd studencki akty niezgodne z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, Statutem, regulaminem studiów lub regulaminem samorządu. Na rozstrzygnięcie w sprawie uchylenia aktu służy, w terminie 30 dni od dnia jego doręczenia, skarga do sądu administracyjnego. Przepisy o zaskarżaniu do sądu administracyjnego decyzji administracyjnych stosuje się odpowiednio.”.
§ 2.
Dyplomowani bibliotekarze oraz dyplomowani pracownicy dokumentacji i informacji naukowej zatrudnieni na stanowiskach kustoszy dyplomowanych i starszych kustoszy dyplomowanych są nauczycielami akademickimi do dnia 30 września 2020 r.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Senatu
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
prof. dr hab. Jerzy Piotr Gwizdała
Załączniki
Załącznik | Wielkość |
---|---|
Kopia do wydruku | 1010.22 KB |