fbpx Zarządzenie nr 3/R/12 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 12 stycznia 2012 roku w sprawie ogłoszenia ujednoliconego tekstu Uchwały Senatu UG nr 72/11 z dnia 29 września 2011 roku w sprawie zasad pobierania opłat za studia i usługi edukacyjne... | Biuletyn Informacji Publicznej

Zarządzenie nr 3/R/12
Rektora Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
12 stycznia 2012 roku
w sprawie ogłoszenia ujednoliconego tekstu Uchwały Senatu UG nr 72/11 z dnia 29 września 2011 roku w sprawie zasad pobierania opłat za studia i usługi edukacyjne świadczone przez UG oraz trybu i warunków zwalniania z tych opłat

Niniejszy akt normatywny NIE obowiązuje

Na podstawie § 40 Statutu UG zarządza się, co następuje:

 

§ 1

Ogłasza się ujednolicony tekst uchwałySenatu Uniwersytetu Gdańskiego nr 72/11 z dnia 29 września 2011 roku w sprawie zasad pobierania opłat za studia i usługi edukacyjne świadczone przez Uniwersytet Gdański oraz trybu i warunków zwalniania z tych opłat, który stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia.

 

§ 2

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
prof. dr hab. Bernard Lammek

 

 

 

 

załącznik do zarządzenia Rektora UG nr 3/R/12

 

Uchwała nr 72/11

Senatu Uniwersytetu Gdańskiego

z dnia 29 września 2011 roku

 

w sprawie zasad pobierania opłat za studia i usługi edukacyjne świadczone przez Uniwersytet Gdański oraz trybu i warunków zwalniania z tych opłat

(tekst ujednolicony)

 

Na podstawie art. 99 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) oraz § 120 ust. 3 Statutu Uniwersytetu Gdańskiego, uchwala się, co następuje:

 

§ 1

  1. Uchwała określa zasady pobierania i rodzaje opłat pobieranych przez Uniwersytet Gdański za usługi edukacyjne, terminy ich wnoszenia oraz tryb i warunki zwalniania z tych opłat w części lub w całości.
  2. Zapisy uchwały mają zastosowanie do studentów studiów stacjonarnych oraz niestacjonarnych zwanych dalej „studentami” oraz uczestników stacjonarnych i niestacjonarnych studiów doktoranckich, zwanymi dalej „doktorantami”, a także do słuchaczy studiów podyplomowych i kursów dokształcających zwanych dalej „słuchaczami”, z zastrzeżeniem § 4, będących:

- obywatelami polskimi,

- cudzoziemcami kształcącymi się na zasadach obowiązujących obywateli polskich, zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) zwanej dalej Ustawą.

  1. Zasady pobierania opłat od cudzoziemców niewymienionych w art. 43 ust. 2 Ustawy regulują odrębne przepisy.

§ 2

Uniwersytet Gdański może pobierać opłaty za świadczone usługi edukacyjne za:

  1. kształcenie studentów na studiach niestacjonarnych oraz kształcenie uczestników niestacjonarnych studiów doktoranckich,
  2. kształcenie studentów na studiach stacjonarnych za studia na drugim lub kolejnym kierunku studiów w formie stacjonarnej,
  3. kształcenie studentów na studiach stacjonarnych za zajęcia poza limitem ECTS określonym w art. 170a ust. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym,
  4. udział w zajęciach prowadzonych w języku obcym,
  5. powtarzanie określonych zajęć na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych,
  6. przedłużenie niestacjonarnych studiów doktoranckich,
  7. udział w zajęciach nieobjętych planem studiów,
  8. studia podyplomowe oraz kursy dokształcające.

§ 3

  1. Wysokość opłat, o których mowa w § 2 ust. 1 - 6 ustala Rektor w drodze zarządzenia w sprawie opłat za usługi edukacyjne. Wysokość opłat może zarządzeniem Rektora zostać podwyższona na kolejny rok akademicki z uzasadnionych przyczyn powodujących rzeczywisty wzrost kosztów kształcenia (zgodnie z zapisem art. 99 ust. 2 Ustawy). W przypadku jej podwyższenia student będzie o tym fakcie poinformowany z sześciomiesięcznym wyprzedzeniem i zostanie mu przedłożony do podpisu aneks do umowy, o której mowa w § 4 ust. 1. W takim przypadku student będzie miał prawo do odstąpienia od umowy.
  2. Opłaty, o których mowa w § 2 ust. 1 są zróżnicowane w zależności od kierunku i roku studiów.
  3. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 1, wydaje Rektor co najmniej na trzy miesiące przed rozpoczęciem roku akademickiego.

 

§ 4

  1. Warunki odpłatności za usługi edukacyjne, w tym studia pierwszego i drugiego stopnia i jednolite studia magisterskie, określają umowy zawierane w formie pisemnej między uczelnią a studentem, zwane dalej „umowami”.
  2. Wzory umów, o któryc h mowa w ust. 1, stanowią załączniki do niniejszej uchwały, odpowiednio:

   1) dla studentów studiów niestacjonarnych – załącznik nr 1,

   2) dla studentów studiów stacjonarnych – załącznik nr 1a.

  1. Studenci przyjęci na studia przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym wnoszą opłaty za zajęcia dydaktyczne na dotychczasowych zasadach do końca okresu studiów przewidzianego w programie studiów.
  2. W celu zawarcia umowy, o której mowa w ust. 2 student jest zobowiązany do stawiennictwa we właściwym dziekanacie. Podpisaną umowę student składa we właściwym dziekanacie najpóźniej w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia zajęć.
  3. Niespełnienie przez studenta warunku, o którym mowa w ust. 4, skutkuje skreśleniem go z listy studentów.
  4. Umowy, o których mowa w ust. 1 są generowane automatycznie z programu FAST, odrębnie dla każdego studenta.
  5. Umowy z upoważnienia Rektora podpisują dziekani lub prodziekani właściwi ds. studenckich.
  6. Każda ze stron może wypowiedzieć umowę ze skutkiem na koniec semestru, w którym nastąpiło wypowiedzenie. Wzór wypowiedzenia umowy stanowi załącznik nr 3 do niniejszej uchwały.
  7. Studenci, którzy podjęli lub kontynuują studia stacjonarne składają we właściwym dziekanacie najpóźniej w dniu immatrykulacji, oświadczenie o spełnianiu warunków do podjęcia i kontynuowania studiów stacjonarnych w uczelni publicznej bez wnoszenia opłat, odrębnie na każdy kierunek. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 4 do niniejszej uchwały.

 

§ 5

  1. Ustala się następujące formy i terminy wnoszenia opłat za kształcenie na studiach z zastrzeżeniem § 7:
    1. Opłata, o której mowa w ust.1, może być wniesiona: w formie ośmiu rat płatnych w następujących terminach:
      1 rata – do 23 września;
      2 rata – do 31 października;
      3 rata – do 30 listopada;
      4 rata – do 14 stycznia;
      5 rata – do 28 lutego;
      6 rata – do 31 marca;
      7 rata – do 30 kwietnia;
      8 rata – do 26 maja.
    2. w formie jednorazowej opłaty semestralnej – płatnej do 30 września za semestr zimowy oraz do 28 lutego za semestr letni,
    3. w formie jednorazowej opłaty rocznej – płatnej do 30 września.
  2. Niedotrzymanie terminu wniesienia opłaty uprawnia Uczelnię do naliczenia odsetek ustawowych.
  3. Do 31 sierpnia poprzedzającego rok akademicki student lub doktorant zobowiązany jest do złożenia we właściwym dziekanacie oświadczenia o wyborze formy płatności wg wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
  4. Obowiązek złożenia oświadczenia dotyczy wszystkich studentów oraz doktorantów studiów niestacjonarnych.
  5. Studenci rozpoczynający studia składają oświadczenie o wyborze formy płatności wraz z umową, o której mowa w § 4 ust. 1.
  6. Wybrana przez studenta lub doktoranta forma płatności obowiązuje do końca studiów.
  7. Zmiana formy płatności może nastąpić na pisemny wniosek studenta lub doktoranta przed rozpoczęciem kolejnego roku akademickiego, jednak nie później niż do 20 września.
  8. Student lub doktorant ostatniego roku, przystępujący do egzaminu dyplomowego lub obrony pracy doktorskiej, musi mieć uiszczoną w całości opłatę za studia za rok akademicki, niezależnie od wyboru formy płatności w danym roku akademickim.

§ 6

  1. Opłata za studia podyplomowe i kursy dokształcającewnoszona jest w formie opłaty semestralnej.
  2. Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1 ustala Rektor w drodze zarządzenia w sprawie opłat za studia podyplomowe.
  3. Kierownik studiów podyplomowych określi termin wniesienia opłaty semestralnej.
  4. Kierownik studiów podyplomowych może wyrazić zgodę na rozłożenie opłaty semestralnej na raty.
  5. Słuchacz składa wniosek o rozłożenie opłaty semestralnej na raty u kierownika studiów podyplomowych na tydzień przed terminem dokonania pierwszej wpłaty.
  6. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności wynikających z trudnej sytuacji materialnej lub zdrowotnej, na wniosek słuchacza złożony w terminie określonym w § 7 możliwe jest obniżenie opłaty, o której mowa w § 2 pkt 8.
  7. Decyzję w sprawie, o której mowa w ust. 6, podejmuje Prorektor ds. Kształcenia po uzyskaniu opinii kierownika studiów podyplomowych

 

§ 7

1. Student lub doktorant może złożyć, nie później niż do dnia 20 września, wniosek o zwolnienie w całości lub w części z opłat, o których mowa w § 2 ust. 1. Podstawą do stosowania – jedynie w wyjątkowych przypadkach – zwolnienia z opłat w całości lub w części mogą być w szczególności:

1) osiągnięcie przez studenta/doktoranta wysokiej średniej ocen, uzyskanie osiągnięć naukowych, artystycznych lub wysokich wyników sportowych we współzawodnictwie na szczeblu krajowym lub międzynarodowym;

2) istotne pogorszenie się w czasie studiów sytuacji materialnej studenta/doktoranta;

3) orzeczenie stwierdzające niepełnosprawność w stopniu znacznym, umiarkowanym lub lekkim studenta/doktoranta wydane na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1998 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. nr 123, poz. 776, z późn. zm.).

2. Studenci, doktoranci i słuchacze przyjęci na I semestr, dla których proces rekrutacji zakończył się po dniu 20 września składają wnioski w terminie 7 dni od dnia wydania decyzji o przyjęciu na studia.

3. Wskazane w ust. 1 i 2 terminy nie dotyczą tych osób niepełnosprawnych, które pierwszą decyzję ustalającą stopień niepełnosprawności uzyskały w trakcie roku akademickiego.

4. Decyzję w sprawach studentów, o których mowa w ust. 1, podejmuje Prorektor ds. Studenckich po uzyskaniu opinii dziekana, w sprawach doktorantów – Prorektor ds. Kształcenia po uzyskaniu opinii kierownika studiów doktoranckich uzgodnionej z dziekanem wydziału. Od tej decyzji służy odwołanie do Rektora, którego decyzja w tych sprawach jest ostateczna.

 

§ 8

  1. Opłaty za usługi edukacyjne, o których mowa w § 2 ust. 2, 3, 4, 5 i 7 uiszczane są przez studenta studiów stacjonarnych i niestacjonarnych jednorazowo w wysokości określonej w zarządzeniu, o którym mowa w § 3 ust. 1, w terminie 14 dni od dnia doręczenia właściwej decyzji dziekana, po uprzednim zawarciu pisemnej umowy między Uczelnią a studentem.
  2. Na pisemny wniosek studenta dziekan wydziału może wyrazić zgodę na rozłożenie opłat wymienionych w ust. 1 na raty.
  3. Zawarcie umowy i uiszczenie opłaty nie może nastąpić później niż do dnia poprzedzającego dzień przystąpienia do egzaminu lub zaliczenia z danego przedmiotu oraz rozpoczęcia zajęć w języku obcym lub nieobjętych planem studiów.
  4. W przypadkach powtarzania semestru lub roku student studiów stacjonarnych i niestacjonarnych uiszcza opłatę za każdy powtarzany przedmiot w semestrze lub roku akademickim, w wysokości określonej w zarządzeniu Rektora w sprawie opłat za zajęcia dydaktyczne w Uniwersytecie Gdańskim.
  5. Łączna opłata za powtarzane przedmioty na studiach niestacjonarnych na danym kierunku nie może być wyższa od kwoty semestralnej opłaty za studia (w przypadku powtarzania semestru) lub jednorazowej opłaty rocznej za studia (w przypadku powtarzania roku).
  6. Na kierunkach, które nie prowadzą studiów niestacjonarnych łączna opłata za powtarzane przedmioty nie może przekraczać kwoty 2.500 zł w semestrze.
  7. Student studiów stacjonarnych i niestacjonarnych za powtarzanie każdego przedmiotu objętego wpisem warunkowym uiszcza opłatę w wysokości określonej w zarządzeniu Rektora w sprawie opłat za zajęcia dydaktyczne. Opłata za powtarzanie powyższych przedmiotów jest niezależna od opłat za zajęcia dydaktyczne, o których mowa w § 2 ust. 1.
  8. W wyjątkowych wypadkach Prorektor ds. Studenckich, po zasięgnięciu opinii dziekana, może zwolnić studenta w części lub w całości z obowiązku uiszczenia opłat, o których mowa w § 2 ust. 2, 4 i 5, Prorektor ds. Kształcenia, po zasięgnięciu opinii kierownika studiów doktoranckich – doktoranta, w ust. 3, 4 i 5. Od ich decyzji służy odwołanie do Rektora, którego decyzja jest ostateczna.

 

§ 9

  1. Jeśli student lub doktorant opóźnia się z opłatami za usługi edukacyjne wzywa się go do ich uiszczenia w terminie 7 dni od otrzymania wezwania, z jednoczesną informacją, że w przypadku niewniesienia należnej opłaty, nastąpi skreślenie z listy studentów lub doktorantów oraz skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego.
  2. Wpłata zaległej należności w terminie, o którym mowa w ust. 1, zwalnia studenta lub doktoranta z obowiązku uiszczenia odsetek za czas opóźnienia.
  3. Wznowienie studiów po skreśleniu z listy studentów lub doktorantów z powodu niewywiązania się z obowiązku terminowego wnoszenia opłat, jest możliwe po uiszczeniu zaległości oraz zwrotu ewentualnych kosztów sądowych poniesionych przez uczelnię, po podpisaniu przez studenta nowej umowy o warunkach odpłatności za studia.

 

§ 10

  1. Student lub doktorant rezygnujący ze studiów nie później niż w ciągu 14 dni od rozpoczęcia semestru może uzyskać zwrot wniesionej opłaty za studia, jeśli złoży odpowiedni wniosek do Prorektora ds. Studenckich w sprawach dotyczących studentów lub do Prorektora ds. Kształcenia w sprawach dotyczących doktorantów w terminie do 14 dni od daty złożenia rezygnacji. W pozostałych przypadkach rezygnacji opłata podlega zwrotowi proporcjonalnie do okresu pozostającego do końca semestru.

2. Uczelnia zwraca w całości opłaty za studia wniesione przez studenta/doktoranta w przypadku:

     1)utraty przez Uczelnię uprawnień do prowadzenia kierunku/makrokierunku/studiów międzykierunkowych na określonym poziomie studiów;

     2) niewywiązywania się przez Uczelnię z zobowiązań wynikających z zawartej ze studentem pisemnej umowy o warunkach odpłatności za studia w Uniwersytecie Gdańskim.

3. Uczelnia nie zwraca opłat wniesionych za czas do końca semestru, w którym nastąpiło prawomocne skreślenie studenta/doktoranta z listy studentów/doktorantów, jeśli skreślenie nastąpiło z przyczyn leżących po stronie studenta/doktoranta.

§11

  1. Zwrot opłaty za studia podyplomowe może nastąpić po złożeniu przez uczestnika studiów do kierownika studiów podyplomowych rezygnacji na piśmie z tych studiów wraz z prośbą o zwrot tej opłaty – w całości, gdy rezygnacja następuje w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia studiów, lub w części – proporcjonalnie do czasu pozostałego do zakończenia semestru, gdy rezygnacja została złożona po tym terminie.
  2. Zwrot opłat za kursy dokształcające następuje w całości, gdy rezygnacja z zajęć zostanie złożona do dnia rozpoczęcia kursu, lub proporcjonalnie, po rozpoczęciu zajęć, do czasu pozostałego do zakończenia kursu.

 

§ 12

Traci moc obowiązującą uchwała nr 60/07 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 27 września 2007 w sprawie  w sprawie zasad pobierania opłat za studia i usługi edukacyjne świadczone przez Uniwersytet Gdański oraz trybu i warunków zwalniania z tych opłat.

 

§ 13

Uchwała wchodzi w życie z dniem uchwalenia z wyjątkiem § 2 ust. 2 i 3, które wchodzą w życie z dniem 1 października 2012 roku.

Ostatnia modyfikacja: 
środa, 19 grudnia 2018 roku, 13:51
Treść ostatnio zmodyfikowana przez:
Treść wprowadzona przez: Import Importowicz