fbpx Uchwała nr 30/05 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 28 kwietnia 2005 roku w sprawie zasad i trybu przyjmowania kandydatów oraz zakresu egzaminów wstępnych na studia dzienne, zaoczne, wieczorowe i eksternistyczne w Uniwersytecie Gdańskim, w... | Biuletyn Informacji Publicznej

Uchwała nr 30/05
Senatu Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
28 kwietnia 2005 roku
w sprawie zasad i trybu przyjmowania kandydatów oraz zakresu egzaminów wstępnych na studia dzienne, zaoczne, wieczorowe i eksternistyczne w Uniwersytecie Gdańskim, w roku akademickim 2006/2007

Niniejszy akt normatywny NIE obowiązuje

została zmieniona przez

została ujednolicona przez


Na podstawie art.141 ust. 1 ustawy z dnia 12 września 1990 roku o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 65, poz.385 z póź. zm.) Senat Uniwersytetu Gdańskiego na wniosek rad wydziałów określa następujące zasady i tryb przyjmowania oraz zakres egzaminów wstępnych na studia dzienne, zaoczne, wieczorowe i eksternistyczne w Uniwersytecie Gdańskim, w roku akademickim 2006/2007.

§ 1

  1. Kandydaci na I rok studiów przyjmowani są na poszczególne rodzaje i kierunki studiów w ramach limitów przyjęć ustalonych przez Senat UG na wniosek rad wydziałów.
  2. Limity przyjęć na poszczególne kierunki studiów określi w terminie późniejszym załącznik nr 5 do Uchwały Senatu UG. W uzasadnionych przypadkach Rektor może na wniosek dziekana lub dyrektora zwiększyć limit przyjęć.

§ 2

Przyjęcie kandydatów na I rok studiów następuje na podstawie wyników postępowania rekrutacyjnego, którego zasadniczym elementem jest konkurs świadectw maturalnych lub ukończenia szkoły średniej, egzamin wstępny, rozmowa kwalifikacyjna, bądź też kilka z wymienionych form jednocześnie. W przypadku nowej matury brane są pod uwagę wyniki uzyskane z części pisemnej egzaminu. W przypadku rekrutacji do Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych dodatkowo uwzględnia się wyniki egzaminu ustnego. Jeżeli kandydat nie zdawał danego przedmiotu na egzaminie maturalnym to uzyskuje zero punktów. Szczegółowe zasady postępowania rekrutacyjnego na poszczególne kierunki studiów określają załączniki nr 1 (studia dzienne), 2 (studia zaoczne), 3 (studia wieczorowe)4 (studia eksternistyczne).

§ 3

  1. Nowa matura z 2005 i 2006 roku w uchwale w skrócie jest nazywana nową maturą, zaś ta z 2002 roku jest nazywana „nową maturą 2002”.
  2. Postępowanie rekrutacyjne ma charakter konkursowy.

§ 4

  1. Wyniki postępowania rekrutacyjnego są liczone w skali punktowej.
  2. W przypadku nowej matury i nowej matury 2002 wynik procentowy pomnożony przez mnożnik przedmiotu daje wynik w punktach rekrutacyjnych.
  3. O przyjęciu na studia, w ramach limitu miejsc, decyduje liczba uzyskanych punktów.

§ 5

Szczegółowe zasady przyjmowania na studia laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego i okręgowego określa uchwała Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 28 kwietnia 2005 r.

§ 6

  1. Obywatel polski lub innego kraju UE niepobierającego opłat za studia dzienne, który ukończył szkołę średnią za granicą może ubiegać się na ogólnych zasadach o przyjęcie na I rok studiów w Uniwersytecie Gdańskim pod warunkiem, że posiadane przez niego świadectwo dojrzałości (bądź świadectwo równorzędne) uprawnia do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w kraju, w którym ukończył szkołę średnią. Nie wymagają nostryfikacji świadectwa dojrzałości uzyskane w krajach, z którymi RP uznaje dokumenty o wykształceniu. Nostryfikacji świadectwa dokonuje właściwy, ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o nostryfikację, kurator oświaty.
  2. Kandydaci wymienieni w ust. 1 przystępują do postępowania rekrutacyjnego według zasad określonych w poniższych paragrafach.

§ 7

  1. Kandydaci posiadający potwierdzony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu dyplom lub zaświadczenie o przystąpieniu do matury międzynarodowej ("International Baccalaureate") wydany przez Biuro IB w Genewie przyjmowani są na wybrany kierunek studiów w roku uzyskania dyplomu matury bez postępowania konkursowego. Zasada ta dotyczy wszystkich kierunków studiów UG z wyjątkiem kierunku Geografia (Wydział Biologii, Geografii i Oceanologii), kierunku filologia specjalność: filologia germańska, specjalność: filologia romańska (Wydział Filologiczno-Historyczny), kierunków: matematyka i informatyka (Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki), kierunków Prawo i Administracja (Wydział Prawa i Administracji) oraz kierunku - biotechnologia (Międzyuczelniany Wydział Biotechnologii UG i AMG), na których obowiązują szczególne warunki uwzględniające maturę międzynarodową. W przypadku kandydatów z maturą IB z lat poprzednich będą uwzględniane oceny na świadectwie ukończenia szkoły średniej (z wyjątkiem Wydziału Prawa i Administracji oraz kierunków, na których kandydatów ze starą maturą obowiązuje egzamin wstępny.)
  2. Kandydatom z nową maturą dwujęzyczną należy przeliczać poziomy według następujących zmian:
    - poziom podstawowy - 100 %
    - poziom rozszerzony - wynik egzaminu wykazany na maturze.
    Zasada ta nie dotyczy kierunku filologia, specjalność: Skandynawistyka (Wydział Filologiczno-Historyczny) oraz Wydziału Prawa i Administracji, na których obowiązują inne zasady punktowego przeliczania poziomu rozszerzonego.

§ 8

  1. Kandydat ubiegający się o przyjęcie na I rok studiów magisterskich i zawodowych powinien złożyć w teczce tekturowej następujące dokumenty:
    1. podanie /druk podania UG/,
    2. kserokopię świadectwa dojrzałości -„stara matura” lub w przypadku „nowej matury” - kserokopię świadectwa ukończenia szkoły i kserokopię świadectwa dojrzałości; kserokopie powinny być potwierdzone przez członka komisji rekrutacyjnej,
    3. zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do studiowania na obranym kierunku,
    4. kserokopię 2. i 3. strony w dowodzie osobistym /stary dowód/ lub powiększoną kserokopię obu stron (nowy dowód) poświadczoną przez komisję rekrutacyjną lub szkołę,
    5. oryginał dowodu opłaty rekrutacyjnej,
    6. dwie koperty /dużą i małą/ z adresem kandydata (nie dotyczy Wydziału Chemii i Wydziału Ekonomicznego).
  2. Komisje rekrutacyjne mogą wprowadzić system rejestracji elektronicznej celem usprawnienia rekrutacji.
    Alternatywnie kandydat ubiegający się o przyjęcie na I rok studiów dziennych na Wydział Ekonomiczny, Wydział Nauk Społecznych (studia dzienne, zaoczne i wieczorowe) i Wydział Zarządzania może zarejestrować się drogą elektroniczną.
  3. Kandydat będący słuchaczem Kolegium Nauczycielskiego w Suwałkach i Wałczu ubiegający się o przyjęcie na VI semestr studiów zawodowych eksternistycznych powinien złożyć w teczce tekturowej z opisem /nazwisko i imię, adres zamieszkania ewentualnie numer telefonu, kierunek studiów/ następujące dokumenty:
    1. podanie /druk podania UG/,
    2. oryginał świadectwa dojrzałości,
    3. zaświadczenie potwierdzające zaliczenie V semestru w kolegium nauczycielskim,
    4. zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do studiowania na obranym kierunku,
    5. 4 fotografie o wymiarze 37 mm x 52 mm bez nakrycia głowy na jasnym tle,
    6. kserokopię 2. i 3. strony w dowodzie osobistym /stary dowód/ lub powiększoną kserokopię obu stron (nowy dowód) poświadczoną przez komisję rekrutacyjną lub szkołę,
    7. oryginał dowodu opłaty rekrutacyjnej,
    8. dwie koperty /dużą i małą/ z adresem kandydata.
  4. Kandydat ubiegający się w lipcu lub sierpniu 2006 r. o przyjęcie na I rok magisterskich studiów uzupełniających powinien złożyć w teczce tekturowej z opisem* /nazwisko i imię, adres zamieszkania, ewentualnie numer telefonu, kierunek studiów/ następujące dokumenty:
    1. podanie /druk podania UG/,
    2. kserokopię świadectwa dojrzałości i kserokopię dyplomu wyższych studiów zawodowych (lub zaświadczenie o ich ukończeniu),
    3. kserokopię indeksu poświadczoną przez członka komisji rekrutacyjnej (Wydział Nauk Społecznych, kierunek Politologia - MSU, studia zaoczne)
    4. zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do studiowania na obranym kierunku,
    5. kserokopię 2. i 3. strony w dowodzie osobistym /stary dowód/ lub powiększoną kserokopię obu stron (nowy dowód) poświadczoną przez komisję rekrutacyjną lub szkołę,
    6. oryginał dowodu opłaty rekrutacyjnej,
    7. dwie koperty /dużą i małą/ z adresem kandydata (nie dotyczy Wydziału Ekonomicznego i Wydziału Chemii).
  5. Kandydat ubiegający się we wrześniu 2006 r. o przyjęcie na I rok magisterskich studiów uzupełniających powinien złożyć w teczce tekturowej z opisem /nazwisko i imię, adres zamieszkania, ewentualnie numer telefonu, kierunek studiów/ następujące dokumenty:
    1. podanie /druk podania UG/,
    2. świadectwo dojrzałości w oryginale i oryginał lub odpis dyplomu ukończenia wyższych studiów zawodowych
    3. zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do studiowania na obranym kierunku,
    4. kserokopię 2. i 3. strony w dowodzie osobistym /stary dowód/ lub powiększoną kserokopię obu stron (nowy dowód) poświadczoną przez komisję rekrutacyjną lub szkołę,
    5. oryginał dowodu opłaty rekrutacyjnej,
    6. dwie koperty /dużą i małą/ z adresem kandydata.
  6. Kandydaci umieszczeni na liście jako wstępnie zakwalifikowanido przyjęcia na studia dzienne winni złożyć w ciągu 10 dni po ogłoszeniu przez komisję rekrutacyjną tej listy :
    1. świadectwo dojrzałości (maturzyści, którzy ukończyli szkołę średnią przed 1998 rokiem składają wyłącznie oryginał świadectwa dojrzałości; maturzyści z 1998 r. i 1999 r. składają oryginał świadectwa dojrzałości oraz dwa otrzymane w szkole średniej odpisy o mocy oryginału; maturzyści późniejszych roczników składają oryginał i odpis otrzymanego w szkole średniej świadectwa dojrzałości o mocy oryginału.*
      Kandydaci, którzy ukończyli szkołę średnią za granicą winni złożyć świadectwo dojrzałości po nostryfikacji albo zaświadczenie stwierdzające, iż kandydat otrzyma w danym roku świadectwo dojrzałości bądź świadectwo równorzędne po zatwierdzeniu przez władze szkolne danego kraju;
    2. 4 fotografie o wymiarze 37 mm x 52 mm bez nakrycia głowy na jasnym tle.
      Uwaga: Nowoprzyjęci studenci mogą odebrać z dziekanatu odpisy świadectwa dojrzałości po 30 listopada 2006 r.
  7. Kandydaci umieszczeni na liście jako wstępnie zakwalifikowani do przyjęcia na studia zaoczne i wieczorowe winni złożyć w ciągu 10 dni po ogłoszeniu przez komisję rekrutacyjną tej listy (z wyjątkiem punktu 3 i 5):
    1. świadectwo dojrzałości w oryginale lub odpis świadectwa dojrzałości o mocy oryginału oraz oryginał lub odpis ukończenia wyższych studiów zawodowych (dot. kandydatów ubiegających się o przyjęcie w lipcu lub sierpniu na magisterskie studia uzupełniające),
    2. 4 fotografie o wymiarze 37 mm x 52 mm bez nakrycia głowy na jasnym tle.
  8. Studenci ubiegający się o przyjęcie na kolejny kierunek studiów są zobowiązani złożyć kserokopię świadectwa dojrzałości poświadczoną przez dziekanat wydziału, na którym studiują z adnotacją roku i kierunku studiów zamiast oryginału i odpisów świadectwa dojrzałości.
  9. Kandydat wnosi opłatę w wysokości ustalonej przez Rektora UG na konto: Bank PEKAO S.A. IV O/Gdańsk, nr konta 35124012711111000014925388 z dopiskiem egzamin wstępny, podając formę studiów (studia dzienne, zaoczne, wieczorowe, eksternistyczne) oraz kierunek studiów. W przypadku rejestracji elektronicznej, o której jest mowa w punkcie 2 § 8 należy dokonywać wpłaty na elektronicznie generowany numer konta kandydata. Oryginał dowodu uiszczenia opłaty należy przedłożyć razem z podaniem. Opłata rekrutacyjna tylko w uzasadnionych przypadkach może podlegać zwrotowi.
  10. Niespełnienie choćby jednego z podanych warunków w określonym terminie oznacza skreślenie kandydata z listy przyjętych.

§ 9

  1. Rekrutacja na studia (w tym ew. dodatkowa) winna zostać zakończona nie później niż do dnia 20 września 2006 roku.
  2. Dziekani wydziałów określą termin i miejsce składania dokumentów.

§ 10

Postępowanie rekrutacyjne przeprowadzają komisje rekrutacyjne: wydziałowe, instytutowe dla określonego kierunku studiów oraz Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych. Przewodniczących powołuje Rektor na wniosek dziekana. Jeżeli podstawą postępowania rekrutacyjnego jest egzamin lub rozmowy kwalifikacyjne, a liczba kandydatów jest znaczna, Rektor może wyrazić zgodę na powołanie kilku podkomisji, których przewodniczący wchodzą w skład komisji rekrutacyjnej. Skład komisji rekrutacyjnej obejmuje: przewodniczącego, sekretarza i co najmniej dwóch członków komisji.

§ 11

Członków komisji rekrutacyjnych, przewodniczących i członków podkomisji oraz egzaminatorów powołuje dziekan. Przewodniczących komisji i podkomisji powołuje się z grona dziekanów, dyrektorów instytutów, profesorów, docentów, doktorów habilitowanych oraz ewentualnie doktorów za zgodą rady wydziału. Egzaminatorami mogą być również osoby spoza UG powołane przez dziekana.

§ 12

Przedstawiciele samorządu studenckiego mogą uczestniczyć w postępowaniu rekrutacyjnym jako obserwatorzy na zasadach określonych przez dziekana (dyrektora instytutu).

§ 13

  1. Do zadań komisji rekrutacyjnej należy w szczególności:
    1. przyjmowanie dokumentów,
    2. podejmowanie na podstawie dokumentów decyzji o dopuszczeniu kandydatów do postępowania rekrutacyjnego,
    3. zawiadomienie kandydatów o terminie egzaminu wstępnego,
    4. przeprowadzenie egzaminów wstępnych,
    5. podejmowanie decyzji w sprawie przyjęć na studia,
    6. zawiadomienie kandydatów o wyniku postępowania rekrutacyjnego (zawiadomienie o nieprzyjęciu na studia należy wysłać listem poleconym).
  2. Komisja rekrutacyjna nie może zmieniać zasad postępowania rekrutacyjnego ustalonych przez Senat Uniwersytetu Gdańskiego, z wyjątkiem sytuacji określonych w § 13 pkt. 3.
  3. Przewodniczącym komisji rekrutacyjnych udziela się kompetencji w zakresie modyfikowania przez nich (w porozumieniu z komisją oraz przewodniczącym uczelnianej komisji rekrutacyjnej) postępowania rekrutacyjnego w stosunku do osób niepełnosprawnych stosownie do zachowanych sprawności psychofizycznych.

§ 14

  1. Pisemna praca egzaminacyjna jest oceniana przy zachowaniu anonimowości jej autora.
  2. Pisemną pracę egzaminacyjną oceniają co najmniej dwaj egzaminatorzy, z wyjątkiem sytuacji określonych w § 14 pkt. 4.
  3. W przypadku niezgodności ich opinii ostateczną punktację (ocenę) ustala przewodniczący komisji.
  4. Z prac sprawdzonych komputerowo należy losowo wybrać kilka prac i dokonać sprawdzenia przez co najmniej dwóch egzaminatorów. Z czynności komputerowego sprawdzania prac egzaminacyjnych pod nadzorem przewodniczącego sporządza się protokół.

§ 15

  1. Wyniki postępowania rekrutacyjnego są jawne.
  2. W toku postępowania rekrutacyjnego wyniki są ogłaszane po zakończeniu każdej jego części.
  3. Kandydaci mają prawo w obecności przewodniczącego, członka, sekretarza lub egzaminatora wglądu do swych prac egzaminacyjnych w terminie trzech dni od daty wywieszania listy wstępnie zakwalifikowanych w godzinach wyznaczonych przez przewodniczącego komisji. Termin ten w sposób nie budzący wątpliwości należy podać do wiadomości kandydatów.
  4. Kandydat może odwołać się od oceny pracy pisemnej do przewodniczącego komisji rekrutacyjnej w ciągu trzech dni od ogłoszenia wyników.

§ 16

Kandydat, który zgodnie ze szczegółowymi zasadami postępowania rekrutacyjnego, nie może być dopuszczony do dalszej części postępowania rekrutacyjnego, zostaje o tym zawiadomiony przez komisję rekrutacyjną.

§ 17

Kandydat może otrzymać zaświadczenie o liczbie punktów uzyskanych w toku postępowania rekrutacyjnego.

§ 18

  1. Z przebiegu postępowania rekrutacyjnego każdego kandydata sporządza się protokół.
  2. Protokół zawiera: wykaz uzyskanych punktów z poszczególnych elementów postępowania rekrutacyjnego, numery zestawów pytań na egzaminie ustnym, sumę punktów.
  3. Protokół komputerowego sprawdzania prac zawiera: imię i nazwisko kandydata, sumę uzyskanych punktów, kod przydzielony danemu kandydatowi oraz wykaz losowo wybranych prac dodatkowo sprawdzonych przez egzaminatorów.
  4. Protokół podpisują: przewodniczący i wszyscy członkowie komisji.
  5. Wszystkie skreślenia i zmiany dokonane w protokole powinny być uzasadnione i potwierdzone podpisem przewodniczącego komisji.

§ 19

Po zakończeniu postępowania komisja rekrutacyjna sporządza i ogłasza dla każdego kierunku studiów:

  1. Listę alfabetyczną i rankingową (według liczby uzyskanych punktów) wszystkich kandydatów uczestniczących w postępowaniu rekrutacyjnym.
  2. Listę osób wstępnie zakwalifikowanych do przyjęcia na określony kierunek studiów:
    a/ alfabetyczną,
    b/ rankingową.
  3. Listę osób niezakwalifikowanych do przyjęcia z powodu nieuzyskania wymaganej liczby punktów:
    a/ alfabetyczną,
    b/ rankingową.
  4. Listę kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia na studia (alfabetyczną /bez punktów/, rankingową) w formie papierowej oraz elektronicznej sporządzonej przy pomocy programu przygotowanego przez Ośrodek Informatyczny.

§ 20

Kandydaci, którzy nie zostali przyjęci na I rok wybranego kierunku studiów, mogą ubiegać się o przyjęcie na inny kierunek studiów prowadzonych w Uniwersytecie Gdańskim systemem dziennym, wieczorowym i zaocznym, o ile zakres wymogów kwalifikacyjnych pokrywał się z pierwotnie obranym kierunkiem.

§ 21

  1. Od decyzji komisji rekrutacyjnej służy odwołanie do uczelnianej komisji rekrutacyjnej w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia o nieprzyjęciu na studia.
  2. Uczelnianą komisję rekrutacyjną powołuje Rektor.

§ 22

Ostateczną decyzję w sprawie przyjęcia na studia podejmuje Rektor UG.

§ 23

  1. Wolnym słuchaczem może zostać osoba, która uczestniczyła w postępowaniu rekrutacyjnym na dany kierunek studiów i nie została przyjęta na studia z powodu braku miejsc. Jeżeli na dany kierunek studiów przyjęte zostały wszystkie osoby spełniające kryteria rekrutacyjne, wówczas w charakterze wolnego słuchacza może być przyjęta osoba, która uczestniczyła w postępowaniu rekrutacyjnym na inny kierunek studiów o takich samych lub zbliżonych wymogach kwalifikacyjnych i nie została przyjęta z braku miejsc.
  2. Wolny słuchacz ma prawo do udziału w zajęciach dydaktycznych przewidzianych planem studiów na danym kierunku (wydziale).
  3. Decyzję w sprawie przyjęcia wolnego słuchacza w poczet studentów podejmuje dziekan według zasad ustalonych przez radę wydziału.
  4. Przed rozpoczęciem postępowania rekrutacyjnego dziekan określa termin i miejsce składania podań oraz podaje do wiadomości kandydatów zasady i tryb przyjęć wolnych słuchaczy na wydział.
  5. Limit przyjęć wolnych słuchaczy ustala Rektor na wniosek dziekana.
  6. Studiowanie w charakterze wolnego słuchacza jest odpłatne. Wysokość opłaty określa Rektor. Wolny słuchacz, który rezygnuje ze studiów nie później niż w ciągu 14 dni od rozpoczęcia I semestru, może na swój wniosek złożony do Rektora uzyskać zwrot wniesionej opłaty za zajęcia dydaktyczne. W pozostałych przypadkach rezygnacji opłata nie podlega zwrotowi.

§ 24

Studia zaoczne, wieczorowe i eksternistyczne są odpłatne. Wysokość i zasady odpłatności określa Rektor UG.

§ 25

Uchwała wchodzi w życie z dniem podania jej do publicznej wiadomości przez Rektora Uniwersytetu Gdańskiego.

Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
dr hab. Andrzej Ceynowa, prof. UG

 


* opis nie dotyczy Wydziału Chemii

* w przypadku „nowej matury” i „nowej matury 2002” należy złożyć oryginał świadectwa ukończenia szkoły średniej oraz oryginał świadectwa dojrzałości wraz z odpisem o mocy oryginału.


Załączniki

Załączniki do Uchwały nr 30/05 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 28 kwietnia 2005 r. w sprawie zasad i trybu przyjmowania oraz zakresu egzaminów wstępnych:

Ostatnia modyfikacja: 
środa, 19 grudnia 2018 roku, 10:25
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Import Importowicz
Treść wprowadzona przez: Import Importowicz