Uchwała nr 11/98 Senatu Uniwersytetu Gdańskiegoz dnia 25 czerwca 1998 rokuw sprawie wprowadzenia wewnętrznych zasad stymulacji o oceny jakości kształcenia
Na podstawie art. 48 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65 poz. 385 z późn. zmianami) oraz realizując postanowienia Porozumienia Uniwersytetów Polskich na rzecz Jakości Kształcenia z dnia 18 października 1997 r.,
w celu zapewnienia wysokiej jakości kształcenia wprowadza sie zasady stymulacji i oceny jakości kształcenia w UG.
§ 1
Zasady stymulacji i oceny jakości kształcenia dotyczą:
- Zawartości programu kształcenia.
- Warunków realizacji procesu kształcenia.
- Realizacji procesu dydaktycznego.
- Warunków kształcenia.
§ 2
W celu stymulowania wysokiej jakości kształcenia a także umożliwienia jej wewnętrznej i zewnętrznej oceny uznaje się za konieczne dokumentowanie jakości oferowanych usług edukacyjnych przez wydziały i pozawydziałowe jednostki dydaktyczne Uniwersytetu Gdańskiego.
§ 3
Dokumentację programu dydaktycznego stanowią:
- Program studiów.
- Programy wykładów i innych zajęć z poszczególnych przedmiotów wraz z określeniem wymagań egzaminacyjnych i zaliczeniowych.
- System punktów kredytowych dla określonych kierunków zgodny z europejskim systemem transferu punktów kredytowych (ECTS).
- Wymagania stawiane pracom magisterskim i licencjackim.
- Informacja o obsadzie dydaktycznej.
- Wykaz wykładów i innych zajęć.
- Opisy sylwetki absolwenta.
- Informacja o opinii studentów na temat prowadzonych zajęć dydaktycznych.
- Informacja o prowadzonych przez Dziekana kontrolach dyscypliny prowadzenia zajęć dydaktycznych.
- Informacja o prowadzonych hospitacjach zajęć dydaktycznych.
- Informacja o liczbie studentów przypadających na jednego profesora i doktora habilitowanego na kierunku.
-
Informacja o liczbie nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia na danym kierunku, a:
a) uczestniczących w realizacji projektów KBN,
b) realizujących projekty badawcze w ramach programów międzynarodowych. -
Informacja o liczbie studentów przypadających na wydziale na jedno stanowisko:
a) w bibliotece,
b) w laboratorium,
c) przy komputerze. - Informacja o dostępnie studentów do Internetu - na wydziale lub w instytucie.
- Informacja o powierzchni sal dydaktycznych przypadająca na jednego studenta - na wydziale lub w instytucie.
- Informacja o nauczaniu języków obcych na kierunku studiów.
- Informacja o liczbie godzin przedmiotów humanistycznych (np. filozofia, historia sztuki) na kierunkach humanistycznych.
- Informacja o liczbie godzin przedmiotów przyrodniczych (fizyka, biologia, matematyka) na kierunkach humanistycznych.
- Informacja o liczbie studentów studiujących indywidualnie - na kierunku.
- Informacja o liczbie uczestników seminariów magisterskich, seminariów licencjackich lub pracowni dyplomowych pozostająca pod opieką jednego nauczyciela akademickiego (maksimum, minimum, przeciętna) - na kierunku.
- Informacja o liczebności grup - (maksimum, minimum, przeciętna) - na poszczególnych latach studiów każdego kierunku.
- Tygodniowa liczba godzin zajęć obowiązkowych przypadających na jednego studenta na poszczególnych latach studiów - na kierunku.
- Informacja o liczbie studentów studiujących w uczelniach zagranicznych w ramach międzynarodowych programów współpracy akademickiej (Tempus, Socrates itp.) w ogólnej liczbie studentów danego kierunku.
- Udział procentowy godzin przedmiotów do wyboru w ogólnej liczbie godzin zajęć programowych - na kierunku.
§ 4
Wszystkie dokumenty wymienione w § 3 opracowywane są na wydziałach (jednostkach pozawydziałowych) i przyjmowane są w drodze uchwała Rad Wydziałów (§ 3 ust. 1, 3, 4, 7) zarządzeń Dziekanów (kierowników jednostek pozawydziałowych (§ 3 ust. 5, 6) informacji Dziekana (kierowników jednostek pozawydziałowych) (§ 3 ust. 8) informacji przedstawionych studentom przez prowadzących zajęcia nauczycieli akademickich (§ 3 ust. 2).
§ 5
Wszystkie dokumenty, o których mowa w § 3 powinny być aktualizowane w miarę potrzeb.
§ 6
Dokumenty wskazane w § 3 ust. 1 - 7 powinny być ogłaszane w formie dostępnej dla całej społeczności akademickiej poszczególnych wydziałów przed rozpoczęciem każdego roku akademickiego.
§ 7
Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia wymaga w szczególności podjęcia lub rozszerzenia zakresu:
- Badań opinii absolwentów i studentów o prowadzonych zajęciach dydaktycznych.
- Kontroli dyscypliny prowadzenia zajęć przez nauczycieli akademickich.
- Hospitacji zajęć dydaktycznych.
Szczegółowe zasady badań opinii studentów kontroli dyscypliny hospitacji określają stosowne uchwały rad wydziałów.
Za realizację uchwały Senatu i uchwał rad wydziałów odpowiada Dziekan.
§ 8
- Badanie opinii absolwentów i studentów może być w szczególności prowadzone w formie ankiet.
- Zaleca się prowadzenie ankiet przy okazji rozliczania absolwenta przez dziekanaty przed wręczeniem dyplomów ukończenia studiów, przynajmniej raz na 3 lata dla każdego kierunku.
- W celu umożliwienia porównywania wyników ankiet i ewentualnego komputerowego ich opracowania, wprowadza się standardowe wzory ankiet (dla absolwentów i dla studentów). Wzory mogą być modyfikowane ze względu na specyfikę kierunków, prowadzonych zajęć i lat studiów. Wzory ankiet określi zarządzenie Rektora.
- zaleca się zbieranie opinii pracodawców na temat praktycznego wykorzystania wiedzy i umiejętności absolwentów w pracy zawodowej. Szczegółowe działania w tym zakresie określają stosowne uchwały Rad Wydziałów.
- Pracownicy i studenci mogą zgłaszać propozycję opracowania ankiet.
§ 9
Zaleca się, aby kontrola dyscypliny prowadzenia zajęć przez nauczycieli akademickich prowadzona była przynajmniej raz w semestrze. za organizację kontroli i dokumentacji jej wyników odpowiadają Dziekani.
§ 10
Zaleca się, aby hospitacje zajęć asystentów i adiunktów prowadzone były raz na dwa lata przez ich bezpośrednich przełożonych (kierownik katedry, zakładu). Z przeprowadzonych hospitacji powinny być sporządzone notatki, które przechowuje się w teczkach osobowych hospitowanych. Stanowić one powinny jedno ze źródeł informacji wykorzystywanych w ocenach okresowych pracowników.
§ 11
- Optymalne, pożądane poziomy i/lub charakterystyki wymienionych w § 3 ust. 11 - 24 wskaźników są określane przez poszczególne Wydziały w formie stosownych uchwał albo zarządzeń Dziekanów i po akceptacji przez Rektora stanowią kierunkowe, długotrwałe cele stymulujące działania wydziałów w zakresie kształtowania warunków realizacji procesu dydaktycznego.
- W każdym roku akademickim osiągnięty ich poziom jest ustalany i podawany do wiadomości społeczności wydziału i władz Uniwersytetu. Może też być, za zgodą Rektora, przedmiotem publikacji na zewnątrz UG.
§ 12
Wyniki ocen jakości kształcenia będą mogły być wykorzystywane do:
- Stałego doskonalenia treści programowych i warunków realizacji procesu dydaktycznego.
- Oceny pracowników.
- Prowadzenia polityki kadrowej.
- Nagradzania pracowników.
- Działalności marketingowej Uczelni.
§ 13
- Wszystkie informacje osobowe pozostają poufne.
- Dziekan może podać informacje o których mowa w ust. 1 do wiadomości tylko zainteresowanemu nauczycielowi akademickiemu i jego przełożonemu.
§ 14
Senat i Rady Wydziałów przynajmniej raz w roku poświęcają jedno ze swoich posiedzeń zagadnieniom stymulacji i oceny jakości kształcenia, wykorzystując informacje zgromadzone w efekcie realizacji niniejszej uchwały.
§ 15
Zaleca się zgłaszanie kierunków kształcenia w UG do akredytacji przez Uniwersytecka Komisję Akredytacyjną.
§ 16
Uchwała wchodzi w życie od 01.10.1998 r.
Przewodniczący Senatu
Rektor
prof. dr hab. Marcin Pliński