fbpx Uchwała nr 11/98 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 25 czerwca 1998 roku w sprawie wprowadzenia wewnętrznych zasad stymulacji o oceny jakości kształcenia | Biuletyn Informacji Publicznej

Uchwała nr 11/98
Senatu Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
25 czerwca 1998 roku
w sprawie wprowadzenia wewnętrznych zasad stymulacji o oceny jakości kształcenia

Niniejszy akt normatywny NIE obowiązuje
Powiązane hasła: 

Na podstawie art. 48 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65 poz. 385 z późn. zmianami) oraz realizując postanowienia Porozumienia Uniwersytetów Polskich na rzecz Jakości Kształcenia z dnia  18 października 1997 r.,
w celu zapewnienia wysokiej jakości kształcenia wprowadza sie zasady stymulacji i oceny jakości kształcenia w UG.

§ 1

Zasady stymulacji i oceny jakości kształcenia dotyczą:

  1. Zawartości programu kształcenia.
  2. Warunków realizacji procesu kształcenia.
  3. Realizacji procesu dydaktycznego.
  4. Warunków kształcenia.

§ 2

W celu stymulowania wysokiej jakości kształcenia a także umożliwienia jej wewnętrznej i zewnętrznej oceny uznaje się za konieczne dokumentowanie jakości oferowanych usług  edukacyjnych przez wydziały i pozawydziałowe jednostki dydaktyczne Uniwersytetu Gdańskiego.

§ 3

Dokumentację programu dydaktycznego stanowią:

  1. Program studiów.
  2. Programy wykładów i innych zajęć z poszczególnych przedmiotów wraz z określeniem wymagań egzaminacyjnych i zaliczeniowych.
  3. System punktów kredytowych dla określonych kierunków zgodny z europejskim systemem transferu punktów kredytowych (ECTS).
  4. Wymagania stawiane pracom magisterskim i licencjackim.
  5. Informacja o obsadzie dydaktycznej.
  6. Wykaz wykładów i innych zajęć.
  7. Opisy sylwetki absolwenta.
  8. Informacja o opinii studentów na temat prowadzonych zajęć dydaktycznych.
  9. Informacja o prowadzonych przez Dziekana kontrolach dyscypliny prowadzenia zajęć dydaktycznych.
  10. Informacja o prowadzonych hospitacjach zajęć dydaktycznych.
  11. Informacja o liczbie studentów przypadających na jednego profesora i doktora habilitowanego na kierunku.
  12. Informacja o liczbie nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia na danym kierunku, a:
    a) uczestniczących w realizacji projektów KBN,
    b) realizujących projekty badawcze w ramach programów międzynarodowych.
  13. Informacja o liczbie studentów przypadających na wydziale na jedno stanowisko:
    a) w bibliotece,
    b) w laboratorium,
    c) przy komputerze.
  14. Informacja o dostępnie studentów do Internetu - na wydziale lub w instytucie.
  15. Informacja o powierzchni sal dydaktycznych przypadająca na jednego studenta - na wydziale lub w instytucie.
  16. Informacja o nauczaniu języków obcych na kierunku studiów.
  17. Informacja o liczbie godzin przedmiotów humanistycznych (np. filozofia, historia sztuki) na kierunkach humanistycznych.
  18. Informacja o liczbie godzin przedmiotów przyrodniczych (fizyka, biologia, matematyka) na kierunkach humanistycznych.
  19. Informacja o liczbie studentów studiujących indywidualnie - na kierunku.
  20. Informacja o liczbie uczestników seminariów magisterskich, seminariów licencjackich lub pracowni dyplomowych pozostająca pod opieką jednego nauczyciela akademickiego (maksimum, minimum, przeciętna) - na kierunku.
  21. Informacja o liczebności grup - (maksimum, minimum, przeciętna) - na poszczególnych latach studiów każdego kierunku.
  22. Tygodniowa liczba godzin zajęć obowiązkowych przypadających na jednego studenta na poszczególnych latach studiów - na kierunku.
  23. Informacja o liczbie studentów studiujących w uczelniach zagranicznych w ramach międzynarodowych programów współpracy akademickiej (Tempus, Socrates itp.) w ogólnej liczbie studentów danego kierunku.
  24. Udział procentowy godzin przedmiotów do wyboru w ogólnej liczbie godzin zajęć programowych - na kierunku.

§ 4

Wszystkie dokumenty wymienione w § 3 opracowywane są na wydziałach (jednostkach pozawydziałowych) i przyjmowane są w drodze uchwała Rad Wydziałów (§ 3 ust. 1, 3, 4, 7) zarządzeń Dziekanów (kierowników jednostek pozawydziałowych (§ 3 ust. 5, 6) informacji Dziekana (kierowników jednostek pozawydziałowych) (§ 3 ust. 8) informacji przedstawionych studentom przez prowadzących zajęcia nauczycieli akademickich (§ 3 ust. 2).

§ 5

Wszystkie dokumenty, o których mowa w § 3 powinny być aktualizowane w miarę potrzeb.

§ 6

Dokumenty wskazane w § 3 ust. 1 - 7 powinny być ogłaszane w formie dostępnej dla całej społeczności akademickiej poszczególnych wydziałów przed rozpoczęciem każdego roku akademickiego.

§ 7

Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia wymaga w szczególności podjęcia lub rozszerzenia zakresu:

  1. Badań opinii absolwentów i studentów o prowadzonych zajęciach dydaktycznych.
  2. Kontroli dyscypliny prowadzenia zajęć przez nauczycieli akademickich.
  3. Hospitacji zajęć dydaktycznych.

    Szczegółowe zasady badań opinii studentów kontroli dyscypliny hospitacji określają stosowne uchwały rad wydziałów.

    Za realizację uchwały Senatu i uchwał rad wydziałów odpowiada Dziekan.

§ 8

  1. Badanie opinii absolwentów i studentów może być w szczególności prowadzone w formie ankiet.
  2. Zaleca się prowadzenie ankiet przy okazji rozliczania absolwenta przez dziekanaty przed wręczeniem dyplomów ukończenia studiów, przynajmniej raz na 3 lata dla każdego kierunku.
  3. W celu umożliwienia porównywania wyników ankiet i ewentualnego komputerowego ich opracowania, wprowadza się standardowe wzory ankiet (dla absolwentów i dla studentów). Wzory mogą być modyfikowane ze względu na specyfikę kierunków, prowadzonych zajęć i lat studiów. Wzory ankiet określi zarządzenie Rektora.
  4.  zaleca się zbieranie opinii pracodawców na temat praktycznego wykorzystania wiedzy i umiejętności absolwentów w pracy zawodowej. Szczegółowe działania w tym zakresie określają stosowne uchwały Rad Wydziałów.
  5. Pracownicy i studenci mogą zgłaszać propozycję opracowania ankiet.

§ 9

Zaleca się, aby kontrola dyscypliny prowadzenia zajęć przez nauczycieli akademickich prowadzona była przynajmniej raz w semestrze. za organizację kontroli i dokumentacji jej wyników odpowiadają Dziekani.

§ 10

Zaleca się, aby hospitacje zajęć asystentów i adiunktów prowadzone były raz na dwa lata przez ich bezpośrednich przełożonych (kierownik katedry, zakładu). Z przeprowadzonych hospitacji powinny być sporządzone notatki, które przechowuje się w teczkach osobowych hospitowanych. Stanowić one powinny jedno ze źródeł informacji wykorzystywanych w ocenach okresowych pracowników.

§ 11

  1. Optymalne, pożądane poziomy i/lub charakterystyki wymienionych w § 3 ust. 11 - 24 wskaźników są określane przez poszczególne Wydziały w formie stosownych uchwał albo zarządzeń Dziekanów i po akceptacji przez Rektora stanowią kierunkowe, długotrwałe cele stymulujące działania wydziałów w zakresie kształtowania warunków realizacji procesu dydaktycznego.
  2. W każdym roku akademickim osiągnięty ich poziom jest ustalany i podawany do wiadomości społeczności wydziału i władz Uniwersytetu. Może też być, za zgodą Rektora, przedmiotem publikacji na zewnątrz UG.

§ 12

Wyniki ocen jakości kształcenia będą mogły być wykorzystywane do:

  1. Stałego doskonalenia treści programowych i warunków realizacji procesu dydaktycznego.
  2. Oceny pracowników.
  3. Prowadzenia polityki kadrowej.
  4. Nagradzania pracowników.
  5. Działalności marketingowej Uczelni.

§ 13

  1. Wszystkie informacje osobowe pozostają poufne.
  2. Dziekan może podać informacje o których mowa w ust. 1 do wiadomości tylko zainteresowanemu nauczycielowi akademickiemu i jego przełożonemu.

§ 14

Senat i Rady Wydziałów przynajmniej raz w roku poświęcają jedno ze swoich posiedzeń zagadnieniom stymulacji i oceny jakości kształcenia, wykorzystując informacje zgromadzone w efekcie realizacji niniejszej uchwały.

§ 15

Zaleca się zgłaszanie kierunków kształcenia w UG do akredytacji przez Uniwersytecka Komisję Akredytacyjną.

§ 16

Uchwała wchodzi w życie od 01.10.1998 r.

Przewodniczący Senatu   
Rektor
prof. dr hab. Marcin Pliński

Ostatnia modyfikacja: 
środa, 19 grudnia 2018 roku, 9:36
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Import Importowicz
Treść wprowadzona przez: Import Importowicz