fbpx Uchwała nr 40/24 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 27 września 2024 roku w sprawie organizacji i trybu pracy stałych komisji senackich Uniwersytetu Gdańskiego | Biuletyn Informacji Publicznej

Uchwała nr 40/24
Senatu Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
27 września 2024 roku
w sprawie organizacji i trybu pracy stałych komisji senackich Uniwersytetu Gdańskiego

Status aktu: obowiązujący
Data wejścia w życie: 
piątek, 27 września 2024 roku

Na podstawie § 28 ust. 2 Statutu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 13 czerwca 2019 roku (ze zm.) oraz § 21 Regulaminu Senatu Uniwersytetu Gdańskiego (uchwała nr 76/20 Senatu UG z dnia 24 września 2020 roku) – uchwala się, co następuje:

 

§ 1. PRZEPISY OGÓLNE

1. Niniejsza uchwała określa:
1) zadania stałych komisji senackich Uniwersytetu Gdańskiego, zwanych dalej „komisjami”;
2) skład komisji i kompetencje przewodniczących;
3) tryb zwoływania i przebiegu posiedzeń oraz wyrażania opinii.
2. W Uniwersytecie Gdańskim funkcjonują następujące stałe komisje senackie:
1) Senacka Komisja ds. Organizacji i Rozwoju;
2) Senacka Komisja ds. Nauki;
3) Senacka Komisja ds. Kształcenia;
4) Senacka Komisja ds. Umiędzynarodowienia;
5) Senacka Komisja ds. Finansów;
6) Senacka Komisja Statutowa;
7) Senacka Komisja ds. Społecznej Odpowiedzialności;
8) Senacka Komisja ds. Kadry Naukowej.
3. Komisje pełnią funkcję opiniodawczą i doradczą dla Senatu, Rady Uniwersytetu Gdańskiego oraz Rektora.
4. Komisje, realizując swoje cele, współpracują z innymi komisjami, organami uczelni, osobami pełniącymi funkcje kierownicze i administracją Uniwersytetu.
5. Komisje w zakresie swojej właściwości mogą domagać się informacji i wyjaśnień od wszystkich jednostek organizacyjnych Uniwersytetu, Samorządu Studentów i Samorządu Doktorantów.
6. Postanowienia, wnioski i opinie komisji są podawane do wiadomości Rektora. W przypadku rozbieżności stanowisk, na żądanie co najmniej 3 członków komisji, przedstawia się Rektorowi także wnioski mniejszości.
7. Na posiedzeniu Senatu sprawy komisji referuje jej przewodniczący lub wskazany sprawozdawca.

 

§ 2. SKŁAD KOMISJI SENACKICH

1. Senat powołuje członków stałych komisji senackich na okres swojej kadencji spośród osób wskazanych przez dziekanów wydziałów i kierowników jednostek ogólnouniwersyteckich. Przedstawiciele doktorantów i studentów w komisjach są wybierani zgodnie z właściwymi Regulaminami, odpowiednio Samorządu Doktorantów i Samorządu Studentów.
2. Przewodniczących senackich komisji powołuje Senat na wniosek Rektora.
3. Rektor ma prawo desygnować dodatkowo swojego przedstawiciela lub przedstawicieli do składu każdej komisji.

 

§ 3. PRACE KOMISJI

1. Prace komisji organizuje jej przewodniczący.
2. Przewodniczący komisji senackiej raz w roku składa Senatowi raport z prac komisji.
3. Członkowie komisji osobiście uczestniczą w jej pracach, a swoją obecność potwierdzają na imiennej liście obecności. W wyjątkowym przypadku dziekan, dyrektor (kierownik) jednostki organizacyjnej, przewodniczący samorządu studentów lub doktorantów może delegować na posiedzenie komisji innego przedstawiciela Wydziału (jednostki organizacyjnej), powiadamiając o tym przewodniczącego komisji przed rozpoczęciem posiedzenia. Przewodniczący przekazuje tę informację członkom komisji. Osoba delegowana przez dziekana, dyrektora (kierownika) jednostki organizacyjnej, przewodniczącego Samorządu Studentów lub Doktorantów może głosować wyłącznie na podstawie pisemnego upoważnienia osoby, którą zastępuje.
4. Porządek posiedzenia przedstawiany jest przez przewodniczącego komisji w zawiadomieniu o zwołaniu posiedzenia nie później niż pięć dni przed posiedzeniem.
5. Komisja może dokonać zmiany porządku posiedzenia na wniosek zgłoszony przed rozpoczęciem obrad. Sprawy wniesione pod obrady komisji przedstawia przewodniczący lub wskazany przez niego sprawozdawca.
6. Przewodniczący komisji zaprasza lub wyraża zgodę na udział innych osób w posiedzeniach komisji i powiadamia o tym jej członków.
7. W celu przedstawienia wniosku formalnego, przewodniczący udziela głosu bezpośrednio po zgłoszeniu się wnioskodawcy. Do wniosków formalnych zalicza się w szczególności wnioski o:
1) przerwanie, odroczenie lub zamknięcie obrad;
2) zamknięcie listy mówców;
3) odroczenie lub zamknięcie dyskusji;
4) odesłanie sprawy do innej komisji;
5) głosowanie bez dyskusji;
6) utajnienie całości lub części posiedzenia;
7) ograniczenie lub przedłużenie czasu przemówień;
8) sprawdzenie zgodności zapisów wniosku z ustawą, Statutem lub innymi przepisami prawa.
Komisja głosuje nad wnioskiem formalnym bezpośrednio po wysłuchaniu wnioskodawcy.   Dopuszcza się możliwość przedstawienia stanowiska przeciwnego.
8. Głosowania komisji są jawne.
9. Z przebiegu prac komisji sporządza się protokół.
10. W przypadku potrzeby pilnej oceny wniosku skierowanego do komisji, za zgodą wszystkich członków komisji, opiniowanie może odbyć się za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zgody oraz opinie dotyczące wniosku przyjmuje pracownik wyznaczony do obsługi administracyjnej komisji. Oceny konieczności zastosowania powyższej metody głosowania dokonuje przewodniczący komisji.

 

§ 4. SENACKA KOMISJA DS. ORGANIZACJI I ROZWOJU

1. Zadania Senackiej Komisji ds. Organizacji i Rozwoju:
1) opiniowanie i przedkładanie projektów dokumentów dotyczących misji, wizji i Strategii Rozwoju Uniwersytetu;
2) na wniosek Senatu lub Rektora opiniowanie wewnętrznych aktów prawnych Uniwersytetu Gdańskiego dotyczących głównych kierunków rozwoju Uczelni;
3) na wniosek Senatu lub Rektora opiniowanie regulaminów ogólnouniwersyteckich jednostek organizacyjnych;
4) na wniosek Senatu lub Rektora opiniowanie i ocenianie propozycji zmian organizacyjnych w Uniwersytecie, których wprowadzenie wymaga zgody lub opinii Senatu;
5) ustalanie ogólnych zasad komercjalizacji w Uczelni;
6) wspieranie rozwoju Uniwersytetu w zakresie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym;
7) opiniowanie i przedkładanie wniosków dotyczących w szczególności: informatyzacji Uniwersytetu i procesów zarządzania Uniwersytetem;
8) opiniowanie i rozpatrywanie innych spraw, mieszczących się w kompetencjach komisji, przekazanych komisji przez Rektora, prorektorów, Senat, Radę Uniwersytetu lub podejmowanych z własnej inicjatywy.
2. Komisji przewodniczy prorektor właściwy ds. rozwoju.
3. W skład komisji wchodzą prodziekani właściwi ds. rozwoju, student i doktorant.
4. Obsługę administracyjną komisji zapewnia Biuro Organizacji.

 

§ 5. SENACKA KOMISJA DS. NAUKI

1. Zadania Senackiej Komisji ds. Nauki:
1) opiniowanie wewnętrznych aktów prawnych dotyczących działalności naukowo-badawczej Uniwersytetu;
2) wspieranie rad dyscyplin naukowych Uniwersytetu Gdańskiego w opracowywaniu wytycznych do ewaluacji jednostki naukowo-badawczej przeprowadzanej przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
3) opiniowanie projektów aktów prawnych, koordynowanie procesu konsultacji społecznych, formułowanie wspólnego stanowiska Uniwersytetu Gdańskiego;
4) stymulowanie działań wspierających rozwój badań naukowych;
5) inicjowanie i rozwój działalności wydawniczej oraz publikacyjnej;
6) przygotowywanie rekomendacji w zakresie dalszego rozwoju obszaru nauki na podstawie analizy bieżących osiągnięć naukowo-badawczych pracowników Uniwersytetu Gdańskiego;
7) wdrażanie założeń polityki otwartego dostępu do publikacji i wyników badań naukowych;
8) prowadzenie działań doradczych w zakresie wdrażania systemu ewidencji dorobku naukowego oraz Repozytorium UG;
9) opiniowanie i rozpatrywanie innych spraw, mieszczących się w kompetencjach komisji, przekazanych komisji przez Rektora, prorektorów, Senat, Radę Uniwersytetu lub podejmowanych z własnej inicjatywy.
2. Komisji przewodniczy prorektor właściwy ds. nauki.
3. W skład Komisji wchodzą prodziekani właściwi ds. nauki i doktorant.
4. Obsługę administracyjną komisji zapewnia Biuro Nauki.

 

§ 6. SENACKA KOMISJA DS. KSZTAŁCENIA

1. Zadania Senackiej Komisji ds. Kształcenia:
1) opiniowanie wniosków w sprawie: ustalania programów studiów, ustalania programów kształcenia, ustalania programów studiów podyplomowych, tworzenia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu kształcenia oraz studiów podyplomowych i szkół doktorskich, a także innych spraw w zakresie kształcenia wynikających ze Strategii i misji Uniwersytetu Gdańskiego;
2) przygotowywanie projektu regulaminu studiów oraz jego nowelizacji;
3) opiniowanie rozwiązań administracyjnych związanych ze studiami wszystkich rodzajów i stopni;
4) inicjowanie przedsięwzięć usprawniających proces kształcenia na Uniwersytecie;
5) opiniowanie i rozpatrywanie innych spraw, mieszczących się w kompetencjach komisji, przekazanych komisji przez Rektora, prorektorów, Senat, Radę Uniwersytetu lub podejmowanych z własnej inicjatywy.
2. Komisja obraduje na posiedzeniach zwołanych przez przewodniczącego komisji w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w semestrze.
3. Komisji przewodniczy prorektor właściwy ds. kształcenia.
4. W skład komisji wchodzą prodziekani właściwi ds. kształcenia, dwóch studentów i doktorant.
5. Obsługę administracyjną komisji zapewnia Biuro Kształcenia.

 

§ 7. SENACKA KOMISJA DS. UMIĘDZYNARODOWIENIA

1. Zadania Senackiej Komisji ds. Umiędzynarodowienia:
1) opiniowanie wewnętrznych aktów prawnych dotyczących umiędzynarodowienia;
2) ustalanie ogólnych działań i rozwiązań wspierających mobilność i umiędzynarodowienie;
3) wspieranie partnerstwa UG w sojuszu Uniwersytetów Europejskich: Europejskim Uniwersytecie Nadmorskim – European University of the Seas (SEA-EU)
4) określenie priorytetowych kierunków pozyskiwania kandydatów na studia i inne formy kształcenia;
5) poszukiwanie nowych i rozwój istniejących interdyscyplinarnych obszarów współpracy międzynarodowej;
6) inicjowanie i rozwój anglojęzycznej oferty kształcenia na Uniwersytecie;
7) tworzenie i upowszechnianie dobrych praktyk w zakresie budowania międzynarodowego kampusu: wielokulturowego, wieloetnicznego i wielojęzycznego środowiska akademickiego;
8) inicjowanie i opiniowanie porozumień o współpracy naukowej z zagranicznymi ośrodkami akademickimi na szczeblu ogólnouczelnianym;
9) opiniowanie i rozpatrywanie innych spraw, mieszczących się w kompetencjach komisji, przekazanych komisji przez Rektora, prorektorów, Senat, Radę Uniwersytetu lub podejmowanych z własnej inicjatywy.
2. Komisji przewodniczy prorektor właściwy ds. umiędzynarodowienia.
3. W skład komisji wchodzą prodziekani właściwi ds. umiędzynarodowienia, student i doktorant.
4. Obsługę administracyjną komisji zapewnia Biuro Współpracy i Umiędzynarodowienia.

 

§ 8. SENACKA KOMISJA DS. FINANSÓW

1. Zadania Senackiej Komisji ds. Finansów:
1) opiniowanie spraw dotyczących polityki finansowej UG a także planów rozwojowych oraz inwestycyjnych Uniwersytetu;
2) opiniowanie i przedkładanie wniosków dotyczących finansowych uwarunkowań rozwoju Uniwersytetu;
3) opiniowanie pod względem finansowym wniosków w sprawie uruchomienia studiów na nowych kierunkach wszystkich rodzajów studiów, a także innych szczególnych inicjatyw kształcenia, wynikających z misji Uniwersytetu;
4) ocena skutków finansowych tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych, o których mowa w Statucie UG;
5) opiniowanie wniosku Uczelni o zaciągniecie kredytu bieżącego o wartości przekraczającej 15% przychodów Uczelni z działalności operacyjnej za poprzedni rok obrotowy oraz innych zobowiązań z okresem spłaty przekraczającym dwa kolejne lata obrotowe;
6) opiniowanie wniosku o przyjęcie darowizny, spadku lub zapisu o wartości większej niż 200 000 PLN;
7) opiniowanie zasad nabywania i zbywania papierów wartościowych;
8) opiniowanie wniosków o przystąpienie do spółki lub innej organizacji gospodarczej, utworzenia przez Uniwersytet Gdański spółki celowej, kapitałowej lub fundacji;
9) opiniowanie innych spraw podejmowanych przez Senat i wymagających analizy finansowej;
10) opiniowanie i rozpatrywanie innych spraw, mieszczących się w kompetencjach komisji, przekazanych komisji przez Rektora, prorektorów, Senat, Radę Uniwersytetu lub podejmowanych z własnej inicjatywy.
2. Komisji przewodniczy prorektor właściwy ds. finansów.
3. W skład komisji wchodzą dziekani, kanclerz, kwestor, student i doktorant.
4. Obsługę administracyjną komisji zapewnia Biuro Finansów i Projektów Strategicznych.

 

§ 9. SENACKA KOMISJA STATUTOWA

1. Zadania Senackiej Komisji Statutowej:
1) opiniowanie wniosków o zmianę Statutu UG;
2) rozpatrywanie sporów kompetencyjnych na podstawie przepisów Statutu;
3) nadzorowanie zgodności przepisów Statutu UG z przepisami prawa;
4) przygotowywanie projektu nowelizacji Statutu UG;
5) opiniowanie i rozpatrywanie innych spraw, mieszczących się w kompetencjach komisji, przekazanych komisji przez Rektora, prorektorów, Senat, Radę Uniwersytetu lub podejmowanych z własnej inicjatywy.
2. Komisji przewodniczy nauczyciel akademicki wskazany przez Rektora.
3. W skład komisji wchodzą Rektor, prorektorzy oraz kanclerz.
4. Obsługę administracyjną komisji zapewnia Biuro Organizacji.

 

§ 10. SENACKA KOMISJA DS. SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI

1. Zadania Senackiej Komisji ds. Społecznej Odpowiedzialności:
1) opiniowanie działań zmierzających do realizacji celu strategicznego Strategii UG, sformułowanego jako „Otwartość, społeczna odpowiedzialność i zaangażowanie Uniwersytetu”, stanowiącego integralną część polityki społecznej odpowiedzialności uczelni;
2) opiniowanie i proponowanie działań uczelni w zakresie upowszechnianiu i realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ;
3) prowadzenie działań na rzecz upowszechnienia i realizacji zasad zdefiniowanych w Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni;
4) opiniowanie spraw dotyczących polityki integracji społecznej, inkluzyjności, przeciwdziałania dyskryminacji i nierównościom w środowisku akademickim;
5) monitorowanie realizacji polityki antydyskryminacyjnej i budowania wspólnoty akademickiej opartej na kulturze równości;
6) monitorowanie realizacji „Planu Wdrażania Polityki Równości Płci w UG na lata 2024-2028”;
7) organizacja i monitorowanie działań związanych z prowadzeniem konkursu „Włączam Płeć do Badań” oraz konkursu o Nagrodę im. Joanny Schopenhauer;
8) opiniowanie i rozpatrywanie innych spraw, mieszczących się w kompetencjach komisji, przekazanych komisji przez Rektora, prorektorów, Senat, Radę Uniwersytetu lub podejmowanych z własnej inicjatywy.
2. Komisji przewodniczy nauczyciel akademicki wskazany przez Rektora.
3. W skład komisji wchodzą przedstawiciele wskazani przez dziekanów, kierowników jednostek ogólnouniwersyteckich, student i doktorant.
4. Obsługę administracyjną komisji zapewnia Biuro Organizacji.

 

§ 11. SENACKA KOMISJA DS. KADRY NAUKOWEJ

1. Zadania Senackiej Komisji ds. Kadry Naukowej:
1) kształtowanie polityki kadrowej w Uniwersytecie Gdańskim opartej na rekomendacjach Komisji Europejskiej oraz dobrych praktykach w odniesieniu do zasad rekrutacji i awansowania nauczycieli akademickich;
2) wdrażanie i monitorowanie strategii HR Excellence in Research w Uniwersytecie Gdańskim, w szczególności:
a) przeprowadzanie analiz wewnętrznych dotyczących stopnia realizacji zadań zgodnie   Planem Działań w ramach HR Excellence in Research,
b) monitorowanie wskaźników ujętych w Planie Działań,
c) opracowywanie raportów do Komisji Europejskiej zgodnie z harmonogramem HR4RS,
d) inicjowanie i postulowanie zmian w wewnętrznych przepisach UG, zmierzających do efektywnego wdrożenia zadań zawartych w Planie Działań;
3) wypracowywanie założeń zmierzających do budowania ścieżek kariery zgodnych ze standardami ujętymi min. w Europejskiej Karcie Naukowca oraz założeniach międzynarodowej koalicji COARA;
4) współpraca z jednostkami organizacyjnymi UG w zakresie opracowywania standardów zatrudniania, modeli kariery naukowej i innych rozwiązań wspomagających rozwój kadry naukowej w Uniwersytecie Gdańskim.
2. Komisji przewodniczy nauczyciel akademicki wskazany przez Rektora.
3. W skład komisji wchodzą przedstawiciele wskazani przez dziekanów oraz kierowników jednostek ogólnouniwersyteckich, student i doktorant.
4. W posiedzeniach komisji uczestniczy powołany przez Rektora Koordynator ds. HR Excellence in Research w Uniwersytecie Gdańskim.
5. Obsługę administracyjną komisji zapewnia Biuro Nauki.

 

§ 12.

Traci moc uchwała nr 77/20 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 24 września 2020 roku w sprawie organizacji i trybu pracy stałych komisji senackich Uniwersytetu Gdańskiego

 

§ 13.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Senatu
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
prof. dr hab. Piotr Stepnowski, czł. koresp. PAN

 

Załączniki

ZałącznikWielkość
PDF icon Kopia do wydruku162.47 KB
Ostatnia modyfikacja: 
czwartek, 3 października 2024 roku, 10:41
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Alicja Pyskło
Treść wprowadzona przez: Alicja Pyskło