fbpx Uchwała nr 77/20 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 24 września 2020 roku w sprawie organizacji i trybu pracy stałych komisji senackich Uniwersytetu Gdańskiego | Biuletyn Informacji Publicznej

Uchwała nr 77/20
Senatu Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
24 września 2020 roku
w sprawie organizacji i trybu pracy stałych komisji senackich Uniwersytetu Gdańskiego

Status aktu: obowiązujący
Data wejścia w życie: 
czwartek, 24 września 2020 roku

Na podstawie § 38 ust. 2 Statutu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 8 czerwca 2006 r. ze zm., uchwala się co następuje:

 

§ 1. PRZEPISY OGÓLNE

1. Niniejsza uchwała określa:
 
1) zadania stałych komisji senackich Uniwersytetu Gdańskiego, zwanych dalej „komisjami”;
2) skład komisji i kompetencje przewodniczących;
3) tryb zwoływania i przebiegu posiedzeń oraz wyrażania opinii.
 
2. W Uniwersytecie Gdańskim funkcjonują następujące stałe komisje senackie:
 
1) Komisja ds. Organizacji i Rozwoju;
2) Komisja ds. Nauki;
3) Komisja ds. Finansów;
4) Komisja ds. Kształcenia;
5) Komisja ds. Umiędzynarodowienia.
 
3. Komisje pełnia funkcję opiniodawczą i doradczą dla Senatu, Rady Uniwersytetu Gdańskiego oraz Rektora.
4. Komisje realizując swoje cele współpracują z innymi komisjami, organami uczelni, osobami pełniącymi funkcje kierownicze i administracją Uniwersytetu.
5. Postanowienia, wnioski i opinie komisji są podawane do wiadomości Rektora. W przypadku rozbieżności stanowisk, na żądanie co najmniej 3 członków komisji, przedstawia się Rektorowi także wnioski mniejszości.
6. Na posiedzeniu Senatu sprawy omawiane na posiedzeniu Komisji w jej imieniu referuje przewodniczący komisji lub wskazany sprawozdawca.

 

§ 2. SKŁAD KOMISJI SENACKICH

1. Senat powołuje członków stałych komisji senackich na okres swojej kadencji spośród osób wskazanych przez dziekanów wydziałów i kierowników jednostek ogólnouniwersyteckich. Przedstawiciele doktorantów i studentów w komisjach są wybierani zgodnie z właściwymi Regulaminami, odpowiednio Samorządu Doktorantów i Samorządu Studentów.
2. W posiedzeniach komisji uczestniczą z głosem doradczym przedstawiciele działających w UG związków zawodowych.
3. Przewodniczących senackich komisji powołuje Senat na wniosek Rektora.
4. Rektor ma prawo desygnować dodatkowo swojego przedstawiciela do składu każdej komisji.

 

§ 3. PRACE KOMISJI

1. Prace komisji organizuje jej przewodniczący.
2. Członkowie komisji osobiście uczestniczą w jej pracach, a swoją obecność potwierdzają na imiennej liście obecności. W wyjątkowym przypadku dziekan, dyrektor (kierownik) jednostki organizacyjnej, przewodniczący samorządu studentów lub doktorantów może delegować na posiedzenie komisji innego przedstawiciela Wydziału (jednostki organizacyjnej), powiadamiając o tym przewodniczącego Komisji przed rozpoczęciem posiedzenia. Przewodniczący przekazuje tę informację członkom komisji. Osoba delegowana przez dziekana, dyrektora (kierownika) jednostki organizacyjnej, przewodniczącego samorządu studentów lub doktorantów może głosować wyłącznie na podstawie pisemnego upoważnienia osoby, którą zastępuje.
3. Porządek posiedzenia przedstawiany jest przez przewodniczącego komisji w zawiadomieniu o zwołaniu posiedzenia nie później niż pięć dni przed posiedzeniem.
4. Komisja może dokonać zmiany porządku posiedzenia na wniosek zgłoszony przed rozpoczęciem obrad. Sprawy wniesione pod obrady komisji przedstawia przewodniczący lub wskazany przez niego sprawozdawca.
5. Przewodniczący komisji zaprasza lub wyraża zgodę na udział innych osób w posiedzeniach komisji i powiadamia o tym jej członków.
6. W celu przedstawienia wniosku formalnego przewodniczący udziela głosu bezpośrednio po zgłoszeniu się wnioskodawcy. Do wniosków formalnych zalicza się w szczególności wnioski o:
 
1) przerwanie, odroczenie lub zamknięcie obrad;
2) zamknięcie listy mówców;
3) odroczenie lub zamknięcie dyskusji;
4) odesłanie sprawy do innej komisji;
5) głosowanie bez dyskusji;
6) utajnienie całości lub części posiedzenia;
7) ograniczenie lub przedłużenie czasu przemówień;
8) sprawdzenie zgodności zapisów wniosku z ustawą, Statutem lub innymi przepisami prawa.
Komisja głosuje nad wnioskiem formalnym bezpośrednio po wysłuchaniu wnioskodawcy z możliwością wcześniejszego wysłuchania stanowiska przeciwnego.
 
7. Głosowania są jawne.
8. Z przebiegu prac komisji sporządza się protokół.
9. W przypadku potrzeby pilnej oceny wniosku skierowanego do komisji, za zgodą wszystkich członków komisji, opiniowanie może odbyć się za pomocą poczty elektronicznej. Zgody oraz opinie dotyczące wniosku przyjmuje pracownik wyznaczony do obsługi administracyjnej komisji. Oceny konieczności zastosowania powyższej metody głosowania dokonuje przewodniczący komisji.
10. W przypadkach niecierpiących zwłoki potrzeby pilnej oceny wniosku skierowanego do komisji, za zgodą wszystkich członków komisji, opiniowanie może odbyć się w trybie głosowania za pomocą elektronicznych środków porozumiewania się na odległość.

 

§ 4. KOMISJA DS. ORGANIZACJI I ROZWOJU

1. Zadania Senackiej ds. Komisji Organizacji i Rozwoju:
 
1) opiniowanie wewnętrznych aktów prawnych Uniwersytetu Gdańskiego dotyczących strategii i głównych kierunków rozwoju Uczelni;
2) opiniowanie regulaminów ogólnouniwersyteckich jednostek organizacyjnych;
3) opiniowanie i ocenianie propozycji zmian organizacyjnych w Uniwersytecie, których wprowadzenie wymaga zgody lub opinii Senatu;
4) ustalanie ogólnych zasad komercjalizacji w Uczelni;
5) opiniowanie innych spraw mieszczących się w kompetencjach komisji.
 
2. Posiedzenia komisji odbywają się w miarę potrzeb, przynajmniej raz w semestrze.
3. Komisji przewodniczy prorektor właściwy ds. rozwoju.
4. Obsługę administracyjną komisji zapewnia Biuro Organizacji i Legislacji.

 

§ 5. KOMISJA DS. NAUKI

1. Zadania Senackiej Komisji ds. Nauki:
 
1) opiniowanie wewnętrznych aktów prawnych dotyczących działalności naukowo-badawczej Uniwersytetu;
2) wspieranie rad dyscyplin naukowych Uniwersytetu Gdańskiego w opracowywaniu wytycznych do ewaluacji jednostki naukowo-badawczej przeprowadzanej przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
3) opiniowanie projektów zewnętrznych aktów prawnych, koordynowanie procesu konsultacji społecznych, formułowanie wspólnego stanowiska Uniwersytetu Gdańskiego;
4) stymulowanie działań wspierających rozwój badań naukowych;
5) inicjowanie i rozwój działalności wydawniczej oraz publikacyjnej;
6) przygotowywanie rekomendacji w zakresie dalszego rozwoju obszaru nauki na podstawie analizy bieżących osiągnięć naukowo-badawczych pracowników Uniwersytetu Gdańskiego;
7) wdrażanie założeń polityki otwartego dostępu do publikacji i wyników badań naukowych;
8) prowadzenie działań doradczych w zakresie wdrażania systemu ewidencji dorobku naukowego oraz Repozytorium UG;
9) opiniowanie innych spraw mieszczących się w kompetencjach komisji.
 
2. Komisji przewodniczy prorektor właściwy ds. nauki.
3. Obsługę administracyjną komisji zapewnia Biuro Nauki.

 

§ 6. KOMISJA DS. FINANSÓW

1. Zadania Senackiej Komisji ds. Finansów:
 
1) opiniowanie pod względem finansowym wniosków w sprawie uruchomienia studiów na nowych kierunkach wszystkich rodzajów studiów, a także innych szczególnych inicjatyw kształcenia, wynikających z misji Uniwersytetu;
2) ocena skutków finansowych tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych, o których mowa w Statucie UG;
3) opiniowanie wniosku uczelni o zaciągniecie kredytu bieżącego o wartości przekraczającej 15% przychodów Uczelni z działalności operacyjnej za poprzedni rok obrotowy oraz innych zobowiązań z okresem spłaty przekraczającym dwa kolejne lata obrotowe;
4) opiniowanie wniosku o przejęcie darowizny, spadku lub zapisu o wartości większej niż 200.000 PLN;
5) opiniowanie zasad nabywania i zbywania papierów wartościowych;
6) opiniowanie wniosku o przystąpienie do spółki lub innej organizacji gospodarczej, utworzenia przez Uniwersytet Gdański spółki celowej, kapitałowej lub fundacji;
7) opiniowanie innych spraw podejmowanych przez Senat i wymagających analizy finansowej.
 
2. Komisji przewodniczy wyznaczony przez Rektora dziekan.
3. Obsługę administracyjną komisji zapewnia Dział Kontrolingu.

 

§ 7. KOMISJA DS. KSZTAŁCENIA

1. Zadania Senackiej Komisji ds. Kształcenia:
 
1) opiniowanie wniosków w sprawie uruchomienia studiów na nowych kierunkach, nowych rodzajów studiów na obu stopniach kształcenia i jednolitych studiach magisterskich oraz studiów podyplomowych i szkół doktorskich, a także szczególnych inicjatyw kształcenia wynikających z misji Uniwersytetu Gdańskiego;
2) przygotowywanie projektu regulaminu studiów;
3) opiniowanie rozwiązań administracyjnych związanych ze studiami wszystkich rodzajów i stopni;
4) inicjowanie przedsięwzięć usprawniających proces kształcenia na Uniwersytecie;
5) opiniowanie innych spraw mieszczących się w kompetencjach komisji.
 
2. Komisja obraduje na posiedzeniach zwołanych przez przewodniczącego komisji w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w semestrze.
3. Komisji przewodniczy prorektor właściwy ds. kształcenia.
4. Obsługę administracyjną komisji zapewnia Dział Kształcenia.

 

§ 8. KOMISJA DS. UMIĘDZYNARODOWIENIA

1. Zadania komisji:
 
1) opiniowanie wewnętrznych i zewnętrznych aktów prawnych dotyczących umiędzynarodowienia Uniwersytetu;
2) ustalanie ogólnych zasad współpracy międzynarodowej prowadzonej przez UG;
3) ustalanie priorytetowych kierunków rozwoju umiędzynarodowienia na UG;
4) inicjowanie i rozwój anglojęzycznej oferty dydaktycznej na UG;
5) inicjowanie i opiniowanie porozumień o współpracy naukowej UG z zagranicznymi uczelniami i instytucjami badawczymi na szczeblu ogólnouczelnianym;
6) nadzór redakcyjny nad anglojęzycznym periodykiem pn. UG International Cooperation Newsletter;
7) opiniowanie innych spraw mieszczących się w kompetencjach komisji.
 
2. Komisji przewodniczy prorektor właściwy ds. umiędzynarodowienia.
3. Obsługę administracyjną komisji zapewnia Biuro Współpracy Międzynarodowej.

 

§ 9.

Traci moc uchwała nr 32/16 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 29 września 2016 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu „Zadania oraz zasady funkcjonowania komisji senackich Uniwersytetu Gdańskiego”.

 

§ 10.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Przewodniczący Senatu
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
 
 
dr hab. Jerzy Piotr Gwizdała
profesor Uniwersytetu Gdańskiego

Załączniki

ZałącznikWielkość
PDF icon Kopia do wydruku128.65 KB
Ostatnia modyfikacja: 
czwartek, 1 października 2020 roku, 14:26
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Alicja Pyskło
Treść wprowadzona przez: Alicja Pyskło