fbpx Uchwała nr 33/23 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 25 maja 2023 roku w sprawie zmiany Statutu Uniwersytetu Gdańskiego | Biuletyn Informacji Publicznej

Uchwała nr 33/23
Senatu Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
25 maja 2023 roku
w sprawie zmiany Statutu Uniwersytetu Gdańskiego

Status aktu: obowiązujący
Data wejścia w życie: 
czwartek, 25 maja 2023 roku

Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 1 oraz art. 34 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742) – uchwala się, co następuje:

 

§ 1.

W Statucie Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 13 czerwca 2019 r. (ze zm.) wprowadza się następujące zmiany:
 
1) w § 23 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„2. W posiedzeniach Rady Uniwersytetu uczestniczy z głosem doradczym przedstawiciel każdej działającej w Uniwersytecie zakładowej organizacji związkowej, o której mowa w art. 25(1) ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, będący jej członkiem.
3. Tryb funkcjonowania Rady Uniwersytetu określa regulamin uchwalony przez Radę.”;
 
2) w § 28 ust. 1 pkt 19 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) sposobu wyznaczania i zmiany promotora, promotorów lub promotora pomocniczego w przypadku osób ubiegających się o nadanie stopnia naukowego doktora w trybie eksternistycznym,”;
 
3) w § 29 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. W głosowaniach w sprawach nadawania stopni naukowych i stopni w zakresie sztuki biorą udział członkowie rady dyscypliny naukowej będący profesorami i profesorami uczelni.”;
 
4) w § 29 wprowadzenie w ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4.  W skład rady dyscypliny naukowej – bez prawa głosu w sprawach nadawania stopni naukowych i stopni w zakresie sztuki – wchodzą także:”;
 
5) w § 29 wprowadzenie w ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6.  Jeżeli w Uniwersytecie nie powołano właściwej rady dyscypliny naukowej albo liczba członków rady dyscypliny naukowej zmniejszy się poniżej minimalnej statutowej liczby 6 członków, zadania rady dyscypliny naukowej w zakresie nadawania stopni naukowych i stopni w zakresie sztuki – do czasu powołania rady albo uzupełnienia składu rady – wykonuje Senat.”;
 
6) w § 43 ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wszyscy członkowie Senatu, którego kadencja upływa w roku wyboru Rektora, z uwzględnieniem szczególnych zasad kadencyjności przedstawicieli studentów i doktorantów, wynikających z trybu ich wyboru oraz czasu trwania ich członkostwa w Senacie, a określonych odpowiednio w regulaminie samorządu studenckiego i regulaminie samorządu doktorantów;”;
 
7) w § 43 ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) wybrani, z uwzględnieniem przepisów Ustawy, przedstawiciele studentów i doktorantów, z zastrzeżeniem, że łączna liczba studentów i doktorantów w Kolegium Elektorów stanowi 20% statutowego składu Kolegium Elektorów oraz z zastrzeżeniem, że tryb wyboru do Kolegium Elektorów studentów i doktorantów oraz czas trwania ich członkostwa w Kolegium Elektorów określają odpowiednio regulamin samorządu studenckiego i regulamin samorządu doktorantów;”;
 
8) § 71 otrzymuje brzmienie:
㤠71.
1. W Uniwersytecie funkcję kierowniczą pełni:
1) prorektor;
2) dziekan.
2. Osoba pełniąca funkcję kierowniczą w Uniwersytecie, o której mowa w ust. 1, nie może jednocześnie być zatrudniona w innej uczelni.
3. Ta sama osoba nie może pełnić funkcji kierowniczej, o której mowa w ust. 1, dłużej niż dwie następujące po sobie kadencje Rektora.”;
 
9) w § 72 ust. 8 pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„11) nostryfikacja dyplomów ukończenia studiów za granicą oraz potwierdzanie ukończenia studiów na określonym poziomie – wykonywane na podstawie upoważnienia Rektora;”;
 
10) w § 74 a ust. 1 pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) wyrażanie opinii w przedłożonych przez dziekana sprawach wyróżnień lub nagród oraz urlopów naukowych nauczycieli akademickich zatrudnionych na wydziale oraz wyrażanie opinii w innych przedłożonych przez dziekana sprawach kadrowych;”;
 
11) w § 74 a ust. 1 skreśla się pkt 12;
 
12) w § 84 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Kierownikiem pracowni, laboratorium albo kierownikiem innej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu wchodzącej w skład wydziału – może być nauczyciel akademicki zatrudniony w Uniwersytecie jako podstawowym miejscu pracy.”;
 
13) w § 84 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Do zadań kierownika jednostki, o której mowa w ust. 1, przepis § 83 stosuje się odpowiednio.”;
 
14) po § 100 dodaje się § 100a w brzmieniu:
㤠100a.
1. Przy zatrudnianiu na stanowisku, o którym mowa w § 95 ust. 2 pkt 1-2 i 3-4, osoby, która uzyskała za granicą stopień naukowy, stopień w zakresie sztuki lub tytuł zawodowy, który nie został uznany za równoważny z odpowiednim polskim stopniem lub tytułem, można odstąpić od określonych w art. 116 ust. 2 Ustawy wymagań w zakresie posiadania tytułu profesora, stopnia doktora lub tytułu zawodowego magistra, magistra inżyniera albo równorzędnego, jeżeli zatrudniana osoba posiada znaczące osiągnięcia naukowe, artystyczne lub dydaktyczne.
2. Z zastrzeżeniem ust. 3, oceny osiągnięć kandydata, o których mowa w ust. 1 dokonuje:
1) komisja konkursowa – w przypadku zatrudnienia w trybie konkursu, o którym mowa w § 108 i § 109;
2) dziekan lub kierownik jednostki ogólnouniwersyteckiej – w przypadku zatrudnienia w trybie bez przeprowadzenia konkursu, o którym mowa w § 108 i § 109.
3. W przypadku zatrudnienia nauczyciela akademickiego w trybie, o którym mowa w § 105 ust. 5 pkt 2, oceny osiągnięć kandydata określonych w ust. 1 dokonuje Rektor.”;
 
15) § 103a otrzymuje brzmienie:
㤠103a.
Na stanowisku profesora wizytującego lub badacza wizytującego może być zatrudniona osoba, która nie jest pracownikiem Uniwersytetu. Profesor wizytujący powinien ponadto mieć znaczący dorobek naukowy, dydaktyczny lub inny zawodowy. Do zatrudniania na stanowisku profesora wizytującego § 100a ust. 2-3 stosuje się odpowiednio.”;
 
16) w § 110 ust 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Przypadki nieobecności nauczyciela akademickiego w pracy stanowiące podstawę przedłużenia terminu dokonania oceny okresowej określa art. 128 ust. 2 Ustawy.”;
 
17) § 143 otrzymuje brzmienie:
㤠143.
Ocena śródokresowa realizacji indywidualnego planu badawczego przez doktoranta jest przeprowadzana przez komisję powoływaną przez dyrektora szkoły doktorskiej, w skład której wchodzą 3 osoby, w tym co najmniej 1 osoba posiadająca stopień doktora habilitowanego albo tytuł profesora w dyscyplinie, w której jest przygotowywana rozprawa doktorska, zatrudniona poza Uniwersytetem albo osoba, o której mowa w art. 190 ust. 5 Ustawy.”;
 
18) po § 164 dodaje się § 164a w brzmieniu:
㤠164a
1. W razie przedłużającego się niewykonywania zadań przez radę wydziału, Rektor, po zasięgnięciu opinii Rady Uniwersytetu, może zawiesić radę wydziału i powierzyć wykonywanie jej zadań dziekanowi, na czas określony, nie dłużej jednak niż na trzy miesiące.”;
 
19) w § 166a ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W uzasadnionych przypadkach działające w Uniwersytecie organy lub ciała kolegialne (w tym rady, zespoły lub komisje) mogą, na podstawie decyzji przewodniczącego organu lub ciała kolegialnego, podejmować uchwały przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub w trybie obiegowym, po powiadomieniu członków organu lub ciała kolegialnego o treści projektu uchwały i o terminie oddania głosu, wyznaczonym przez przewodniczącego organu lub ciała kolegialnego.”;
 
20) w załączniku nr 2 do Statutu UG „Ordynacja wyborcza”:
 
a) w § 4 ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Na podstawie decyzji przewodniczącego właściwej komisji wyborczej zebrania wyborcze mogą być przeprowadzane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:
1) transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami;
2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku
– z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.”,
 
b) w § 4 po ust. 8 dodaje się ust. 9 w brzmieniu:
„9. W uzasadnionych przypadkach, na podstawie decyzji przewodniczącego właściwej komisji wyborczej, zebrania wyborcze mogą także podejmować uchwały przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub w trybie obiegowym, po powiadomieniu członków organu lub ciała kolegialnego o treści projektu uchwały i o terminie oddania głosu, wyznaczonym przez przewodniczącego właściwej komisji wyborczej.”,
 
c) § 28 otrzymuje brzmienie”
„§ 28 Wybory uzupełniające
W przypadku wygaśnięcia mandatu członka organu kolegialnego pochodzącego z wyboru oraz w przypadku określonym w § 74 ust. 5 Statutu, przeprowadza się wybory uzupełniające.”.

 

§ 2.

Uchwała wchodzi wżycie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Senatu
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego

prof. dr hab. Piotr Stepnowski, czł. koresp. PAN

Załączniki

ZałącznikWielkość
PDF icon Kopia do wydruku70.25 KB
Ostatnia modyfikacja: 
piątek, 26 maja 2023 roku, 9:32
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Alicja Pyskło
Treść wprowadzona przez: Alicja Pyskło