fbpx Uchwała nr 40/22 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 14 lipca 2022 roku w sprawie zmiany Statutu Uniwersytetu Gdańskiego | Biuletyn Informacji Publicznej

Uchwała nr 40/22
Senatu Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
14 lipca 2022 roku
w sprawie zmiany Statutu Uniwersytetu Gdańskiego

Status aktu: obowiązujący
Data wejścia w życie: 
czwartek, 14 lipca 2022 roku

Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 1 oraz art. 34 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 574 ze zm.) – uchwala się, co następuje:

 

§ 1.

W Statucie Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 13 czerwca 2019 r. (ze zm.) wprowadza się następujące zmiany:
 
1) § 34 ust. 2 pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„11) określanie, po zasięgnięciu opinii związków zawodowych, szczegółowych zasad polityki kadrowej Uniwersytetu oraz – przy uwzględnieniu projektów, o których mowa w § 74a pkt 2a – rekomendacji w sprawie warunków obejmowania w Uniwersytecie stanowisk nauczycieli akademickich w grupach pracowników dydaktycznych, badawczych i badawczo-dydaktycznych (Zbiór dobrych praktyk w zatrudnianiu i awansowaniu);”;
 
2) w § 34 ust. 2 dodaje się pkt 30 w brzmieniu:
„30) rozpatrywanie zażaleń na postanowienia o odmowie przeprowadzenia postępowania nostryfikacyjnego albo o odmowie przeprowadzenia postępowania w sprawie potwierdzenia ukończenia studiów na określonym poziomie z powodu stwierdzenia braku właściwości do przeprowadzenia postępowania.”;
 
3) w § 34 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Rektor może, w celu realizacji należących do niego zadań, wydawać zarządzenia.”;
 
4) w § 51 w ust. 2 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) międzynarodowe centra badawcze,”;
 
5) w § 51 w ust. 2 dodaje się pkt 12 w brzmieniu:
„12) inne jednostki organizacyjne niezbędne do prowadzenia działalności badawczej, badawczo-rozwojowej bądź dydaktycznej Uniwersytetu lub wydziału.”;
 
6) § 51 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Wydział może mieć strukturę złożoną z instytutów albo z katedr. Wydział, który składa się z instytutów, nie może dzielić się na katedry. Wydział, który składa się z katedr, nie może dzielić się na instytuty.”;
 
7) w § 51 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a. Instytuty są tworzone na wydziałach, na których jest uprawiana więcej niż jedna dyscyplina podstawowa. Wykaz dyscyplin podstawowych na wydziałach Uniwersytetu określa załącznik nr 3 do Statutu.”;
 
8) § 51 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Katedra może zostać utworzona również jako katedra imienna. Katedra imienna może być także utworzona na wydziale, którego struktura składa się z instytutów. Katedra imienna nie wchodzi w skład instytutu. Katedrę imienną tworzy, z uwzględnieniem § 54a, określa jej organizację oraz zadania, jak również przekształca i likwiduje, Rektor.”
 
9) § 51 ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Na wydziale mogą być tworzone stacje naukowe lub zespoły badawcze w celu prowadzenia działalności naukowej w szczególnych warunkach organizacyjnych lub terenowych.”;
 
10) w § 51 dodaje się ust. 12a w brzmieniu:
„12a. Jednostki organizacyjne niezbędne do prowadzenia działalności Uniwersytetu, o których mowa w ust. 2 pkt. 12, są tworzone, przekształcane i likwidowane przez Rektora, po zasięgnięciu opinii Senatu. Jednostki organizacyjne niezbędne do prowadzenia działalności wydziału, o których mowa w ust. 2 pkt. 12, są tworzone, przekształcane i likwidowane przez Rektora, po zasięgnięciu opinii rady wydziału albo na wniosek dziekana zaopiniowany przez radę wydziału.”;
 
11) § 72 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Dziekanem może być nauczyciel akademicki zatrudniony na stanowisku profesora lub profesora uczelni albo posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego, zatrudniony w grupie pracowników badawczych lub badawczo-dydaktycznych. Dziekan musi być zatrudniony w Uniwersytecie jako podstawowym miejscu pracy.”;
 
12) § 74a pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) udzielanie rekomendacji kandydatowi lub kandydatom na dziekana;”;
 
13) w § 74a dodaje się pkt 2a i 2b w brzmieniu:
„2a) opracowanie projektu rekomendacji w sprawie warunków obejmowania na wydziale stanowisk nauczycieli akademickich w grupach pracowników dydaktycznych, badawczych i badawczo-dydaktycznych;
2b) rekomendowanie Senatowi nauczycieli akademickich zatrudnionych na wydziale jako kandydatów do instytucji przedstawicielskich środowiska szkolnictwa wyższego i nauki;”;
 
14) w § 74a skreśla się pkt 10;
 
15) w § 94 ust. 1 po ustępie 3 stawia się średnik i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) niezdolności osób pełniących funkcje określone w pkt 1 do sprawowania tych funkcji ze względu na stan zdrowia”;
 
16)§ 94 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Powierzenie pełnienia obowiązków dyrektora lub kierownika jednostki organizacyjnej następuje do czasu – odpowiednio – powołania określonej osoby do pełnienia funkcji dyrektora lub kierownika jednostki organizacyjnej we właściwym trybie, ustania stanu zawieszenia osoby pełniącej funkcję dyrektora lub kierownika w pełnieniu obowiązków, ustania nieobecności dyrektora lub kierownika a w przypadku określonym w ust. 1 pkt 4 na okres nieprzekraczający 3 miesięcy.”;
 
17) § 94a otrzymuje brzmienie:
„§ 94a.     
Plan naprawczy dla wydziału bądź wydziałów może być planem naprawczym w zakresie gospodarki finansowej lub planem naprawczym w zakresie jakości działalności naukowej.”;
 
18) w § 94c. ust. 1-3 otrzymują brzmienie:
㤠94c.
1.   Plan naprawczy w zakresie jakości działalności naukowej jest ustalany i realizowany dla wydziału:
1)  którego działalność naukowa w danej dyscyplinie w wyniku ewaluacji jakości działalności naukowej otrzymała inną kategorię naukową aniżeli A+, A albo B+; jeżeli dyscyplina naukowa jest uprawiana na więcej niż jednym wydziale, plan naprawczy obejmuje wszystkie wydziały, na których jest uprawiana ta dyscyplina naukowa;
2)  w odniesieniu do którego, w trakcie okresu objętego ewaluacją, występuje realne zagrożenie, że działalność naukowa prowadzona na wydziale w danej dyscyplinie, otrzyma w wyniku najbliższej ewaluacji jakości działalności naukowej kategorię naukową B lub C; jeżeli dyscyplina naukowa jest uprawiana na więcej niż jednym wydziale, plan naprawczy obejmuje wszystkie wydziały, na których jest uprawiana ta dyscyplina naukowa.
2.   Plan naprawczy w zakresie jakości działalności naukowej, wraz ze szczegółowym harmonogramem, obejmuje wykaz działań mających na celu:
1)  podniesienie jakości prowadzonych badań;
2)  zoptymalizowanie liczby pracowników badawczych i badawczo-dydaktycznych reprezentujących daną dyscyplinę;
3)  przeprowadzenie niezbędnych zmian organizacyjnych.
3.   Dziekan, po zasięgnięciu opinii właściwej rady dyscypliny oraz opinii rady wydziału, opracowuje i przedkłada Rektorowi projekt planu naprawczego – w terminie 3 miesięcy od otrzymania od Rektora zarządzenia o konieczności opracowania takiego planu. Rektor w zarządzeniu o konieczności opracowania planu naprawczego lub w toku opracowywania tego planu może zalecić dziekanowi zasięgnięcie opinii ekspertów z wiodących ośrodków naukowych w danej dyscyplinie naukowej. Rektor może wprowadzić zmiany do projektu planu naprawczego albo zwrócić projekt planu naprawczego dziekanowi w celu dokonania zmian.”;
 
19) § 125 ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) studia wspólne,”;
 
20) w § 125 ust. 2 po pkt. 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) wspólne kształcenie w szkole doktorskiej oraz kształcenie doktorantów we współpracy z innymi podmiotami.”;
 
21) § 131 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Postępowanie w sprawie przyjęcia na studia przez rekrutację oraz przez potwierdzenie efektów uczenia się prowadzą komisje powołane przez dziekana lub kierownika jednostki prowadzącej studia.”;
 
22) § 132 otrzymuje brzmienie:
㤠132.
1.   Decyzję o przyjęciu na studia przez przeniesienie studenta z innej uczelni lub uczelni zagranicznej podejmuje Rektor lub prorektor właściwy do spraw kształcenia działający na podstawie upoważnienia Rektora, po zasięgnięciu opinii dziekana lub kierownika jednostki prowadzącej studia.
2.   Decyzję o wznowieniu studiów podejmuje prodziekan właściwy do spraw kształcenia lub studenckich działający na podstawie upoważnienia Rektora albo kierownik lub zastępca kierownika jednostki prowadzącej studia właściwy do spraw kształcenia lub studenckich działający na podstawie upoważnienia Rektora. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy wznowienia studiów rozpatruje Rektor lub prorektor właściwy do spraw kształcenia działający na podstawie upoważnienia Rektora.”;
 
23) w Załączniku nr 1 do Statutu opis Sztandaru Uniwersytetu Gdańskiego otrzymuje brzmienie: „Rozmiar sztandaru: 100 cm. x 120 cm. Strona prawa: tło czerwone – pośrodku płata sztandaru godło państwowe haftowane srebrnym szychem i bajorkiem. Korona, dziób i szpony godła złote. Poniżej godła w półkolu napis: Uniwersytet Gdański – srebrnym szychem. Strona lewa: tło białe – pośrodku płata sztandaru emblemat: dwa wspięte, złote lwy podtrzymujące herb miasta Gdańska; w czerwonym polu dwa srebrne krzyże, nad którymi znajduje się złota korona. dwa gryfy złoto-żółte lwy podtrzymujące godło miasta Gdańska na czerwonym tle. Poniżej emblematu w półkolu napis łaciński: IN MARI VIA TUA – wykonany haftem ręcznym w kolorze złoto-żółtym. Sztandar obszyty frędzlami w kolorze żółto-złotym. Drzewiec w górnej części z godłem państwowym.”;
 
24) w Załączniku nr 2 do Statutu:
a) § 12 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. KE wybiera Rektora bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy jego statutowego składu, spośród kandydatów wskazanych przez Radę Uniwersytetu.”;
b) § 23 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Kandydata lub kandydatów na dziekana rada wydziału rekomenduje Rektorowi bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków rady wydziału.”;
 
25) dodaje się Załącznik nr 3 do Statutu: „Wykaz dyscyplin podstawowych na wydziałach Uniwersytetu Gdańskiego” w brzmieniu:

 

Załącznik nr 3 do Statutu Uniwersytetu Gdańskiego ze zm

 

WYKAZ DYSCYPLIN PODSTAWOWYCH NA WYDZIAŁACH UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO

 

L.P.

NAZWA WYDZIAŁU

NAZWA LUB NAZWY

DYSCYPLIN PODSTAWOWYCH

  1.  

Wydział Biologii

Nauki biologiczne

  1.  

Wydział Chemii

Nauki chemiczne

  1.  

Wydział Ekonomiczny

Ekonomia i finanse

  1.  

Wydział Filologiczny

  • Językoznawstwo
  • Literaturoznawstwo
  • Nauki o kulturze i religii
  • Nauki o sztuce
  1.  

Wydział Historyczny

  • Archeologia
  • Historia
  • Nauki o kulturze i religii
  • Nauki o sztuce
  1.  

Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki

  • Informatyka
  • Matematyka
  • Nauki fizyczne
  1.  

Wydział Nauk Społecznych

  • Psychologia
  • Pedagogika
  • Nauki socjologiczne
  • Filozofia
  • Nauki o polityce i administracji
  • Nauki o komunikacji społecznej i mediach
  • Geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna
  1.  

Wydział Oceanografii i Geografii

Nauki o Ziemi i środowisku

  1.  

Wydział Prawa i Administracji

Nauki prawne

  1.  

Wydział Zarządzania

Nauki o zarządzaniu i jakości

  1.  

Międzyuczelniany Wydział Biotechnologii

Nauki biologiczne

  1.  

Międzynarodowe Centrum Teorii Technologii Kwantowych

Nauki fizyczne

  1.  

Międzynarodowe Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi

Nauki biologiczne

 

 

§ 2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z zastrzeżeniem §§ 3-5.

 

§ 3.

Międzynarodowe Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi oraz Międzynarodowe Centrum Technologii Kwantowych istniejące w chwili wejścia w życie niniejszej uchwały stają się międzynarodowymi centrami badawczymi w rozumieniu § 51 ust. 2 pkt 1a Statutu.

 

§ 4.

Rektor dostosuje strukturę organizacyjną wydziałów, na których jest uprawiana tylko jedna dyscyplina podstawowa w rozumieniu § 51 ust. 5a Statutu, do wymogów Statutu w brzmieniu nadanym mu niniejszą uchwałą, w terminie do dnia 31 grudnia 2023 r.

 

§ 5.

Rady wydziałów opracują i przedłożą Rektorowi projekty rekomendacji w sprawie warunków obejmowania na wydziale stanowisk nauczycieli akademickich w grupach pracowników dydaktycznych, badawczych i badawczo-dydaktycznych (§ 74a pkt 2a Statutu) w terminie do dnia 30 września 2022 r.

 

 

Przewodniczący Senatu
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego

prof. dr hab. Piotr Stepnowski, czł. koresp. PAN

Ostatnia modyfikacja: 
wtorek, 19 lipca 2022 roku, 13:28
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Alicja Pyskło
Treść wprowadzona przez: Alicja Pyskło