fbpx Uchwała nr 3/22 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 27 stycznia 2022 roku zmieniająca uchwałę nr 37/21 Senatu UG w sprawie warunków i trybu rekrutacji kandydatów na studia stacjonarne i niestacjonarne oraz przyjmowania na studia cudzoziemców... | Biuletyn Informacji Publicznej

Uchwała nr 3/22
Senatu Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
27 stycznia 2022 roku
zmieniająca uchwałę nr 37/21 Senatu UG w sprawie warunków i trybu rekrutacji kandydatów na studia stacjonarne i niestacjonarne oraz przyjmowania na studia cudzoziemców na odrębnych niż rekrutacja zasadach w Uniwersytecie Gdańskim w roku akademickim 2022/2023

Niniejszy akt normatywny NIE obowiązuje
Data wejścia w życie: 
czwartek, 27 stycznia 2022 roku

Na podstawie art. 70 ust. 1 oraz art. 323 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 478 ze zm.) uchwala się, co następuje:

 

§ 1.

W uchwale nr 37/21 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 27 maja 2021 roku w sprawie warunków i trybu rekrutacji kandydatów na studia stacjonarne i niestacjonarne oraz przyjmowania na studia cudzoziemców na odrębnych niż rekrutacja zasadach w Uniwersytecie Gdańskim w roku akademickim 2022/2023 wprowadza się następujące zmiany:

1) § 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Studia niestacjonarne oraz stacjonarne prowadzone w języku obcym są odpłatne – z wyjątkiem studiów prowadzonych w języku obcym określonych jako bezpłatne w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.”;
 
2) § 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Szczegółowe zasady przyjmowania na studia laureatów oraz finalistów olimpiad i konkursów określa uchwała nr 76/21 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 16 grudnia 2021 roku w sprawie szczegółowych zasad przyjmowania na studia w latach: 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025, 2025/2026 laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego oraz laureatów konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich.”;
 
3) § 7 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Wymogiem potwierdzenia posiadania uprawnień, o których mowa w ust. 1 i 2, jest załączenie w systemie Internetowej Rekrutacji Kandydatów, zwanym dalej „systemem IRK”, plików dokumentów, wymienionych w załączniku nr 4 do niniejszej uchwały (w formie skanów lub zdjęć), najpóźniej do ostatniego dnia rejestracji na danym kierunku studiów.”;
 
4) § 8 ust. 1  otrzymuje brzmienie:
„1. Kandydat, który uzyskał świadectwo dojrzałości poza granicami RP może ubiegać się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie pod warunkiem, że świadectwo, które posiada, upoważnia do przyjęcia na studia w kraju jego wydania (z zastrzeżeniem § 9 ust. 1 i 3):
1) W przypadku świadectw, wydanych w krajach, w których organizowane są egzaminy maturalne (kwalifikujące do podjęcia studiów) uwzględnia się w pierwszej kolejności oceny z przedmiotów zdawanych na egzaminie maturalnym (kwalifikującym do podjęcia studiów), a w przypadku braku oceny z egzaminu z danego przedmiotu pod uwagę brana jest ocena ze świadectwa ukończenia szkoły średniej – w postępowaniu rekrutacyjnym na studia niestacjonarne w pełnej wartości (współczynnik 1,0), natomiast w postępowaniu rekrutacyjnym na studia stacjonarne pomnożona przez współczynnik 0,6;
2) W przypadku świadectw, wydanych w krajach, w których nie są organizowane egzaminy maturalne (kwalifikujące do podjęcia studiów) oceny ze świadectwa ukończenia szkoły średniej uznawane są jako równoważne ocenom egzaminów maturalnych.
Wyniki egzaminów maturalnych przeliczane są na skalę, obowiązującą aktualnie w Polsce (od 1 do 100) – z uwzględnieniem poziomu podstawowego i rozszerzonego. Za egzamin na poziomie podstawowym kandydat otrzyma maksymalnie 100 punktów, natomiast wynik egzaminu na poziomie rozszerzonym zostanie pomnożony dodatkowo przez współczynnik 1,5. W przypadku braku poziomów na egzaminie, wszystkie wyniki uznawane są za poziom rozszerzony.”;
 
5) § 8 ust. 3  otrzymuje brzmienie:
„3. Kandydat, który uzyskał dokument uprawniający do podjęcia studiów poza granicami Polski, ma obowiązek – przed wpisaniem punktów do systemu Internetowej Rekrutacji Kandydatów i nie później niż 5 dni roboczych przed zakończeniem rejestracji na dany kierunek studiów – skontaktowania się z właściwą – według § 1 ust. 2 i 3 – jednostką prowadzącą rekrutację w celu przeliczenia ocen ze świadectwa zagranicznego lub zagranicznego dyplomu według obowiązującej na UG skali punktowej.”;
 
6) § 8 ust. 5  otrzymuje brzmienie:
„5. Biuro Rekrutacji i Biuro Współpracy Międzynarodowej dokonują przeliczenia ocen na podstawie otrzymanych za pośrednictwem poczty elektronicznej skanów lub zdjęć dokumentów w ciągu 5 dni roboczych od otrzymania prośby o przeliczenie, pod warunkiem, że nadesłane dokumenty uprawniają do podjęcia studiów. Weryfikacja wykształcenia oraz przeliczenie ocen następują w oparciu o informacje publikowane przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (NAWA), pełniącą funkcję ośrodka ENIC-NARIC właściwego do spraw uznawalności wykształcenia.”;
 
7) § 11 ust. 1  otrzymuje brzmienie:
„1. Jeśli na danym kierunku studiów drugiego stopnia jednym z kryteriów kwalifikacyjnych jest średnia ocen, rozumie się przez to: średnią arytmetyczną wszystkich ocen pozytywnych uzyskanych w toku studiów wyższych, liczoną do drugiego miejsca po przecinku, bez oceny z egzaminu dyplomowego i bez oceny uzyskanej z pracy dyplomowej.
Weryfikacja średniej następuje na podstawie załączonego w systemie IRK pliku, będącego skanem lub zdjęciem indeksu/ karty przebiegu studiów/ suplementu. Dopuszcza się możliwość weryfikacji średniej na podstawie skanu lub zdjęcia zaświadczenia, o którym mowa w załączniku nr 4A.
 
8) §§ 12-13 otrzymują brzmienie:
 
§ 12. Postępowanie kwalifikacyjne
1. Rekrutacja na wszystkie kierunki studiów odbywa się w systemie IRK. Kandydat rejestruje się elektronicznie na stronie internetowej irk.ug.edu.pl – zgodnie z procedurą opisaną w załączniku nr 3 do niniejszej uchwały.
2. W przypadku, gdy kandydat zdawał egzamin maturalny z danego przedmiotu na dwóch poziomach (podstawowym i rozszerzonym) i wprowadzi oba wyniki do systemu IRK, system wybierze jeden wynik – korzystniejszy dla kandydata.
3. Jeżeli kandydat nie zdawał danego przedmiotu na egzaminie maturalnym, uzyskuje zero punktów za ten przedmiot.
4. Wynik egzaminu na poziomie podstawowym zostanie pomnożony przez mnożnik przedmiotu. Wynik egzaminu na poziomie rozszerzonym zostanie pomnożony przez mnożnik przedmiotu oraz dodatkowo przez współczynnik 1,5. Wyliczenie punktacji na danym kierunku następuje na podstawie danych, wprowadzonych do systemu IRK przez kandydata.
5. Wyniki postępowania rekrutacyjnego podawane są w skali punktowej.
6. O przyjęciu na studia, w ramach limitu przyjęć, decyduje liczba uzyskanych punktów, przy czym na studiach drugiego stopnia w przypadku, gdy liczba osób z taką samą punktacją za ocenę na dyplomie powoduje przekroczenie limitu przyjęć ustalonego dla kierunku, o przyjęciu na studia decyduje kryterium dodatkowe, którym jest średnia obliczana według zasad opisanych w § 11 ust. 1.
7. Kandydat, który nie uzyskał żadnych punktów z jednego z kryteriów kwalifikacyjnych branych pod uwagę w rekrutacji na dany kierunek (konkursu świadectw, oceny na dyplomie, średniej ocen, egzaminu lub rozmowy kwalifikacyjnej) – zostaje wykluczony z dalszego postępowania rekrutacyjnego.
 
§ 13. Etapy rekrutacji
1. Osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia, nie później niż w ostatnim dniu rejestracji na kierunek, zamieszcza w systemie IRK pliki dokumentów (skany lub zdjęcia) określone załącznikiem nr 4 do uchwały oraz wnosi opłatę rekrutacyjną w wysokości ustalonej przez Rektora, zgodnie z procedurą opisaną w załączniku nr 3 do niniejszej uchwały. Brak opłaty rekrutacyjnej, jak również załączenie przez kandydata niekompletnych plików dokumentów wyklucza z postępowania rekrutacyjnego.
2. Po zakończeniu rejestracji na danym kierunku studiów – w ciągu 5 dni roboczych – komisja rekrutacyjna weryfikuje pliki dokumentów, załączone przez kandydata.
3. Po upływie etapu weryfikacji załączonych plików – w wyznaczonym terminie – komisja rekrutacyjna właściwa dla danego kierunku studiów ogłasza w systemie IRK oraz przed siedzibą komisji listę kandydatów.
4. Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia jest zobowiązany złożyć komplet wymaganych dokumentów w postaci papierowej, zgodnie z procedurą określoną w załączniku nr 3 do niniejszej uchwały.
5. Na kierunkach wykazujących czynniki szkodliwe, uciążliwe lub niebezpieczne dla zdrowia wymagane jest zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do podjęcia nauki na danym kierunku studiów wydane przez lekarza medycyny pracy. Szczegóły dotyczące badań lekarskich zostały opisane na stronie internetowej Rekrutacji UG.
6. Kandydat, który nie chce brać udziału w dalszym postępowaniu rekrutacyjnym powinien zrezygnować w systemie IRK z ubiegania się o przyjęcie na kierunek lub przesłać pisemną rezygnację do właściwej komisji rekrutacyjnej.
7. Po upływie terminu składania dokumentów właściwa komisja rekrutacyjna ogłasza listę osób przyjętych na dany kierunek studiów w systemie IRK oraz przed siedzibą komisji.
8. Cudzoziemcy niewymienieni w art. 324 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, w ciągu 14 dni od chwili ogłoszenia listy osób przyjętych na dany kierunek studiów, dokonują opłaty czesnego przynajmniej za pierwszy semestr studiów, na konto wskazane przez Biuro Współpracy Międzynarodowej. Cudzoziemiec, który uiścił opłatę, otrzymuje zaświadczenie o przyjęciu na studia. Nieuiszczenie opłaty w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z rezygnacją ze studiów.
9. Przyjęcie na studia następuje w drodze wpisu na listę studentów. Odmowa przyjęcia na studia następuje w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez komisję rekrutacyjną.
10. Przyjęcie bądź odmowa przyjęcia na studia cudzoziemców na odrębnych niż rekrutacja zasadach może nastąpić w drodze decyzji administracyjnej Rektora – zgodnie z art. 323 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
11. Osoba przyjęta na studia może otrzymać zaświadczenie o przyjęciu na studia.
12. Zaświadczenie wydaje komisja rekrutacyjna, Biuro Rekrutacji lub Biuro Współpracy Międzynarodowej.
13. Osoby przyjęte na studia, które chcą zrezygnować z podjęcia studiów, powinny złożyć pisemną rezygnację w dziekanacie wydziału prowadzącego dany kierunek studiów.
14. Po zakończeniu rekrutacji podstawowej na danym kierunku, Rektor na wniosek dziekana może podjąć decyzję o przeprowadzeniu kolejnego naboru w jednym z dwóch dostępnych trybów: rekrutacja dodatkowa lub rekrutacja uzupełniająca, przeprowadzanych zgodnie z procedurą opisaną w załączniku nr 3 do niniejszej uchwały. Decyzja o rekrutacji uzupełniającej – w przypadku złożenia stosownego wniosku przez dziekana – zostaje podjęta w terminie do dnia 15 października 2022 r.
 
9) uchyla się § 14;
 
10) § 16 otrzymuje brzmienie:
㤠16. Zadania komisji rekrutacyjnej
1. Do zadań komisji rekrutacyjnej należy w szczególności:
1) prowadzenie obsługi i nadzorowanie procesu rekrutacji z wykorzystaniem systemu IRK,
2) przeprowadzenie egzaminów wstępnych,
3) weryfikacja plików (skanów lub zdjęć dokumentów), załączonych w systemie IRK i ich zgodności z wprowadzonymi przez kandydata danymi,
4) podejmowanie decyzji w sprawie przyjęć na studia,
5) zawiadomienie kandydatów o wyniku postępowania rekrutacyjnego,
6) kierowanie na badania lekarskie,
7) przyjmowanie dokumentów (w postaci papierowej) i ich weryfikacja,
8) bieżące odznaczanie w systemie IRK faktu złożenia dokumentów przez kandydata,
9) wydawanie zaświadczeń o przyjęciu na studia,
10) przekazanie teczek osób przyjętych do dziekanatu.
2. Komisja rekrutacyjna nie może zmieniać zasad postępowania rekrutacyjnego – w szczególności kryteriów kwalifikacyjnych – ustalonych przez Senat UG, z wyjątkiem sytuacji określonych w ust. 3.
3. Przewodniczący komisji (w porozumieniu z prorektorem właściwym do spraw studentów) może dostosować warunki przeprowadzenia egzaminu lub rozmowy kwalifikacyjnej do potrzeb kandydata z niepełnosprawnością.
 
11) uchyla się § 19;
 
12) § 21 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Nie mogą stanowić przesłanki do uwzględnienia odwołania przypadki, w których:
1) kandydat nie uiścił opłaty rekrutacyjnej w wymaganym terminie;
2) kandydat nie załączył kompletu plików (skanów lub zdjęć dokumentów) w systemie IRK lub ich jakość uniemożliwiła weryfikację;
3) kandydat wprowadził błędne wyniki do systemu IRK;
4) kandydat uzyskał zbyt małą liczbę punktów w naborze na wybrany kierunek studiów;
5) kandydat nie dostarczył w terminie kompletu wymaganych dokumentów.”;
 
13) załączniki do uchwały: nr 1 „Szczegółowe zasady postępowania rekrutacyjnego na poszczególne kierunki studiów”, nr 3 „Warunki uczestnictwa i etapy internetowej rekrutacji kandydatów” i nr 4 „Dokumenty uprawniające do podjęcia studiów” – otrzymują brzmienie, jak w załączniku do niniejszej uchwały.

 

§ 2.

Ujednolicony tekst uchwały nr 37/21 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 27 maja 2021 roku w sprawie warunków i trybu rekrutacji kandydatów na studia stacjonarne i niestacjonarne oraz przyjmowania na studia cudzoziemców na odrębnych niż rekrutacja zasadach w Uniwersytecie Gdańskim w roku akademickim 2022/2023.

 

§ 3.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Senatu
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
 
prof. dr hab. Piotr Stepnowski , czł. koresp. PAN
Ostatnia modyfikacja: 
wtorek, 8 sierpnia 2023 roku, 11:19
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Alicja Pyskło
Treść wprowadzona przez: Alicja Pyskło