Zarządzenie nr 132/R/21 Rektora Uniwersytetu Gdańskiegoz dnia 15 września 2021 rokuw sprawie zasad pobierania opłat za kształcenie na studiach podyplomowych prowadzonych przez Uniwersytet Gdański oraz warunków i trybu zwalniania z tych opłat
Na podstawie art. 163 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 478, ze zm.) oraz § 34 ust. 1 w zw. z § 152 i § 123 ust. 1 pkt 3 Statutu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 13 czerwca 2019 r. (ze zm.) – zarządza się, co następuje:
§ 1.
- Zarządzenie określa:
- zasady pobierania opłat za kształcenie na studiach podyplomowych prowadzonych przez Uniwersytet Gdański;
- warunki i tryb zwalniania z opłat za kształcenie na studiach podyplomowych prowadzonych przez Uniwersytet Gdański.
- Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
- kierowniku, należy przez to rozumieć kierownika studiów podyplomowych;
- obsłudze administracyjnej, należy przez to rozumieć pracownika, do którego zakresu obowiązków należy obsługa administracyjna studiów podyplomowych;
- opłacie, należy przez to rozumieć opłatę za kształcenie na studiach podyplomowych prowadzonych przez Uniwersytet Gdański;
- Regulaminie, należy przez to rozumieć Regulamin Studiów Podyplomowych Uniwersytetu Gdańskiego;
- uczestniku, należy przez to rozumieć uczestnika studiów podyplomowych;
- umowie, należy przez to rozumieć umowę o warunkach odpłatności za kształcenie na studiach podyplomowych prowadzonych przez Uniwersytet Gdański;
- Uniwersytecie, należy przez to rozumieć Uniwersytet Gdański;
- Ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. ‒ Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
- właściwym prorektorze, należy przez to rozumieć prorektora właściwego do spraw kształcenia;
§ 2.
Zarządzenie stosuje się do uczestnika, będącego:
- obywatelem polskim;
- cudzoziemcem, o którym mowa w art. 323 ust. 1 Ustawy.
§ 3.
Uniwersytet pobiera od uczestnika opłatę, której wysokość określa odrębne zarządzenie Rektora. Opłata jest pobierana po zawarciu umowy. Pobieranie opłaty, na etapie rekrutacji, przed zawarciem umowy, jest niedopuszczalne.
§ 4.
- Z zastrzeżeniem ust. 2, uczestnik ma obowiązek zawarcia umowy z Uniwersytetem w terminie określonym w § 5 ust. 1 pkt 1 Regulaminu.
- Uczestnik, który został przyjęty na studia podyplomowe w trakcie roku akademickiego, na podstawie § 12 ust. 2 Regulaminu, ma obowiązek zawarcia umowy z Uniwersytetem w terminie określonym w § 5 ust. 2 Regulaminu.
- Umowa określa w szczególności zasady pobierania opłaty oraz terminy jej pobierania wskazane przez kierownika.
§ 5.
- Uniwersytet zawiera umowę z uczestnikiem albo z uczestnikiem oraz innym podmiotem, z którego środków jest finansowana opłata, w formie pisemnej pod rygorem nieważności. W imieniu Uniwersytetu umowę zawiera kierownik, działający na podstawie upoważnienia Rektora.
- Umowa jest zawierana na przewidywany okres studiów podyplomowych i wygasa z mocy prawa z dniem ukończenia tych studiów bądź utraty statusu uczestnika z innej przyczyny.
§ 6.
- Wzór umowy określa odpowiednio:
- załącznik nr 1 – w przypadku uczestnika wnoszącego opłatę w ratach;
- załącznik nr 2 – w przypadku gdy opłata wnoszona przez uczestnika w ratach jest finansowana ze środków innego podmiotu;
- załącznik nr 3 – w przypadku uczestnika wnoszącego opłatę w całości, rocznie albo semestralnie;
- załącznik nr 4 – w przypadku gdy opłata jest wnoszona przez uczestnika w całości, rocznie albo semestralnie oraz jest finansowana ze środków innego podmiotu.
- Wzory umów są dostępne u kierownika lub obsługi administracyjnej, w Akademickim Systemie Teleinformatycznym FAST oraz na stronie internetowej Uniwersytetu.
§ 7.
- Opłata może być wnoszona:
- w całości (opłata całościowa);
- semestralnie (opłata semestralna);
- rocznie (opłata roczna) – w przypadku studiów podyplomowych, na których obowiązuje rozliczenie roczne.
2. Opłata może być również wnoszona w ratach (opłata ratalna), za zgodą kierownika, o której mowa w § 8.
§ 8.
Na wniosek uczestnika złożony do kierownika nie później niż 7 dni przed terminem wniesienia:
1) całej opłaty ‒ w przypadku opłaty całościowej,
2) pierwszej wpłaty ‒ w przypadku opłaty semestralnej i rocznej
‒ kierownik może wyrazić zgodę na rozłożenie opłaty na raty.
§ 9.
- Uczestnicy wnoszą opłaty na indywidualny numer rachunku bankowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach na ogólny rachunek bankowy Uniwersytetu.
- Indywidualny numer rachunku bankowego, o którym mowa w ust. 1, udostępnia się:
1) w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów na Studia Podyplomowe – w trakcie rekrutacji na studia podyplomowe;
2) w Portalu Studenta (https://ps.ug.edu.pl) – w trakcie studiów podyplomowych.
- Numer rachunku bankowego, o którym mowa w ust. 1, jest podany do wiadomości kandydata na studia podyplomowe i uczestnika w sposób zwyczajowo przyjęty na danych studiach podyplomowych.
§ 10.
- Za datę wniesienia opłaty uznaje się datę wpływu opłaty na indywidualny numer rachunku bankowego lub w szczególnie uzasadnionych przypadkach na ogólny rachunek bankowy Uniwersytetu. Opłaty wnoszone w walucie obcej zostaną przeliczone na walutę polską (PLN) zgodnie z obowiązującą tabelą kursów walut banku, w którym została odnotowana płatność.
- W przypadku niewniesienia przez uczestnika opłaty w terminach określonych w umowie Uniwersytet wzywa go do wniesienia zaległej opłaty w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem skreślenia z listy uczestników studiów podyplomowych oraz skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego.
- Niewniesienie opłaty w terminach określonych w umowie uprawnia Uniwersytet do naliczenia odsetek ustawowych za zwłokę.
- Wniesienie zaległej opłaty w terminie, o którym mowa w ust. 2, zwalnia uczestnika z obowiązku zapłaty odsetek za czas opóźnienia.
- Uniwersytet nie ponosi odpowiedzialności za następstwa błędnego zakwalifikowania przez bank wniesionej opłaty, powstałe na skutek okoliczności leżących po stronie uczestnika zobowiązanego do wniesienia opłaty, w szczególności w wyniku wskazania przez uczestnika w bankowym systemie informatycznym niewłaściwego numeru rachunku bankowego, na który została wniesiona opłata.
§ 11.
- W przypadku rezygnacji ze studiów podyplomowych wniesiona opłata podlega zwrotowi, na wniosek uczestnika lub innego podmiotu, z którego środków jest finansowana opłata, skierowany do właściwego prorektora i złożony u kierownika lub obsługi administracyjnej, w wysokości proporcjonalnej do liczby zjazdów pozostałych do:
- terminu wniesienia kolejnej raty – w przypadku opłaty ratalnej,
- zakończenia semestru – w przypadku opłaty semestralnej,
- zakończenia roku – w przypadku opłaty rocznej,
- zakończenia studiów podyplomowych – w przypadku opłaty całościowej
– po dniu złożenia przez uczestnika rezygnacji z tych studiów.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 1, podlega zaopiniowaniu przez kierownika. Opinia powinna określać wysokość kosztów poniesionych przez Uniwersytet w związku z kształceniem uczestnika na studiach podyplomowych do dnia złożenia wniosku. Do wniosku powinien być dołączony dowód wniesienia opłaty.
§ 12.
- W przypadku skreślenia uczestnika z listy uczestników studiów podyplomowych z przyczyn innych niż rezygnacja, opłata wniesiona przez uczestnika podlega zwrotowi, na jego wniosek, skierowany do właściwego prorektora i złożony u kierownika lub obsługi administracyjnej, w wysokości proporcjonalnej do liczby zjazdów pozostałych do:
- terminu wniesienia kolejnej raty – w przypadku opłaty ratalnej,
- zakończenia semestru – w przypadku opłaty semestralnej,
- zakończenia roku – w przypadku opłaty rocznej,
- zakończenia studiów podyplomowych – w przypadku opłaty całościowej
– po dniu skreślenia z listy uczestników studiów podyplomowych.
- Przepis § 11 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 13.
Wzór wniosku w sprawie zwrotu opłaty w przypadkach określonych w § 11 ust. 1 i 2 oraz w § 12 stanowi załącznik nr 5 do niniejszego zarządzenia. Wzór wniosku jest dostępny u kierownika lub obsługi administracyjnej oraz na stronie internetowej Uniwersytetu.
§ 14.
- Wznowienie studiów po skreśleniu z listy uczestników studiów podyplomowych z powodu niewywiązania się z obowiązku terminowego wnoszenia opłaty jest możliwe po uiszczeniu zaległej opłaty oraz zwrocie ewentualnych kosztów sądowych poniesionych przez Uniwersytet.
- Uczestnik, wznawiając studia podyplomowe, zawiera z Uniwersytetem nową umowę.
§ 15.
- Właściwy prorektor, działający na podstawie upoważnienia Rektora, na wniosek uczestnika i po zasięgnięciu opinii kierownika, może zwolnić uczestnika z opłaty w całości lub w części. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 6 do niniejszego zarządzenia i jest dostępny u kierownika lub obsługi administracyjnej oraz na stronie internetowej Uniwersytetu.
- Uczestnik może zostać zwolniony z opłaty w uzasadnionych przypadkach wynikających w szczególności z trudnej sytuacji materialnej lub zdrowotnej.
§ 16.
- Uczestnik składa wniosek o zwolnienie z opłaty niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności, o których mowa w § 15 ust. 1, jednak nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem zajęć w roku akademickim lub przed kolejnym terminem wniesienia opłaty określonym w umowie.
- Wniosek powinien zawierać uzasadnienie. Do wniosku uczestnik dołącza również dokumenty potwierdzające przyczyny zwolnienia z opłaty wskazane we wniosku.
§ 17.
Formę zwolnienia cudzoziemca z opłaty określa art. 324 ust. 1 Ustawy.
§ 18.
- Od decyzji w sprawie zwolnienia z opłaty, o której mowa w § 3, wydanej przez prorektora działającego z upoważnienia Rektora, uczestnikowi przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy składany do Rektora w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
- Decyzja Rektora wydana w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy zwolnienia z opłaty, o której mowa w § 3, jest ostateczna.
§ 19.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2021 r. i ma zastosowanie do edycji studiów podyplomowych rozpoczynających się od roku akademickiego 2021/2022.
Rektor
Uniwersytetu Gdańskiego
prof. dr hab. Piotr Stepnowski