fbpx Zarządzenie nr 43/R/16 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 25 maja 2016 roku w sprawie Karty Audytu Wewnętrznego Uniwersytetu Gdańskiego | Biuletyn Informacji Publicznej

Zarządzenie nr 43/R/16
Rektora Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
25 maja 2016 roku
w sprawie Karty Audytu Wewnętrznego Uniwersytetu Gdańskiego

Niniejszy akt normatywny NIE obowiązuje

Na podstawie art. 66 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz. U. z 2012 roku, poz. 572 ze zm.) oraz § 41 ust. 1 Statutu Uniwersytetu Gdańskiego (t.j. załącznik nr 1 do uchwały nr 49/15 Senatu UG z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie zmiany Statutu Uniwersytetu Gdańskiego), zarządza się, co następuje:

 

§ 1.

Wprowadza się Regulamin „Karta Audytu Wewnętrznego Uniwersytetu Gdańskiego” stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.

 

§ 2.

Nadzór nad realizacją postanowień regulaminu sprawuje kierownik Samodzielnej Sekcji Audytu Wewnętrznego.

 

§ 3.

Traci moc zarządzenie nr 57/R/10 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 5 lipca 2010 roku w sprawie wprowadzenia Karty Audytu Wewnętrznego Uniwersytetu Gdańskiego.

 

§ 4.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
prof. dr hab. Bernard Lammek

 

___________________

Załącznik do Zarządzenia Rektora UG nr 43/R/16

 

KARTA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO

 

Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1.

Karta Audytu Wewnętrznego, zwana w dalszej części Kartą, określa:

1) podstawy prawne działalności audytu wewnętrznego;

2) przyjętą definicję audytu wewnętrznego;

3) uprawnienia i obowiązki audytorów wewnętrznych oraz pracowników i kierowników audytowanych jednostek organizacyjnych;

4) zasady działania audytu oraz sposób i tryb przeprowadzania zadań audytowych;

5) organizację działalności Samodzielnej Sekcji Audytu Wewnętrznego w Uniwersytecie Gdańskim.

 

§ 2.

Definicja audytu wewnętrznego przyjęta dla potrzeb niniejszej Karty posiada następujące brzmienie[1]:

„Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest przysporzenie wartości i usprawnienie działalności operacyjnej organizacji. Polega na systematycznej i dokonywanej w uporządkowany sposób ocenie procesów: zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu organizacyjnego i przyczynia się do poprawy ich działania. Pomaga organizacji osiągnąć cele dostarczając zapewnienia o skuteczności tych procesów jak również przez doradztwo”.

 

§ 3.

Wykaz aktów prawnych obowiązujących w działalności audytu wewnętrznego Uniwersytetu Gdańskiego zawarto w Tabeli 1.

 

Tabela 1. Wykaz aktów prawnych obowiązujących w działalności audytu wewnętrznego UG

 

Lp.

Nazwa aktu prawnego i data jego wydania

Publikacja

1.       

Ustawa z dnia 29 sierpnia 2009 o finansach publicznych

(t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.)

2.       

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych

(Dz. U. z 2009 nr 157 poz. 1241)

3.       

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie audytu wewnętrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu

(Dz. U. z 2015 r., poz. 1480)

4.       

Standardy audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych - Komunikat Nr 2 Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 2013 r.

(Dz. U. MF, z 2013 r., poz. 15)

5.       

Komunikat Ministra Finansów Nr 6 z dnia 17 listopada 2014 r. w sprawie wzoru informacji o realizacji zadań z zakresu audytu wewnętrznego

(Dz. U. MF, z 2014 r. poz. 49)

6.       

Załącznik nr 1 do Komunikatu Nr 16 Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2006 r. sprawie ogłoszenia „Kodeksu etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych” i Karty audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych

(Dz. U. MF, z 2006 r., nr 9, poz. 70)

7.       

Regulamin administracji UG (załącznik do Zarządzenia Rektora nr 6/R/16 z dnia 18 stycznia 2016 roku, j. t. ze zm.)

6/R/16

8.       

Zarządzenie Rektora Uniwersytetu Gdańskiego nr 89/R/11 z dnia 6 grudnia 2011 roku w sprawie Procedur Kontroli Zarządczej Obowiązujących w Uniwersytecie Gdańskim

89/R/11

9.       

Zarządzenie Rektora Uniwersytetu Gdańskiego nr 55/R/12 z dnia 24 lipca 2012 roku w sprawie wprowadzenia Polityki Zarządzania Ryzykiem oraz Podręcznika Zarządzania Ryzykiem w Uniwersytecie Gdańskim

55/R/12

10.   

Pozostałe akty prawne obowiązujące w Uniwersytecie pośrednio lub bezpośrednio związane z działalnością audytu.

Stosowne Uchwały i Zarządzenia

 

§ 4.

Ilekroć w Karcie jest mowa o:

1)  Uniwersytecie - należy przez to rozumieć Uniwersytet Gdański;

2)  Rektorze - należy przez to rozumieć JM Rektora Uniwersytetu Gdańskiego;

3)  jednostce organizacyjnej - należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne utworzone do realizacji zadań Uniwersytetu;

4)  komórce audytowanej - należy przez to rozumieć komórki organizacyjne wyodrębnione w strukturze Uniwersytetu oraz jednostki organizacyjne utworzone do realizacji zadań Uniwersytetu;

5)  kierownikach jednostek audytowanych - należy przez to rozumieć kierowników podstawowych jednostek organizacyjnych oraz kierowników jednostek organizacyjnych utworzonych do realizacji zadań Uniwersytetu;

6)  SSAW - należy przez to rozumieć Samodzielną Sekcję Audytu Wewnętrznego w Uniwersytecie;

7)  Koordynatorze - należy przez to rozumieć koordynatora audytorów wewnętrznych, kierownika SSAW;

8)  Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wymienioną w poz. 1, Tabeli 1;

9) Standardach audytu - należy przez to rozumieć Międzynarodowe Standardy Praktyki Zawodowej Audytu Wewnętrznego IIA (The Institute of Internal Auditors) wymienione w poz. 4, Tabeli 1;

10) Zadaniu audytowym, zadaniu zapewniającym, czynnościach doradczych, zaleceniach, monitorowaniu realizacji zaleceń, czynnościach sprawdzających, mechanizmach kontrolnych – należy przez to rozumieć działania zdefiniowane w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 1 lutego 2010 r. w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego wymienionego w poz. 3, Tabeli 1.

 

Rozdział 2.
CELE I ZASADY PROWADZENIA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO

 

§ 5.

1. Do podstawowej działalności audytu wewnętrznego w Uniwersytecie należy wspieranie Rektora w realizacji celów i zadań Uniwersytetu przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze.

2. Ocena kontroli zarządczej dotyczy w szczególności jej adekwatności, skuteczności i efektywności.

3. Zadaniami audytowymi realizowanymi przez audyt wewnętrzny są:

1) zadania zapewniające, wykonywane dla dostarczenia Rektorowi niezależnej i obiektywnej oceny kontroli zarządczej;

2) czynności doradcze, prowadzone w sposób umożliwiający wykorzystanie ich rezultatów do wniesienia wartości dodanej w działalności Uniwersytetu.

4. Zadania o charakterze zapewniającym stanowią podstawową działalność audytu wewnętrznego.

5. Czynności doradcze mogą być wykonywane, o ile ich cel i zakres nie narusza niezależności i obiektywizmu audytu wewnętrznego.

6. Czynności doradcze wykonywane są przez audytorów wewnętrznych m. in. przez:

1) konsultowanie różnych zleconych przez Rektora zagadnień;

2) wykonywane analiz, ocen i obiektywnych ustaleń stanu faktycznego;

3) udział na naradach, spotkaniach oraz uczestniczenie w składach komisji, zespołów i innych gremiów doradczych powoływanych przez Rektora;

4) wyrażanie opinii, składanie wniosków usprawniających funkcjonowanie Uniwersytetu;

5) przygotowywanie i przeprowadzanie szkoleń związanych programowo z obszarami objętymi działalnością audytu wewnętrznego.

7. Podejmowanie czynności doradczych prowadzonych poza planem audytu wymaga uzgodnienia z Rektorem. Mogą one być wykonywane z inicjatywy Rektora, Koordynatora lub audytora za wiedzą Koordynatora, o ile ich charakter nie narusza zasady obiektywizmu i niezależności audytora wewnętrznego.

8. Zadania audytowe przeprowadzają audytorzy wewnętrzni zatrudnieni w SSAW według zasad określonych w ustawie oraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

9. W celu ustalenia stopnia wykonania zaleceń, będących rezultatem zadania zapewniającego, mogą być przeprowadzane czynności sprawdzające, o których mowa w § 21 ust. 2 niniejszej Karty.

10. Nadzór nad pracą audytorów wewnętrznych oraz pozostałych pracowników zatrudnionych w SSAW sprawuje Koordynator.

11. Audyt wewnętrzny przeprowadza się na podstawie rocznego planu audytu wewnętrznego opracowanego przez Koordynatora oraz podpisanego przez Koordynatora i Rektora.

12. W uzasadnionych przypadkach, możliwe jest wprowadzenie zmian w planie audytu. Wymaga to pisemnego uzgodnienia pomiędzy Koordynatorem i Rektorem.

 

Rozdział 3. 
ZAKRES AUDYTU  WEWNĘTRZNEGO

 

§ 6.

1. Audyt wewnętrzny obejmuje swoją działalnością wszystkie jednostki organizacyjne Uniwersytetu.

2. Zakresem przeprowadzanych zadań audytowych mogą być objęte wszystkie obszary występujące w działalności Uniwersytetu.

3. W ramach realizacji audytu wewnętrznego audytor wewnętrzny dysponuje pełną swobodą w zakresie doboru jednostek organizacyjnych i obszarów działalności mających zostać poddanych audytowi.

4. Zakres i sposób przeprowadzania audytu wewnętrznego oraz informowanie o jego wynikach nie mogą być ograniczane.

5. Audyt wewnętrzny, realizując zadania audytowe, dokonuje oceny adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej zwłaszcza w zakresie:

1) ustanowionych mechanizmów kontroli zarządczej, w tym kontroli finansowej oraz wiarygodności i rzetelności informacji operacyjnych, zarządczych i sprawozdań finansowych;

2) procedur i praktyki sporządzania, klasyfikowania i przedstawiania informacji finansowych;

3) przestrzegania przepisów prawa i regulacji wewnętrznych Uniwersytetu i jego jednostek organizacyjnych, programów, strategii oraz standardów ustanowionych przez właściwe organy;

4) gospodarności, efektywności i zabezpieczenia mienia stanowiącego majątek lub zasoby Uniwersytetu;

5) przeglądu programów i projektów w celu ustalenia zgodności funkcjonowania Uniwersytetu z planowanymi wynikami i celami;

6) dostosowania działań Uniwersytetu i jego jednostek organizacyjnych do realizacji wydanych wcześniej zaleceń audytów i kontroli;

7) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;

8) zarządzania ryzykiem.

6. Zadania audytowe audytor wewnętrzny przeprowadza na podstawie upoważnienia Rektora z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.

7. Zakres działalności audytu wewnętrznego nie może być ograniczany. Rektor jest niezwłocznie powiadamiany o wszelkich próbach ograniczania zakresu audytu.

 

Rozdział 4.
ORGANIZACJA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO

 

§ 7.

1. Koordynator audytorów wewnętrznych - kierownik SSAW podlega bezpośrednio Rektorowi.

2. Koordynatorowi podlegają wszyscy audytorzy wewnętrzni zatrudnieni w Uniwersytecie oraz pozostali pracownicy SSAW.

3. Koordynator oraz podlegli mu audytorzy wewnętrzni są niezależni w wykonywaniu powierzonych im zadań i podlegają jedynie ograniczeniom wynikającym z obowiązujących przepisów prawa.

4. Koordynator może odmówić wykonania czynności doradczej, jeżeli uzna, że cel i zakres takiej czynności nie jest zgodny z celami audytu wewnętrznego.

5. Audytorów wewnętrznych nie można angażować w działalność operacyjną Uniwersytetu.

6. Audytorzy wewnętrzni, w zakresie wykonywania swoich zadań, współpracują z instytucjami kontroli zewnętrznej i audytu zewnętrznego za pośrednictwem Koordynatora.

7. Koordynator udostępnia instytucjom kontroli zewnętrznej i audytu zewnętrznego dokumenty audytu wewnętrznego za zgodą Rektora.

 

 

Rozdział 5.
ZARZĄDZANIE SAMODZIELNĄ SEKCJĄ AUDYTU WEWNĘTRZNEGO

 

§ 8.

1. Samodzielną Sekcją Audytu Wewnętrznego w Uniwersytecie kieruje Koordynator - audytor wewnętrzny, kierownik sekcji.

2. Koordynator reprezentuje SSAW zarówno wobec pracowników Uniwersytetu, jak i innych osób i organów.

3. Koordynator jest niezależny w zakresie planowania pracy SSAW, organizacji wykonywania audytu wewnętrznego oraz składania sprawozdań.

4. Koordynator jest odpowiedzialny za:

1) zapewnienie rzetelnego, efektywnego i profesjonalnego prowadzenia audytu wewnętrznego;

2) przygotowanie i wykonanie rocznego i strategicznego planu audytu wewnętrznego;

3) zapewnienie odpowiednich i wystarczających zasobów osobowych i rzeczowych komórki audytu wewnętrznego do realizacji audytu wewnętrznego;

4) określenie zasad i sposobu działania komórki audytu wewnętrznego oraz ich aktualizacji;

5) na zlecenie Rektora, przedstawianie okresowych informacji i raportów o wynikach działalności audytu wewnętrznego;

6) ustalenie i realizowanie programu zapewnienia i poprawy jakości audytu wewnętrznego zgodnie z wymogami Standardów Audytu;

7) zapewnienie działania audytu wewnętrznego zgodnie z Kartą Audytu, Definicją Audytu Wewnętrznego, Standardami Audytu i Kodeksem Etyki.

5. Fundamentalną zasadą audytu wewnętrznego jest planowość jego realizacji.

6. Koordynator opracowuje roczny plan audytu w oparciu o wyniki analizy ryzyka, priorytety Ministra, Komitetu Audytu i Rektora oraz dostępne zasoby kadrowe SSAW.

7. Koordynator opracowuje również strategiczny plan audytu na okres czterech lat obejmujący zakres działalności Uniwersytetu i przedkłada do podpisu Rektorowi.

8. Strategiczny plan audytu wewnętrznego podlega monitorowaniu oraz weryfikacji przynajmniej raz w roku, po przeprowadzeniu analizy ryzyka na potrzeby przygotowania rocznego planu audytu wewnętrznego.

9. Koordynator sporządza wg obowiązujących wzorów:

1) Sprawozdanie z wykonania rocznego planu audytu;

2) Informację o wykonaniu zadań audytu wewnętrznego.

10. Wymienione w ust. 9 dokumenty Koordynator przedkłada do podpisu Rektorowi oraz przesyła je zgodnie z obowiązującymi terminami do odpowiednich jednostek organizacyjnych Ministerstwa Finansów i  Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

11. Koordynator współdziała przy wymianie informacji i bieżącej współpracy audytorów wewnętrznych i kontrolerów zatrudnionych w Uniwersytecie oraz w jednostkach organizacyjnych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Ministerstwa Finansów.

12. Koordynator ma prawo do uczestniczenia w posiedzeniach Senatu, Kolegiach Dziekanów,oraz w posiedzeniach innych organów, o których tematyce i terminach jest każdorazowo informowany z odpowiednim wyprzedzeniem.

13. Koordynatorowi umożliwia się dostęp do wszystkich raportów sporządzanych przez audytorów zewnętrznych oraz zewnętrzne organy kontroli dotyczących działalności Uniwersytetu.

 

 

Rozdział 6.
PRAWA I OBOWIĄZKI AUDYTORÓW WEWNĘTRZNYCH

 

§ 9.

1.  Audytor wewnętrzny, z zachowaniem ograniczeń wynikających z przepisów o ochronie informacji niejawnych i ustawowych gwarancji zachowania tajemnicy zawodowej, ma prawo wstępu do pomieszczeń audytowanej jednostki organizacyjnej oraz wglądu do wszelkich dokumentów, informacji i danych jak również do innych materiałów związanych z funkcjonowaniem tej jednostki, w tym utrwalonych na elektronicznych nośnikach danych, także do sporządzania ich kopii, odpisów, wyciągów, zestawień lub wydruków.

2.  Audytor wewnętrzny ma prawo do uzyskiwania, od osób zajmujących stanowiska kierownicze i innych pracowników Uniwersytetu, informacji oraz wyjaśnień mających na celu zapewnienie, właściwego przygotowania i sprawnego przeprowadzania zadań audytowych.

3.  W uzasadnionych przypadkach, zwłaszcza gdy niezbędne jest posiadanie szczególnej wiedzy, umiejętności i doświadczenia w określonej dziedzinie, audytor może, po akceptacji Koordynatora w uzgodnieniu z Rektorem korzystać z pomocy ekspertów.

 

§ 10.

Obowiązkiem audytora wewnętrznego jest rzetelne, obiektywne i niezależne ustalenie stanu faktycznego i ocena kontroli zarządczej, w tym wskazanie jej słabości i ich przyczyn, oraz skutków lub ryzyka wynikającego ze słabości kontroli zarządczej oraz zaleceń mających na celu ich wyeliminowanie lub wprowadzenie usprawnień.

 

§ 11.

1. Audytor wewnętrzny jest zobowiązany do postępowania zgodnego z Kodeksem Etyki oraz zasadami określonymi w Międzynarodowych Standardach Praktyki Zawodowej Audytu Wewnętrznegowskazanymi w poz. 4, Tabeli 1.

2. Audytor wewnętrzny oraz inni pracownicy zatrudnieni w SSAW są zobowiązani do rozwijania swoich umiejętności poprzez ciągły rozwój zawodowy zapewniający zachowanie biegłości.

 

§ 12

Audytor wewnętrzny ma prawo:

1) przeprowadzać audyt wewnętrzny we wszystkich obszarach działalności Uniwersytetu;

2) nieograniczonego wglądu do wszelkich dokumentów, danych i materiałów oraz wszelkich innych informacji związanych z funkcjonowaniem Uniwersytetu, dotyczących zwłaszcza realizacji wykonywanych zadań audytowych;

3) dostępu do pracowników, pomieszczeń i innych składników majątkowych Uniwersytetu w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia audytu wewnętrznego;

4) uzyskiwania od kierowników i pracowników Uniwersytetu informacji oraz wyjaśnień mających na celu zapewnienie właściwego przygotowania i efektywnego przeprowadzania audytu wewnętrznego;

5) otrzymania niezbędnej pomocy ze strony wszystkich kierowników i pracowników audytowanej jednostki organizacyjnej Uniwersytetu w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia audytu wewnętrznego.

 

§ 13.

1. Audytor wewnętrzny nie jest odpowiedzialny za funkcjonowanie procesów kontroli zarządczej w Uniwersytecie. Poprzez swoje zalecenia i rekomendacje wydane w ramach przeprowadzania zadań audytowych, wspiera Rektora i kierowników audytowanych jednostek we właściwej realizacji tych procesów.

2. Audytor wewnętrzny nie może przejmować uprawnień dotyczących zarządzania Uniwersytetem i jego jednostkami organizacyjnymi.

3. Audytor wewnętrzny nie jest odpowiedzialny za wykrywanie przestępstw, jednak powinien posiadać wiedzę pozwalającą na zidentyfikowanie znamion przestępstwa.

4. Jeżeli w trakcie przeprowadzania audytu wewnętrznego audytor wewnętrzny dostrzeże znamiona czynów, które według jego oceny kwalifikują się do wszczęcia postępowania w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, postępowania karnego, postępowania w sprawie o wykroczenie, postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub o wykroczenie skarbowe, wówczas ma obowiązek o tym fakcie poinformować Koordynatora i Rektora.

5. Audytor wewnętrzny jest wyłączany z udziału w zadaniu audytowym, jeżeli wyniki audytu mogą dotyczyć jego małżonka, krewnych i powinowatych lub osób, z którymi łączy audytora stosunek osobisty tego rodzaju, że mógłby wywołać uzasadnione wątpliwości, co do jego bezstronności. Podobne wyłączenie następuje, gdy w okresie roku przed rozpoczęciem realizacji zadania audytowego, audytor wewnętrzny pracował w jednostce audytowanej. O wyłączeniu z danego zadania decyduje Koordynator.

 

 

Rozdział 7.
SPOSÓB PRZEPROWADZANIA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO

 

§ 14.

     1. Zadania audytowe realizowane są m.in. poprzez:

1)  ocenę funkcjonowania systemu organizacyjnego w obszarze audytowanym;

2)  analizę ryzyka w obszarze audytowanym;

3)  przeprowadzanie oceny adekwatności, efektywności i skuteczności systemu kontroli zarządczej pod względem przestrzegania procedur w zakresie:

a) zarządzania ryzykiem;

b) przestrzegania terminów realizowanych celów, zadań i zaciągniętych zobowiązań;

c) zgodności z prawem, efektywności, oszczędności i terminowości dokonywaniu wydatków i uzyskiwania możliwie najlepszych efektów w ramach posiadanych środków;

d) gromadzenia środków publicznych i dysponowania nimi;

e) gospodarowania mieniem;

f) przestrzegania zasad rachunkowości, badania dowodów księgowych, zgodności zapisów w księgach rachunkowych z dowodami księgowymi;

4)  dokumentowanie nieprawidłowości;

5)  analizę przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości;

6)  ocenę przestrzegania obowiązujących przepisów prawa, w tym przepisów wewnętrznych oraz poleceń służbowych i wykonywania zadań wynikających z zakresów czynności;

7)  dokonywanie oceny skuteczności działania jednostek organizacyjnych Uniwersytetu oraz formułowanie uwag i wniosków w celu usprawnienia ich pracy.

2. Audytor wewnętrzny przeprowadza zadanie audytowe zgodnie z procedurą określoną w Rozporządzeniu Ministra Finansów wykazanym w poz. 3, Tabeli 1 na podstawie imiennego upoważnienia wydanego przez Rektora.

3.W uzasadnionych przypadkach termin zakończenia zadania audytowego, wyznaczony w upoważnieniu, na pisemny wniosek Koordynatora może być przez Rektora przedłużony.

4. W przypadku, gdy audyt wewnętrzny przeprowadzany jest przez więcej niż jedną osobę kierownik SSAW wyznacza koordynatora zadania audytowego.

 

§ 15.

1. W ramach przeglądu wstępnego przed opracowaniem Programu zadania zapewniającego, audytor wewnętrzny lub koordynator zadania audytowego odpowiedzialny za jego realizację może przeprowadzić naradę otwierającą z udziałem pozostałych audytorów uczestniczących w zadaniu oraz kierowników audytowanych jednostek lub z udziałem wyznaczonych przez nich pracowników.

    2. Program zadania zapewniającego oraz jego zmiany zatwierdza kierownik SSAW.

3. Audytor wewnętrzny lub koordynator zadania audytowego, rozpoczynając czynności w jednostkach audytowanych objętych zadaniem, przedstawia kierownikom tych jednostek informacje na temat celu, zakresu zadania, kryteriów oceny oraz narzędzi, techniki i założenia organizacyjne przeprowadzania zadania.

4. Kierownik audytowanej jednostki przedstawia informacje dotyczące funkcjonowania tej jednostki oraz uzgadnia z audytorem (audytorami) sposoby unikania zakłóceń w jej działalności w toku przeprowadzania zadania zapewniającego.

 

§ 16.

    1. Audytor wewnętrzny dokonuje ustaleń m.in. na podstawie:

1) dokumentacji spraw realizowanych przez audytowaną jednostkę;

2) dokumentacji finansowej;

3) oględzin;

4) wyjaśnień i oświadczeń pracowników;

5) danych zawartych w systemach informatycznych;

6) niezbędnych opinii rzeczoznawców.

2. W uzasadnionych przypadkach audytor wewnętrzny lub koordynator zadania audytowego, może w trakcie przeprowadzania zadania zapewniającego dokonywać zmian w jego programie. Zmiany te powinny być udokumentowane i wymagają akceptacji kierownika SSAW.

3. Koordynator, uwzględniając roczny plan audytu, może na prośbę audytora lub koordynatora zadania wystąpić do Rektora z wnioskiem o przedłużenie czasu trwania zadania audytowego.

 

§ 17.

1. Pracownicy jednostki audytowanej zobowiązani są, na żądanie audytora wewnętrznego, udzielać informacji i wyjaśnień.

2. Udzielone informacje i złożone ustne wyjaśnienia audytor wewnętrzny utrwala w formie pisemnego protokołu, który następnie podpisuje. Protokół powinien zostać także podpisany przez osobę, która informacji udzieliła. W przypadku odmowy złożenia podpisu przez osobę udzielającą informacji, audytor wewnętrzny sporządza na protokole notatkę o odmowie. Podpisany przez audytora protokół włączany jest do akt bieżących.

3. Pracownicy audytowanej jednostki mają prawo, z własnej inicjatywy, złożyć oświadczenia dotyczące przedmiotu audytu. Audytor wewnętrzny nie może odmówić włączenia tych oświadczeń do akt bieżących audytu wewnętrznego.

 

§ 18.

Sposób prowadzenia audytu wewnętrznego w Uniwersytecie przebiega zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie  audytu wewnętrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu (Dz. U. z 2015 r. poz. 1480) oraz innych aktów prawnych wykazanych w Tabeli 1.

 

 

Rozdział 8.
PRAWA I OBOWIĄZKI KIEROWNIKÓW
JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH UNIWERSYTETU

 

§ 19.

Kierownicy jednostek organizacyjnych Uniwersytetu mają prawo do uczestniczenia w procesie audytu wewnętrznego, a w szczególności:

1)  zapoznania się z ustaleniami audytu wewnętrznego;

2)  składania wyjaśnień z zakresu przedmiotowego audytu wewnętrznego;

3)  zgłaszania uwag i zastrzeżeń do ustaleń audytu wewnętrznego i zachowania audytora wewnętrznego.

 

§ 20.

1. Kierownicy i pracownicy jednostek organizacyjnych Uniwersytetu obowiązani są do przekazywania w terminie wskazanym przez audytora wewnętrznego dokumentów, materiałów oraz informacji i wyjaśnień z zakresu działania jednostki organizacyjnej, które audytor uzna za konieczne do realizacji audytu wewnętrznego, a wszyscy pracownicy mają obowiązek wspierać audytora wewnętrznego poprzez ułatwienie wglądu do dokumentów, danych i materiałów oraz dostępu do pomieszczeń i innych składników majątkowych mających związek z przeprowadzanym audytem wewnętrznym.

2. Kierownicy i pracownicy jednostek organizacyjnych Uniwersytetu mają obowiązek współpracować z audytorem wewnętrznym w zakresie analizy ryzyka, identyfikacji i monitoringu procesów zachodzących w Uniwersytecie, w zakresie niezbędnym dla realizacji audytu wewnętrznego.

 

§ 21.

1. Kierownicy jednostek organizacyjnych Uniwersytetu, w których przeprowadzany jest audyt wewnętrzny mają obowiązek, w zakresie swoich kompetencji, przedkładać audytorowi wewnętrznemu informacje dotyczące realizacji zaleceń, w tym osób odpowiedzialnych za realizację oraz terminów ich realizacji.

2. Szczegółowe rozwiązania dotyczące wdrażania, monitoringu zaleceń i rekomendacji audytu oraz wykonywania czynności sprawdzających w Uniwersytecie określają odrębne przepisy wymienione w Tabeli 1.

 

Rozdział 9.
KRYTERIA I SPOSOBY OCENY AUDYTU WEWNĘTRZNEGO

 

§ 22.

1. Funkcjonowanie audytu wewnętrznego podlega ocenie pod względem jakości oraz zgodności ze standardami i obowiązującymi procedurami. Przewiduje się dwa rodzaje oceny: wewnętrzną i zewnętrzną.

2. Ocena wewnętrzna powinna obejmować bieżącą ocenę działalności audytu oraz okresowe przeglądy przeprowadzane metodą samooceny.

3. Ocena zewnętrzna przeprowadzana jest zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Praktyki Zawodowej Audytu Wewnętrznego z częstotliwością nie mniejszą niż co pięć lat.



[1]Przyjęto ją z dokumentu: Definicja audytu, Kodeks etyki oraz Międzynarodowe standardy praktyki zawodowej audytu wewnętrznego, IIA THE INSTITUTE OF INTERNAL AUDITORS, przetłumaczonego i rekomendowanego przez Ministerstwo Finansów RP.

Załączniki

ZałącznikWielkość
PDF icon Karta Audytu Wewnętrznego UG545.28 KB
PDF icon Kopia do wydruku131.95 KB
Ostatnia modyfikacja: 
środa, 19 grudnia 2018 roku, 13:45
Treść ostatnio zmodyfikowana przez:
Treść wprowadzona przez: Import Importowicz