Uchwała nr 13/12 Senatu Uniwersytetu Gdańskiegoz dnia 29 marca 2012 rokuw sprawie zasad i trybu przyjmowania kandydatów na stacjonarne i niestacjonarne studia trzeciego stopnia (doktoranckie) na Uniwersytecie Gdańskim w roku akademickim 2012/2013
Na podstawie art. 196 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) oraz § 36 ust. 1 pkt 6) Statutu UG, Senat Uniwersytetu Gdańskiego określa następujące zasady i tryb przyjmowania na stacjonarne i niestacjonarne studia doktoranckie na Uniwersytecie Gdańskim w roku akademickim 2012/2013:
§ 1
Na studia doktoranckie może być przyjęta osoba, która posiada tytuł magistra lub tytuł równorzędny.
§ 2
- Kandydaci na I rok studiów przyjmowani są na poszczególne studia doktoranckie w ramach limitów przyjęć ustalonych przez Senat UG, na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej.
- Limity przyjęć na poszczególne studia określa załącznik nr 1 Limity przyjęć na studia doktoranckie w roku akademickim 2012/2013. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek Dziekana, Rektor może zwiększyć limit przyjęć.
§ 3
Postępowanie rekrutacyjne ma charakter konkursowy.
§ 4
- Przyjęcie kandydatów na I rok studiów doktoranckich następuje na podstawie wyników postępowania rekrutacyjnego, którego elementami mogą być: opinia pisemna opiekuna pracy magisterskiej, opinia pisemna przyszłego opiekuna naukowego/promotora pracy doktorskiej, list polecający, rozmowa kwalifikacyjna, egzamin pisemny lub ustny z wybranych dziedzin, dotychczasowe wyniki studiów, dotychczasowe osiągnięcia naukowe i zawodowe, list motywacyjny, bądź też wszystkie z wymienionych form jednocześnie.
- Szczegółowe zasady postępowania rekrutacyjnego na poszczególne studia doktoranckie – ustalone przez Senat UG, na wniosek rady jednostki organizacyjnej - określa załącznik nr 2 Zasady postępowania rekrutacyjnego na studia doktoranckie w roku akademickim 2012/2013.
§ 5
- Wyniki postępowania rekrutacyjnego są liczone w skali punktowej.
- O przyjęciu na studia na podstawie postępowania określonego w ust. 1, decyduje liczba uzyskanych punktów.
- Kandydat, który nie uzyskał żadnych punktów w postępowaniu rekrutacyjnym nie może zostać przyjęty na studia doktoranckie.
§ 6
- Osoby niebędące obywatelami polskimi mogą podejmować i odbywać studia doktoranckie na zasadach określonych w art. 43 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005 r. (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) oraz Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie podejmowania i odbywania przez cudzoziemców studiów i szkoleń oraz ich uczestniczenia w badaniach naukowych i pracach rozwojowych (Dz.U. Nr 190, poz. 1406 z późn. zm.).
- Od osób wymienionych w ust. 1 wymagany jest dyplom ukończenia studiów magisterskich uzyskany w Polsce lub inny dokument ukończenia studiów wyższych za granicą, uznany, zgodnie z odrębnymi przepisami, za równorzędny z polskim dyplomem studiów magisterskich (jednolitych bądź drugiego stopnia).
§ 7
-
Kandydaci na stacjonarne i niestacjonarne studia doktoranckie winni złożyć w teczce następujące dokumenty:
- podanie o przyjęcie na studia doktoranckie, zgodnie z formularzem obwiązującym na UG;
- życiorys;
- odpis dyplomu ukończenia studiów lub zaświadczenie o zdanym egzaminie magisterskim;
- kserokopię dowodu osobistego, poświadczoną przez komisję rekrutacyjną;
- 3 kolorowe fotografie o wymiarze 37 mm x 52 mm bez nakrycia głowy na jasnym tle;
- inne dokumenty określone przez jednostkę prowadzącą studia doktoranckie zgodnie z załącznikiem nr 2.
- Kandydaci mogą złożyć inne dokumenty ich zdaniem istotne w procesie rekrutacji.
§ 8
Termin i miejsce składania dokumentów określają Dziekani poszczególnych wydziałów.
§ 9
- Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza komisja rekrutacyjna powoływana w trybie określonym przez Statut. Skład komisji rekrutacyjnej obejmuje: kierownika jednostki organizacyjnej (przewodniczącego), kierownika studiów doktoranckich i co najmniej jednego nauczyciela akademickiego, posiadającego tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego.
- Za uczestnictwo w pracach komisji rekrutacyjnej przysługuje wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez Rektora.
§ 10
Przedstawiciele samorządu doktorantów mogą uczestniczyć w postępowaniu rekrutacyjnym jako obserwatorzy, na zasadach określonych przez Dziekana.
§ 11
-
Do zadań komisji rekrutacyjnej należy w szczególności:
- prowadzenie bieżącej obsługi i nadzorowanie procesu rekrutacji,
- przyjmowanie dokumentów,
- przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego,
- podejmowanie decyzji o przyjęciu lub nieprzyjęciu na studia doktoranckie,
- zawiadomienie kandydatów o wyniku postępowania rekrutacyjnego (zawiadomienie o nieprzyjęciu na studia należy wysłać listem poleconym, natomiast o przyjęciu listem poleconym za zwrotnym poświadczeniem odbioru).
- Komisja rekrutacyjna nie może zmieniać zasad postępowania rekrutacyjnego ustalonych przez Senat Uniwersytetu Gdańskiego, z wyjątkiem sytuacji określonych w § 11 ust. 3.
- Przewodniczącym komisji rekrutacyjnych udziela się kompetencji w zakresie modyfikowania przez nich postępowania rekrutacyjnego w stosunku do osób niepełnosprawnych.
§ 12
- Wyniki postępowania rekrutacyjnego są jawne.
- Wyniki postępowania rekrutacyjnego są ogłaszane w postaci list wywieszanych w miejscu urzędowania komisji rekrutacyjnych. Mogą być równocześnie zamieszczane w formie elektronicznej na stronie internetowej Uniwersytetu Gdańskiego.
- Kandydaci mają prawo, w obecności członka komisji, do wglądu do dokumentów swojego postępowania rekrutacyjnego w terminie trzech dni od daty wywieszenia listy zakwalifikowanych kandydatów, w godzinach wyznaczonych przez przewodniczącego komisji. Termin ten należy podać do wiadomości kandydatów.
§ 13
- Z przebiegu postępowania rekrutacyjnego każdego kandydata sporządza się protokół. Protokół zawiera wykaz uzyskanych punktów z postępowania rekrutacyjnego.
- Protokół oraz decyzje podpisują: przewodniczący i wszyscy członkowie komisji.
§ 14
- Po zakończeniu postępowania komisja rekrutacyjna sporządza listę alfabetyczną oraz rankingową (według liczby uzyskanych punktów) wszystkich kandydatów uczestniczących w postępowaniu rekrutacyjnym.
- Alfabetyczną listę kandydatów przyjętych na studia doktoranckie wraz z punktacją z postępowania rekrutacyjnego oraz z protokołem z postępowania rekrutacyjnego komisja rekrutacyjna przekazuje do Działu Kształcenia w terminie do 7 dni od sporządzenia.
§ 15
- Od decyzji komisji rekrutacyjnej przysługuje odwołanie do Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej ds. Studiów Doktoranckich w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji o nieprzyjęciu na studia doktoranckie. Podstawą odwołania może być jedynie wskazanie naruszenia warunków i trybu rekrutacji na studia doktoranckie określonych niniejszą uchwałą Senatu UG i jej załącznikami.
- Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną ds. Studiów Doktoranckich powołuje Rektor po zasięgnięciu opinii Senatu UG.
§ 16
Decyzje w sprawie odwołań podejmuje Rektor, po rozpatrzeniu wniosku Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej ds. Studiów Doktoranckich. Decyzja Rektora jest ostateczna.
§ 17
Studia doktoranckie niestacjonarne są odpłatne. Wysokość i zasady odpłatności określa Rektor.
§ 18
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Senatu
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
prof. dr hab. Bernard Lammek