fbpx Zarządzenie nr 3/R/98 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 2 lutego 1998 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu przyznawania pomocy materialnej studentom Uniwersytetu Gdańskiego | Biuletyn Informacji Publicznej

Zarządzenie nr 3/R/98
Rektora Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
2 lutego 1998 roku
w sprawie wprowadzenia Regulaminu przyznawania pomocy materialnej studentom Uniwersytetu Gdańskiego

Niniejszy akt normatywny NIE obowiązuje
Powiązane hasła: 

Na podstawie:

- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 stycznia 1991 r. -w sprawie warunków, form, trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości świadczeń pomocy materialnej dla studentów studiów dziennych (Dz. U. Nr 9, poz. 32; Nr 112, poz. 486; z 1997 r. Nr 63, poz. 396);

- zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 października 1991 r. w sprawie form i warunków podejmowania i odbywania studiów przez osoby nie będące obywatelami polskimi, uczestniczenia tych osób w badaniach naukowych i szkoleniach oraz zasad odpłatności za studia i szkolenia (M. P. Nr 34, poz. 253; z 1995 r. Nr 64, poz. 699)

zarządza się, co następuje:

§ 1

Wprowadza się Regulamin przyznawania pomocy materialnej studentom Uniwersytetu Gdańskiego stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.

§ 2

Tracą moc obowiązującą:

- zarządzenie nr 18/R/97 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 23 maja 1997 r. w oprawie wprowadzenia Regulaminu przyznawania i wypłacania oraz wysokości świadczeń pomocy materialnej dla studentów Uniwersytetu Gdańskiego;

- zarządzenie nr 19/R/97 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 23 maja 1997 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu przyznawania miejsc oraz kwaterowania w domach studenckich Uniwersytetu Gdańskiego.

§ 3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 10 lutego 1998 roku.

Prorektor ds. Studenckich
dr Mirosław Krajewski

 

Załącznik

REGULAMIN
przyznawania pomocy materialnej studentom Uniwersytetu Gdańskiego

 

Rozdział I
Formy pomocy materialnej

§ 1

  1. Świadczeniami pomocy materialnej ze środków budżetu państwa dla studentów studiów dziennych, zwanych dalej „świadczeniami” są:
  1. stypendia socjalne,
    la/stypendia specjalne dla osób niepełnosprawnych,
  2. stypendia za wyniki w nauce,
  3. stypendia ministra za osiągnięcia w nauce,
  4. dopłaty do zakwaterowania,
  5. dopłaty do posiłków,
  6. zapomogi.
  1. Dla niepracujących małżonków i dzieci student może otrzymać świadczenia, o których mowa w ust. l pkt 4 i 5.
  2. Student UG nie będący obywatelem polskim może otrzymać świadczenia zgodne z § l ust. l pkt. 2 oraz miejsce w domu studenckim i skierowanie do stołówki na warunkach takich jak student polski.

Rozdział II
Organa orzekające w sprawie pomocy materialnej

  1. Prorektor ds. Studenckich na wniosek Parlamentu Studentów UG, powołuje Uczelnianą Komisję ds Pomocy Materialnej, zwaną dalej „Komisją Uczelnianą" w składzie : Prorektor ds. Studenckich, jako przewodniczący oraz minimum trzech studentów.
  2. Prodziekan ds. Studenckich na wniosek Wydziałowego Samorządu Studentów, powołuje Wydziałową Komisję ds Pomocy Materialnej, zwaną dalej „ Komisją Wydziałową", w składzie: Prodziekan ds. Studenckich jako przewodniczący oraz minimum trzech studentów.
  3. Świadczenia, o których mowa w § l ust. l pkt l, la, 2, 4, 5, 6 przyznaje Komisja Wydziałowa z uwzględnieniem poniższych przepisów. Świadczenia, o których mowa w § l ust. l pkt l, la, 4, 5, 6 są przyznawane na wniosek studenta.
  4. Od decyzji Komisji Wydziałowej przysługuje studentowi odwołanie do Komisji Uczelnianej za pośrednictwem Prodziekana. Odwołanie powinno być zaopiniowane przez Komisję Wydziałową. Komisja Wydziałowa uznając, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie, może sama zmienić swoją dotychczasową decyzję.
  5. Komisja Wydziałowa jest obowiązana przedłożyć Komisji Uczelnianej zatwierdzony przez Dziekana Regulamin określający wydziałowe zasady przyznawania świadczeń, o których mowa w § l ust. l pkt. l, la, 2, 4, 5, 6 przed wprowadzeniem ich w życie. Postanowienia Regulaminu Wydziału nie mogą być sprzeczne z Regulaminem Uczelnianym.

Rozdział III
Tryb i zasady przyznawania środków finansowych

§ 3

  1. Podziału środków finansowych posiadanych przez Uczelnię na świadczenia, o których mowa w § l ust. l dokonuje Komisja Uczelniana w porozumieniu z Parlamentem Studentów UG.
  2. Środki przeznaczone na świadczenia, o których mowa w § l ust. l pkt l, la, 2, 4 i 6 są rozdzielane Komisjom Wydziałowym przez Komisję Uczelnianą proporcjonalnie do liczby studentów na danym wydziale w każdym semestrze.
  3. Potrzeby materialne studentów w zakresie świadczeń, o których mowa w § l pkt. l, la, 2, 4 i 6 są zaspokajane ze środków przyznanych Komisji Wydziałowej danego Wydziału z zastrzeżeniem § 3 ust. 6 , z tym, że świadczenia określone w § l pkt. 4 są realizowane głównie przez przydział zakwaterowania w domu studenckim.
  4. Komisja Wydziałowa dysponuje przyznanymi środkami w pełni niezależnie z uwzględnieniem § 2 ust. 6; nie może jednak pominąć żadnej z form pomocy, na którą środki zostały przyznane.
  5. Środkami na dopłaty do posiłków dysponuje Komisja Uczelniana.
    Komisje Wydziałowe przyznają na wniosek studenta skierowania do stołówek.
  6. Środki na stypendia za wyniki w nauce dla studentów UG nie będących obywatelami polskimi, przyznaje na wniosek Dziekana Wydziału - Prorektor ds Studenckich.

Rozdział IV
Przepisy ogólne

§ 4

  1. Świadczenia, o których mowa w § l ust. l pkt 1-5 mogą być przyznawane w danym roku akademickim na okres do 10 miesięcy.
  2. Okres 10 miesięcy przyznawania świadczeń wymienionych w § l ust. l pkt 4 i 5 może być przedłużony do 12 miesięcy w drodze decyzji Komisji Uczelnianej, gdy dotyczy to :
  1. małżeństwa studentów,
  2. studenta samotnie wychowującego dziecko,
  3. studenta sieroty i półsieroty,
  4. studenta nie posiadającego osób zobowiązanych do alimentacji,
  5. studenta, który musi pozostawać w domu studenckim w związku z trwającym leczeniem / konieczne świadectwo akademickiej służby zdrowia /.
  1. Prawo do świadczeń pomocy materialnej wygasa z końcem miesiąca, w którym student zgodnie z Regulaminem Studiów winien ukończyć studia.
  2. a/ Łączna miesięczna wartość świadczeń, o których mowa w § l ust. l pkt. l i 2 przyznanych jednemu studentowi nie może być wyższa niż 90 % wynagrodzenia zasadniczego asystenta w poprzednim miesiącu.
    b/ Wysokość stypendium specjalnego dla osób niepełnosprawnych nie może być wyższa niż 20% najniższego wynagrodzenia zasadniczego asystenta w poprzednim miesiącu.
    c/ Dopłata do zakwaterowania w obiekcie innym dom studencki nie może być wyższa niż dopłata do zakwaterowania w domu studenckim liczona według średniego kosztu utrzymania jednego miejsca w domach studenckich UG.
    d/ Dopłata do wyżywienia nie może być wyższa niż dopłata w stołówce studenckiej.
  3. Komisja Wydziałowa może odstąpić od wymogu § 4 pkt. 4a i podwyższyć łączną wysokość świadczeń z § l ust. l pkt. 1,2 do 120 % najniższego wynagrodzenia zasadniczego asystenta w poprzednim miesiącu, studentom :
    l/ sierotom
    2/ nie posiadającym osób zobowiązanych do alimentacji.
  4. Studentowi otrzymującemu stypendium ministra za osiągnięcia w nauce nie przysługuje świadczenie, o którym mowa w § l ust. l pkt 2, pozostałe wymienione w § l ust. l są przyznawane na ogólnych zasadach.
  5. Rozpatrzone pozytywnie wnioski o pomoc materialną są realizowane od miesiąca bezpośrednio następującego po dacie złożenia wniosku. Tę samą zasadę stosuje się przy pozbawianiu, zawieszaniu bądź obniżaniu świadczeń. W przypadku wniosków złożonych przed 15 każdego miesiąca, możliwe jest wyrównanie świadczeń za miesiąc, w którym złożono wniosek. Ustalenie to nie dotyczy świadczeń § l ust. l, pkt. 4 , które odrębnie określa Załącznik nr l do niniejszego Regulaminu.
  6. Studentom studiującym na drugim kierunku studiów przysługują świadczenia, o których mowa w § l ust. l z tym, że stypendium socjalne przysługuje przez okres nie dłuższy niż dwa lata od ukończenia pierwszego kierunku studiów. Ograniczenie powyższe nie dotyczy studiowania na drugim kierunku studiów, na którym studia są uwarunkowane ukończeniem innego kierunku studiów.
  7. Student studiujący równolegle na kilku kierunkach studiów może ubiegać się o świadczenia pomocy materialnej określone w § l ust. l pkt. l, la, 3 - 6  1 ust. 2 tylko na jednym kierunku studiów według własnego wyboru z wyjątkiem § l ust. l pkt. 3 ; wybór ten winien być dokonany w momencie podejmowania studiów na kolejnym kierunku studiów.
    Jeżeli student zdecyduje się na pobieranie w/w świadczeń na kierunku innym niż podstawowy - składa w tej sprawie pisemny wniosek, który potwierdza Dziekanat Wydziału podstawowego kierunku studiów.
    Stypendia za wyniki w nauce student otrzymuje na każdym kierunku studiów z zachowaniem przepisu § 4 ust. 4a i 5.
    W przypadku gdy pierwszym kierunkiem są studia zaoczne podjęcie studiów dziennych jako drugiego kierunku jest traktowane jak kierunek podstawowy.
  8. Student kończący studia przed regulaminowym terminem, otrzymuje świadczenia określone w § l ust. l pkt. l i 2 należne do regulaminowego końca studiów. Wypłaty świadczeń dokonuje się łącznie w momencie ukończenia studiów. Prawo do świadczeń § l ust. l pkt. la, 4 - 6 wygasa z końcem miesiąca ukończenia studiów.
  9. Świadczenia, o których mowa w § l ust. l pkt. l, la, 2, 4, 6 nie przysługują studentowi w okresie powtarzania roku (semestru) studiów oraz przebywającemu na urlopie.
  10. W drodze wyjątku Komisja Wydziałowa może przyznać jeden raz w czasie studiów świadczenia określone w § l ust. l pkt. l, la, 4- 6 studentowi, który otrzymał urlop lub powtarza rok z powodu udokumentowanej przez akademicką służbę zdrowia przewlekłej choroby, wypadku losowego, urodzenia dziecka, który jest jednocześnie w trudnej sytuacji materialnej, np. jest sierotą lub półsierotą, samotnie wychowuje dziecko, nie posiada osób zobowiązanych do alimentacji.
  11. W okresie wpisu warunkowego student nie traci prawa do świadczeń § l ust. l pkt. l, la, 4, 5, 6 z tym , że prawo do świadczeń § l ust. l pkt l i 6 ulega zawieszeniu.
    Wypłacanie świadczeń następuje od miesiąca następującego bezpośrednio po dacie uzyskania zaliczeń objętych wpisem warunkowym.
    Komisja Wydziałowa może w szczególnie uzasadnionych przypadkach określonych w ust. 12 mniejszego paragrafu odstąpić od zawieszenia świadczeń § l ust. l pkt. l, la i 6. Świadczenia § lust, l pkt. 4 określa Załącznik nr l do niniejszego Regulaminu.
  12. Świadczenia uzyskane na podstawie nieprawdziwych dokumentów podlegają zwrotowi.

Rozdział V
Stypendium socjalne

§ 5

  1. Stypendium socjalne może być przyznane na okres semestru na wniosek studenta, który znajduje się w trudnej sytuacji materialnej.
  2. Wysokość stypendium socjalnego określa Komisja Wydziałowa. Niezbędne do ustalenia sytuacji materialnej studenta dokumenty, określa Komisja Uczelniana. Sytuacja materialna studenta podlega ocenie Komisji Wydziałowej, jeśli zajdzie taka potrzeba, Komisja ta może żądać dodatkowych zaświadczeń.
  3. Miesięczna wysokość stypendium socjalnego przyznanego przez Komisję Wydziałową nie może przekroczyć 40 % najniższego wynagrodzenia zasadniczego asystenta w poprzednim miesiącu. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Komisja Wydziałowa może odstąpić od powyższego wymogu z zachowaniem przepisu § 4 pkt. 4a i 5.

Rozdział VI
Stypendium specjalne dla osób niepełnosprawnych

§ 6

  1. Stypendium specjalne może zostać przyznane na okres semestru na wniosek studenta, u którego stwierdzono znaczny , umiarkowany lub lekki stopień niepełnosprawności. Wniosek musi być udokumentowany legitymacją osoby niepełnosprawnej albo orzeczeniem o całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy albo orzeczeniem grupy inwalidztwa.
  2. Przyznanie stypendium specjalnego nie wyklucza możliwości otrzymania stypendium socjalnego.

3. Wysokość stypendium specjalnego ustala Komisja Wydziałowa z zachowaniem przepisu § 4 pkt. 4b.

Rozdział VII
Stypendium za wyniki w nauce

§ 7

  1. Stypendium za wyniki w nauce może otrzymać student nie wcześniej niż po ukończeniu pierwszego roku studiów.
  2. Stypendium za wyniki w nauce otrzymuje student, który zaliczył rok studiów w terminie określonym przez Regulamin Wydziału, uzyskując wymaganą średnią ocen oraz student wyróżniający się szczególnymi osiągnięciami w nauce. Wniosek o przyznanie tego świadczenia może również złożyć Rada Wydziału.
  3. Szczegółowe kryteria dotyczące terminu złożenia indeksu w Dziekanacie, przedmiotów branych pod uwagę przy obliczaniu średniej ocen lub innych warunków oceny wyników studenta, określa zgodnie z planem studiów Komisja Wydziałowa
  4. Komisja Wydziałowa ustala wysokość stypendium za wyniki w nauce w zależności od przyjętych kryteriów oceny oraz posiadanych środków.
  5. Minimalna wysokość stypendium za wyniki w nauce powinna wynosić około 25 % najniższego wynagrodzenia asystenta w poprzednim miesiącu.
    W razie szczupłości środków na te świadczenia Komisja Wydziałowa może odstąpić od tego wymogu.
  6. Stypendium za wyniki w nauce nie przysługuje studentowi przebywającemu na urlopie dziekańskim. Student może otrzymać to stypendium po powrocie z urlopu dziekańskiego na podstawie wyników w nauce z roku bezpośrednio poprzedzającego urlop, w wysokości obowiązującej w roku podjęcia studiów.
  7. W przypadku udzielenia urlopu bez zaliczenia semestru, student otrzymuje w następnym roku akademickim stypendium za wyniki w nauce od miesiąca, w którym w poprzednim roku akademickim nie otrzymał tego stypendium.
  8. Stypendium za wyniki w nauce nie przysługuje studentowi w ciągu pierwszego roku studiów następującego po wznowieniu studiów.
  9. Studentowi podejmującemu studia w UG w drodze przeniesienia z innej uczelni przysługuje stypendium za wyniki w nauce w następnym roku akademickim w przypadku pełnego rozliczenia poprzednich lat studiów / według programu UG /.

Rozdział VIII
Dopłaty do zakwaterowania

§ 8

  1. Potrzeby studenta w zakresie świadczeń § l ust. l pkt 4 są realizowane przez przydział miejsca w domu studenckim UG lub przyznanie dopłaty do zakwaterowania w obiektach innych niż domy studenckie UG.
  2. Szczegółowe zasady przyznawania miejsc oraz kwaterowania w domach studenckich UG i przyznawania dopłaty do zakwaterowania w obiektach innych niż domy studenckie UG określa Załącznik nr l do niniejszego Regulaminu.
  3. Dopłata do jednego miejsca w domu studenckim stanowi różnicę między kosztem własnym utrzymania miejsca a ustaloną przez Rektora w porozumieniu z Komisją Uczelnianą opłatą wnoszoną przez studenta.
  4. Pierwszeństwo w przyznaniu miejsca w domu studenckim przysługuje studentowi, któremu codzienny dojazd do uczelni uniemożliwiałby lub znacznie utrudniał studiowanie i który znajduje się w trudnej sytuacji materialnej.
  5. Dopłata do zakwaterowania w obiektach innych niż domy studenckie UG przysługuje studentowi UG wyłącznie w przypadku braku miejsca w domach studenckich UG .
  6. Dopłata do zakwaterowania w obiektach innych niż domy studenckie UG jest przyznawana na każdy semestr roku akademickiego oddzielnie.
    Odmowa przyjęcia miejsca w domu studenckim powoduje utratę prawa do dopłaty do innego miejsca zamieszkania.
  7. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Komisja Uczelniana na wniosek studenta zaopiniowany przez Komisję Wydziałową może zwolnić z części odpłatności za miejsce w domu studenckim studenta, który :
  1. jest sierotą, półsierotą lub nie posiada osób zobowiązanych do alimentacji,
  2. jest osobą niepełnosprawną,
  3. samotnie wychowuje dziecko,
  4. znajduje się w szczególnie trudnej sytuacji materialnej, przy czym należy wziąć pod uwagę dochody rodziny i otrzymywaną w UG całkowitą pomoc materialną.

Rozdział IX
Dopłaty do posiłków

§ 9

  1. Dopłaty do posiłków są realizowane w stołówkach studenckich.
  2. Do korzystania ze stołówki studenckiej mają prawo wszyscy studenci studiów dziennych UG na podstawie skierowań wydanych na wniosek studenta przez Dziekanaty Wydziałów.
  3. Odpłatność za wyżywienie dla studentów, niepracujących małżonków i ich dzieci jest równa kosztowi surowca przeznaczonego na wyżywienie. Pracujący małżonek studenta ma prawo do posiłków pełnopłatnych (surowiec + koszty utrzymania stołówki).
  4. Cenę posiłku oraz dopłatę do pełnych kosztów przygotowania posiłku ustala Rektor w porozumieniu z Komisją Uczelnianą.
  5. Komisja Uczelniana na wniosek studenta poparty jednoznacznym orzeczeniem akademickiej służby zdrowia może przyznać zamiennie świadczenie pieniężne, które nie może przekraczać miesięcznie równowartości 30 posiłków w cenie surowca.
  6. Komisja Uczelniana na podstawie wniosku studenta zaopiniowanego przez Komisję Wydziałową może zwolnić go w części lub w całości z odpłatności za posiłki w stołówce studenckiej. Dotyczy to studentów wymienionych w § 8 ust. 7

Rozdział X
Zapomogi

§ 10

  1. Zapomoga może być przyznana studentowi, który znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej spowodowanej przez zdarzenia losowe, a w szczególności:
     l/ nieszczęśliwy wypadek,
    2/ poważną chorobę udokumentowaną przez akademicką służbę zdrowia,
    3/ urodzenie dziecka,
    4/ śmierć członka najbliższej rodziny,
    5/ kradzież,
    6/ klęski żywiołowe , np. powódź , pożar, itp..
  2. Zapomogę na wniosek studenta lub Samorządu Studentów przyznaje Komisja Wydziałowa.
  3. Wysokość zapomogi nie może być wyższa niż 50% najniższego wynagrodzenia asystenta w poprzednim miesiącu.
    W szczególnych przypadkach Komisja Wydziałowa może odstąpić od powyższego ograniczenia, jednakże przyznana zapomoga nie może być wyższa niż 90 % najniższego wynagrodzenia asystenta w poprzednim miesiącu.

Rozdział XI
Przepisy końcowe

  1. Sposób powoływania przedstawicieli studentów do odpowiednich komisji określają odrębne przepisy uchwalone przez Parlament Studentów UG.
  2. Od rozstrzygnięć podjętych przez Komisję Wydziałową zatwierdzonych przez Dziekana, student ma prawo odwołać się do Rektora, za pośrednictwem Komisji Uczelnianej.
  3. Dziekan i Rektor uchylają niezgodne z przepisami decyzje, odpowiednio : Komisji Wydziałowej i Komisji Uczelnianej.
    Świadczenia wypłacone na podstawie następnie uchylonych decyzji nie podlegają zwrotowi.
  4. Regulamin obowiązuje od l stycznia 1998 roku, przy czym stosowanie określonych w nim form pomocy materialnej następować będzie sukcesywnie w miarę wpływu środków finansowych z MEN przeznaczonych na ten cel.
    Przyznana pomoc materialna na rok akademicki 1997/98 według zasad dotychczasowych obowiązuje do końca roku akademickiego.

____________________________________________________

Załącznik nr l do Regulaminu przyznawania
pomocy materialnej studentom Uniwersytetu Gdańskiego.

Zasady przyznawania miejsc oraz kwaterowania w domach studenckich Uniwersytetu Gdańskiego i przyznawania dopłaty do zakwaterowania w obiektach innych niż domy studenckie Uniwersytetu Gdańskiego.

Rozdział I
Zasady ogólne

§ l

O miejsce w domu studenckim na okres roku akademickiego ubiegać się mogą:

  1. studenci UG,
  2. współmałżonkowie i dzieci studentów UG,
  3. uczestnicy studiów doktoranckich i pracownicy UG,
  4. osoby odbywające w UG staż naukowy,
  5. studenci innych uczelni.

Przez miejsce w domu studenckim rozumie się powierzchnię mieszkalną nie mniejszą niż pięć metrów kwadratowych na jedną osobę.

§ 2

Rozdziału miejsc w domach studenckich na następny rok akademicki dokonuje Komisja Uczelniana w terminie do dnia 29 maja każdego roku;

  1. część miejsc, nie mniej niż 80% ich ogólnej liczby, przydzielana jest do dyspozycji Komisjom Wydziałowym, proporcjonalnie do liczby studentów wydziału z uwzględnieniem współczynnika procentowego udziału studentów zamiejscowych w ogólnej liczbie studentów wydziału ;
  2. pozostała liczba miejsc tworzy tzw. pulę ogólnouczelnianą, z której decyzją Komisji Uczelnianej miejsca otrzymują:
    a/ studenci UG nie będący obywatelami polskimi,
    b/ studenci UG samotnie wychowujący dzieci,
    c/ małżeństwa studenckie,
    d/ uczestnicy studiów doktoranckich i pracownicy UG,
    e/ osoby odbywające staż naukowy w UG,
    f/ studenci innych uczelni.

Zasady przyznawania tych miejsc reguluje Rozdział III niniejszego Załącznika.

§ 3

W terminie do 30 września każdego roku Prorektor d/s Studenckich w porozumieniu z Komisją Uczelnianą podejmuje decyzję o :

  1. wysokości opłaty za miejsce w każdym z domów studenckich UG ustalając odpłatność pełną i odpłatność studencką,
  2. wysokości dopłaty do zakwaterowania w obiekcie innym niż dom studencki UG.

§ 4

Komisja Wydziałowa przyznaje miejsca w domach studenckich na cały rok akademicki, a dopłaty do zakwaterowania w obiekcie innym niż dom studencki UG oddzielnie na każdy semestr. Warunkiem otrzymania dopłaty do zakwaterowania w innym obiekcie jest poświadczenie Działu Studenckich Spraw Socjalnych o braku możliwości zakwaterowania w domu studenckim.

§ 5

Dopłata do zakwaterowania w obiekcie innym niż dom studencki UG może być wypłacana maksymalnie przez 9 miesięcy w roku akademickim. Wypłat dokonuje siew następnym miesiącu za miesiąc poprzedni.

§ 6

Pierwszeństwo w przyznaniu miejsca w domu studenckim określa § 8 ust. 4 Regulaminu. Student ubiegający się o miejsce w domu studenckim, a w razie jego braku o dopłatę do zakwaterowania w innym obiekcie winien złożyć dokumenty o dochodach identyczne jak do wniosku o stypendium socjalne.
Komisja Wydziałowa opracowuje własny regulamin określający zasady przyznawania miejsc w domach studenckich oraz dopłat da zakwaterowania w innych obiektach.
Regulamin winien zawierać, między innymi:
a/kryteria jakimi będzie się kierowała Komisja Wydziałowa przy rozpatrywaniu podań,
b/termin składania i rozpatrywania podań.

§ 7

Po rozpatrzeniu podań Komisja Wydziałowa przekazuje do Działu Studenckich Spraw Socjalnych UG wykaz osób, którym przyznała miejsca w domach studenckich oraz wykaz osób, które otrzymały dopłatę gotówkową do zakwaterowania w innym obiekcie. Wszelkie zmiany dotyczące powyższego winny być bieżąco aktualizowane.

§ 8

Wydziały dysponują miejscami przydzielonymi zgodnie z § 2 do 15 października, po tym terminie, w czasie trwania całego roku akademickiego zwalniające się miejsce w domu studenckim przyznaje Komisja Uczelniana.

§ 9

W czasie trwania roku akademickiego podania o przydział miejsca w domu studenckim z dokumentami stwierdzającymi wysokość dochodów przypadających na jedną osobę w rodzinie studenta oraz informującymi o toku studiów, należy składać w Dziale Studenckich Spraw Socjalnych.
O przyznaniu miejsca studentowi pobierającemu dopłatę do zakwaterowania w innym obiekcie, bądź odmowie przyjęcia proponowanego miejsca Dział Studenckich Spraw Socjalnych niezwłocznie informuje właściwy dziekanat.

§ 10

  1. Zakwaterowanie w domu studenckim następuje na podstawie:
  1. listy studentów ustalonej przez Komisję Wydziałową,
  2. listy osób ustalonej przez Komisję Uczelnianą,
  3. skierowania imiennego wystawionego przez Dział Studenckich Spraw Socjalnych.
  1. Listy i skierowania, o których mowa w ust. l, powinny zawierać rodzaj opłaty / studencka czy pełna / za miejsce w domu studenckim, ustalonej dla poszczególnych osób.

§ 11

Na wniosek studenta, za zgodą wszystkich mieszkańców danego pokoju oraz kierownika domu studenckiego istnieje możliwość dokwaterowania dodatkowej osoby /ponad ustalony metraż/. Skierowanie na takie miejsce wydaje Dział Studenckich Spraw Socjalnych.

§ 12

  1. Zamiany miejsc między mieszkańcami poszczególnych domów studenckich mogą być dokonywane za zgodą Rad Mieszkańców i kierowników danych domów studenckich.
  2. Wnioski w tej sprawie należy składać w Dziale Studenckich Spraw Socjalnych.

§ 13

Kwaterowanie osób, którym przyznano miejsca w domu studenckim rozpoczyna się 3 dni przed rozpoczęciem roku akademickiego.

§ 14

  1. Osoby, które otrzymały miejsca w domu studenckim zobowiązane są do wprowadzenia się w ciągu 5 dni od rozpoczęcia roku akademickiego.
  2. Osoby, które przekroczą wyżej wymieniony termin i nie powiadomią administracji domu studenckiego o przyczynie późniejszego zakwaterowania, tracą przydział.
  3. Skierowania wystawione przez Dział Studenckich Spraw Socjalnych po 15-tym października są ważne przez trzy dni.

§ 15

Student pozbawiony karnie miejsca w domu studenckim nie może ubiegać się o miejsce w domu studenckim ani o dopłatę do zakwaterowania w innym obiekcie od momentu popełnienia wykroczenia do końca semestru bieżącego i przez cały następny semestr.

§ 16

Osoba, która w celu otrzymania miejsca, ustalenia wysokości opłaty za zakwaterowanie w domu studenckim lub otrzymania dopłaty do zakwaterowania w innym obiekcie przedstawiła nieprawdziwe dane lub dokumenty, z chwilą ujawnienia tego faktu, traci prawo do zamieszkania w domu studenckim i otrzymania dopłaty do zakwaterowania w innym obiekcie na czas określony w § 15.
Należność za okres zakwaterowania w domu studenckim musi być uregulowana do wysokości pełnych kosztów utrzymania miejsca w domu studenckim. Dopłata do zakwaterowania w innym obiekcie podlega zwrotowi.

§ 17

W wyjątkowo uzasadnionych przypadkach Komisja Uczelniana może przydzielić miejsce za pełną odpłatnością studentowi, który nie uzyskał rozliczenia roku.

Rozdział II
Zasady odpłatności i regulowania należności za miejsce w domu studenckim UG.

§ 1

Odpłatność studentów UG.

  1. Student mający zaliczony rok akademicki oraz przebywający na wymaganej tokiem studiów praktyce ponosi - odpłatność studencką.**
  2. Student odbywający określoną w ust. l praktykę w miesiącu październiku, może być zwolniony z odpłatności za przyznane miejsce w domu studenckim w czasie jej odbywania, pod warunkiem zgłoszenia późniejszego objęcia miejsca kierownikowi domu studenckiego do dnia 5 października.
  3. Student posiadający wpis warunkowy /semestrze/ ponosi - odpłatność studencką / nie spełnienie warunku w wyznaczonym terminie powoduje konieczność wyrównania opłaty za dany okres do pełnej odpłatności /.
  4. Student studiujący na drugim kierunku studiów przez okres dwóch lat od ukończenia pierwszego kierunku ponosi - odpłatność studencką.
    Na dalszych latach studiów - odpłatność pełną.*
  5. Student przebywający na urlopie długoterminowym lub powtarzający rok/semestr/ studiów ponosi - odpłatność pełną.
  6. Małżonek studenta nie będący studentem ponosi - odpłatność pełną.
  7. Dziecko studenta nie zajmujące miejsca normatywnego - nieodpłatnie.
  8. Dziecko studenta zajmujące miejsce normatywne ponosi - odpłatność studencką.
  9. Dodatkowa osoba dokwaterowana na podstawie Rozdziału I § 11 - 50 % odpłatności jej przysługującej.
    Rozliczenia między współlokatorami dokonuje się sumując opłaty za miejsce normatywne + opłatę za dodatkowego lokatora i dzieląc przez ilość mieszkańców pokoju.
  10. W przypadku wyjazdu studenta na okres dłuższy niż l miesiąc i zwolnienia na ten czas miejsca w domu studenckim - student nie wnosi opłaty.

____________________________________________
* Odpłatność pełna może zawierać wszystkie koszty związane z utrzymaniem miejsca w domu studenckim Uniwersytetu Gdańskiego.
** Odpłatność studencka - ustalony w myśl § 3 przez Rektora % odpłatności pełnej

§ 2

Odpłatność osób nie będących obywatelami polskimi.

  1. Studenci i uczestnicy studiów doktoranckich - przebywający w UG jako stypendyści strony polskiej, którzy podjęli kształcenie przed 28 grudnia 1995 roku - nieodpłatnie
  2. Studenci i uczestnicy studiów doktoranckich, którzy podjęli kształcenie po 28 grudnia 1995 roku ponosi - odpłatność studencką /osoby te obowiązują przepisy § l ust. l, 2, 3 4/.
  3. Współmałżonkowie osób, o których mowa w ust. l i 2 , me będący studentami UG -ponosi odpłatność pełną;
  4. Dzieci osób, o których mowa w ust. l i 2, nie zajmujące miejsca normatywnego -nieodpłatnie;
    dzieci zajmujące miejsce normatywne - odpłatność studencka.
  5. Osoby odbywające w UG staż naukowy lub studia doktoranckie - odpłatność pełna.

§ 3

Odpłatność osób nie będących studentami UG.

Odrębne przepisy regulują odpłatność:
a/ osób odbywających staż naukowy;
b/ uczestników studiów doktoranckich,
c/ pracowników UG i ich rodzin.

§ 4

 Odpłatność za noclegi.

  1. Opłaty za noclegi w pokojach gościnnych - odpłatność regulowana na podstawie odrębnych przepisów.
  2. Noclegi w pokojach studenckich za zgodą współmieszkańców i kierownika domu studenckiego określają odrębne przepisy.

§ 5

Regulowanie należności.

  1. Należność za miejsce w domu studenckim uiszcza się w administracji domu studenckiego do dmą 15 każdego miesiąca.
    W wyjątkowych przypadkach, na pisemny wniosek zainteresowanego, termin może być przedłużony:
    - do końca miesiąca - decyzję podejmuje kierownik domu studenckiego,
    - do następnego miesiąca - decyzję podejmuje Dział Studenckich Spraw Socjalnych.
  2. W przypadku nie uregulowania należności w terminach, o których mowa w ust. l , pobiera się karę w wysokości 20 % opłaty należnej za dany miesiąc.
  3. W przypadku nieuregulowania należności przez dwa miesiące, osoba traci prawo do zamieszkania w domu studenckim i podlega eksmisji.
  4. Należność za pojedyncze noclegi uiszcza się na bieżąco w administracji domu studenckiego.
  5. Rozliczenie należności za miejsca w domach studenckich między jednostkami organizacyjnymi UG, dokonuje się co pół roku na podstawie not wystawianych przez Dział Studenckich Spraw Socjalnych.

§ 6

Postanowienia końcowe.

  1. Dziekanaty wydziałów zobowiązane są do bieżącego informowania Działu Studenckich Spraw Socjalnych o studentach mieszkających w domach studenckich, którzy otrzymali urlop długoterminowy, zezwolenie na powtarzanie roku oraz wznawiających studia.
  2. Dział Studenckich Spraw Socjalnych raz w każdym semestrze przedkłada Komisjom Wydziałowym listy studentów zamieszkałych w domach studenckich do sprawdzenia prawidłowości wnoszonych opłat.

Rozdział III
Zasady przyznawania miejsc w domach studenckich z puli ogólnouczelnianej

§ 1

Osobami uprawnionymi do wnioskowania o przydział miejsca z puli ogólnouczelnianej są:
l/ studenci UG nie będący obywatelami polskimi;
2/ studenci samotnie wychowujący dzieci;
3/ małżeństwa studenckie;
4/ uczestnicy studiów doktoranckich i pracownicy UG;
5/ studenci innych uczelni - w przypadku nie wykorzystania miejsc przez studentów i pracowników UG;
6/ osoby odbywające w UG staż naukowy;

§ 2

Warunkiem przyznania miejsca studentowi wnioskującemu o przyznanie miejsca w domu studenckim z puli ogólnouczelnianej jest poza spełnieniem warunku określonego w § 8 ust. 4 Regulaminu zaliczenie poprzedniego roku studiów.

§ 3

  1. Studentom i doktorantom UG nie będącym obywatelami polskimi, którzy podjęli studia przed 28 grudnia 1995 roku przysługuje zakwaterowanie w domach studenckich UG na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 22 stycznia 1991 roku w sprawie warunków, form, trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości świadczeń pomocy materialnej dla studentów studiów dziennych ( Dz.U. nr 9, poz.32 i nr 112, poz. 486).
    Przy kwaterowaniu tych osób mają zastosowanie normy powierzchni obowiązujące w domach studenckich UG.
  2. Osoby otrzymujące miejsce w domu studenckim zgodnie z ustaleniami ust. l w przypadku ubiegania się o dodatkowe miejsce w domu studenckim na nowy rok akademicki, winny złożyć odpowiedni wniosek do Działu Studenckich Spraw Socjalnych , w terminie do 29 maja.
  3. Osoby wymienione w ust. l, które podjęły studia w UG po 28 grudnia 1995 roku mogą starać się o przydział miejsca w domu studenckim pod warunkiem rozliczenia poprzedniego roku studiów lub uzyskania wpisu warunkowego na następny rok studiów.
  4. Wszyscy obcokrajowcy składają wnioski o przydział miejsca w domu studenckim na następny rok akademicki w Dziale Studenckich Spraw Socjalnych w terminie do dnia 29 maja , które po zakończeniu sesji letniej i poprawkowej uzupełniają o dokumenty stwierdzające rozliczenie.

Terminy rozpatrywania wniosków:
-10 lipca - wnioski studentów, którzy zaliczyli rok studiów w sesji letniej;
- 27 września - wnioski studentów, którzy zaliczyli rok studiów w sesji poprawkowej.

§ 4

  1. Małżeństwa studentów oraz studenci samotnie wychowujący dzieci składają wnioski o miejsce w domu studenckim na specjalnych kwestionariuszach, poświadczonych przez dziekanat odpowiedniego wydziału w terminie do 29 maja w Dziale Studenckich Spraw Socjalnych.

Do wniosku należy dołączyć:
- zaświadczenie o zaliczeniu roku akademickiego;
- zaświadczenie o wysokości dochodów przypadających na l osobę w rodzinie;
- kserokopię aktu zawarcia związku małżeńskiego (dla małżeństw).

  1. Pierwszeństwo w otrzymaniu miejsca w domu studenckim mają w kolejności:
    l/ studenci UG samotnie wychowujący dziecko;
    2/ małżeństwa studentów UG z dzieckiem;
    3/ małżeństwa studentów UG;
    4/ małżeństwa studenta/ki/ UG ze studentką/em/ innej uczelni posiadające dziecko;
    5/ małżeństwa studenta/ki/ UG ze studentką/em/ innej uczelni nie posiadające dziecka;
    6/ małżeństwa studenta/ki/ z osobą nie będącą studentem/ką/ posiadające dziecko.
     
  2. Przydział miejsc odbywa się w dwóch terminach:
  1. w pierwszym terminie rozpatrywane są wnioski studentów wymienionych w ust.2 pkt.l- 5, mających zaliczony rok studiów.
  2. w drugim terminie rozpatrywane są wnioski studentów, którzy zaliczyli rok studiów w sesji poprawkowej oraz wymienionych w ust.2 pkt.6.
  3. Wykazy osób, którym przyznano miejsca w domach studenckich UG wywiesza się na tablicy ogłoszeń w Dziale Studenckich Spraw Socjalnych:

- do 10 lipca - w przypadku pierwszego terminu;
- do 27 września - w przypadku drugiego terminu

§ 5

  1. Wykazy osób, którym przydzielono miejsca w domach studenckich UG z puli ogólnouczelnianej, Dział Studenckich Spraw Socjalnych przekazuje dziekanatom wydziałów.
  2. Dziekanaty wydziałów zobowiązane są do informowania Działu Studenckich Spraw Socjalnych o studentach , którzy otrzymali długoterminowe urlopy od zajęć w uczelni, otrzymali zezwolenie na powtarzanie roku lub zostali skreśleni z listy studentów, a którzy zajmuj ą miej see w domu studenckim przydzielone z puli ogólnouczelnianej.

§ 6

Uczestnicy studiów doktoranckich, pracownicy UG oraz osoby odbywające staż naukowy w UG składają podania o przyznanie miejsca w domu studenckim w terminie do 10 września każdego roku w Dziale Studenckich Spraw Socjalnych.
Do podania należy dołączyć opinię przełożonego. Decyzje w sprawie przydzielenia miejsca podejmuje Prorektor d/s Studenckich.
Listy osób, które otrzymały miejsca są sporządzane na dzień 25 września.

Ostatnia modyfikacja: 
środa, 19 grudnia 2018 roku, 9:36
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Import Importowicz
Treść wprowadzona przez: Import Importowicz