fbpx Uchwała nr 7/07 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 22 lutego 2007 roku w sprawie zasad i trybu przyjmowania kandydatów oraz zakresu egzaminów wstępnych na studia stacjonarne i niestacjonarne (zaoczne, wieczorowe i eksternistyczne) w... | Biuletyn Informacji Publicznej

Uchwała nr 7/07
Senatu Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
22 lutego 2007 roku
w sprawie zasad i trybu przyjmowania kandydatów oraz zakresu egzaminów wstępnych na studia stacjonarne i niestacjonarne (zaoczne, wieczorowe i eksternistyczne) w Uniwersytecie Gdańskim, w roku akademickim 2008/2009

Niniejszy akt normatywny NIE obowiązuje

została zmieniona przez

została ujednolicona przez

Na podstawie art. 169 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) Senat Uniwersytetu Gdańskiego na wniosek rad wydziałów określa następujące zasady i tryb przyjmowania oraz zakres egzaminów wstępnych na studia stacjonarne i niestacjonarne (zaoczne, wieczorowe i eksternistyczne) w Uniwersytecie Gdańskim, w roku akademickim 2008/2009:

§ 1

1. Kandydaci na I rok studiów przyjmowani są na poszczególne kierunki studiów w ramach limitów przyjęć ustalonych przez Senat UG na wniosek rad wydziałów.
2. Limity przyjęć na poszczególne kierunki studiów określi w terminie późniejszym załącznik nr 5 do Uchwały Senatu UG. W uzasadnionych przypadkach Rektor może na wniosek dziekana lub dyrektora zwiększyć limit przyjęć.
3. Postępowanie rekrutacyjne ma charakter konkursowy.


§ 2

1. Przyjęcie kandydatów na I rok studiów pierwszego stopnia i jednolitych studiów magisterskich następuje na podstawie wyników postępowania rekrutacyjnego, którego elementami są: konkurs świadectw dojrzałości (oceny końcoworoczne mogą być uwzględniane na studiach niestacjonarnych – stara matura), egzamin wstępny bądź obydwie te formy jednocześnie. W przypadku nowej matury brane są pod uwagę wyniki uzyskane z części pisemnej egzaminu, natomiast w przypadku nowej matury 2002 część zewnętrzna egzaminu.
2. Przyjęcie kandydatów na I rok studiów drugiego stopnia następuje na podstawie wyników postępowania rekrutacyjnego, którego szczegółowe zasady na poszczególne kierunki studiów określają załączniki nr 1, 2, 3 do uchwały.
3. Szczegółowe zasady postępowania rekrutacyjnego na poszczególne kierunki studiów określają załączniki nr 1 (studia stacjonarne), 2 (studia niestacjonarne /zaoczne/), 3 (studia niestacjonarne /wieczorowe/) i 4 (studia niestacjonarne /eksternistyczne/).

§ 3

1. Wyniki postępowania rekrutacyjnego podawane są w skali punktowej.
2. O przyjęciu na studia, w ramach limitu miejsc, decyduje liczba uzyskanych punktów.

§ 4

Szczegółowe zasady przyjmowania na studia laureatów oraz finalistów olimpiad określa uchwała nr 31/05 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 28 kwietnia 2005 r. w sprawie szczegółowych zasad przyjmowania na studia w latach 2006/2007, 2007/2008 i 2008/2009 laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego i okręgowego wraz z późniejszymi zmianami.

§ 5

1. Obywatel polski, który ukończył szkołę średnią za granicą może ubiegać się o przyjęcie na I rok studiów w Uniwersytecie Gdańskim na zasadach mających zastosowanie dla kandydatów z nową maturą. Warunkiem ubiegania się o przyjęcie jest posiadanie przez niego świadectwa dojrzałości (bądź świadectwa równorzędnego) uprawniającego do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w kraju, w którym ukończył szkołę średnią. Nie wymagają nostryfikacji świadectwa dojrzałości uzyskane w krajach, z którymi RP posiada umowę uznającą dokumenty o wykształceniu. W innych przypadkach nostryfikacji świadectwa dokonuje właściwy, ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o nostryfikację, kurator oświaty.
2. Obywatel kraju UE może ubiegać się o przyjęcie na I rok studiów w Uniwersytecie Gdańskim na zasadach mających zastosowanie dla kandydatów z nową maturą.
3. Kandydaci wymienieni w ust. 1 i 2 przystępują do postępowania rekrutacyjnego według zasad określonych w poniższych paragrafach.

§ 6

1. Kandydaci posiadający dyplom lub zaświadczenie o wynikach matury międzynarodowej ("International Baccalaureate") wydany przez Biuro IB w Genewie przyjmowani są na zasadach obowiązujących kandydatów z nową maturą. Kwalifikacja odbywa się na podstawie konkursu świadectw z uwzględnieniem mnożników przedmiotów ustalonych dla kierunków studiów oraz zgodnie z tabelą przeliczającą punkty uzyskane na ma-turze IB na procenty:
 

Poziom SL lub HL Punkty procentowe
7 100
6 90
5 80
4 70
3 60
2 50
1 10



Jeżeli kandydat zdawał przedmiot na poziomie rozszerzonym (HL) – wynik uzyskany na maturze mnoży się dodatkowo przez współczynnik 1,75 a następnie przez mnożnik przed-miotu. W przypadku kandydatów z maturą IB w miejsce punktacji za przedmiot wiedza o społeczeństwie liczona jest punktacja za ocenę z przedmiotu historia, jednakże z mnożnikiem przypisanym wiedzy o społeczeństwie na danym kierunku studiów.
2. Kandydatom klas dwujęzycznych wynik uzyskany na maturze z języka obcego nowożytnego mnoży się dodatkowo przez współczynnik 1,75 a następnie przez mnożnik przy-pisany do przedmiotu na danym kierunku studiów. Nie dotyczy to wyniku egzaminów z przedmiotów zdawanych w języku obcym (np. biologia, historia).
3. Kandydatom z maturą z roku 2002 przedmioty, które można było zdawać tylko na jednym poziomie – traktuje się jak zdawane na poziomie rozszerzonym.
4. Kandydatom z maturą z lat 2002, 2005, 2006, 2007 uwzględnia się poziom dający korzystniejszy wynik przy obliczaniu punktów za przedmiot na danym kierunku.

§ 7

1.Kandydatom z tzw. starą maturą oceny z egzaminu dojrzałości z przedmiotów obowiązujących na danym kierunku studiów dla kandydatów z nową maturą - przelicza się na punkty wg poniższej tabeli i następnie mnoży się przez mnożnik przedmiotu.
 

Punkty procentowe
ocena skala ocen 2-5 skala ocen 1-6
6 - 150
5 150 120
4 100 90
3 50 60
2 - 30
1 - -



2. Kandydatom ze starą maturą:
a. Podczas rekrutacji na dany kierunek studiów stacjonarnych uwzględnia się najkorzystniejszą ocenę z przedmiotu na egzaminie dojrzałości, a w przypadku braku oceny z egzaminu z danego przedmiotu kandydat ma prawo przystąpić do egzaminu z tego przedmiotu organizowanego przez uczelnię. W przypadku nieprzystąpienia przez kandydata do egzaminu z przedmiotu niezdawanego na egzaminie dojrzałości, kandydat otrzymuje za niego zero punktów. Jeśli przedmiot punktowany wybiera się spośród kilku proponowanych przedmiotów – to w pierwszej kolejności liczy się przedmiot, który kandydat zdawał na egzaminie dojrzałości.
b. Podczas rekrutacji na dany kierunek studiów niestacjonarnych uwzględnia się najkorzystniejszą ocenę z przedmiotów na egzaminie dojrzałości a w przypadku braku oceny z egzaminu z danego przedmiotu pod uwagę będzie brana ocena ze świadectwa ukończenia szkoły średniej (bez uwzględniania ocen z zajęć fakultatywnych). Jeśli przedmiot punktowany wybiera się spośród kilku proponowanych przedmiotów - to w pierwszej kolejności liczy się przedmiot, który kandydat zdawał na egzaminie dojrzałości.

§ 8

1. Rekrutacja na wszystkie kierunki studiów (z wyjątkiem studiów eksternistycznych) odbywać się będzie w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów zwanej dalej IRK. Kandydat rejestruje się elektronicznie na stronie internetowej irk.ug.gda.pl (zgodnie z procedurą opisaną w załączniku nr 6). Uniwersytet Gdański nie ponosi odpowiedzialności za błędne wprowadzenie danych przez kandydata w systemie IRK, a w szczególności za wpisanie przez niego wyników matury i ocen ze świadectwa ukończenia szkoły średniej niezgodnych ze stanem faktycznym.
2. W uzasadnionych przypadkach, dopuszcza się rejestrację kandydatów w formie tradycyjnej (zgodnie z § 9 ust. 8 niniejszej uchwały).

§ 9

1. Kandydaci (z wyjątkiem Wydziału Chemii i studiów eksternistycznych) umieszczeni na liście jako wstępnie zakwalifikowani do przyjęcia na studia stacjonarne i niestacjonarne po ogłoszeniu przez komisję rekrutacyjną tej listy winni złożyć w tekturowej teczce w ciągu 7 dni /I etap/ następujące dokumenty:
a) wydrukowany i podpisany formularz podania o przyjęcie na studia,
b) świadectwo dojrzałości (oryginał lub odpis wystawiony przez Okręgową Komisje Egzaminacyjną) – dotyczy kandydatów na studia pierwszego stopnia oraz jednolite studia magisterskie,
c) odpis lub poświadczoną przez uczelnię kopię dyplomu ukończenia studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich (dopuszcza się możliwość złożenia zaświadczenia o ukończeniu studiów wyższych zawierające datę obrony pracy dyplomowej. Termin ostateczny uzupełnienia dokumentów /oryginału lub odpisu dyplomu ukończenia studiów wyższych/ określony zostanie w zawiadomieniu o przyjęciu na studia) – dotyczy kandydatów na studia drugiego stopnia,
d) w zależności od warunków podanych w szczegółowych zasadach rekrutacji na określony kierunek studiów: indeks albo wypis ocen z indeksu bądź zaświadczenie o średniej ocen uzyskanej z całego okresu studiów; wystawione przez uczelnię, której kandydat jest absolwentem - dotyczy kandydatów na studia drugiego stopnia,
e) aktualne zaświadczenie lekarskie (ważne 3 miesiące) stwierdzające brak przeciwwskazań do studiowania na danym kierunku,
f) poświadczoną przez uczelnię kopię dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość kandydata na studia,
g) 4 aktualne kolorowe fotografie o wymiarze 37 mm x 52 mm bez nakrycia głowy na jasnym tle.
2. Kandydaci na Wydział Chemii (wszyscy zarejestrowani) winni po ogłoszeniu przez ko-misję rekrutacyjną listy zarejestrowanych kandydatów złożyć w tekturowej teczce w ciągu 7 dni (I etap) dokumenty wymienione w ust. 1:
Jeżeli liczba kandydatów, która spełniła wymogi wymienione w ust. 1 w pkt. a-g jest równa lub przekracza limit przyjęć na dany kierunek studiów to proces kwalifikowania kandydatów zostaje zakończony. W przypadku niewypełnienia limitu przyjęć przez zarejestrowanych kandydatów, dopełnienie limitu przyjęć będzie odbywać się w dalszym ciągu jedynie na podstawie liczby punktów uzyskanych w procesie rekrutacji. Warunkiem kwalifikacji kandydatów w II etapie jest złożenie dokumentów w oryginale w terminie kolejnych 7 dni po zakończeniu I etapu przyjmowania dokumentów. Dokumenty ma prawo złożyć każdy kandydat biorący udział w procesie rekrutacji na dany kierunek, jak również kandydat, który nie został przyjęty na inne pokrewne kierunki studiów na UG. Kandydaci, którzy złożą dokumenty w II etapie konkurują jedynie o liczbę miejsc niewypełnionych w I etapie. Kandydat może na bieżąco sprawdzać swoją pozycję na liście rankingowej w Internecie używając swego identyfikatora i hasła.
3. W przypadku niewypełnienia limitu przyjęć /niedostarczenie dokumentów przez kandydatów umieszczonych na liście wstępnie zakwalifikowanych/, dopełnienie limitu przyjęć będzie odbywać się w dalszym ciągu jedynie na podstawie liczby punktów uzyskanych w procesie rekrutacji i miejsca na liście rankingowej. Kandydat może na bieżąco sprawdzać swoją pozycję na liście rankingowej w Internecie używając swego identyfikatora i hasła. Warunkiem kwalifikacji kandydatów jest złożenie dokumentów w oryginale w terminie kolejnych 7 dni po zakończeniu I etapu przyjmowania dokumentów. Dokumenty ma prawo złożyć każdy kandydat biorący udział w procesie rekrutacji na dany kie-runek, który nie znalazł się na liście osób wstępnie zakwalifikowanych. Kandydaci z listy wstępnie zakwalifikowanych, którzy nie złożyli dokumentów w I etapie, nie mają prawa do składania ich w II etapie.
4. Do dnia 30 września 2008 roku dziekan wydziału może ogłosić w Internecie informację o liczbie wolnych miejsc spowodowanych rezygnacją kandydatów ze studiów na danym kierunku. Kandydaci, którzy ubiegali się o przyjęcie na określony kierunek i tryb studiów, lecz nie zakwalifikowali się na I rok - mają prawo na podstawie rankingowej listy punktów, zwrócić się z podaniem o przyjęcie do odpowiedniej komisji rekrutacyjnej. Podanie wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć w ciągu 4 dni od daty ogłoszenia informacji o wolnych miejscach, w miejscu i godzinach wskazanych przez dziekana. Komisja rekrutacyjna na dany kierunek studiów przyjmie na podstawie rankingu punktów tyle osób, ile miejsc zostało zwolnionych.
5. Kandydat będący słuchaczem Kolegium Nauczycielskiego w Bydgoszczy, Elblągu, Gdańsku, Szczytnie, Szczecinie, Suwałkach, Toruniu i Wałczu ubiegający się o przyjęcie na VI semestr studiów zawodowych eksternistycznych powinien złożyć dodatkowo:
a) zaświadczenie potwierdzające zaliczenie V semestru w kolegium nauczycielskim,
b) oryginał dowodu opłaty rekrutacyjnej.
6. Studenci ubiegający się o przyjęcie na kolejny kierunek studiów są zobowiązani złożyć kserokopię świadectwa dojrzałości poświadczoną przez dziekanat wydziału, na którym studiują z adnotacją roku i kierunku studiów zamiast oryginału lub oryginalnego odpisu świadectwa dojrzałości.
7. Kandydat wnosi opłatę rekrutacyjną w wysokości ustalonej przez Rektora UG korzystając z elektronicznie wygenerowanego konta kandydata. Opłaty można dokonać również w Kasie UG.
8. W przypadku przesłania przez kandydata wymaganych dokumentów pocztą wraz z oryginałem dowodu wpłaty - rejestracji elektronicznej dokonuje sekretarz komisji rekrutacyjnej.
9. O spełnieniu warunków zawartych w ust. 8 – decyduje data wpłynięcia dokumentów do komisji rekrutacyjnej właściwej dla danego kierunku studiów.
10. Niespełnienie choćby jednego z podanych warunków w określonym terminie oznacza skreślenie kandydata z listy wstępnie zakwalifikowanych.
11. Osoby przyjęte na studia drugiego stopnia zobowiązane są najpóźniej do dnia 1 października 2008 roku złożyć w dziekanacie wydziału oryginał lub odpis świadectwa dojrzałości. Obowiązku tego można dokonać składając świadectwo w komisji rekrutacyjnej razem z pozostałymi dokumentami wymienionymi w ust. 1.

§ 10

Termin i miejsce składania dokumentów określą dziekani poszczególnych wydziałów.

§ 11

1. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadzają komisje rekrutacyjne: wydziałowe lub instytutowe dla określonego kierunku studiów oraz Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych. Przewodniczących ww. komisji powołuje Rektor na wniosek dziekana. Skład komisji rekrutacyjnej obejmuje: przewodniczącego, sekretarza i członka. Sekretarza i członka komisji rekrutacyjnych powołuje dziekan. Do obsługi administracyjnej komisji rekrutacyjnej dziekan może wyznaczyć dodatkowych pracowników.
2. Egzaminatorów powołuje odpowiednio Rektor lub dziekan. Egzaminatorami mogą być również osoby spoza UG powołane przez Rektora lub dziekana.

§ 12

Przedstawiciele samorządu studenckiego mogą uczestniczyć w postępowaniu rekrutacyjnym jako obserwatorzy na zasadach określonych przez dziekana (dyrektora instytutu).

§ 13

1. Do zadań komisji rekrutacyjnej należy w szczególności:
a) prowadzenie bieżącej obsługi i nadzorowanie procesu rekrutacji z wykorzystaniem IRK,
b) przyjmowanie dokumentów,
c) przeprowadzenie egzaminów wstępnych,
d) weryfikacja danych kandydatów wstępnie przyjętych na studia z danymi w systemie IRK,
e) podejmowanie decyzji w sprawie przyjęć na studia,
f) zawiadomienie kandydatów o wyniku postępowania rekrutacyjnego (zawiadomienie o przyjęciu i o nieprzyjęciu na studia należy wysłać listem poleconym za zwrotnym poświadczeniem odbioru).
2. Komisja rekrutacyjna nie może zmieniać zasad postępowania rekrutacyjnego ustalonych przez Senat Uniwersytetu Gdańskiego, z wyjątkiem sytuacji określonych w § 13 ust. 3.
3. Przewodniczącym komisji rekrutacyjnych udziela się kompetencji w zakresie modyfikowania przez nich (w porozumieniu z komisją oraz przewodniczącym Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej) postępowania rekrutacyjnego w stosunku do osób niepełnosprawnych.

§ 14

1. Pisemna praca egzaminacyjna jest oceniana przy zachowaniu anonimowości jej autora.
2. Pisemną pracę egzaminacyjną oceniają co najmniej dwaj egzaminatorzy, z wyjątkiem sytuacji określonych w § 14 ust. 4.
3. W przypadku niezgodności ich opinii ostateczną punktację (ocenę) ustala odpowiednio Rektor lub przewodniczący komisji.
4. Z prac sprawdzonych komputerowo należy losowo wybrać kilka prac i dokonać sprawdzenia przez co najmniej dwóch egzaminatorów. Z czynności komputerowego sprawdzania prac egzaminacyjnych sporządza się protokół.

§ 15

1. Wyniki postępowania rekrutacyjnego są jawne.
2. W toku postępowania rekrutacyjnego wyniki są ogłaszane po zakończeniu każdej jego części w formie elektronicznej oraz w postaci list wywieszanych w miejscu urzędowania komisji rekrutacyjnych.
3. Kandydaci mają prawo w obecności przewodniczącego, członka, sekretarza lub egzaminatora wglądu do swoich prac egzaminacyjnych w terminie trzech dni od daty ogłoszenia wyników egzaminów w godzinach wyznaczonych przez przewodniczącego komisji. Ter-min ten w sposób niebudzący wątpliwości należy podać do wiadomości kandydatów.
4. Kandydat może odwołać się od oceny pracy pisemnej do przewodniczącego właściwej komisji w ciągu trzech dni od ogłoszenia wyników.

§ 16

Kandydat, który zgodnie ze szczegółowymi zasadami postępowania rekrutacyjnego, nie może być dopuszczony do dalszej części postępowania rekrutacyjnego, zostaje o tym zawiadomiony przez komisję rekrutacyjną.

§ 17

Kandydat może otrzymać zaświadczenie o liczbie punktów uzyskanych w toku postępowania rekrutacyjnego.

§ 18

1. Z przebiegu postępowania rekrutacyjnego sporządza się protokół. Protokół zawiera imię i nazwisko kandydata oraz wykaz uzyskanych punktów z poszczególnych elementów postępowania rekrutacyjnego.
2. Protokół komputerowego sprawdzania prac zawiera: imię i nazwisko kandydata, sumę uzyskanych punktów, kod przydzielony danemu kandydatowi oraz wykaz losowo wybranych prac dodatkowo sprawdzonych przez egzaminatorów.
3. Protokół podpisują: przewodniczący i wszyscy członkowie komisji.
4. Wszystkie skreślenia i zmiany dokonane w protokole powinny być opisane i potwierdzone podpisem przewodniczącego komisji.

§ 19

Po zakończeniu postępowania komisja rekrutacyjna sporządza i ogłasza dla każdego kierunku studiów:
1. Listę alfabetyczną (z punktami) i rankingową wszystkich kandydatów uczestniczących w postępowaniu rekrutacyjnym.
2. Listę osób niezakwalifikowanych do przyjęcia (alfabetyczną /z punktami/, rankingową).
3. Listę kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia na studia (alfabetyczną /z punktami/, rankingową). Listę osób przyjętych ogłasza się dodatkowo na stronie internetowej.

§ 20

Kandydaci, którzy nie zostali przyjęci na I rok wybranego kierunku studiów, mogą ubiegać się o przyjęcie na inny kierunek studiów o ile pokrywa się zakres wymogów kwalifikacyjnych.

§ 21

1. Od decyzji komisji rekrutacyjnej służy odwołanie do uczelnianej komisji rekrutacyjnej w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia o nieprzyjęciu na studia. Podstawą odwołania może być jedynie wskazanie naruszenia warunków i trybu rekrutacji na studia określonych uchwałą Senatu UG i jej załącznikami.
2. Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną powołuje Rektor po zasięgnięciu opinii Senatu.

§ 22

Ostateczną decyzję w sprawie przyjęcia na studia podejmuje Rektor.

§ 23

Studia niestacjonarne (zaoczne, wieczorowe i eksternistyczne) są odpłatne.

§ 24

Uchwała wchodzi w życie z dniem podania jej do publicznej wiadomości przez Rektora Uniwersytetu Gdańskiego.


Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
dr hab. Andrzej Ceynowa, prof. UG

Ostatnia modyfikacja: 
środa, 19 grudnia 2018 roku, 9:36
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Import Importowicz
Treść wprowadzona przez: Import Importowicz