Uchwała nr 112/02 Senatu Uniwersytetu Gdańskiegoz dnia 28 listopada 2002 rokuw sprawie zasad i trybu przyjmowania kandydatów oraz zakresu egzaminów wstępnych na studia stacjonarne, zaoczne, wieczorowe i eksternistyczne w Uniwersytecie Gdańskim, w roku akademickim 2003/2004
Na podstawie art.141 ust . 1 ustawy z dnia 12 września 1990 roku o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 65, poz.385 z póź. zm.) Senat Uniwersytetu Gdańskiego na wniosek rad wydziałów określa następujące zasady i tryb przyjmowania oraz zakres egzaminów wstępnych na studia stacjonarne, zaoczne, wieczorowe i eksternistyczne w Uniwersytecie Gdańskim, w roku akademickim 2003/2004.
§ 1
- Kandydaci na I rok studiów przyjmowani są na poszczególne rodzaje i kierunki studióww ramach limitów przyjęć ustalonych przez Senat UG na wniosek rad wydziałów.
- Limity przyjęć na poszczególne kierunki studiów określa załącznik nr 5 do Uchwały Senatu UG (z wyłączeniem Wydziału Prawa i Administracji).
§ 2
Przyjęcie kandydatów na I rok studiów następuje na podstawie wyników postępowania rekrutacyjnego, którego zasadniczym elementem jest egzamin wstępny, rozmowa kwalifikacyjna lub konkurs świadectw, bądź też kilka lub wszystkie z wymienionych form jednocześnie. Szczegółowe zasady postępowania rekrutacyjnego na poszczególne kierunki studiów określają załączniki nr 1 (studia stacjonarne), 2 (studia zaoczne) , 3(studia wieczorowe) i 4 (studia eksternistyczne).
§ 3
Postępowanie rekrutacyjne ma charakter konkursowy.
§ 4
1. Wyniki egzaminów wstępnych są liczone w skali punktowej.
2. O przyjęciu na studia, w ramach limitu miejsc, decyduje ilość uzyskanych punktów.
§ 5
Szczegółowe zasady przyjmowania na studia laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego i okręgowego określa uchwała Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 28 listopada 2002 r.
§ 6
- Obywatel polski, który ukończył szkołę średnią za granicą może ubiegać się na ogólnych zasadach o przyjęcie na I rok studiów w Uniwersytecie Gdańskim pod warunkiem, że posiadane przez niego świadectwo dojrzałości (bądź świadectwo równorzędne) uprawnia do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w kraju, w którym ukończył szkołę średnią. Nostryfikacji świadectwa dokonuje właściwy, ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o nostryfikację, kurator oświaty.
- Kandydaci wymienieni w ust. 1 mogą być dopuszczeni do postępowania rekrutacyjnego według zasad określonych w poniższych paragrafach.
§ 7
Kandydaci posiadający potwierdzony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej dyplom lub zaświadczenie o przystąpieniu do matury międzynarodowej ("International Baccalaureate”) wydany przez Biuro IB w Genewie przyjmowani są na wybrany kierunek studiów w roku uzyskania dyplomu matury bez postępowania konkursowego. Zasada ta dotyczy wszystkich kierunków studiów UG z wyjątkiem kierunku - filologia, specjalność: filologia romańska /Wydział Filologiczno-Historyczny/, kierunków: matematyka i informatyka /Wydział Matematyki i Fizyki/, kierunku – psychologia /Wydział Nauk Społecznych/ oraz kierunku - biotechnologia /Międzyuczelniany Wydział Biotechnologii UG i AMG/, na których obowiązują szczególne warunki uwzględniające maturę międzynarodową.
§ 8
-
Kandydat ubiegający się o przyjęcie na I rok studiów magisterskich i zawodowych powinien złożyć w teczce tekturowej następujące dokumenty:
a) podanie /druk podania UG/,
b) kserokopię świadectwa dojrzałości -„stara matura” lub w przypadku „nowej matury” -
kserokopię świadectwa ukończenia szkoły i kserokopię świadectwa dojrzałości; kserokopie
powinny być potwierdzone przez członka komisji rekrutacyjnej,
c) zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do studiowania na obranym
kierunku,
d) kserokopię 2. i 3. strony w dowodzie osobistym /stary dowód/ lub powiększoną kserokopię
obu stron (nowy dowód) poświadczoną przez komisję rekrutacyjną lub szkołę,
e) oryginał dowodu opłaty rekrutacyjnej,
f) dwie koperty /dużą i małą/ z adresem kandydata (nie dotyczy Wydziału Chemii). -
Kandydat będący słuchaczem Kolegium Nauczycielskiego w Suwałkach i Wałczu ubiegający się o przyjęcie na VI semestr studiów zawodowych eksternistycznych powinien złożyć w teczce tekturowej z opisem /nazwisko i imię, adres zamieszkania ewentualnie numer telefonu, kierunek studiów/ następujące dokumenty:
a) podanie /druk podania UG/,
b) oryginał świadectwa dojrzałości,
c) zaświadczenie potwierdzające zaliczenie V semestru w kolegium nauczycielskim,
d) zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do studiowania na obranym
kierunku,
e) 4 fotografie o wymiarze 37 mm x 52 mm bez nakrycia głowy na jasnym tle,
f) kserokopię 2. i 3. strony w dowodzie osobistym /stary dowód/ lub powiększoną kserokopię
obu stron (nowy dowód) poświadczoną przez komisję rekrutacyjną lub szkołę,
g) oryginał dowodu opłaty rekrutacyjnej,
h) dwie koperty /dużą i małą/ z adresem kandydata. -
Kandydat ubiegający się w lipcu lub sierpniu 2003 r. o przyjęcie na I rok magisterskich studiów uzupełniających powinien złożyć w teczce tekturowej z opisem /nazwisko i imię, adres zamieszkania, ewentualnie numer telefonu, kierunek studiów/ następujące dokumenty:
a) podanie /druk podania UG/,
b) kserokopię świadectwa dojrzałości i kserokopię dyplomu ukończenia wyższych studiów
zawodowych (lub zaświadczenie o ich ukończeniu),
c) zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do studiowania na obranym
kierunku,
d) kserokopię 2. i 3. strony w dowodzie osobistym /stary dowód/ lub powiększoną kserokopię obu
stron (nowy dowód) poświadczoną przez komisję rekrutacyjną lub szkołę,
e) oryginał dowodu opłaty rekrutacyjnej,
f) dwie koperty /dużą i małą/ z adresem kandydata. -
Kandydat ubiegający się we wrześniu 2003 r. o przyjęcie na I rok magisterskich studiów uzupełniających powinien złożyć w teczce tekturowej z opisem /nazwisko i imię, adres zamieszkania, ewentualnie numer telefonu, kierunek studiów/ następujące dokumenty:
a) podanie /druk podania UG/,
b) świadectwo dojrzałości w oryginale i oryginał lub odpis dyplomu ukończenia wyższych studiów
zawodowych
c) zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do studiowania na obranym
kierunku,
d) kserokopię 2. i 3. strony w dowodzie osobistym /stary dowód/ lub powiększoną kserokopię obu
stron (nowy dowód) poświadczoną przez komisję rekrutacyjną lub szkołę,
e) oryginał dowodu opłaty rekrutacyjnej,
f) dwie koperty /dużą i małą/ z adresem kandydata. -
Kandydaci wstępnie zakwalifikowani do przyjęcia na studia (z wyjątkiem kandydatów z punktu 4) winni złożyć w ciągu 10 dni po ogłoszeniu przez komisję rekrutacyjną listy wstępnej:
a) świadectwo dojrzałości (maturzyści, którzy ukończyli szkołę średnią przed 1998 rokiem
składają wyłącznie oryginał świadectwa dojrzałości; maturzyści z 1998 r. i 1999 r. składają
oryginał świadectwa dojrzałości oraz dwa otrzymane w szkole średniej odpisy o mocy oryginału;
maturzyści późniejszych roczników składają oryginał i odpis otrzymanego w szkole średniej
świadectwa dojrzałości o mocy oryginału.*
Kandydaci, którzy ukończyli szkołę średnią za granicą winni złożyć świadectwo dojrzałości po
nostryfikacji albo zaświadczenie stwierdzające, iż kandydat otrzyma w danym roku świadectwo
dojrzałości bądź świadectwo równorzędne po zatwierdzeniu przez władze szkolne danego kraju;
b) świadectwo dojrzałości w oryginale i oryginał lub odpis dyplomu ukończenia wyższych studiów
zawodowych (dot. kandydatów ubiegających się o przyjęcie w lipcu lub sierpniu na magisterskie
studia uzupełniające),
c) 4 fotografie o wymiarze 37 mm x 52 mm bez nakrycia głowy na jasnym tle.
Uwaga: Nowoprzyjęci studenci mogą odebrać z dziekanatu odpisy świadectwa dojrzałości po 30 listopada. - Studenci ubiegający się o przyjęcie na kolejny kierunek studiów są zobowiązani złożyć kserokopię świadectwa dojrzałości poświadczoną przez dziekanat wydziału, na którym studiują z adnotacją roku i kierunku studiów zamiast oryginału i odpisów świadectwa dojrzałości.
- Kandydat wnosi opłatę w wysokości ustalonej przez Rektora UG na konto: Bank PEKAO S.A. IV O/Gdańsk, nr konta 12401271 – 1116050 – 3600 – 401112 – 001 – 0000 z dopiskiem egzamin wstępny, podając formę studiów (studia stacjonarne, zaoczne, wieczorowe, eksternistyczne) oraz kierunek studiów. Oryginał dowodu uiszczenia opłaty należy przedłożyć razem z podaniem. Opłata rekrutacyjna nie podlega zwrotowi.
- Niespełnienie choćby jednego z podanych warunków w określonym terminie oznacza skreślenie kandydata z listy przyjętych.
§ 9
-
Rekrutacja na studia (w tym ew. dodatkowa) winna zostać zakończona nie później niż do dnia 20 września 2003 roku.
-
Dziekani wydziałów określą termin i miejsce składania dokumentów.
§ 10
Postępowanie rekrutacyjne przeprowadzają komisje rekrutacyjne: wydziałowe, instytutowe dla określonego kierunku studiów oraz Kolegium Ekonomicznego i Kolegium KształceniaNauczycieli Języków Obcych. Przewodniczących powołuje Rektor na wniosek dziekana. Jeżeli podstawą postępowania rekrutacyjnego jest egzamin lub rozmowy kwalifikacyjne, a liczba kandydatów jest znaczna, Rektor może wyrazić zgodę na powołanie kilku podkomisji, których przewodniczący wchodzą w skład komisji rekrutacyjnej. Skład komisji rekrutacyjnej obejmuje: przewodniczącego, sekretarza i co najmniej dwóch członków komisji.
§ 11
Członków komisji rekrutacyjnych, przewodniczących i członków podkomisji oraz egzaminatorów powołuje dziekan. Przewodniczących komisji i podkomisji powołuje się z grona dziekanów, dyrektorów instytutów, profesorów, docentów, doktorów habilitowanych oraz ewentualnie doktorów za zgodą rady wydziału. Egzaminatorami mogą być również osoby spoza UG powołane przez dziekana.
§ 12
Przedstawiciele samorządu studenckiego mogą uczestniczyć w postępowaniu rekrutacyjnym jako obserwatorzy na zasadach określonych przez dziekana (dyrektora instytutu).
§ 13
-
Do zadań komisji rekrutacyjnej należy w szczególności:
a) przyjmowanie dokumentów,
b) podejmowanie na podstawie dokumentów o dopuszczeniu kandydatów do postępowania rekrutacyjnego,
c) zawiadomienie kandydatów o terminie egzaminu wstępnego,
d) przeprowadzenie egzaminów wstępnych,
e) podejmowanie decyzji w sprawie przyjęć na studia. - Komisja rekrutacyjna nie może zmieniać zasad postępowania rekrutacyjnego ustalonych przez Senat Uniwersytetu Gdańskiego, z wyjątkiem sytuacji określonych w § 13 pkt. 3.
- Przewodniczącym komisji rekrutacyjnych udziela się kompetencji w zakresie modyfikowania przez nich (w porozumieniu z komisją oraz przewodniczącym uczelnianej komisji rekrutacyjnej) postępowania rekrutacyjnego w stosunku do osób niepełnosprawnych stosownie do zachowanych sprawności psychofizycznych.
§ 14
-
Pisemna praca egzaminacyjna jest oceniana przy zachowaniu anonimowości jej autora.
-
Pisemną pracę egzaminacyjną oceniają co najmniej dwaj egzaminatorzy, z wyjątkiem sytuacji określonych w § 14 pkt. 4.
-
W przypadku niezgodności ich opinii ostateczną punktację (ocenę) ustala przewodniczący komisji.
-
Z prac sprawdzonych komputerowo należy losowo wybrać kilka prac i dokonać sprawdzenia przez co najmniej dwóch egzaminatorów. Z czynności komputerowego sprawdzania prac egzaminacyjnych pod nadzorem przewodniczącego sporządza się protokół.
§ 15
-
Wyniki postępowania rekrutacyjnego są jawne.
-
W toku postępowania rekrutacyjnego wyniki są ogłaszane po zakończeniu każdej jego części.
-
Kandydaci mają prawo w obecności przewodniczącego, członka, sekretarza lub egzaminatora wglądu do swych prac egzaminacyjnych w terminie ustalonym przez przewodniczącego komisji. Termin ten w sposób nie budzący wątpliwości należy podać do wiadomości kandydatów jednocześnie z ogłoszeniem list z wynikami egzaminów pisemnych.
-
Kandydat może odwołać się od oceny pracy pisemnej do przewodniczącego komisji rekrutacyjnej w ciągu trzech dni od ogłoszenia wyników.
§ 16
Kandydat, który zgodnie ze szczegółowymi zasadami postępowania rekrutacyjnego, nie może być dopuszczony do dalszej części postępowania rekrutacyjnego, zostaje o tym zawiadomiony przez komisję rekrutacyjną.
§ 17
Kandydat może otrzymać zaświadczenie o liczbie punktów uzyskanych w toku postępowania rekrutacyjnego.
§ 18
-
Z przebiegu postępowania rekrutacyjnego każdego kandydata sporządza się protokół.
-
Protokół zawiera: wykaz uzyskanych punktów z poszczególnych elementów postępowania rekrutacyjnego, numery zestawów pytań na egzaminie ustnym, sumę punktów.
-
Protokół komputerowego sprawdzania prac zawiera: imię i nazwisko kandydata, sumę uzyskanych punktów, kod przydzielony danemu kandydatowi oraz wykaz losowo wybranych prac dodatkowo sprawdzonych przez egzaminatorów.
-
Protokół podpisują: przewodniczący i wszyscy członkowie komisji.
-
Wszystkie skreślenia i zmiany dokonane w protokole powinny być uzasadnione i potwierdzone podpisem przewodniczącego komisji.
§ 19
Po zakończeniu postępowania komisja rekrutacyjna sporządza i ogłasza dla każdego kierunku studiów:
-
Listę alfabetyczną i rankingową (według liczby uzyskanych punktów) wszystkich kandydatów uczestniczących w postępowaniu rekrutacyjnym.
-
Listę osób wstępnie przyjętych na określony kierunek studiów:
a/ alfabetyczną,
b/ rankingową. -
Listę osób nie przyjętych z powodu nieuzyskania wymaganej liczby punktów:
a/ alfabetyczną,
b/ rankingową. -
Listę kandydatów przyjętych na studia (alfabetyczną).
§ 20
Kandydaci, którzy nie zostali przyjęci na I rok wybranego kierunku studiów, mogą ubiegać się o przyjęcie na inny kierunek studiów prowadzonych w Uniwersytecie Gdańskim systemem stacjonarnym, wieczorowym i zaocznym, o ile zakres wymogów kwalifikacyjnych pokrywał się z pierwotnie obranym kierunkiem.
§ 21
-
Od decyzji komisji rekrutacyjnej służy odwołanie do uczelnianej komisji rekrutacyjnej w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia o nieprzyjęciu na studia.
-
Uczelnianą komisję rekrutacyjną powołuje Rektor.
§ 22
Ostateczną decyzję w sprawie przyjęcia na studia podejmuje Rektor UG.
§ 23
-
Wolnym słuchaczem może zostać osoba, która uczestniczyła w postępowaniu rekrutacyjnym na dany kierunek studiów i nie została przyjęta na studia z powodu braku miejsc (z wyjątkiem kandydatów na Wydział Prawa i Administracji oraz Kolegium Ekonomiczne). Jeżeli na dany kierunek studiów przyjęte zostały wszystkie osoby spełniające kryteria rekrutacyjne, wówczas w charakterze wolnego słuchacza może być przyjęta osoba, która uczestniczyła w postępowaniu rekrutacyjnym na inny kierunek studiów o takich samych lub zbliżonych wymogach kwalifikacyjnych i nie została przyjęta z braku miejsc.
-
Wolny słuchacz ma prawo do udziału w zajęciach dydaktycznych przewidzianych planem studiów na danym kierunku (wydziale).
-
Decyzję w sprawie przyjęcia wolnego słuchacza w poczet studentów podejmuje dziekan według zasad ustalonych przez radę wydziału.
-
Przed rozpoczęciem postępowania rekrutacyjnego dziekan określa termin i miejsce składania podań oraz podaje do wiadomości kandydatów zasady i tryb przyjęć wolnych słuchaczy na wydział.
-
Limit przyjęć wolnych słuchaczy ustala Rektor na wniosek dziekana.
-
Studiowanie w charakterze wolnego słuchacza jest odpłatne. Wysokość opłaty określa Rektor. Wolny słuchacz, który rezygnuje ze studiów nie później niż w ciągu 14 dni od rozpoczęcia I semestru, może na swój wniosek złożony do Rektora uzyskać zwrot wniesionej opłaty za zajęcia dydaktyczne. W pozostałych przypadkach rezygnacji opłata nie podlega zwrotowi.
§ 24
Studia zaoczne, wieczorowe i eksternistyczne są odpłatne. Wysokość i zasady odpłatności określa Rektor UG, zgodnie z § 80 Regulaminu studiów UG.
§ 25
Uchwała wchodzi w życie z dniem podania jej do publicznej wiadomości przez Rektora Uniwersytetu Gdańskiego.
_______________________________________
* w przypadku "nowej matury" należy złożyć oryginał świadectwa ukończenia szkoły średniej oraz oryginał
świadectwa dojrzałości wraz z odpisem o mocy oryginału
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
dr hab. Andrzej Ceynowa, prof. UG
Załączniki
Załącznik | Wielkość |
---|---|
![]() | 2.64 MB |