Uchwała nr 25/99 Senatu Uniwersytetu Gdańskiegoz dnia 25 listopada 1999 rokuw sprawie zasad i trybu przyjmowania kandydatów oraz zakresu egzaminów wstępnych na studia stacjonarne, zaoczne, wieczorowe i eksternistyczne w Uniwersytecie Gdańskim, w roku akademickim 2000/2001
Na podstawie art. 141 ust . l ustawy z dnia 12 września 1990 roku o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 65,poz.385) Senat Uniwersytetu Gdańskiego na wniosek rad wydziałów określa następujące zasady i tryb przyjmowania oraz zakres egzaminów wstępnych na studia stacjonarne, zaoczne, wieczorowe i eksternistyczne w Uniwersytecie Gdańskim, w roku akademickim 2000/2001.
§ 1
- Kandydaci na I rok studiów przyjmowani są na poszczególne rodzaje i kierunki studiów w ramach limitów przyjęć ustalonych przez Senat UG na wniosek rad wydziałów.
- Limity przyjęć na poszczególne kierunki studiów określa załącznik nr 6 do Uchwały Senatu UG.
§ 2
Przyjęcie kandydatów na I rok studiów następuje na podstawie wyników postępowania rekrutacyjnego, którego zasadniczym elementem jest egzamin wstępny, rozmowa kwalifikacyjna lub konkurs świadectw, bądź też kilka lub wszystkie z wymienionych form jednocześnie. Szczegółowe zasady postępowania rekrutacyjnego na poszczególne kierunki studiów określaj ą załączniki nr l, 2, 3 i 4.
§ 3
Postępowanie rekrutacyjne ma charakter konkursowy.
§ 4
Wyniki egzaminów wstępnych są liczone w skali punktowej.
§ 5
Szczegółowe zasady przyjmowania na studia laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego i okręgowego określa uchwała Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 25 listopada 1999 r.
§ 6
- Obywatel polski, który ukończył szkołę średnią za granicą może ubiegać się na ogólnych zasadach o przyjęcie na I rok studiów w Uniwersytecie Gdańskim pod warunkiem, że posiadane przez niego świadectwo dojrzałości (bądź świadectwo równorzędne) uprawnia do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w kraju, w którym ukończył szkołę średnią. Nostryfikacji świadectwa dokonuje właściwy, ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o nostryfikację, kurator oświaty.
- Kandydaci wymienieni w ust. l mogą być dopuszczeni do postępowania rekrutacyjnego według zasad określonych w poniższych paragrafach.
§ 7
Kandydaci posiadający potwierdzony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej dyplom lub zaświadczenie o przystąpieniu do matury międzynarodowej ("International Baccalaureate") wydany przez Biuro IB w Genewie przyjmowani są na wybrany kierunek studiów w roku uzyskania dyplomu matury bez postępowania konkursowego. Zasada ta dotyczy wszystkich kierunków studiów UG z wyjątkiem kierunku - filologia, specjalność: filologia romańska /Wydział Filologiczno-Historyczny/ oraz kierunku - biotechnologia /Międzyuczelniany Wydział Biotechnologii UG i AMG/, na których obowiązują szczególne warunki uwzględniające maturę międzynarodową.
§ 8
- Kandydat ubiegający się o przyjęcie na I rok studiów magisterskich i zawodowych z wyłączeniem Wydziału Chemii powinien złożyć w teczce tekturowej z opisem /nazwisko i imię, adres zamieszkania, ewentualnie numer telefonu, kierunek studiów/ następujące dokumenty:
- podanie /druk podania UG/,
- kserokopię świadectwa dojrzałości,
- maturzyści z roku 2000 winni złożyć orzeczenie lekarskie wydane przez lekarza medycyny szkolnej w ostatniej klasie szkoły średniej (tzw. badania bilansowe), zaś maturzyści z lat ubiegłych zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do studiowania na obranym kierunku,
- oryginał dowodu opłaty rekrutacyjnej,
- dwie koperty z adresem kandydata.
- Kandydat ubiegający się o przyjęcie na I rok studiów magisterskich i zawodowych na Wydział Chemii powinien złożyć w teczce tekturowej z opisem /nazwisko i imię, adres zamieszkania, ewentualnie numer telefonu, kierunek studiów/ następujące dokumenty:
- podanie /druk podania UG/,
- świadectwo dojrzałości w oryginale lub odpis o mocy oryginału, zaś maturzyści sprzed 1998 roku świadectwo dojrzałości w oryginale lub kserokopię świadectwa potwierdzoną przez upoważnionego członka komisji rekrutacyjnej względnie notariusza,
- maturzyści z roku 2000 winni złożyć orzeczenie lekarskie wydane przez lekarza medycyny szkolnej w ostatniej klasie szkoły średniej (tzw. badania bilansowe), zaś maturzyści z lat ubiegłych zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do studiowania na obranym kierunku,
- oryginał dowodu opłaty rekrutacyjnej,
- dwie koperty z adresem kandydata.
- Kandydat będący słuchaczem Kolegium Nauczycielskiego w Elblągu, Suwałkach i Wałczu ubiegający się o przyjęcie na IV lub VI semestr studiów zawodowych eksternistycznych powinien złożyć w teczce tekturowej z opisem /nazwisko i imię, adres zamieszkania ewentualnie numer telefonu, kierunek studiów/ następujące dokumenty:
- podanie /druk podania UG/,
- oryginał świadectwa dojrzałości,
- zaświadczenie potwierdzające zaliczenie III lub V semestru w kolegium nauczycielskim,
- zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do studiowania na obranym kierunku,
- 4 fotografie o wymiarze 37 mm x 52 mm bez nakrycia głowy na jasnym tle.
- oryginał dowodu opłaty rekrutacyjnej,
- dwie koperty z adresem kandydata.
- Kandydat ubiegający się o przyjęcie na I rok magisterskich studiów uzupełniających powinien złożyć w teczce tekturowej z opisem /nazwisko i imię, adres zamieszkania, ewentualnie numer telefonu, kierunek studiów/ następujące dokumenty:
- podanie /druk podania UG/,
- kserokopię świadectwa dojrzałości i kserokopię dyplomu ukończenia wyższych studiów zawodowych (lub zaświadczenie o ich ukończeniu),
- zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do studiowania na obranym kierunku,
- oryginał dowodu opłaty rekrutacyjnej, f) dwie koperty z adresem kandydata.
- Kandydaci wstępnie zakwalifikowani winni złożyć w ciągu 10 dni po ogłoszeniu przez komisje rekrutacyjną listy wstępnej:
- oryginał świadectwa dojrzałości oraz 2 odpisy świadectwa dojrzałości o mocy oryginału (maturzyści, którzy ukończyli szkołę średnią przed 1998 rokiem składają wyłącznie oryginał świadectwa dojrzałości); kandydaci, którzy ukończyli szkołę średnią za granicą winni złożyć świadectwo dojrzałości po nostryfikacji albo zaświadczenie stwierdzające, iż kandydat otrzyma w danym roku świadectwo dojrzałości bądź świadectwo równorzędne po zatwierdzeniu przez władze szkolne danego kraju;
- świadectwo dojrzałości w oryginale i oryginał lub odpis dyplomu ukończenia wyższych studiów zawodowych (dot. kandydatów ubiegających się o przyjęcie na magisterskie studia uzupełniające),
- 4 fotografie o wymiarze 37 mm x 52 mm bez nakrycia głowy na jasnym tle.
- Studenci ubiegający się o przyjęcie na kolejny kierunek studiów są zobowiązani złożyć kserokopię świadectwa dojrzałości poświadczoną przez dziekanat wydziału, na którym studiują z adnotacją roku i kierunku studiów zamiast oryginału świadectwa dojrzałości oraz dwóch odpisów o mocy oryginału.
- Kandydat wnosi opłatę w wysokości ustalonej przez Rektora UG na konto: WBK S.A. O/Gdańsk, nr konta 10901098-2857-128-00-0 z dopiskiem egzamin wstępny, podając formę studiów (studia stacjonarne, zaoczne, wieczorowe, eksternistyczne) oraz kierunek studiów. Dowód uiszczenia opłaty należy przedłożyć razem z podaniem. Opłata rekrutacyjna nie podlega zwrotowi.
- Niespełnienie choćby jednego z podanych warunków w określonym terminie oznacza skreślenie kandydata z listy przyjętych.
§ 9
- Rekrutacja na studia (w tym ew. dodatkowa) winna zostać zakończona nie później niż dnia 2 września 2000 roku.
- Do 15 stycznia 2000 r. dziekani wydziałów określą termin i miejsce składania dokumentów oraz propozycje terminów egzaminów wstępnych na poszczególne kierunki studiów. Obowiązujące terminy egzaminów wstępnych ustala Rektor UG.
§ 10
Postępowanie rekrutacyjne przeprowadzają komisje rekrutacyjne: wydziałowe, instytutowe dla określonego kierunku studiów oraz Kolegium Ekonomicznego i Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych. Przewodniczących powołuje Rektor na wniosek dziekana. Jeżeli podstawą postępowania rekrutacyjnego jest egzamin lub rozmowy kwalifikacyjne, a liczba kandydatów jest znaczna, Rektor może wyrazić zgodę na powołanie kilku podkomisji, których przewodniczący wchodzą w skład komisji rekrutacyjnej. Skład komisji rekrutacyjnej obejmuje: przewodniczącego, sekretarza i co najmniej dwóch członków komisji.
§ 11
Członków komisji rekrutacyjnych, przewodniczących i członków podkomisji oraz egzaminatorów powołuje dziekan. Przewodniczących komisji i podkomisji powołuje się z grona dziekanów, dyrektorów instytutów, profesorów, docentów, doktorów habilitowanych oraz ewentualnie doktorów za zgodą rady wydziału. Egzaminatorami mogą być również osoby spoza UG powołane przez dziekana.
§ 12
Przedstawiciele samorządu studenckiego mogą uczestniczyć w postępowaniu rekrutacyjnym jako obserwatorzy na zasadach określonych przez dziekana (dyrektora instytutu).
§ 13
- Do zadań komisji rekrutacyjnej należy w szczególności:
- przyjmowanie dokumentów,
- stawianie wniosków (na podstawie dokumentów) o dopuszczeniu kandydatów do postępowania rekrutacyjnego,
- zawiadomienie kandydatów o terminie egzaminu wstępnego ,
- przeprowadzenie egzaminów wstępnych,
- podejmowanie decyzji w sprawie przyjęć na studia.
- Komisja rekrutacyjna nie może zmieniać zasad postępowania rekrutacyjnego ustalonych przez Senat Uniwersytetu Gdańskiego.
§ 14
- Pisemna praca egzaminacyjna jest oceniana przy zachowaniu anonimowości jej autora.
- Pisemną pracę egzaminacyjną oceniaj ą co najmniej dwaj egzaminatorzy.
- W przypadku niezgodności ich opinii ostateczną punktację (ocenę) ustała przewodniczący komisji.
- Z prac sprawdzonych komputerowo należy losowo wybrać kilka prac i dokonać sprawdzenia przez co najmniej dwóch egzaminatorów. Z czynności komputerowego sprawdzania prac egzaminacyjnych pod nadzorem przewodniczącego sporządza się protokół.
§ 15
- Wyniki postępowania rekrutacyjnego są jawne.
- W toku postępowania rekrutacyjnego wyniki są ogłaszane po zakończeniu każdej jego części.
- Kandydaci mają prawo w obecności przewodniczącego, członka, sekretarza lub egzaminatora wglądu do swych prac egzaminacyjnych w terminie ustalonym przez przewodniczącego komisji. Termin ten w sposób nie budzący watpliwos'ci należy podać do wiadomości kandydatów jednocześnie z ogłoszeniem list z wynikami egzaminów pisemnych.
- Kandydat może odwołać się od oceny pracy pisemnej do przewodniczącego komisji rekrutacyjnej w ciągu trzech dni od ogłoszenia oceny.
§ 16
Kandydat, który zgodnie ze szczegółowymi zasadami postępowania rekrutacyjnego, nie może być dopuszczony do dalszej części postępowania rekrutacyjnego, zostaje o tym zawiadomiony przez komisję rekrutacyjną.
§ 17
Kandydat może otrzymać zaświadczenie o liczbie punktów uzyskanych w toku postępowania rekrutacyjnego.
§ 18
- Z przebiegu postępowania rekrutacyjnego każdego kandydata sporządza się protokół.
- Protokół zawiera: wykaz uzyskanych punktów z poszczególnych elementów postępowania rekrutacyjnego, numery zestawów pytań na egzaminie ustnym, sumę punktów.
- Protokół komputerowego sprawdzania prac zawiera: imię i nazwisko kandydata, sumę uzyskanych punktów, kod przydzielony danemu kandydatowi oraz wykaz losowo wybranych prac dodatkowo sprawdzonych przez egzaminatorów.
- Protokół podpisują: przewodniczący i wszyscy członkowie komisji.
- Wszystkie skreślenia i zmiany dokonane w protokole powinny być uzasadnione i potwierdzone podpisem przewodniczącego komisji.
§ 19
Po zakończeniu postępowania komisja rekrutacyjna sporządza i ogłasza dla każdego kierunku studiów:
- Listę alfabetyczną i rankingową (według liczby uzyskanych punktów) wszystkich kandydatów uczestniczących w postępowaniu rekrutacyjnym.
-
Listę osób wstępnie przyjętych na określony kierunek studiów:
a/ alfabetyczną,
b/ rankingową. -
Listę osób nie przyjętych z powodu nieuzyskania wymaganej liczby punktów:
a/ alfabetyczną,
b/ rankingową. - Listę kandydatów przyjętych na studia (alfabetyczną).
§ 20
Kandydaci, którzy nie zostali przyjęci na I rok wybranego kierunku studiów, mogą ubiegać się o przyjęcie na inny kierunek studiów prowadzonych w Uniwersytecie Gdańskim systemem stacjonarnym, wieczorowym i zaocznym, o ile zakres wymogów kwalifikacyjnych pokrywał się z pierwotnie obranym kierunkiem.
§ 21
- Od decyzji komisji rekrutacyjnej służy odwołanie do uczelnianej komisji rekrutacyjnej w terminie 14 dni od daty wywieszenia list o nieprzyjęciu na studia.
- Uczelnianą komisję rekrutacyjną powołuj e Rektor.
§ 22
Ostateczną decyzję w sprawie przyjęcia na studia podejmuje Rektor UG.
§ 23
- Wolnym słuchaczem może zostać osoba, która uczestniczyła w postępowaniu rekrutacyjnym na dany kierunek studiów i nie została przyjęta na studia z powodu braku miejsc. Jeżeli na dany kierunek studiów przyjęte zostały wszystkie osoby spełniające kryteria rekrutacyjne, wówczas w charakterze wolnego słuchacza może być przyjęta osoba, która uczestniczyła w postępowaniu rekrutacyjnym na inny kierunek studiów o takich samych lub zbliżonych wymogach kwalifikacyjnych i nie została przyjęta z braku miejsc.
- Wolny słuchacz ma prawo do udziału w zajęciach dydaktycznych przewidzianych planem studiów na danym kierunku (wydziale).
- Decyzję w sprawie przyjęcia wolnego słuchacza w poczet studentów podejmuje dziekan według zasad ustalonych przez radę wydziału.
- Przed rozpoczęciem postępowania rekrutacyjnego dziekan określa i podaje do wiadomości kandydatów zasady i tryb przyjęć wolnych słuchaczy na wydział.
- Limit przyjęć wolnych słuchaczy ustala Rektor na wniosek dziekana.
- Studiowanie w charakterze wolnego słuchacza jest odpłatne. Wysokość opłaty określa Rektor. Wolny słuchacz, który rezygnuje ze studiów nie później niż w ciągu 14 dni od rozpoczęcia I semestru, może na swój wniosek złożony do Rektora uzyskać zwrot wniesionej opłaty za zajęcia dydaktyczne. W pozostałych przypadkach rezygnacji opłata nie podlega zwrotowi.
§ 25
Studia zaoczne, wieczorowe i eksternistyczne są odpłatne. Wysokość i zasady odpłatności określa Rektor UG, zgodnie z § 80 Regulaminu studiów UG.
§ 26
Uchwała wchodzi w życie z dniem podania jej do publicznej wiadomości przez Rektora Uniwersytetu Gdańskiego.
Przewodniczący Senatu
Rektor
prof. dr hab. Marcin Pliński
Załączniki
Załącznik | Wielkość |
---|---|
Kopia do wydruku | 2.42 MB |