Zarządzenie nr 106/R/24 Rektora Uniwersytetu Gdańskiegoz dnia 9 października 2024 rokuw sprawie powoływania i trybu działania wydziałowych rad ekspertów ds. badań naukowych
z dnia
9 października 2024 rokuStatus aktu: obowiązujący
Data wejścia w życie:
środa, 9 października 2024 roku
Na podstawie § 75a ust. 6 Statutu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 13 czerwca 2019 roku (ze zm.) – zarządza się, co następuje:
§ 1.
Niniejsze zarządzenie określa tryb działania wydziałowych rad ekspertów ds. rozwoju badań naukowych, o których mowa w § 75a i § 75b Statutu Uniwersytetu Gdańskiego.
§ 2. Powoływanie członków
1. Członkowie rady ekspertów powoływani są na 4-letnią kadencję, która rozpoczyna się 1 stycznia roku następującego po roku wyboru Rektora.
2. Członkiem rady ekspertów może zostać osoba:
1) posiadająca aktualny dorobek naukowy lub artystyczny odpowiadający dyscyplinom podstawowym wydziału;
2) ciesząca się uznaną renomą w środowisku naukowym, w tym międzynarodowym;
3) niebędąca pracownikiem Uniwersytetu Gdańskiego.
3. Co najmniej dwóch członków rady ekspertów powinno być pracownikami zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej.
4. Skład rady ekspertów powinien gwarantować kompleksową, z szerokiej perspektywy, opartą na doświadczeniu i wolną od konfliktu interesów ocenę działalności naukowej wydziału.
5. Członków rady ekspertów powołuje Rektor na wniosek dziekana. Dziekan przedstawia rektorowi kandydatów na członków rady ekspertów, którzy uzyskali rekomendację właściwych rad dyscyplin.
6. Przewodniczącego rady ekspertów powołuje Rektor na wniosek dziekana.
7. Rektor może odmówić powołania kandydata lub kandydatów wskazanych przez dziekana. W takim przypadku dziekan przedstawia nowego kandydata lub kandydatów na zasadach określonych w ust. 5.
8. Rektor może odwołać członka rady ekspertów przed upływem kadencji, na którą został powołany. Uzupełnienie składu rady ekspertów odbywa się na zasadach określonych w ust. 5.
§ 3. Organizacja pracy rady
1. Do zadań rady ekspertów należy:
1) ewaluacja działalności naukowej wydziału, w tym wydziałowych jednostek organizacyjnych, w zakresie działalności publikacyjnej, pozyskiwania środków na realizację projektów badawczych, komercjalizacji wyników badań, wpływu badań na otoczenie społeczno-gospodarcze i umiędzynarodowienia badań;
2) opiniowanie strategii rozwoju wydziału w zakresie działalności naukowej.
2. Pracą rady ekspertów kieruje przewodniczący.
3. Rada ekspertów realizuje swoje zadania podczas zebrań organizowanych za pomocą środków komunikacji na odległość oraz wizyty eksperckiej w okresie opracowywania raportu z ewaluacji działalności naukowej wydziału, zwanego dalej „raportem z ewaluacji”.
4. Członek rady ekspertów jest zobowiązany do zachowania poufności informacji, które uzyskał w związku z pełnieniem funkcji.
5. Obsługę organizacyjną rady ekspertów zapewnia Biuro Dziekana.
6. Członkowi rady ekspertów przysługuje zwrot kosztów podróży, zakwaterowania i diet pobytowych w związku z udziałem w wizycie eksperckiej.
§ 4. Ewaluacja działalności naukowej wydziału
1. Ewaluacja działalności naukowej wydziału jest przeprowadzana za okres dwóch lat, przy czym pierwsza ewaluacja przeprowadzana jest za okres od dnia 1 października 2024 r. do dnia 30 września 2026 r.
2. Do dnia 15 października, w roku, w którym kończy się okres ewaluacji, dziekan przekazuje przewodniczącemu rady ekspertów raport z działalności naukowej wydziału, na formularzu, którego wzór określi prorektor właściwy ds. nauki.
3. W przeciągu 60 dni rada ekspertów opracowuje i przedstawia raport z ewaluacji wraz z rekomendacjami dla władz wydziału i władz Uniwersytetu. Wzór formularza raportu z ewaluacji określi prorektor właściwy ds. nauki.
4. W okresie opracowywania raportu z ewaluacji rada ekspertów:
1) może żądać udzielenia od dziekana dodatkowych informacji i wyjaśnień;
2) odbywa, w pełnym lub w częściowym składzie, wizytę ekspercką na wydziale. Program wizyty opracowuje przewodniczący rady ekspertów w porozumieniu z dziekanem. W ramach wizyty, między innymi, odbywa się seminarium sprawozdawcze, podczas którego kierownicy jednostek wydziałowych prezentują osiągnięcia naukowe. W seminarium uczestniczy pełen skład rady ekspertów i może się ono odbyć przy wykorzystaniu środków komunikacji na odległość.
5. Raport z ewaluacji przedstawiany jest radzie wydziału i właściwym radom dyscyplin, które przeprowadzają nad nim dyskusję.
6. Dziekan, biorąc pod uwagę głosy w dyskusji, opracowuje plan wdrożenia zaleceń rady ekspertów. Plan wdrożenia zaleceń wraz z raportem z ewaluacji przekazywany jest Rektorowi do dnia 31 marca roku następującego po roku, w którym kończy się okres ewaluacji.
§ 5.
Nadzór nad przestrzeganiem postanowień niniejszego zarządzania sprawuje prorektor właściwy do spraw nauki.
§ 6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Rektor
Uniwersytetu Gdańskiego
prof. dr hab. Piotr Stepnowski, czł. koresp. PAN
Załączniki
Załącznik | Wielkość |
---|---|
Wersja do druku | 82.96 KB |
Zarządzenie - EN | 119.67 KB |
Ostatnia modyfikacja:
piątek, 18 października 2024 roku, 13:32Data publikacji:
piątek, 11 października 2024 roku, 15:57 Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Teresa Tokarczyk-Łyszczarz
Treść wprowadzona przez: Anna Pauli