fbpx Zarządzenie nr 80/R/24 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 2 września 2024 roku w sprawie opłat, o których mowa w art. 79 ust. 1 i 2 ustawy z 20 lipca 2018 r. ‒ Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, pobieranych od studentów Uniwersytetu... | Biuletyn Informacji Publicznej

Zarządzenie nr 80/R/24
Rektora Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
2 września 2024 roku
w sprawie opłat, o których mowa w art. 79 ust. 1 i 2 ustawy z 20 lipca 2018 r. ‒ Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, pobieranych od studentów Uniwersytetu Gdańskiego rozpoczynających studia od roku akademickiego 2024/2025, oraz w sprawie warunków i trybu zwalniania z tych opłat

Status aktu: obowiązujący
Data wejścia w życie: 
wtorek, 1 października 2024 roku

Na podstawie art. 79 ust. 1-3 i art. 80 ust. 2 w zw. z art. 324 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, ze zm.) oraz § 129 ust. 3 i 4 w zw. z § 34 ust. 1 i 4 Statutu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 13 czerwca 2019 r. (ze zm.) ‒ zarządza się, co następuje:

 

Rozdział 1. Przepisy ogólne

 

§ 1.

 

 

1. Zarządzenie określa: 

1) opłaty, o których mowa w art. 79 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. ‒ Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, pobierane od studentów Uniwersytetu Gdańskiego;

2) formę i terminy wnoszenia opłat, o których mowa w pkt 1;

3) warunki i tryb zwalniania z opłat, o których mowa w pkt 1.

2. Zarządzenie stosuje się do studentów w rozumieniu ust. 3, którzy rozpoczynają studia w Uniwersytecie Gdańskim od roku akademickiego 2024/2025.

3. Studentem w rozumieniu zarządzenia jest osoba, o której mowa w ust. 4 pkt 1 i 2.

4. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) cudzoziemcu, należy przez to rozumieć cudzoziemców, o których mowa w art. 323 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, z wyłączeniem cudzoziemców wymienionych w art. 324 ust. 2 tej ustawy;

2) osobie przyjętej na studia, należy przez to rozumieć obywateli polskich oraz cudzoziemców, o których mowa w art. 324 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;

3) prodziekanie, należy przez to rozumieć prodziekana właściwego do spraw studenckich;

4) Regulaminie, należy przez to rozumieć Regulamin Studiów Uniwersytetu Gdańskiego;

5) Uczelni, należy przez to rozumieć Uniwersytet Gdański;

6)Ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. ‒ Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;

7) zajęciach, należy przez to rozumieć zajęcia dydaktyczne.

 

§ 2.

1. Uczelnia pobiera opłaty za usługi edukacyjne związane z:

1) kształceniem na studiach niestacjonarnych;

2) powtarzaniem określonych zajęć na studiach stacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce;

3) kształceniem na studiach w języku obcym;

4) prowadzeniem zajęć nieobjętych programem studiów;

5) kształceniem cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim.

2. Uczelnia pobiera również opłaty za:

1) wydanie legitymacji studenckiej oraz jej duplikatu;

2) wydanie dodatkowego odpisu dyplomu ukończenia studiów lub odpisu suplementu do dyplomu w języku obcym, o którym mowa w art. 77 ust. 2a Ustawy;

3) korzystanie z domów studenckich.

 

§ 3.

1. Do czasu ukończenia studiów przez osoby przyjęte na studia w roku akademickim 2024/2025 Uczelnia:

1) nie może wprowadzić dla nich nowych opłat;

2) może dokonać raz w roku akademickim zwiększenia wysokości opłat, o których mowa w § 2 ust. 1, z zastrzeżeniem, że zwiększenie:

a) nie będzie przekraczało wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem z poprzedniego roku kalendarzowego, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego zgodnie z przepisami odrębnymi,

b) łącznie wyniesie nie więcej niż 30% wysokości tych opłat.

2. Wysokość opłat określają przepisy odrębne.

 

§ 4.

1. Student ma obowiązek zaakceptowania zasad pobierania opłat i wysokości opłat, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego Uczelni, wraz ze złożeniem ślubowania, w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia studiów.

2. Zasady pobierania opłat obowiązują do czasu ukończenia studiów przez studenta lub skreślenia studenta z listy studentów.

3. W przypadku zmiany przez studenta formy, profilu lub kierunku studiów, student ma obowiązek ponownego zaakceptowania zasad ustalonych dla zmienionej formy, profilu lub kierunku studiów.

4. Obowiązek ponownego zaakceptowania zasad pobierania i wysokości opłat dotyczy również studentów, którzy wznowili studia oraz cudzoziemców, którzy utracili lub nabyli uprawnienia do zwolnienia z opłat, o których mowa w art. 324 ust. 2 Ustawy.

5. W przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4 oraz § 3 ust. 1 pkt 2, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

 

§ 5.

1. Za datę wniesienia opłaty uznaje się datę wpływu opłaty na indywidualny numer konta wskazany w systemie teleinformatycznym Uczelni.

2. W przypadku niewniesienia przez studenta opłat w terminach określonych niniejszym zarządzeniem Uczelnia:

1) wzywa studenta do wniesienia zaległej opłaty w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem skreślenia z listy studentów;

2) podejmuje działania windykacyjne zgodnie z Instrukcją monitoringu i windykacji należności obowiązującą w Uczelni.

3. Do przestrzegania postanowień Instrukcji monitoringu i windykacji są zobowiązani pracownicy wydziałów, którzy zajmują się obsługą administracyjną w zakresie opłat pobieranych od studentów.

4. Niewniesienie opłaty w terminie wyznaczonym przez Uczelnię, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uprawnia Uczelnię do naliczenia odsetek ustawowych za czas opóźnienia.

5. Uczelnia nie ponosi odpowiedzialności za następstwa błędnego zakwalifikowania przez bank wniesionej opłaty, powstałe wskutek okoliczności leżących po stronie studenta zobowiązanego do wniesienia opłaty, w szczególności w wyniku wskazania przez zobowiązanego w bankowym systemie informatycznym niewłaściwego numeru rachunku bankowego, na który została wniesiona opłata.

 

Rozdział 2. Formy i terminy wnoszenia opłat,o których mowa w art. 79 ust. 1 i 2 Ustawy

 

§ 6.

1. Z zastrzeżeniem ust. 2, osoba przyjęta na studia wnosi opłaty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 3, w formie ratalnej i w terminach wskazanych w pkt 1 i 2:

1) w semestrze zimowym:

a) pierwsza rata – w terminie 14 dni od dnia złożenia ślubowania,

b) druga rata – do dnia 15 grudnia,

c) trzecia rata – do dnia 15 stycznia;

2) w semestrze letnim:

a) pierwsza rata – do dnia 28 lutego,

b) druga rata – do dnia 31 marca,

c) trzecia rata – do dnia 30 kwietnia.

2. Terminy wnoszenia opłat określone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do osób przyjętych na studia w semestrze letnim.

3. Student na wyższym niż pierwszy roku studiów wnosi opłaty, o których mowa w ust. 1, w formie ratalnej i w terminach wskazanych w pkt 1 i 2:

1) w semestrze zimowym:

a) pierwsza rata – do dnia 30 września,

b) druga rata – do dnia 31 października,

c) trzecia rata – do dnia 30 listopada;

2) w semestrze letnim:

a) pierwsza rata – do dnia 28 lutego,

b) druga rata – do dnia 31 marca,

c) trzecia rata – do dnia 30 kwietnia.

4. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek studenta złożony przed upływem terminów, o których mowa w ust. 1-3, prodziekan, działający na podstawie upoważnienia Rektora, może przedłużyć termin wniesienia opłaty, jednak nie więcej niż o 1 miesiąc. Wniosek powinien zawierać uzasadnienie. Do wniosku dołącza się również dokumenty, które świadczą o niemożliwości wniesienia opłaty w ustalonym terminie, jeżeli student dysponuje takimi dokumentami.

 

§ 7.

1. Z zastrzeżeniem ust. 2, cudzoziemiec wnosi opłatę, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 3 lub 5, w formie opłaty ratalnej wnoszonej w terminach, o których mowa w § 6 ust. 1 i 2.

2. Cudzoziemiec, będący studentem na wyższym niż pierwszy roku studiów, wnosi opłatę ratalną, o której mowa w ust. 1, w terminach określonych w § 6 ust. 3.

3. Przepis § 6 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

4. Dokonując przeliczenia opłat za usługi edukacyjne na walutę obcą należy przyjąć kurs średni ogłaszany przez NBP z dnia wymagalności opłaty.

 

§ 8.

Student, któremu udzielono na podstawie § 27 ust. 1 Regulaminu zgody na studiowanie awansem, wnosi opłatę, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 3 i 5:

1) w pełnej wysokości określonej odrębnym zarządzeniem Rektora w terminach określonych w § 6 ust. 3 – w przypadku realizacji na podstawie zgody wszystkich zajęć przewidzianych programem studiów dla danego semestru;

2) jednorazowo w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia semestru, w którym student studiuje awansem, w wysokości obliczonej proporcjonalnie do liczby punktów ECTS przypisanych do zajęć objętych zgodą – w przypadku realizacji na podstawie zgody części zajęć przewidzianych programem studiów dla danego semestru, według następującego wzoru:

 

 

gdzie:

k – oznacza wysokość opłaty wnoszonej przez studenta,

x – oznacza liczbę punktów ECTS przypisanych do zajęć objętych zgodą,

a – oznacza wysokość sumy opłat wnoszonych ratalnie w danym semestrze,

b – oznacza liczbę punktów ECTS w danym semestrze.

 

§ 9.

1. W przypadku powtarzania przedmiotu z powodu niezadowalających wyników w nauce, student, któremu na podstawie § 22 ust. 2 Regulaminu udzielono zezwolenia na studiowanie w następnym semestrze, wnosi opłatę w wysokości równej iloczynowi wartości punktów ECTS przypadających na niezaliczony przedmiot oraz kosztu jednego punktu ECTS określonego odrębnym zarządzeniem Rektora. Łączna opłata za wszystkie powtarzane przedmioty nie może być wyższa niż 1800 zł za semestr.

2. W przypadku powtarzania z powodu niezadowalających wyników w nauce przedmiotu, któremu nie przypisano punktów ECTS, student, któremu na podstawie § 22 ust. 2 Regulaminu udzielono zezwolenia na studiowanie w następnym semestrze, wnosi opłatę za semestralne powtarzanie przedmiotu w wysokości określonej odrębnym zarządzeniem Rektora.

3. W przypadku powtarzania semestru z powodu niezadowalających wyników w nauce, student wnosi opłatę za każdy powtarzany przedmiot w semestrze, w wysokości określonej odrębnym zarządzeniem Rektora. Łączna opłata za powtarzanie semestru nie może być wyższa niż 4500 zł za semestr.

 

§ 10.

1. Opłaty, o których mowa w § 9 ust. 1-3, student wnosi jednorazowo w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia semestru, w którym student realizuje zezwolenie na powtarzanie przedmiotu lub zgodę na powtarzanie semestru z powodu niezadowalających wyników w nauce, wydaną przez prodziekana, działającego na podstawie upoważnienia Rektora.

2. Na wniosek studenta prodziekan, działający na podstawie upoważnienia Rektora, może wyrazić zgodę na zmianę terminu wniesienia albo rozłożenie na raty opłat, o których mowa w ust. 1.

 

§ 11.

Przepisy § 10 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do opłaty wskazanej w § 2 ust. 1 pkt 4, której wysokość określa odrębne zarządzenie Rektora.

 

§ 12.

1. Z zastrzeżeniem ust. 2, od studenta, któremu udzielono zgody na urlop od zajęć na podstawie § 54 ust. 1 Regulaminu:

1) w przypadku, gdy urlop został udzielony przed rozpoczęciem semestru, którego dotyczy zgoda – nie pobiera się opłat, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 3 i 5;

2) w przypadku, gdy urlop został udzielony w trakcie semestru, którego dotyczy zgoda – opłat, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 3 i 5, nie pobiera się od dnia udzielenia zgody.

2. W przypadkach, o których mowa w § 56 ust. 1 Regulaminu, student wnosi opłaty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 3 i 5, w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, w wysokości obliczonej proporcjonalnie do liczby punktów ECTS przypisanych do zajęć objętych zgodą – w przypadku realizacji na podstawie zgody części zajęć przewidzianych programem studiów dla danego semestru lub semestrów, według następującego wzoru:

 

 

gdzie:

k – oznacza wysokość opłaty wnoszonej przez studenta,

x – oznacza liczbę punktów ECTS przypisanych do zajęć objętych zgodą,

a – oznacza wysokość sumy opłat wnoszonych ratalnie w danym semestrze,

b – oznacza liczbę punktów ECTS w danym semestrze.

 

§ 13.

1. W przypadku, gdy urlop został udzielony studentowi w trakcie semestru, którego dotyczy zgoda, jeżeli student nie uczestniczył w zajęciach realizowanych w semestrze objętym zgodą, opłaty uprzednio wniesione w tym semestrze zwraca się studentowi na jego wniosek składany do prorektora właściwego do spraw studenckich, za pośrednictwem prodziekana. Wysokość opłaty zwracanej studentowi oblicza się:

1) w przypadku opłat, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 i 5, według następującego wzoru:

 

 

gdzie:

k – oznacza wysokość opłaty zwracanej studentowi,

z – oznacza sumę opłat wniesionych przez studenta,

x – oznacza liczbę tygodni przeprowadzonych zajęć w semestrze w okresie od dnia rozpoczęcia zajęć do dnia udzielenia studentowi zgody na urlop,

a – oznacza wysokość sumy opłat wnoszonych ratalnie w danym semestrze,

b – oznacza liczbę tygodni zajęć w semestrze;

 

2) w przypadku opłaty, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, według następującego wzoru:

 

 

gdzie:

k – oznacza wysokość opłaty zwracanej studentowi,

z – oznacza sumę opłat wniesionych przez studenta,

x – oznacza liczbę zjazdów przeprowadzonych w semestrze w okresie od dnia rozpoczęcia zajęć do dnia udzielenia studentowi zgody na urlop,

a – oznacza wysokość sumy opłat wnoszonych ratalnie w danym semestrze,

b – oznacza liczbę zjazdów w semestrze.

 

2. W przypadku gdy student:

1) nie złoży wniosku, o którym mowa w ust. 1, przed upływem okresu, w którym studentowi została udzielona zgoda na urlop od zajęć, opłata uprzednio wniesiona przez tego studenta, zostaje zaliczona na poczet opłat wymaganych od studenta w kolejnym semestrze lub roku akademickim;

2) złoży wniosek, o którym mowa w ust. 1, po wygaśnięciu zgody na urlop i skreśleniu z listy studentów na podstawie § 57 ust. 3 pkt 2 Regulaminu, opłata uprzednio wniesiona przez tego studenta, podlega zwrotowi. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

 

§ 14.

Student, który uczestniczy w danym semestrze lub w roku akademickim w programie wymiany krajowej albo międzynarodowej, wnosi opłaty, o których mowa w § 2, na zasadach określonych niniejszym zarządzeniem.

 

§ 15.

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego jest wniesienie przez studenta wszystkich wymaganych w stosunku do niego opłat, o których mowa w § 2, nie później niż 14 dni przed wyznaczonym terminem egzaminu dyplomowego.

 

§ 16.

1. W przypadku wniesienia pierwszej raty opłaty, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 3 i 5, oraz rezygnacji ze studiów przed upływem 14 dni od dnia rozpoczęcia studiów, wniesiona opłata podlega zwrotowi w pełnej wysokości na wniosek studenta złożony, za pośrednictwem prodziekana, do prorektora właściwego do spraw studenckich. W przypadku cudzoziemca, wniesione opłaty, o których mowa w § 7 ust. 1, mogą zostać zwrócone w pełnej wysokości, na wniosek cudzoziemca złożony do prorektora właściwego do spraw studenckich, również w przypadku:

1) nieotrzymania wizy;

2) rezygnacji ze studiów przed ich rozpoczęciem;

3) nieuruchomienia studiów na danym kierunku.

2. W przypadku gdy student zrezygnuje ze studiów po upływie 14 dni od dnia rozpoczęcia studiów oraz wniesie opłaty do dnia rezygnacji, wniesione opłaty podlegają zwrotowi, na wniosek studenta złożony, za pośrednictwem prodziekana, do prorektora właściwego do spraw studenckich. Wysokość opłaty zwracanej studentowi oblicza się:

1) w przypadku opłat, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 i 5, według następującego wzoru:

 

 

gdzie:

k – oznacza wysokość opłaty zwracanej studentowi,

z – oznacza sumę opłat wniesionych przez studenta,

x – oznacza liczbę tygodni przeprowadzonych zajęć w semestrze w okresie od dnia rozpoczęcia zajęć do dnia złożenia rezygnacji przez studenta,

a – oznacza wysokość sumy opłat wnoszonych ratalnie w danym semestrze,

b – oznacza liczbę tygodni zajęć w semestrze;

 

2) w przypadku opłaty, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, według następującego wzoru:

 

 

gdzie:

k – oznacza wysokość opłaty zwracanej studentowi,

z – oznacza sumę wniesionych opłat przez studenta,

x – oznacza liczbę zjazdów przeprowadzonych w semestrze w okresie od dnia rozpoczęcia zajęć do dnia złożenia rezygnacji przez studenta,

a – oznacza wysokość sumy opłat wnoszonych ratalnie w danym semestrze,

b – oznacza liczbę zjazdów w semestrze.

 

3. W przypadku rezygnacji ze studiów po upływie 14 dni od dnia rozpoczęcia semestru oraz niewniesienia opłat przez studenta, Uczelnia wzywa studenta do wniesienia zaległych opłat, w wysokości:

1) proporcjonalnej do liczby tygodni przeprowadzonych zajęć w okresie od dnia rozpoczęcia zajęć do dnia złożenia przez studenta rezygnacji – w przypadku opłat, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 i 5, według następującego wzoru:

 

 

gdzie:

k – oznacza wysokość opłaty wymaganej,

x – oznacza liczbę tygodni zajęć przeprowadzonych od dnia rozpoczęcia zajęć do dnia złożenia przez studenta rezygnacji,

a – oznacza wysokość sumy opłat wnoszonych ratalnie w danym semestrze,

b – oznacza liczbę tygodni zajęć w semestrze;

 

2) proporcjonalnej do liczby zjazdów przeprowadzonych w okresie od dnia rozpoczęcia zajęć do dnia złożenia przez studenta rezygnacji – w przypadku opłaty, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, według następującego wzoru:

 

 

gdzie:

k – oznacza wysokość opłaty wymaganej,

x – oznacza liczbę zjazdów przeprowadzonych od dnia rozpoczęcia zajęć do dnia złożenia przez studenta rezygnacji,

a – oznacza wysokość sumy opłat wnoszonych ratalnie w danym semestrze,

b – oznacza liczbę zjazdów w semestrze.

 

4. W przypadku braku wniesienia przez studenta zaległych opłat przepisy § 5 ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.

 

§ 17.

W przypadku:

1) utraty przez Uczelnię uprawnień do prowadzenia kierunku studiów na określonym poziomie lub profilu,

2) niewywiązywania się przez Uczelnię ze zobowiązań wynikających z niniejszego zarządzenia

‒ opłaty, o których mowa § 2 ust. 1 pkt 1, 3 i 5, wniesione przez studenta w roku akademickim, w którym wystąpiły okoliczności wskazane w pkt 1 albo 2, podlegają zwrotowi na wniosek studenta złożony, za pośrednictwem prodziekana, do prorektora właściwego do spraw studenckich.

 

§ 18.

1. W przypadku skreślenia studenta z listy studentów z przyczyn innych niż rezygnacja, opłaty wniesione przez studenta podlegają zwrotowi, na jego wniosek złożony do prorektora właściwego do spraw studenckich. Wysokość opłaty zwracanej studentowi oblicza się:

1) w przypadku opłat, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 i 5, według następującego wzoru:

 

 

gdzie:

k – oznacza wysokość opłaty zwracanej studentowi,

z – oznacza sumę wniesionych opłat przez studenta,

x – oznacza liczbę tygodni przeprowadzonych zajęć w semestrze do dnia skreślenia studenta z listy studentów,

a – oznacza wysokość sumy opłat wnoszonych ratalnie w danym semestrze,

b – oznacza liczbę tygodni zajęć w semestrze;

 

2) w przypadku opłaty, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, według następującego wzoru:

 

 

gdzie:

k – oznacza wysokość opłaty zwracanej studentowi,

z – oznacza sumę wniesionych opłat przez studenta,

x – oznacza liczbę zjazdów przeprowadzonych w semestrze do dnia skreślenia studenta z listy studentów,

a – oznacza wysokość sumy opłat wnoszonych ratalnie w danym semestrze,

b – oznacza liczbę zjazdów w semestrze.

 

2. W przypadku skreślenia studenta z listy studentów z przyczyn innych niż rezygnacja oraz niewniesienia opłat przez studenta, Uczelnia wzywa studenta do wniesienia zaległych opłat, w wysokości:

1) proporcjonalnej do liczby tygodni przeprowadzonych zajęć w okresie od dnia rozpoczęcia zajęć do dnia skreślenia studenta z listy studentów – w przypadku opłat, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 i 5, według następującego wzoru:

 

 

gdzie:

k – oznacza wysokość opłaty wymaganej,

x – oznacza liczbę tygodni zajęć przeprowadzonych w okresie od dnia rozpoczęcia zajęć do dnia skreślenia z listy studentów,

a – oznacza wysokość sumy opłat wnoszonych ratalnie w danym semestrze,

b – oznacza liczbę tygodni zajęć w semestrze;

 

2) proporcjonalnej do liczby zjazdów przeprowadzonych w okresie od dnia rozpoczęcia zajęć do dnia skreślenia studenta z listy studentów – w przypadku opłaty, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, według następującego wzoru:

 

gdzie:

k – oznacza wysokość opłaty wymaganej,

x – oznacza liczbę zjazdów przeprowadzonych w okresie od dnia rozpoczęcia zajęć do dnia skreślenia z listy studentów,

a – oznacza wysokość sumy opłat wnoszonych ratalnie w danym semestrze,

b – oznacza liczbę zjazdów w semestrze.

 

3. W przypadku braku wniesienia przez studenta zaległych opłat przepisy § 5 ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.

 

§ 19.

Wzór wniosku w sprawie zwrotu opłat w przypadkach określonych w § 12 ust. 3, § 16 ust. 1-2 i ust. 5, § 17 oraz § 18 ust. 1 stanowi załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia. Wzór wniosku jest dostępny w dziekanacie, w systemie teleinformatycznym Uczelni oraz na stronie internetowej Uczelni.

 

§ 20.

Wznowienie studiów po skreśleniu z listy studentów z powodu niewnoszenia opłat związanych z odbywaniem studiów jest możliwe po wniesieniu przez osobę ubiegającą się o wznowienie studiów wszystkich zaległych opłat i zwrocie ewentualnych kosztów sądowych poniesionych przez Uczelnię.

 

§ 21.

1. Student, któremu udzielono zgody na wznowienie studiów, wnosi opłatę, o której mowa w § 2 ust. 1, 3 i 5:

1) w pełnej wysokości określonej odrębnym zarządzeniem Rektora – w przypadku realizacji na podstawie zgody wszystkich zajęć przewidzianych w programie studiów dla danego semestru;

2) w wysokości obliczonej proporcjonalnie do liczby punktów ECTS przypisanych do zajęć objętych zgodą – w przypadku realizacji na podstawie zgody części zajęć przewidzianych programem studiów dla danego semestru, według następującego wzoru:

 

 

gdzie:

k – oznacza wysokość opłaty wnoszonej przez studenta,

x – oznacza liczbę punktów ECTS przypisanych do zajęć objętych zgodą,

a – oznacza wysokość sumy opłat wnoszonych ratalnie w danym semestrze,

b – oznacza liczbę punktów ECTS w danym semestrze.

 

2. Prodziekan, działający na podstawie upoważnienia Rektora, w ciągu 14 dni od dnia udzielenia zgody na wznowienie studiów, informuje studenta w wysokości opłaty określonej zgodnie z ust. 1 pkt 1 lub pkt 2.

3. Do ustalenia wysokości opłaty, o której mowa w ust. 1, stosuje się wysokości opłat określone zasadami pobierania i wysokości opłat, które zostały zaakceptowane przez studenta zgodnie z § 4 ust. 4.

4. Do ustalenia terminów wniesienia opłaty, o której mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio § 6 ust. 3 oraz § 7 ust. 2.

 

§ 22.

Student, któremu zgodnie z § 33 ust. 1 Regulaminu uznano zajęcia za zaliczone, wnosi opłatę, o której mowa w § 2 ust. 1, 3 i 5, w wysokości pomniejszonej o opłatę za zajęcia uznane za zaliczone, którą oblicza się według następującego wzoru:

 

 

gdzie:

k – oznacza wysokość opłaty wnoszonej przez studenta w semestrze, którego dotyczy udzielona zgoda na uznanie zajęć za zaliczone,

z – oznacza sumę opłat wnoszonych przez studenta w danym semestrze,

x – oznacza liczbę punktów ECTS przypisanych do zajęć uznanych za zaliczone,

a – oznacza wysokość sumy opłat wnoszonych ratalnie w danym semestrze,

b – oznacza liczbę punktów ECTS w danym semestrze.

 

§ 23.

W przypadku studenta, któremu:

1) zgodnie z § 50 ust. 1 Regulaminu udzielono zgody na zmianę kierunku lub formy studiów,

2) zgodnie z § 58 Regulaminu udzielono zgody na wznowienie studiów

– nie pobiera się opłat za usługi edukacyjne związane z uzupełnieniem różnic programowych.

 

§ 24.

Tryb i zasady pobierania opłat, o których mowa w art. 79 ust. 2 Ustawy, określają przepisy odrębne.

 

Rozdział 3. Warunki i tryb zwalniania z opłat,o których mowa w art. 79 ust. 1 i 2 Ustawy, oraz przepis o wejściu w życie

 

§ 25.

1. Prorektor właściwy do spraw studenckich, działający z upoważnienia Rektora, na wniosek studenta, złożony za pośrednictwem prodziekana, może zwolnić studenta w części z opłat, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 3 i 5, gdy student łącznie spełnia następujące warunki:

1) prawomocnie orzeczono wobec niego o niepełnosprawności w stopniu znacznym lub umiarkowanym na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,

2) z przyczyn losowych podczas studiów znalazł się w wyjątkowo trudnej sytuacji materialnej lub życiowej i nie uzyskał wsparcia ze środków Funduszu Stypendialnego.

2. Wysokość zwolnienia określonego w ust. 1 nie może przekroczyć 20% sumy opłat wnoszonych ratalnie w danym semestrze studiów.

 

§ 26.

1. W przypadku, o którym mowa w § 25 ust. 1, student składa wniosek:

1) w pierwszym semestrze – w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia studiów;

2) w semestrze wyższym niż pierwszy – do dnia 30 września za semestr zimowy albo do dnia 28 lutego za semestr letni.

2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, student może złożyć wniosek wskazany w ust. 1 w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności, o których mowa w § 25 ust. 1 pkt 1.

 

§ 27.

Do wniosku, o którym mowa w § 26, dołącza się dokumenty potwierdzające przyczyny zwolnienia z opłaty wskazane we wniosku:

1) prawomocne orzeczenie ustalające stopień niepełnosprawności wnioskodawcy;

2) dokumenty pozwalające ustalić sytuację materialną wnioskodawcy oraz dokumenty pozwalające ustalić jego źródła utrzymania i stałe zobowiązania finansowe, które na nim ciążą, a także decyzję Uczelnianej Komisji Stypendialnej albo Odwoławczej Komisji Stypendialnej o przyznaniu lub nieprzyznaniu świadczenia w okresie, którego dotyczy wniosek o zwolnienie z opłaty – jeżeli taka decyzja została wydana.

 

§ 28.

1. Zwolnienie cudzoziemca z opłat, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 i 5, określa art. 324 ust. 1-2 i 4 Ustawy.

2. W przypadku ustania okoliczności, o których mowa w art. 324 ust. 2 Ustawy, student wnosi opłatę, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 5, na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu.

 

§ 29.

Od decyzji w sprawie zwolnienia z opłaty za usługę edukacyjną, o której mowa w § 2 ust. 1, wydanej zgodnie z § 25 przez prorektora właściwego do spraw studenckich działającego na podstawie upoważnienia Rektora, studentowi przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wniosek składa się do Rektora w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Decyzja Rektora wydana w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy jest ostateczna.

 

§ 30.

Wzór wniosku w sprawie zwolnienia z opłat stanowi załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia. Wzór wniosku jest dostępny w dziekanacie oraz na stronie internetowej Uczelni.

 

§ 31.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2024 roku.

 

 

 

 

 

 

 

Ostatnia modyfikacja: 
piątek, 6 września 2024 roku, 7:38
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Teresa Tokarczyk-Łyszczarz
Treść wprowadzona przez: Teresa Tokarczyk-Łyszczarz