fbpx Zarządzenie nr 20/R/23 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 21 lutego 2023 roku w sprawie opłat wnoszonych przez uczestników innych form kształcenia oraz warunków i trybu zwalniania z tych opłat | Biuletyn Informacji Publicznej

Zarządzenie nr 20/R/23
Rektora Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
21 lutego 2023 roku
w sprawie opłat wnoszonych przez uczestników innych form kształcenia oraz warunków i trybu zwalniania z tych opłat

Status aktu: obowiązujący
Data wejścia w życie: 
wtorek, 21 lutego 2023 roku

Na podstawie art. 163 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 574 ze zm.) oraz § 33 ust. 1 i 4 Statutu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 13 czerwca 2019 r. (ze zm.) ‒ zarządza się, co następuje:

 

§ 1.

1. Zarządzenie określa:
 
1) opłaty, o których mowa w art. 163 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. ‒ Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, wnoszone przez uczestników innych form kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego;
2) formę i terminy wnoszenia opłat, o których mowa w pkt 1;
3) warunki i tryb zwalniania z opłat, o których mowa w pkt 1.
 
2. Zarządzenie stosuje się do uczestników innych form kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego rozpoczynających kształcenie od roku akademickiego 2022/2023.
3. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
 
1) kierowniku, należy przez to rozumieć kierownika innej formy kształcenia;
2) dziekanie, należy przez to rozumieć również dyrektora jednostki ogólnouniwersyteckiej;
3) prorektorze, należy przez to rozumieć prorektora właściwego do spraw studenckich;
4) Uczelni, należy przez to rozumieć Uniwersytet Gdański;
5) uczestniku, należy przez to rozumieć uczestnika innej formy kształcenia;
6) Ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. ‒ Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

 

§ 2.

1. Uczelnia pobiera opłaty za usługi edukacyjne za kształcenie w innych formach kształcenia.
2. Wysokość opłat za kształcenie w innej formie kształcenia ustala dziekan albo kierownik na podstawie kalkulacji finansowej.

 

§ 3.

1. Uczestnik ma obowiązek zaakceptowania zasad wnoszenia opłat i wysokości opłat najpóźniej w dniu rozpoczęcia zajęć. Wzór oświadczenia o akceptacji zasad wnoszenia opłat i wysokości opłat określa załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
2. Zasady wnoszenia opłat obowiązują do czasu ukończenia innej formy kształcenia lub skreślenia z listy uczestników.

 

§ 4.

1. Za datę wniesienia opłaty uznaje się datę wpływu opłaty na rachunek bankowy Uczelni.
2. Uczestnik ma obowiązek podania w tytule przelewu: imienia i nazwiska, nazwy innej formy kształcenia, numeru zadania oraz roku rozpoczęcia kształcenia w innej formie kształcenia.
3. W przypadku niewniesienia przez uczestnika opłat w terminach określonych w oświadczeniu, o którym mowa w § 3 ust. 1:
 
1) Uczelnia wzywa go do wniesienia zaległej opłaty w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem skreślenia z listy uczestników;
2) zostaną podjęte działania windykacyjne zgodnie z Instrukcją monitoringu i windykacji należności obowiązującą w Uczelni.
 
4. Niewniesienie opłaty w terminie wyznaczonym przez Uczelnię, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, uprawnia Uczelnię do naliczenia odsetek ustawowych za czas opóźnienia.
5. Uczelnia nie ponosi odpowiedzialności za następstwa błędnego zakwalifikowania przez bank wniesionej opłaty, powstałe na skutek okoliczności leżących po stronie uczestnika zobowiązanego do wniesienia opłaty, w szczególności w wyniku wskazania przez zobowiązanego w bankowym systemie informatycznym niewłaściwego numeru rachunku bankowego, na który została wniesiona opłata.

 

§ 5.

Termin wnoszenia opłat ustala dziekan albo kierownik innej formy kształcenia i wskazuje w oświadczeniu, o którym mowa w § 3 ust. 1.

 

§ 6.

1. W przypadku wniesienia opłaty, o której mowa w § 2 ust. 1, oraz rezygnacji z innej formy kształcenia przed upływem 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, wniesiona opłata podlega zwrotowi w pełnej wysokości na wniosek uczestnika złożony do prorektora, za pośrednictwem dziekana.
2. W przypadku rezygnacji z innej formy kształcenia po rozpoczęciu zajęć, wniesione opłaty podlegają zwrotowi, na wniosek uczestnika złożony do prorektora, za pośrednictwem dziekana, w wysokości proporcjonalnej do liczby zajęć pozostałych do zakończenia innej formy kształcenia po dniu złożenia rezygnacji przez uczestnika i do wysokości sumy wniesionych rat w danym semestrze.
3. W przypadku rezygnacji z innej formy kształcenia po upływie 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć oraz w przypadku niewniesienia opłat przez uczestnika, Uczelnia wzywa go do wniesienia zaległych opłat, w wysokości proporcjonalnej do liczby spotkań przeprowadzonych zajęć w okresie od dnia rozpoczęcia zajęć do dnia złożenia przez uczestnika rezygnacji. W przypadku braku wniesienia opłat Uczelnia ma prawo do skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego.

 

§ 7.

1. W przypadku skreślenia uczestnika z listy uczestników z przyczyn innych niż rezygnacja, opłaty wniesione przez uczestnika podlegają zwrotowi, na jego wniosek złożony do prorektora, za pośrednictwem dziekana, w wysokości proporcjonalnej do liczby spotkań pozostałych do zakończenia innej formy kształcenia po dniu skreślenia uczestnika z listy uczestników i do wysokości sumy wniesionych opłat.
2. W przypadku skreślenia uczestnika z listy uczestników z przyczyn innych niż rezygnacja oraz w przypadku niewniesienia opłat przez uczestnika, Uczelnia ma prawo do wezwania go w celu wniesienia zaległych opłat, w wysokości proporcjonalnej do liczby spotkań przeprowadzonych zajęć w okresie od dnia rozpoczęcia zajęć do dnia skreślenia uczestnika z listy uczestników. W przypadku braku wniesienia opłat Uczelnia ma prawo do skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego.

 

§ 8.

Wzór wniosku w sprawie zwrotu opłat w przypadkach określonych w § 6 ust. 1-3 oraz § 7 ust. 1-2 określa załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia. Wzór wniosku jest dostępny na stronie internetowej Uczelni oraz u pracownika Uczelni zajmującego się obsługą administracyjną określonej innej formy kształcenia.

 

§ 9.

1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, z zastrzeżeniem § 10, prorektor, działający z upoważnienia Rektora, na wniosek uczestnika, złożony za pośrednictwem dziekana, może zwolnić uczestnika – w całości lub w części – z opłat, o których mowa w § 2 ust. 1.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, uczestnik składa wniosek najpóźniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia zajęć

 

§ 10.

1. Zwolnienie cudzoziemca z opłat, o których mowa w § 2 ust. 1, określa art. 324 ust. 1-2 i 4 Ustawy.
2. W przypadku ustania okoliczności, o których mowa w art. 324 ust. 2 Ustawy, uczestnik wnosi opłatę, o której mowa w § 2 ust. 1, na zasadach określonych w niniejszym zarządzeniu.

 

§ 11.

1. Od decyzji w sprawie zwolnienia z opłaty za usługę edukacyjną, o której mowa w § 2 ust. 1, wydanej przez prorektora działającego na podstawie upoważnienia Rektora, uczestnikowi przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy składany do Rektora w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
2. Decyzja Rektora wydana w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy zwolnienia z opłaty za usługę edukacyjną, o której mowa w § 2 ust. 1, jest ostateczna.

 

§ 12.

Wzór wniosku w sprawie zwolnienia z opłat określa załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia. Wzór wniosku jest dostępny na stronie internetowej Uczelni oraz u pracownika Uczelni zajmującego się obsługą administracyjną określonej innej formy kształcenia.

 

§ 13.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą obowiązującą od dnia 1 października 2022 roku.

 

 

 

Rektor
Uniwersytetu Gdańskiego
 
prof. dr hab. Piotr Stepnowski, czł. koresp. PAN
Ostatnia modyfikacja: 
środa, 22 lutego 2023 roku, 8:54
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Alicja Pyskło
Treść wprowadzona przez: Alicja Pyskło