Zarządzenie nr 121/R/22 Rektora Uniwersytetu Gdańskiegoz dnia 3 października 2022 rokuw sprawie zajęć dydaktycznych prowadzonych w formie tutoringu na studiach stacjonarnych i w szkołach doktorskich w Uniwersytecie Gdańskim
z dnia
3 października 2022 rokuStatus aktu: obowiązujący
Data wejścia w życie:
poniedziałek, 3 października 2022 rokuNa podstawie § 34 ust. 1 Statutu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 13 czerwca 2019 roku (ze zm.) w związku z § 16a ust. 2 Regulaminu Pracy UG z dnia 28 czerwca 2018 r. (ze zm.) – zarządza się, co następuje:
§ 1.
- Zarządzenie określa zasady realizacji zajęć dydaktycznych prowadzonych w formie tutoringu na studiach stacjonarnych i w szkołach doktorskich UG, które:
- nie zostały określone w programach studiów pierwszego i drugiego stopnia lub programach jednolitych studiów magisterskich albo w programie kształcenia szkoły doktorskiej;
- zalicza się do pensum dydaktycznego nauczyciela akademickiego na zasadach określonych w § 16a ust. 2 Regulaminu Pracy Uniwersytetu Gdańskiego.
- Dziekan albo dyrektor szkoły doktorskiej może określić szczegółowe zasady prowadzenia zajęć, o których mowa w ust. 1, zgodne z przepisami niniejszego zarządzenia oraz Regulaminu wynagradzania pracowników Uniwersytetu Gdańskiego.
§ 2.
- Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
- CDDiT – należy przez to rozumieć Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu Uniwersytetu Gdańskiego;
- Regulaminie Pracy – należy przez to rozumieć Regulamin Pracy Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 28 czerwca 2018 r. (ze zm.);
- Regulaminie wynagradzania – należy przez to rozumieć Regulamin wynagradzania pracowników Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 17 marca 2020 r. (ze zm.);
- tutorialu – należy przez to rozumieć zajęcia dydaktyczne prowadzone w formie tutoringu;
- tutorze – należy przez to rozumieć nauczyciela akademickiego prowadzącego zajęcia dydaktyczne realizowane w formie tutoringu;
- Uczelni – należy przez to rozumieć Uniwersytet Gdański.
§ 3.
Celem tutorialu jest:
- wspieranie studentów i doktorantów w poszukiwaniu drogi indywidualnego rozwoju naukowego;
- rozwijanie umiejętności studentów i doktorantów w zakresie prezentacji wiedzy i prowadzenia dyskusji, pisania tekstów naukowych lub prowadzenia badań;
- motywowanie studentów i doktorantów do stałego doskonalenia oraz wyposażenie ich w nowoczesną wiedzę wspierającą zdolności innowacyjne oraz umiejętności i kompetencje niezbędne do radzenia sobie w życiu i aktywności zawodowej;
- kształtowanie dobrych obyczajów akademickich.
§ 4.
- Tutor w trakcie semestru może prowadzić nie więcej niż dwa tutoriale, z zastrzeżeniem, że jeden tutorial może być prowadzony dla jednego studenta lub doktoranta.
- Tutorial jest realizowany, za zgodą dziekana, w ramach ustalonego przez dziekana obciążenia dydaktycznego nauczyciela akademickiego w roku akademickim. Tutorial zalicza się do obciążenia dydaktycznego danego nauczyciela, zgodnie z Regulaminem Pracy oraz na zasadach określonych w ust. 3 oraz § 8 ust. 1, z zastrzeżeniem, że godziny realizowane w ramach tutoriali nie będą stanowiły godzin ponadwymiarowych.
- Do obciążenia dydaktycznego nauczyciela akademickiego może być zaliczony tutorial zrealizowany po ukończeniu przez nauczyciela akademickiego kursu certyfikującego z zakresu tutoringu, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1.
§ 5.
- Tutorial może prowadzić tutor, który:
- ukończył kurs certyfikujący z zakresu tutoringu, organizowany w Uniwersytecie Gdańskim lub poza Uniwersytetem Gdańskim oraz w ramach projektu „Mistrzowie Dydaktyki”;
- został zarejestrowany w Bazie Tutorów CDDiT.
- Rejestracji w Bazie Tutorów dokonuje Zastępca Dyrektora CDDiT na podstawie zgłoszenia przesłanego elektronicznie przez tutora.
- Baza Tutorów CDDiT jest aktualizowana co semestr.
- Lista tutorów oraz informacje dotyczące zainteresowań naukowych tutora (profil tutora) udostępnia się do wiadomości studentów i doktorantów na stronie internetowej CDDiT.
§ 6.
- Rekrutację studentów na tutoriale realizowane na poszczególnych wydziałach prowadzą koordynatorzy wydziałowi, o których mowa w ust. 2, w porozumieniu z tutorami, a rekrutację doktorantów prowadzi dyrektor szkoły doktorskiej lub osoba przez niego wskazana.
- Koordynatora wydziałowego powołuje dziekan.
- Rekrutacja studentów i doktorantów na tutoriale prowadzone w semestrze zimowym odbywa się do dnia 31 października, a w semestrze letnim – do dnia 31 stycznia.
- W przypadku studentów i doktorantów odpowiednio pierwszego semestru albo roku w tutorialach mogą uczestniczyć – odpowiednio – studenci lub doktoranci, którzy uzyskali wyróżniające osiągnięcia odpowiednio w szkole ponadpodstawowej lub na studiach drugiego stopnia lub jednolitych studiach magisterskich albo wyróżniające wyniki w rekrutacji na studia lub do szkoły doktorskiej UG.
- W przypadku studentów i doktorantów wyższych lat warunkiem przystąpienia do rekrutacji jest zaliczenie przez studenta lub doktoranta ostatniego okresu rozliczeniowego poprzedzającego złożenie dokumentu, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 1.
§ 7.
- Rekrutacja na tutorial składa się z dwóch etapów:
- złożenie przez studenta lub doktoranta CV i listu motywacyjnego uzasadniającego wybór tutora i tematyki tutorialu do koordynatora wydziałowego – w przypadku studentów, albo do dyrektora szkoły doktorskiej – w przypadku doktorantów;
- indywidualna rozmowa z wybranym tutorem.
- Tutor po zapoznaniu się z dokumentami złożonymi przez studenta lub doktoranta oraz po odbyciu indywidualnej rozmowy z kandydatem decyduje w sprawie przyjęcia kandydata na tutorial. W przypadku większej liczby kandydatów tutor sporządza listę rankingową i przyjmuje na tutorial kandydata, który zajmuje pierwszą pozycję na tej liście.
- Zbiorczą listę studentów zakwalifikowanych na tutoriale wraz z przypisanymi im tutorami, przygotowaną przez koordynatora wydziałowego, zatwierdza dziekan wydziału, a listę doktorantów – dyrektor szkoły doktorskiej.
§ 8.
- Tutor realizuje tutorial podczas cyklu od 7 do 10 spotkań z uczestnikiem tutoringu w semestrze, prowadzonych w siedzibie Uczelni lub zdalnie. Jeden tutorial może być realizowany w wymiarze nie większym niż 15 godzin w semestrze.
- Nie później niż podczas drugiego spotkania, tutor wraz ze studentem lub doktorantem określają obszar tematyczny i cel tutorialu oraz sposób komunikacji.
- Tutorial uznaje się za zaliczony, jeśli student lub doktorant wykonał wszystkie zadania określone przez tutora oraz otrzymał pozytywną opinię tutora. Tutor sporządza opinię w formie pisemnej i wydaje studentowi lub doktorantowi oraz koordynatorowi wydziałowemu albo dyrektorowi szkoły doktorskiej.
- W przypadku studentów informację o zaliczonym tutorialu wraz z jego tematyką (tytułem), wpisuje się w suplemencie do dyplomu ukończenia studiów.
- Realizację tutorialu tutor dokumentuje w formie dziennika spotkań tutorskich, który składa u koordynatora wydziałowego lub dyrektora szkoły doktorskiej. Wzór dziennika określa załącznik do zarządzenia.
§ 9.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym zarządzeniem związanych z prowadzeniem zajęć dydaktycznych w formie tutoringu stosuje się przepisy Regulaminu Pracy i Regulaminu wynagradzania.
§ 10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Rektor
Uniwersytetu Gdańskiego
prof. dr hab. Piotr Stepnowski, czł. koresp. PAN
/-podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym/
Załączniki
Załącznik | Wielkość |
---|---|
Kopia do wydruku | 176.87 KB |
wzór dziennika | 42.68 KB |
Ostatnia modyfikacja:
poniedziałek, 10 października 2022 roku, 11:52Data publikacji:
poniedziałek, 10 października 2022 roku, 11:52 Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Teresa Tokarczyk-Łyszczarz
Treść wprowadzona przez: Teresa Tokarczyk-Łyszczarz