fbpx Zarządzenie nr 121/R/22 Rektora Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 3 października 2022 roku w sprawie zajęć dydaktycznych prowadzonych w formie tutoringu na studiach stacjonarnych i w szkołach doktorskich w Uniwersytecie Gdańskim | Biuletyn Informacji Publicznej

Zarządzenie nr 121/R/22
Rektora Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia
3 października 2022 roku
w sprawie zajęć dydaktycznych prowadzonych w formie tutoringu na studiach stacjonarnych i w szkołach doktorskich w Uniwersytecie Gdańskim

Status aktu: obowiązujący
Data wejścia w życie: 
poniedziałek, 3 października 2022 roku

Na podstawie § 34 ust. 1 Statutu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 13 czerwca 2019 roku (ze zm.) w związku z § 16a ust. 2 Regulaminu Pracy UG z dnia 28 czerwca 2018 r. (ze zm.) – zarządza się, co następuje:

 

§ 1.

  1. Zarządzenie określa zasady realizacji zajęć dydaktycznych prowadzonych w formie tutoringu na studiach stacjonarnych i w szkołach doktorskich UG, które:
  1. nie zostały określone w programach studiów pierwszego i drugiego stopnia lub programach jednolitych studiów magisterskich albo w programie kształcenia szkoły doktorskiej;
  2. zalicza się do pensum dydaktycznego nauczyciela akademickiego na zasadach określonych w § 16a ust. 2 Regulaminu Pracy Uniwersytetu Gdańskiego.
  1. Dziekan albo dyrektor szkoły doktorskiej może określić szczegółowe zasady prowadzenia zajęć, o których mowa w ust. 1, zgodne z przepisami niniejszego zarządzenia oraz Regulaminu wynagradzania pracowników Uniwersytetu Gdańskiego.

 

§ 2.

  1. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
  1. CDDiT – należy przez to rozumieć Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu Uniwersytetu Gdańskiego;
  2. Regulaminie Pracy – należy przez to rozumieć Regulamin Pracy Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 28 czerwca 2018 r. (ze zm.);
  3. Regulaminie wynagradzania – należy przez to rozumieć Regulamin wynagradzania pracowników Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 17 marca 2020 r. (ze zm.);
  4. tutorialu – należy przez to rozumieć zajęcia dydaktyczne prowadzone w formie tutoringu;
  5. tutorze – należy przez to rozumieć nauczyciela akademickiego prowadzącego zajęcia dydaktyczne realizowane w formie tutoringu;
  6. Uczelni – należy przez to rozumieć Uniwersytet Gdański.

 

§ 3.

Celem tutorialu jest:

  1. wspieranie studentów i doktorantów w poszukiwaniu drogi indywidualnego rozwoju naukowego;
  2. rozwijanie umiejętności studentów i doktorantów w zakresie prezentacji wiedzy i prowadzenia dyskusji, pisania tekstów naukowych lub prowadzenia badań;
  3. motywowanie studentów i doktorantów do stałego doskonalenia oraz wyposażenie ich w nowoczesną wiedzę wspierającą zdolności innowacyjne oraz umiejętności i kompetencje niezbędne do radzenia sobie w życiu i aktywności zawodowej;
  4. kształtowanie dobrych obyczajów akademickich.

 

§ 4.

  1. Tutor w trakcie semestru może prowadzić nie więcej niż dwa tutoriale, z zastrzeżeniem, że jeden tutorial może być prowadzony dla jednego studenta lub doktoranta.
  2. Tutorial jest realizowany, za zgodą dziekana, w ramach ustalonego przez dziekana obciążenia dydaktycznego nauczyciela akademickiego w roku akademickim. Tutorial zalicza się do obciążenia dydaktycznego danego nauczyciela, zgodnie z Regulaminem Pracy oraz na zasadach określonych w ust. 3 oraz § 8 ust. 1, z zastrzeżeniem, że godziny realizowane w ramach tutoriali nie będą stanowiły godzin ponadwymiarowych.
  3. Do obciążenia dydaktycznego nauczyciela akademickiego może być zaliczony tutorial zrealizowany po ukończeniu przez nauczyciela akademickiego kursu certyfikującego z zakresu tutoringu, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1.

 

§ 5.

  1. Tutorial może prowadzić tutor, który:
  1. ukończył kurs certyfikujący z zakresu tutoringu, organizowany w Uniwersytecie Gdańskim lub poza Uniwersytetem Gdańskim oraz w ramach projektu „Mistrzowie Dydaktyki”;
  2. został zarejestrowany w Bazie Tutorów CDDiT.
  1. Rejestracji w Bazie Tutorów dokonuje Zastępca Dyrektora CDDiT na podstawie zgłoszenia przesłanego elektronicznie przez tutora.
  2. Baza Tutorów CDDiT jest aktualizowana co semestr.
  3. Lista tutorów oraz informacje dotyczące zainteresowań naukowych tutora (profil tutora) udostępnia się do wiadomości studentów i doktorantów na stronie internetowej CDDiT.

 

§ 6.

  1. Rekrutację studentów na tutoriale realizowane na poszczególnych wydziałach prowadzą koordynatorzy wydziałowi, o których mowa w ust. 2, w porozumieniu z tutorami, a rekrutację doktorantów prowadzi dyrektor szkoły doktorskiej lub osoba przez niego wskazana.
  2. Koordynatora wydziałowego powołuje dziekan.
  3. Rekrutacja studentów i doktorantów na tutoriale prowadzone w semestrze zimowym odbywa się do dnia 31 października, a w semestrze letnim – do dnia 31 stycznia.
  4. W przypadku studentów i doktorantów odpowiednio pierwszego semestru albo roku w tutorialach mogą uczestniczyć – odpowiednio – studenci lub doktoranci, którzy uzyskali wyróżniające osiągnięcia odpowiednio w szkole ponadpodstawowej lub na studiach drugiego stopnia lub jednolitych studiach magisterskich albo wyróżniające wyniki w rekrutacji na studia lub do szkoły doktorskiej UG.
  5. W przypadku studentów i doktorantów wyższych lat warunkiem przystąpienia do rekrutacji jest zaliczenie przez studenta lub doktoranta ostatniego okresu rozliczeniowego poprzedzającego złożenie dokumentu, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 1.

 

§ 7.

  1. Rekrutacja na tutorial składa się z dwóch etapów:
  1. złożenie przez studenta lub doktoranta CV i listu motywacyjnego uzasadniającego wybór tutora i tematyki tutorialu do koordynatora wydziałowego – w przypadku studentów, albo do dyrektora szkoły doktorskiej – w przypadku doktorantów;
  2. indywidualna rozmowa z wybranym tutorem.
  1. Tutor po zapoznaniu się z dokumentami złożonymi przez studenta lub doktoranta oraz po odbyciu indywidualnej rozmowy z kandydatem decyduje w sprawie przyjęcia kandydata na tutorial. W przypadku większej liczby kandydatów tutor sporządza listę rankingową i przyjmuje na tutorial kandydata, który zajmuje pierwszą pozycję na tej liście.
  2. Zbiorczą listę studentów zakwalifikowanych na tutoriale wraz z przypisanymi im tutorami, przygotowaną przez koordynatora wydziałowego, zatwierdza dziekan wydziału, a listę doktorantów – dyrektor szkoły doktorskiej.

 

§ 8.

  1. Tutor realizuje tutorial podczas cyklu od 7 do 10 spotkań z uczestnikiem tutoringu w semestrze, prowadzonych w siedzibie Uczelni lub zdalnie. Jeden tutorial może być realizowany w wymiarze nie większym niż 15 godzin w semestrze.
  2. Nie później niż podczas drugiego spotkania, tutor wraz ze studentem lub doktorantem określają obszar tematyczny i cel tutorialu oraz sposób komunikacji.
  3. Tutorial uznaje się za zaliczony, jeśli student lub doktorant wykonał wszystkie zadania określone przez tutora oraz otrzymał pozytywną opinię tutora. Tutor sporządza opinię w formie pisemnej i wydaje studentowi lub doktorantowi oraz koordynatorowi wydziałowemu albo dyrektorowi szkoły doktorskiej.
  4. W przypadku studentów informację o zaliczonym tutorialu wraz z jego tematyką (tytułem), wpisuje się w suplemencie do dyplomu ukończenia studiów.
  5. Realizację tutorialu tutor dokumentuje w formie dziennika spotkań tutorskich, który składa u koordynatora wydziałowego lub dyrektora szkoły doktorskiej. Wzór dziennika określa załącznik do zarządzenia.

 

§ 9.

W sprawach nieuregulowanych niniejszym zarządzeniem związanych z prowadzeniem zajęć dydaktycznych w formie tutoringu stosuje się przepisy Regulaminu Pracy i Regulaminu wynagradzania.

 

§ 10.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

 

Rektor

Uniwersytetu Gdańskiego

prof. dr hab. Piotr Stepnowski, czł. koresp. PAN

/-podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym/

 

Załączniki

ZałącznikWielkość
PDF icon Kopia do wydruku176.87 KB
Plik wzór dziennika42.68 KB
Ostatnia modyfikacja: 
poniedziałek, 10 października 2022 roku, 11:52
Treść ostatnio zmodyfikowana przez: Teresa Tokarczyk-Łyszczarz
Treść wprowadzona przez: Teresa Tokarczyk-Łyszczarz