Zarządzenie nr 14/R/17 Rektora Uniwersytetu Gdańskiegoz dnia 16 lutego 2017 rokuw sprawie tworzenia, rejestracji i likwidacji uczelnianych organizacji studenckich i doktoranckich w Uniwersytecie Gdańskim
uchyla
Na podstawie art. 204, 205 i 210 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1842 ze zm.) oraz § 41 ust. 1 i 3 Statutu UG z dnia 8 czerwca 2006 r. (ze zm.), zarządza się, co następuje:
§ 1.
Studenci studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich i uczestnicy studiów doktoranckich Uniwersytetu Gdańskiego mają prawo do zrzeszania się w uczelnianych organizacjach studenckich i doktoranckich, w szczególności kołach naukowych oraz zespołach artystycznych i sportowych, na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym.
§ 2.
- Uczelniane organizacje studenckie i doktoranckie podlegają rejestracji, z wyłączeniem organizacji działających na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1393 ze zm.).
- Organem rejestrującym i prowadzącym rejestry uczelnianych organizacji studenckich i doktoranckich jest Prorektor ds. Studenckich, działający z upoważnienia Rektora. Rejestry są prowadzone w formie elektronicznej i mają charakter jawny.
- Warunkiem rejestracji uczelnianej organizacji studenckiej lub doktoranckiej jest zgodność jej statutu (regulaminu, deklaracji założycielskiej) z przepisami prawa i Statutem UG.
- Od decyzji Prorektora ds. Studenckich w sprawie rejestracji uczelnianej organizacji studenckiej lub doktoranckiej jej członkom założycielom przysługuje odwołanie do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
§ 3.
- Wniosek o zarejestrowanie uczelnianej organizacji studenckiej składa do Prorektora ds. Studenckich grupa członków założycieli w liczbie co najmniej 5 osób, a organizacji doktoranckiej – 3 osób. Wzór wniosku określa załącznik do niniejszego zarządzenia.
- Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1) statut (regulamin, deklarację założycielską) organizacji,
2) program i zakres działania organizacji,
3) opinię dziekana lub kierownika studiów doktoranckich z wydziału, przy którym organizacja będzie działała, dotyczącą zgodności jej programu z programem naukowo-badawczym wydziału oraz możliwości finansowania działalności organizacji,
4) zgodę nauczyciela akademickiego na sprawowanie opieki nad organizacją.
- Opiekunem uczelnianej organizacji studenckiej lub doktoranckiej może być nauczyciel akademicki posiadający co najmniej stopień naukowy doktora.
§ 4.
- Statut organizacji, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 1, powinien określać:
1) nazwę organizacji i jej siedzibę,
2) cele i zadania organizacji,
3) warunki członkostwa w organizacji,
4) władze organizacji, zakres kompetencji, sposób powoływania i czas trwania kadencji,
5) warunki i sposób rozwiązania organizacji na podstawie uchwały władz organizacji,
6) tryb uchwalania statutu (regulaminu, deklaracji założycielskiej) i jego zmian.
- Statut może określać inne postanowienia, niezbędne do unormowania działalności uczelnianej organizacji studenckiej lub doktoranckiej.
- Do regulaminu oraz deklaracji założycielskiej przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
§ 5.
Informację o rejestracji uczelnianej organizacji studenckiej lub doktoranckiej Rektor wysyła na adres poczty elektronicznej podany we wniosku, a w przypadku koła naukowego Rektor zawiadamia w formie pisemnej również dziekana oraz kierownika studiów doktoranckich z wydziału, przy którym koło będzie działało – w terminie 14 dni od daty wpisu do rejestru.
§ 6.
- Wpis do rejestru, o którym mowa w § 2 ust. 2, obejmuje:
1) nazwę organizacji,
2) imiona i nazwiska członków założycieli, ze wskazaniem nazwy wydziału i roku studiów,
3) datę rejestracji organizacji,
4) siedzibę i nazwę organizacji,
5) aktualny skład osobowy oraz dane kontaktowe władz organizacji,
6) informację o rozwiązaniu organizacji.
- Statut (regulamin, deklaracja założycielska) oraz program i zakres działania uczelnianej organizacji studenckiej lub doktoranckiej wpisanej do rejestru stanowią załączniki do rejestru.
§ 7.
Uczelniana organizacja studencka lub doktorancka w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku składa sprawozdanie z działalności odpowiednio do Parlamentu Studentów UG lub Rady Doktorantów UG.
§ 8.
- Rozwiązanie uczelnianej organizacji studenckiej lub doktoranckiej następuje na podstawie decyzji członków organizacji, podjętej zgodnie z postanowieniami statutu (regulaminu, deklaracji założycielskiej) organizacji.
- Dziekan lub dyrektor jednostki ogólnouniwersyteckiej może złożyć wniosek do Prorektora ds. Studenckich o rozwiązanie organizacji studenckiej lub doktoranckiej, jeżeli stwierdzi, że organizacja nie prowadzi działalności. Dziekan lub dyrektor jednostki ogólnouniwersyteckiej może stwierdzić, że organizacja nie prowadzi działalności, w szczególności w przypadku niezłożenia przez organizację sprawozdania z działalności, o którym mowa w § 7, przez 6 kolejnych semestrów.
- Senat, na wniosek Prorektora ds. Studenckich, rozwiązuje uczelnianą organizację studencką lub doktorancką, jeżeli w jej działalności rażąco lub uporczywie są naruszane przepisy ustawowe, Statut UG lub statut (regulamin, deklaracja założycielska) organizacji.
§ 9.
W przypadku rozwiązania organizacji studenckiej lub doktoranckiej dokumentacja organizacji podlega archiwizacji zgodnie z Instrukcją w sprawie organizacji i zakresu działania Archiwum zakładowego Uniwersytetu Gdańskiego.
§ 10.
Traci moc zarządzenie nr 33/R/05 Rektora UG z dnia 7 listopada 2005 r. w sprawie tworzenia, rejestracji i likwidacji uczelnianych organizacji studenckich w Uniwersytecie Gdańskim oraz zarządzenie nr 31/R/07 Rektora UG z dnia 15 maja 2007 roku w sprawie tworzenia, rejestracji i likwidacji uczelnianych organizacji doktoranckich w Uniwersytecie Gdańskim ze zm.
§ 11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
dr hab. Jerzy Piotr Gwizdała
profesor nadzwyczajyn
Załączniki
Załącznik | Wielkość |
---|---|
Wniosek o zarejestrowanie uczelnianej organizacji studenckiej/doktoranckiej | 64.5 KB |
Kopia do wydruku | 576.46 KB |