Uchwała nr 7/07
Senatu Uniwersytetu Gdańskiego
z dnia 22 lutego 2007 roku
w sprawie zasad i trybu przyjmowania kandydatów oraz zakresu egzaminów wstępnych na studia stacjonarne i niestacjonarne (zaoczne, wieczorowe i eksternistyczne) w Uniwersytecie Gdańskim, w roku akademickim 2008/2009
Na podstawie art. 169 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) Senat Uniwersytetu Gdańskiego na wniosek rad wy-działów określa następujące zasady i tryb przyjmowania oraz zakres egzaminów wstępnych na studia stacjonarne i niestacjonarne (zaoczne, wieczorowe i eksternistyczne) w Uniwersyte-cie Gdańskim, w roku akademickim 2008/2009:
(tekst jednolity)
§ 1
1. Kandydaci na I rok studiów przyjmowani są na
poszczególne kierunki studiów w ramach limitów przyjęć ustalonych przez
Senat UG na wniosek rad wydziałów.
2. Limity przyjęć na poszczególne kierunki studiów określi w terminie
późniejszym
załącznik nr 5 do Uchwały Senatu UG. W uzasadnionych przypadkach
Rektor może na wniosek dziekana lub dyrektora zwiększyć limit przyjęć.
3. Postępowanie rekrutacyjne ma charakter konkursowy.
§ 2
1. Przyjęcie kandydatów na I rok studiów pierwszego
stopnia i jednolitych studiów magi-sterskich następuje na podstawie
wyników postępowania rekrutacyjnego, którego elemen-tami są: konkurs
świadectw dojrzałości (oceny końcoworoczne mogą być uwzględniane na
studiach niestacjonarnych – stara matura), egzamin wstępny bądź obydwie
te formy jednocześnie. W przypadku nowej matury brane są pod uwagę
wyniki uzyskane z części pisemnej egzaminu, natomiast w przypadku nowej
matury 2002 część zewnętrzna egza-minu.
2. Przyjęcie kandydatów na I rok studiów drugiego stopnia następuje na
podstawie wyników postępowania rekrutacyjnego, którego szczegółowe
zasady na poszczególne kierunki stu-diów określają załączniki nr 1, 2, 3
do uchwały.
3. Szczegółowe zasady postępowania rekrutacyjnego na poszczególne
kierunki studiów określają załączniki nr 1 (studia stacjonarne), 2
(studia niestacjonarne /zaoczne/),
3 (studia niestacjonarne /wieczorowe/) i 4 (studia niestacjonarne
/eksternistyczne/).
§ 3
1. Wyniki postępowania rekrutacyjnego podawane są w skali punktowej.
2. O przyjęciu na studia, w ramach limitu miejsc, decyduje liczba uzyskanych punktów.
§ 4
Szczegółowe zasady przyjmowania na studia laureatów oraz finalistów olimpiad określa uchwała nr 31/05 Senatu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 28 kwietnia 2005 r. w sprawie szczegółowych zasad przyjmowania na studia w latach 2006/2007, 2007/2008 i 2008/2009 laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego i okręgowego wraz z późniejszymi zmianami.
§ 5
1. Obywatel polski, który ukończył szkołę średnią za granicą może
ubiegać się o przyję-cie na I rok studiów w Uniwersytecie Gdańskim na
zasadach mających zastosowanie dla kandydatów z nową maturą.
W przypadku braku na świadectwie oceny z egzaminu maturalnego z
przedmiotu wyma-ganego na dany kierunek studiów kandydat ma prawo
przystąpić do egzaminu z tego przedmiotu organizowanego przez uczelnię w
terminie dla kandydatów ze starą maturą. Jeśli przedmiot punktowany
wybiera się spośród kilku proponowanych przedmiotów - to w pierwszej
kolejności liczy się przedmiot, który kandydat zdawał na egzaminie
dojrzało-ści.
Warunkiem ubiegania się o przyjęcie jest posiadanie przez niego
świadectwa dojrzałości (bądź świadectwa równorzędnego) uprawniającego do
ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w kraju, w którym ukończył
szkołę średnią. Nie wymagają nostryfikacji świadectwa dojrzałości
uzyskane w krajach, z którymi RP posiada umowę uznającą dokumenty o
wykształceniu. W innych przypadkach nostryfikacji świadectwa dokonuje
właściwy, ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o
nostryfikację, kurator oświaty.
2. Obywatel kraju UE może ubiegać się o przyjęcie na I rok
studiów w Uniwersytecie Gdańskim na zasadach mających zastosowanie dla
kandydatów z nową maturą.
W przypadku braku na świadectwie oceny z egzaminu maturalnego z
przedmiotu wymaganego na dany kierunek studiów kandydat ma prawo
przystąpić do egzaminu z tego przedmiotu organizowanego przez uczelnię w
terminie dla kandydatów ze starą maturą. Jeśli przedmiot punktowany
wybiera się spośród kilku proponowanych przedmiotów - to w pierwszej
kolejności liczy się przedmiot, który kandydat zdawał na egzaminie
dojrzałości.
3. Kandydaci wymienieni w ust. 1 i 2 przystępują do postępowania
rekrutacyjnego według zasad określonych w poniższych paragrafach.
§ 6
1. Kandydaci posiadający dyplom lub zaświadczenie o wynikach matury międzynarodowej ("International
Baccalaureate”) wydany przez Biuro IB w Genewie przyjmowani
są na zasadach obowiązujących kandydatów z nową maturą. Kwalifikacja
odbywa się
na podstawie konkursu świadectw z uwzględnieniem mnożników przedmiotów
ustalonych dla kierunków studiów oraz zgodnie z tabelą przeliczającą
punkty uzyskane na ma-turze IB na procenty:
Poziom SL lub HL | Punkty procentowe |
7 | 100 |
6 | 90 |
5 | 80 |
4 | 70 |
3 | 60 |
2 | 50 |
1 | 10 |
Jeżeli kandydat zdawał przedmiot na poziomie rozszerzonym (HL) – wynik
uzyskany na maturze mnoży się dodatkowo przez współczynnik 1,75 a
następnie przez mnożnik przed-miotu.
W przypadku kandydatów z maturą IB w miejsce punktacji za przedmiot
wiedza o społeczeństwie liczona jest punktacja za ocenę z przedmiotu
historia, jednakże z mnożnikiem przypisanym wiedzy o społeczeństwie na
danym kierunku studiów.
2. Kandydatom klas dwujęzycznych wynik uzyskany na maturze z języka
obcego nowożytnego mnoży się dodatkowo przez współczynnik 1,75 a
następnie przez mnożnik przy-pisany do przedmiotu na danym kierunku
studiów. Nie dotyczy to wyniku egzaminów
z przedmiotów zdawanych w języku obcym (np. biologia, historia).
3. Kandydatom z maturą z roku 2002 przedmioty, które można było zdawać
tylko na jednym poziomie – traktuje się jak zdawane na poziomie
rozszerzonym.
4. Kandydatom z maturą z lat 2002, 2005, 2006, 2007 uwzględnia się
poziom dający korzystniejszy wynik przy obliczaniu punktów za przedmiot
na danym kierunku.
§ 7
1.1. Kandydatom z tzw. starą maturą oceny z
egzaminu dojrzałości z przedmiotów obowiązujących na danym kierunku
studiów dla kandydatów z nową maturą - przelicza się na punkty wg
poniższej tabeli i następnie mnoży się przez mnożnik przedmiotu.
Punkty procentowe | ||
ocena | skala ocen 2-5 | skala ocen 1-6 |
6 | - | 150 |
5 | 150 | 120 |
4 | 100 | 90 |
3 | 50 | 60 |
2 | - | 30 |
1 | - | - |
2. Kandydatom ze starą maturą:
a. Podczas rekrutacji na dany kierunek studiów stacjonarnych
uwzględnia się najkorzystniejszą ocenę z przedmiotu na egzaminie
dojrzałości, a w przypadku braku oceny z egzaminu z danego przedmiotu
kandydat ma prawo przystąpić do egzaminu z tego przedmiotu
organizowanego przez uczelnię. W przypadku nieprzystąpienia przez
kandydata do egzaminu z przedmiotu niezdawanego na egzaminie
dojrzałości, kandydat otrzymuje za niego zero punktów. Jeśli przedmiot
punktowany wybiera się spośród kilku proponowanych przedmiotów – to w
pierwszej kolejności liczy się przedmiot, który kandydat zdawał na
egzaminie dojrzałości.
b. Podczas rekrutacji na dany kierunek studiów niestacjonarnych
uwzględnia się najkorzystniejszą ocenę z przedmiotów na egzaminie
dojrzałości a w przypadku braku oceny z egzaminu z danego przedmiotu pod
uwagę będzie brana ocena ze świadectwa ukończenia szkoły średniej (bez
uwzględniania ocen z zajęć fakultatywnych). Jeśli przedmiot punktowany
wybiera się spośród kilku proponowanych przedmiotów - to
w pierwszej kolejności liczy się przedmiot, który kandydat zdawał na
egzaminie dojrzałości.
§ 8
1. Rekrutacja na wszystkie kierunki studiów (z
wyjątkiem studiów eksternistycznych) odbywać się będzie w systemie
Internetowej Rejestracji Kandydatów zwanej dalej IRK. Kandydat
rejestruje się elektronicznie na stronie internetowej irk.ug.gda.pl
(zgodnie
z procedurą opisaną w załączniku nr 6). Uniwersytet Gdański nie ponosi
odpowiedzialności za błędne wprowadzenie danych przez kandydata w
systemie IRK,
a w szczególności za wpisanie przez niego wyników matury i ocen ze
świadectwa ukończenia szkoły średniej niezgodnych ze stanem faktycznym.
2. W uzasadnionych przypadkach, dopuszcza się rejestrację kandydatów w
formie tradycyjnej (zgodnie z § 9 ust. 8 niniejszej uchwały).
§ 9
1. Kandydaci (z wyjątkiem Wydziału Chemii i studiów eksternistycznych) umieszczeni na liście jako
wstępnie zakwalifikowani do przyjęcia na studia stacjonarne i
niestacjonarne po ogłoszeniu przez komisję rekrutacyjną tej listy winni
złożyć w tekturowej teczce w ciągu 7 dni /I etap/ następujące dokumenty:
a) wydrukowany i podpisany formularz podania o przyjęcie na studia,
b) świadectwo dojrzałości (oryginał lub odpis wystawiony przez
Okręgową Komisje Egzaminacyjną) – dotyczy kandydatów na studia
pierwszego stopnia oraz jednolite studia magisterskie,
c) odpis lub poświadczoną przez uczelnię kopię dyplomu ukończenia
studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia lub jednolitych
studiów magisterskich (dopuszcza się możliwość złożenia zaświadczenia o
ukończeniu studiów wyższych zawierające datę obrony pracy dyplomowej.
Termin ostateczny uzupełnienia dokumentów /oryginału lub odpisu dyplomu
ukończenia studiów wyższych/ określony zostanie w zawiadomieniu o
przyjęciu na studia) – dotyczy kandydatów na studia drugiego stopnia,
d) w zależności od warunków podanych w szczegółowych zasadach
rekrutacji na określony kierunek studiów: indeks albo wypis ocen z
indeksu bądź zaświadczenie o średniej ocen uzyskanej z całego okresu
studiów; wystawione przez uczelnię, której kandydat jest absolwentem -
dotyczy kandydatów na studia drugiego stopnia,
e) aktualne zaświadczenie lekarskie (ważne 3 miesiące) stwierdzające brak przeciwwskazań do studiowania na danym kierunku,
f) poświadczoną przez uczelnię kopię dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość kandydata na studia,
g) 4 aktualne kolorowe fotografie o wymiarze 37 mm x 52 mm bez nakrycia głowy na jasnym tle.
2. Kandydaci na Wydział Chemii (wszyscy zarejestrowani) winni
po ogłoszeniu przez ko-misję rekrutacyjną listy zarejestrowanych
kandydatów złożyć w tekturowej teczce w ciągu 7 dni (I etap) dokumenty
wymienione w ust. 1:
Jeżeli liczba kandydatów, która spełniła wymogi wymienione w ust. 1 w
pkt. a-g jest równa lub przekracza limit przyjęć na dany kierunek
studiów to proces kwalifikowania kandydatów zostaje zakończony.
W przypadku niewypełnienia limitu przyjęć przez zarejestrowanych
kandydatów, dopełnienie limitu przyjęć będzie odbywać się w dalszym
ciągu jedynie na podstawie liczby punktów uzyskanych w procesie
rekrutacji. Warunkiem kwalifikacji kandydatów
w II etapie jest złożenie dokumentów w oryginale w terminie kolejnych 7
dni po zakończeniu I etapu przyjmowania dokumentów. Dokumenty ma prawo
złożyć każdy kandydat biorący udział w procesie rekrutacji na dany
kierunek, jak również kandydat, który nie został przyjęty na inne
pokrewne kierunki studiów na UG. Kandydaci, którzy złożą dokumenty w II
etapie konkurują jedynie o liczbę miejsc niewypełnionych w I etapie.
Kandydat może na bieżąco sprawdzać swoją pozycję na liście rankingowej w
Internecie używając swego identyfikatora i hasła.
3. W przypadku niewypełnienia limitu przyjęć /niedostarczenie
dokumentów przez kandydatów umieszczonych na liście wstępnie
zakwalifikowanych/, dopełnienie limitu przyjęć będzie odbywać się w
dalszym ciągu jedynie na podstawie liczby punktów uzyskanych
w procesie rekrutacji i miejsca na liście rankingowej. Kandydat może
na bieżąco sprawdzać swoją pozycję na liście rankingowej w Internecie
używając swego identyfikatora
i hasła. Warunkiem kwalifikacji kandydatów jest złożenie dokumentów w oryginale w terminie kolejnych 7 dni po zakończeniu I etapu przyjmowania dokumentów. Dokumenty ma prawo złożyć każdy
kandydat biorący udział w procesie rekrutacji na dany kierunek, który
nie znalazł się na liście osób wstępnie zakwalifikowanych. Kandydaci z
listy wstępnie zakwalifikowanych, którzy nie złożyli dokumentów w I
etapie, nie mają prawa do składania ich w II etapie.
4. Do dnia 30 września 2008 roku dziekan wydziału może ogłosić w
Internecie informację
o liczbie wolnych miejsc spowodowanych rezygnacją kandydatów ze
studiów na danym kierunku. Kandydaci, którzy ubiegali się o przyjęcie na
określony kierunek i tryb studiów, lecz nie zakwalifikowali się na I
rok – mają prawo na podstawie rankingowej listy punktów, zwrócić się z
podaniem o przyjęcie do odpowiedniej komisji rekrutacyjnej. Podanie wraz
z wymaganymi dokumentami należy złożyć w ciągu 4 dni od daty ogłoszenia
informacji o wolnych miejscach, w miejscu i godzinach wskazanych przez
dziekana. Komisja rekrutacyjna na dany kierunek studiów przyjmie na
podstawie rankingu punktów tyle osób, ile miejsc zostało zwolnionych.
5. Kandydat będący słuchaczem Kolegium Nauczycielskiego w
Bydgoszczy, Elblągu, Gdańsku, Szczytnie, Szczecinie, Suwałkach, Toruniu i
Wałczu ubiegający się o przyjęcie na VI semestr studiów zawodowych eksternistycznych powinien złożyć dodatkowo:
a) zaświadczenie potwierdzające zaliczenie V semestru w kolegium nauczycielskim,
b) oryginał dowodu opłaty rekrutacyjnej.
6. Studenci ubiegający się o przyjęcie na kolejny kierunek
studiów są zobowiązani złożyć kserokopię świadectwa dojrzałości
poświadczoną przez dziekanat wydziału, na którym studiują z adnotacją
roku i kierunku studiów zamiast oryginału lub oryginalnego odpisu
świadectwa dojrzałości.
7. Kandydat wnosi opłatę rekrutacyjną w wysokości ustalonej przez
Rektora UG korzystając z elektronicznie wygenerowanego konta kandydata. Opłaty można dokonać również
w Kasie UG.
8. W przypadku przesłania przez kandydata wymaganych dokumentów pocztą
wraz z oryginałem dowodu wpłaty - rejestracji elektronicznej dokonuje
sekretarz komisji rekrutacyjnej.
9. O spełnieniu warunków zawartych w ust. 8 – decyduje data wpłynięcia
dokumentów do komisji rekrutacyjnej właściwej dla danego kierunku
studiów.
10. Niespełnienie choćby jednego z podanych warunków w określonym
terminie oznacza skreślenie kandydata z listy wstępnie
zakwalifikowanych.
11. Osoby przyjęte na studia drugiego stopnia zobowiązane są
najpóźniej do dnia 1 października 2008 roku złożyć w dziekanacie
wydziału oryginał lub odpis świadectwa dojrzałości. Obowiązku tego można
dokonać składając świadectwo w komisji rekrutacyjnej razem
z pozostałymi dokumentami wymienionymi w ust. 1.
§ 10
Termin i miejsce składania dokumentów określą dziekani poszczególnych wydziałów.
§ 11
1. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadzają komisje
rekrutacyjne. Skład komisji rekrutacyjnej obejmuje: przewodniczącego,
sekretarza i członka. Sekretarzami mogą być pracownicy administracyjni
uczelni. Komisje rekrutacyjne powołuje Rektor w porozumieniu z
Dziekanem.
2. Egzaminatorów powołuje odpowiednio Rektor lub dziekan.
Egzaminatorami mogą być również osoby spoza UG powołane przez Rektora
lub dziekana.
§ 12
Przedstawiciele samorządu studenckiego mogą uczestniczyć w postępowaniu rekrutacyjnym jako obserwatorzy na zasadach określonych przez dziekana (dyrektora instytutu).
§ 13
1. Do zadań komisji rekrutacyjnej należy w szczególności:
a) prowadzenie bieżącej obsługi i nadzorowanie procesu rekrutacji z wykorzystaniem IRK,
b) przyjmowanie dokumentów,
c) przeprowadzenie egzaminów wstępnych,
d) weryfikacja danych kandydatów wstępnie przyjętych na studia z danymi w systemie IRK,
e) podejmowanie decyzji w sprawie przyjęć na studia,
f) zawiadomienie kandydatów o wyniku postępowania rekrutacyjnego.
2. Komisja rekrutacyjna nie może zmieniać zasad postępowania
rekrutacyjnego ustalonych przez Senat Uniwersytetu Gdańskiego, z
wyjątkiem sytuacji określonych w § 13 ust. 3.
3. Przewodniczącym komisji rekrutacyjnych udziela się kompetencji w
zakresie modyfikowania przez nich (w porozumieniu z komisją oraz
przewodniczącym Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej) postępowania
rekrutacyjnego w stosunku do osób niepełnosprawnych.
§ 14
1. Pisemna praca egzaminacyjna jest oceniana przy zachowaniu anonimowości jej autora.
2. Pisemną pracę egzaminacyjną oceniają co najmniej dwaj egzaminatorzy, z wyjątkiem
sytuacji określonych w § 14 ust. 4.
3. W przypadku niezgodności ich opinii ostateczną punktację (ocenę) ustala odpowiednio Rektor lub przewodniczący komisji.
4. Z prac sprawdzonych komputerowo należy losowo wybrać kilka prac i
dokonać sprawdzenia przez co najmniej dwóch egzaminatorów. Z czynności
komputerowego sprawdza-nia prac egzaminacyjnych sporządza się protokół.
§ 15
1. Wyniki postępowania rekrutacyjnego są jawne.
2. W toku postępowania rekrutacyjnego wyniki są ogłaszane po
zakończeniu każdej jego części w formie elektronicznej oraz w postaci
list wywieszanych w miejscu urzędowania komisji rekrutacyjnych.
3. Kandydaci mają prawo w obecności przewodniczącego, członka,
sekretarza lub egzaminatora wglądu do swoich prac egzaminacyjnych w
terminie trzech dni od daty ogłoszenia wyników egzaminów w godzinach
wyznaczonych przez przewodniczącego komisji. Ter-min ten w sposób
niebudzący wątpliwości należy podać do wiadomości kandydatów.
4. Kandydat może odwołać się od oceny pracy pisemnej do
przewodniczącego właściwej komisji w ciągu trzech dni od ogłoszenia
wyników.
§ 16
Kandydat, który zgodnie ze szczegółowymi zasadami postępowania rekrutacyjnego, nie może być dopuszczony do dalszej części postępowania rekrutacyjnego, zostaje o tym zawiadomiony przez komisję rekrutacyjną.
§ 17
Kandydat może otrzymać zaświadczenie o liczbie punktów uzyskanych w toku postępowania rekrutacyjnego.
§ 18
1. Z przebiegu postępowania rekrutacyjnego sporządza
się protokół.
Protokół zawiera imię i nazwisko kandydata oraz wykaz uzyskanych
punktów z poszcze-gólnych elementów postępowania rekrutacyjnego.
2. Protokół komputerowego sprawdzania prac zawiera: imię i nazwisko
kandydata, sumę uzyskanych punktów, kod przydzielony danemu kandydatowi
oraz wykaz losowo wybra-nych prac dodatkowo sprawdzonych przez
egzaminatorów.
3. Protokół podpisują: przewodniczący i wszyscy członkowie komisji.
4. Wszystkie skreślenia i zmiany dokonane w protokole powinny być opisane i potwierdzo-ne podpisem przewodniczącego komisji.
§ 19
Po zakończeniu postępowania komisja rekrutacyjna sporządza i ogłasza dla każdego kierunku studiów:
1. Listę alfabetyczną (z punktami) i rankingową wszystkich kandydatów uczestniczących
w postępowaniu rekrutacyjnym.
2. Listę osób niezakwalifikowanych do przyjęcia (alfabetyczną /z punktami/, rankingową).
3. Listę kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia na studia (alfabetyczną /z punktami/, rankingową).
Listę osób przyjętych ogłasza się dodatkowo na stronie internetowej.
§ 20
Kandydaci, którzy nie zostali przyjęci na I rok wybranego kierunku studiów, mogą ubiegać się o przyjęcie na inny kierunek studiów o ile pokrywa się zakres wymogów kwalifikacyjnych.
§ 21
1. Od decyzji komisji rekrutacyjnej służy odwołanie
do uczelnianej komisji rekrutacyjnej
w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia o nieprzyjęciu na studia.
Podstawą odwołania może być jedynie wskazanie naruszenia warunków i
trybu rekrutacji na studia określonych uchwałą Senatu UG i jej
załącznikami.
2. Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną powołuje Rektor po zasięgnięciu opinii Senatu.
§ 22
Ostateczną decyzję w sprawie przyjęcia na studia podejmuje Rektor.
§ 23
Studia niestacjonarne (zaoczne, wieczorowe i eksternistyczne) są odpłatne.
§ 24
Uchwała wchodzi w życie z dniem podania jej do publicznej wiadomości przez Rektora Uniwersytetu Gdańskiego.
Szczegółowe zasady rekrutacji na poszczególne kierunki studiów