Zarządzenie nr 7/R/19 Rektora Uniwersytetu Gdańskiegoz dnia 21 stycznia 2019 rokuw sprawie Regulaminu hospitacji zajęć dydaktycznych w Uniwersytecie Gdańskim
Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668) oraz § 41 ust. 1 i 3 Statutu Uniwersytetu Gdańskiego z dnia 8 czerwca 2006 r. (ze zm.) – zarządza się, co następuje:
§ 1.
Wprowadza się Regulamin hospitacji zajęć dydaktycznych w Uniwersytecie Gdańskim stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2.
Nadzór nad przestrzeganiem przepisów Regulaminu, o którym mowa w § 1, sprawuje Prorektor ds. Kształcenia.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Rektor
Uniwersytetu Gdańskiego
dr hab. Jerzy Piotr Gwizdała
profesor nadzwyczajny
_______________
REGULAMIN HOSPITACJI ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH
W UNIWERSYTECIE GDAŃSKIM
§ 1. Przedmiot i zakres Regulaminu
Regulamin hospitacji zajęć dydaktycznych w Uniwersytecie Gdańskim, zwany dalej „Regulaminem”, określa zasady i tryb przeprowadzania hospitacji zajęć dydaktycznych prowadzonych w Uniwersytecie Gdańskim.
§ 2. Słowniczek
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- dziekanie, należy przez to rozumieć również dyrektora centrum;
- katedrze, należy przez to rozumieć również zakład lub jednostkę, o której mowa w § 17 ust. 6 Statutu UG, a także zespół lektorów;
-
kierowniku katedry, należy przez to rozumieć również kierownika zakładu lub jednostki,
o której mowa w § 17 ust. 6 Statutu UG, a także kierownika zespołu lektorów; - radzie wydziału, należy przez to rozumieć również stosowną radę działającą w jednostce międzyuczelnianej lub jednostce ogólnouniwersyteckiej prowadzącej zajęcia dydaktyczne;
- wydziale, należy przez to rozumieć również jednostkę międzyuczelnianą lub jednostkę ogólnouniwersytecką prowadzącą zajęcia dydaktyczne;
- wydziałowym zespole do spraw zapewniania jakości kształcenia, należy przez to rozumieć również właściwy zespół, do którego zadań należy zapewnianie jakości kształcenia w danej jednostce organizacyjnej UG, a także Sekcję do spraw Metodyki i Jakości Kształcenia działającą w Centrum Języków Obcych UG.
§ 3. Cele hospitacji; wykorzystanie oceny wynikającej z hospitacji
- Celem hospitacji zajęć dydaktycznych prowadzonych w UG jest:
- ocena zajęć podlegających hospitacjom w kontekście realizowanego procesu kształcenia;
- ewaluacja jakości kształcenia realizowanego w trakcie zajęć;
- weryfikacja realizacji efektów kształcenia przypisanych do zajęć;
- ocena organizacji pracy nauczycieli akademickich oraz innych osób prowadzących zajęcia;
- określenie potrzeb nauczycieli akademickich oraz innych osób prowadzących zajęcia w zakresie doskonalenia ich umiejętności dydaktycznych.
- Ocena wynikająca z hospitacji zajęć dydaktycznych stanowi kryterium okresowej oceny nauczyciela akademickiego w zakresie wypełniania przez niego obowiązków dydaktycznych, zgodnie z przepisami odrębnymi.
- Ocena wynikająca z hospitacji zajęć dydaktycznych prowadzonych przez nauczyciela akademickiego może być wykorzystana do weryfikacji ocen studentów lub doktorantów wyrażanych w formie ankiet, zgodnie z przepisami odrębnymi.
§ 4. Zajęcia podlegające hospitacjom
- Hospitacjom podlegają zajęcia dydaktyczne prowadzone na stacjonarnych i niestacjonarnych studiach pierwszego i drugiego stopnia, jednolitych studiach magisterskich oraz studiach doktoranckich.
- Dziekan może zarządzić przeprowadzenie hospitacji zajęć dydaktycznych prowadzonych na studiach podyplomowych, kursach dokształcających lub szkoleniach.
§ 5. Osoby prowadzące zajęcia podlegające hospitacjom
- Hospitacjom podlegają zajęcia dydaktyczne, o których mowa w § 4, prowadzone przez:
- nauczyciela akademickiego zatrudnionego w UG na stanowisku:
- profesora zwyczajnego,
- profesora nadzwyczajnego,
- profesora wizytującego,
- adiunkta posiadającego stopień naukowy doktora habilitowanego lub doktora,
- starszego wykładowcy,
- asystenta,
- wykładowcy,
- lektora,
- instruktora;
- doktoranta prowadzącego zajęcia dydaktyczne w ramach praktyki dydaktycznej;
- osobę niewymienioną w pkt 1 i 2, prowadzącą zajęcia dydaktyczne na podstawie umowy cywilnoprawnej lub w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
- Dziekan może określić, w formie zarządzenia, że zajęcia prowadzone przez nauczycieli akademickich, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a-c, nie podlegają hospitacjom.
§ 6. Harmonogram hospitacji; zmiana terminu hospitacji
- Harmonogram hospitacji zajęć dydaktycznych prowadzonych w katedrze w danym semestrze ustala, z uwzględnieniem § 7 ust. 1 i 2, kierownik katedry i przedkłada do zatwierdzenia dziekanowi nie później niż 2 tygodnie od rozpoczęcia danego semestru. Zatwierdzony harmonogram, nie później niż 3 tygodnie od rozpoczęcia danego semestru, kierownik katedry podaje do wiadomości osób wskazanych w § 5 ust. 1 pkt 1-3 i prowadzących zajęcia, za których realizację jest odpowiedzialna katedra.
- W harmonogramie, o którym mowa w ust. 1, wskazuje się:
- rodzaj i liczbę podlegających hospitacji zajęć dydaktycznych prowadzonych przez daną osobę w danym semestrze;
- termin hospitacji określonych zajęć, oznaczony co do dnia.
- Po zatwierdzeniu harmonogramu, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, dziekan może zmienić wskazany w harmonogramie termin hospitacji, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, na wniosek osoby prowadzącej zajęcia dydaktyczne podlegające hospitacjom i po zasięgnięciu opinii kierownika katedry.
§ 7. Częstotliwość hospitacji
- Hospitacje zajęć dydaktycznych prowadzonych przez nauczyciela akademickiego przeprowadza się co najmniej raz w okresie, w którym ten nauczyciel podlega okresowej ocenie zgodnie z przepisami Statutu UG, z zastrzeżeniem, że w przypadku nauczyciela nowo zatrudnionego hospitacje przeprowadza się przed upływem roku od zatrudnienia.
- Hospitacje zajęć dydaktycznych prowadzonych przez osoby wskazane w § 5 ust. 1 pkt 2 i 3 przeprowadza się przynajmniej w pierwszym roku, w którym takie osoby prowadzą zajęcia.
- W przypadku:
- otrzymania przez nauczyciela akademickiego negatywnej okresowej oceny,
- oceny negatywnej albo oceny pozytywnej z zastrzeżeniami, wynikającej z poprzednio przeprowadzonych hospitacji zajęć dydaktycznych prowadzonych przez daną osobę,
- powtarzających się skarg na osobę prowadzącą zajęcia dydaktyczne, składanych przez studentów, doktorantów lub innych uczestników zajęć,
- negatywnej oceny wynikającej z badania ankietowego studentów lub doktorantów w zakresie realizacji obowiązków dydaktycznych nauczyciela akademickiego,
- zaistnienia innych szczególnie uzasadnionych okoliczności
– dziekan, na wniosek kierownika katedry, może wyrazić zgodę na przeprowadzenie hospitacji zajęć dydaktycznych nieprzewidzianych w harmonogramie ustalonym na dany semestr.
§ 8. Osoby przeprowadzające hospitacje
- Z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, hospitacje zajęć dydaktycznych przeprowadza kierownik katedry. Hospitacje zajęć dydaktycznych mogą być przeprowadzane również ‒ łącznie albo odrębnie ‒ przez zastępcę kierownika katedry lub inne osoby wyznaczone przez kierownika katedry, będące w szczególności członkami wydziałowego zespołu ds. zapewniania jakości kształcenia.
- Hospitacje zajęć dydaktycznych prowadzonych przez:
- dziekana ‒ przeprowadza prodziekan;
- prodziekana ‒ przeprowadza dziekan;
- kierownika katedry ‒ przeprowadza dziekan lub prodziekan.
- Hospitacje zajęć dydaktycznych, za których realizację jest odpowiedzialne Centrum Języków Obcych UG, przeprowadzają ‒ łącznie albo odrębnie ‒ kierownik zespołu lektorów, zastępca kierownika zespołu lektorów lub osoba wyznaczona przez Dyrektora Centrum, będąca w szczególności członkiem Sekcji do spraw Metodyki i Jakości Kształcenia. Hospitacje zajęć dydaktycznych prowadzonych przez:
- Dyrektora Centrum ‒ przeprowadza Zastępca Dyrektora Centrum;
- Zastępcę Dyrektora Centrum ‒ przeprowadza Dyrektor Centrum;
- kierownika zespołu lektorów ‒ przeprowadza Dyrektor Centrum lub Zastępca Dyrektora Centrum.
§ 9. Informacja o terminie hospitacji
- Kierownik katedry informuje osobę prowadzącą zajęcia dydaktyczne podlegające hospitacjom o terminie hospitacji, co najmniej 7 dni przed dniem ich przeprowadzenia.
- Przepisu ust. 1 nie stosuje się do hospitacji nieprzewidzianych w harmonogramie ustalonym na dany semestr, o których mowa w § 7 ust. 3.
§ 10. Kryteria oceny zajęć podlegających hospitacjom
Kryteria oceny zajęć dydaktycznych podlegających hospitacjom stanowią:
- zgodność tematu, zakresu i treści programowych zajęć z sylabusem przedmiotu, w tym zakładanymi efektami kształcenia;
- zgodność zamierzonych celów kształcenia z efektami osiąganymi podczas zajęć;
- adekwatność metod kształcenia stosowanych przez prowadzącego zajęcia do zamierzonych celów kształcenia i zakładanych efektów kształcenia;
- sposób wykorzystania przez prowadzącego zajęcia pomocy dydaktycznych, w tym środków audiowizualnych, technologii cyfrowej lub aparatury badawczej;
- stopień zaktywizowania uczestników zajęć, w tym możliwość zadawania przez nich pytań prowadzącemu zajęcia lub proponowania rozwiązań problemów przedstawianych przez prowadzącego zajęcia lub uczestników zajęć;
- wykorzystanie przez prowadzącego zajęcia jego wiedzy specjalistycznej, w tym sposób przekazywania wiedzy uczestnikom zajęć oraz umiejętność stawiania problemów i prowadzenia dyskusji;
- sposób zorganizowania zajęć przez prowadzącego zajęcia, w tym sprawdzenie obecności uczestników zajęć, przedstawienie celów zajęć, uporządkowanie struktury zajęć, efektywność gospodarowania czasem, dostosowanie tempa prowadzenia zajęć do możliwości uczestników zajęć, podsumowanie zajęć oraz sprawdzenie osiągnięcia zamierzonych celów kształcenia i zakładanych efektów kształcenia;
- zachowanie prowadzącego zajęcia, w szczególności sposób komunikowania się z uczestnikami zajęć i nawiązywanie z nimi kontaktu, motywowanie ich do samodzielnego rozwiązywania problemów oraz studiowania literatury przedmiotu, a także sposób reagowania na nieprzewidziane sytuacje zachodzące w trakcie zajęć.
§ 11. Dokumentowanie przeprowadzenia hospitacji
- Przeprowadzający hospitacje dokumentuje w protokole przebieg hospitacji zajęć dydaktycznych. W treści protokołu przeprowadzający hospitacje wskazuje w szczególności ocenę wynikającą z hospitacji:
- pozytywną, albo
- pozytywną z zastrzeżeniami, albo
- negatywną.
- Obowiązujący na wydziale wzór protokołu, o którym mowa w ust. 1, określa wydziałowy zespół do spraw zapewniania jakości kształcenia, wykorzystując protokół wzorcowy stanowiący załącznik do niniejszego Regulaminu.
§ 12. Konsekwencje hospitacji
- Kierownik katedry, nie później niż 2 tygodnie od przeprowadzenia hospitacji zajęć dydaktycznych, przedstawia osobie prowadzącej zajęcia ocenę wynikającą z hospitacji.
- W przypadku oceny negatywnej albo oceny pozytywnej z zastrzeżeniami, wynikającej z przeprowadzonych hospitacji, kierownik katedry, wspólnie z osobą prowadzącą zajęcia i w porozumieniu z wydziałowym zespołem ds. zapewniania jakości kształcenia, określa działania służące poprawie jakości kształcenia konieczne do podjęcia przez tę osobę.
- W przypadku ponownej negatywnej oceny, wynikającej z kolejnych przeprowadzonych hospitacji, osoba prowadząca zajęcia niezwłocznie składa wyjaśnienia dziekanowi oraz sporządza, w uzgodnieniu z kierownikiem katedry i wydziałowym zespołem ds. zapewniania jakości kształcenia, plan naprawczy zatwierdzany przez dziekana.
§ 13. Wykorzystywanie i archiwizowanie dokumentacji
- W terminie 3 tygodni od zakończenia zajęć prowadzonych w danym semestrze kierownik katedry przedstawia wydziałowemu zespołowi do spraw zapewniania jakości kształcenia sprawozdanie z przeprowadzonych hospitacji zajęć dydaktycznych oraz przekazuje kopie protokołów hospitacji.
- Kierownik katedry przechowuje oryginały protokołów przeprowadzonych hospitacji zajęć dydaktycznych prowadzonych przez nauczyciela akademickiego do czasu zakończenia bieżącego okresu, w którym ten nauczyciel podlega okresowej ocenie.
§ 14. Sprawozdanie zespołu wydziałowego
Wydziałowy zespół do spraw zapewniania jakości kształcenia przedstawia sprawozdanie z hospitacji zajęć dydaktycznych przeprowadzonych na wydziale w danym roku akademickim:
- radzie wydziału ‒ w terminie 2 miesięcy od rozpoczęcia następnego roku akademickiego;
- Uczelnianemu Zespołowi do spraw Zapewniania Jakości Kształcenia ‒ w ramach sprawozdania z oceny własnej wydziału.
Załączniki
Załącznik | Wielkość |
---|---|
Regulamin | 289.42 KB |
Wzór protokołu | 85.5 KB |
Kopia do wydruku | 120.81 KB |